Kehitysvammaisten Pda

Anonyymi-ap

Pda on ollut kaksi vuotta Autismi ala profiili.

PDA voi olla myös niillä joilla on Lievä älyllinen kehitysvamma.

Tilasin Lastenlinnan ajalta minun paperit.

Niissä Lastenlinnan papereissa luki olen sanonut kehitysvamman saaneena en halua ei kiinnosta en osaa.

Ja olen saanut kuulla Lievän älyllisen kehitysvamman saaneena Kehitysvamma ohjaajilta miksi käsken muita ihmisiä tekee asiat omasta puolestani, jotka osaan tehdä paremmin ilman ohjausta älyllisen kehitysvamman saaneena.

Äitini ja veljet sanoo jatkuvasti miksi käsken muita ihmisiä tekee asiat omasta puolestani.

Eli käskytän koko ajan läheisiä.


Yksi kehitysvamma alan ohjaaja kun luki Pda se kohta lähti opiskelee mielenterveys puolelle sano, että se ei voi auttaa minun kaltaisia älyllisen kehitysvamman.

Voiko kehitysvamma alan työntekijä huomaa jos katsoo YouTube sivulla pda videon ja olen sille itkenyt miksi minulta vaatii kaikki kehitysvamma alan työntekijät koko ajan asioita.

Kun olin työkeskus ryhmässä keksin joka päivä syitä miksi ei en voi mennä työkeskus ryhmään, josta syystä Vihdissä vammaissosiaali työntekijä on todennut, että en osaa sitoutuu työkeskus ryhmässä käymiseen ja en osaa toimia ryhmässä ohjatusti.


Kun edellinen kehitysvamma alan työntekijä luki Pda jutusta aloin itkemään saan koko ajan kuulla, että miksi käsken muita ihmisiä tekee asiat omasta puolestani.


ETUSIVU
USA:n sotilasakatemia avasi arvoituksellisen aikakapselin vuodelta 1828 – avaajat hämmästyivät
Aikooko Poroshenko haastaa presidentti Zelenskyin? Paljastaa MTV:lle unelmansa vaaleista
Kun kumppanilta ei voi vaatia mitään – PDA-piirteet saavat kieltäytymään kaikista pyynnöistä: "Välttelee myös itselleen tärkeitä asioita"
Miten houkutella PDA-lapsi esimerkiksi suihkuun, jos se herättää vastustusta? Äiti Kaisa kertoo omat neuvonsa 1:23
Videon kuva
MTV

Uutiset

KATSO MYÖS: Miten houkutella lapsi esimerkiksi suihkuun, jos se herättää vastustusta? PDA-lapsen äiti Kaisa kertoo vinkit
JULKAISTU 28.08.2023 07:22
PDA-piirteisen ihmisen yleisin vastaus lienee "ei". Äärimmäinen vaatimusten välttely tekee arjesta melkoista tarpomista, kun mikä tahansa vaatimukseksi tulkittava aiheuttaa nopeasti etenevän ahdistusreaktion.

Tyypillisin vastaus ehdotuksiin on "ei". Hän ei halua suostua mihinkään tai varsinkaan kokeilla mitään uutta. Kaveriporukassa hänet luultavasti koetaan hankalaksi, jopa uhmakkaaksi; parisuhteessa arjen joustot jäävät kumppanille.

Jos kuvaus sopii esimerkiksi johonkuhun läheiseesi, hänellä saattaa olla PDA-piirteitä.

– Todennäköistä on, että jos PDA-aikuinen on parisuhteessa tai mukana työelämässä, kyllä hän on joutunut peittelemään piirteitään. Tämä on samalla tavalla kirjo kuin autismi. Piirteiden voimakkuus vaihtelee paljon, projektipäällikkö Elina Havukainen Autismiliitto ry:stä sanoo.

Lue myös: Jenna, 27, pelkäsi turhaan autisminsa vaikutusta parisuhteeseen – "Puoliso ymmärtää, vaikka uppoudun palapeliin 12 tunniksi"
PDA on autismikirjoon liittyvä käyttäytymispiirteistö. Se tarkoittaa patologista vaatimusten välttelyä. Termi tulee sanoista pathological demand avoidance; Havukainen kuitenkin käyttäisi mieluummin termiä extreme, äärimmäinen.

– Käytämme Autismiliitossa mieluummin lyhennettä EDA, äärimmäinen vaatimusten välttely. Ei patologisessakaan mitään väärää ole. Jos puhutaan jostakin taudista, sairaudesta tai tilasta, ihmisellä on yleensä itse hyvin vähän tekemistä sen kanssa, saako sen vai ei. Se poistaa vastuun siitä, että tämäkään olisi omasta tahdosta kiinni, hän sanoo.

Ihminen välttää sekä muiden pyyntöjä että omia sisäisiä vaatimuksiaan
"Kaikki, missä kukaan sanoo, mitä minun 'pitää' tehdä, vaikka se olisikin mielekästä. 'Sinun pitää järjestää myös omaa aikaa itsellesi' saattaa viedä innon järjestää sitä."

"Minun on saatava tehdä asiat omalla tavallani ja omalla 'luvallani'."

"Kuvitteluleikki, esim. siivotessa kuvittelee opettavansa siivoamista oppilaille tai esiintyvänsä siivousohjelmassa."

Vastaajien kuvauksia Jenni Härkösen opinnäytetyöhön PDA-aikuisista

EDA-piirteiden vuoksi aivan kaikki vaatimukset aiheuttavat hallitsematonta ahdistusta. Kyllä – Havukainen todella tarkoittaa aivan kaikkia.

– Äärimmäisyys on sitä, että ihminen pyrkii välttämään sekä muiden esittämiä ulkopuolisia vaatimuksia, pyyntöjä ja kehotuksia että myös omia sisäisiä vaatimuksiaan. Harvempi kokee, että jos on vaikka vessahätä, sisäinen kokemus siitä tuntuukin vaatimukselta. Tai jos on nälkä. EDA-piirteet voivat estää syömisen tai vessaan menemisen, hän kuvaa.

Toisaalta pyyntö siivota huone, lähteä ulos tai vaikkapa palauttaa essee aiheuttavat samanlaista vastustusta. Yleensä EDA-aikuinen keksiikin loputtomasti selityksiä sille, miksei vaadittua asiaa voi juuri nyt tehdä. Kun tilanne ahdistaa, sitä on parempi välttää.

– EDA-piirteinen aikuinen voi kyseenalaistaa, onko asian tekeminen ylipäätään tärkeää. Lähdetään sellaiseen jankkaamiseen, joka on välttelyä ja hirvittävän rasittavaa esimerkiksi parisuhteelle, Havukainen kuvailee.

Lue myös: Näin autismikirjo

0

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Haistoin ensin tuoksusi

        Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
        Ikävä
        5
        1709
      2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

        Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
        Sinkut
        28
        1648
      3. Olet sä kyllä

        ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
        Ikävä
        12
        1185
      4. Hiljaiset hyvästit?

        Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
        Ikävä
        7
        1144
      5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

        ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
        Tv-sarjat
        20
        1122
      6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

        Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
        Maailman menoa
        9
        1037
      7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

        Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
        Särkynyt sydän
        4
        991
      8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

        Oot mikä oot ja se siitä
        Suhteet
        7
        985
      9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

        Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
        Ikävä
        6
        984
      10. 7
        972
      Aihe