Mietelmiä Lestaadilaisuudesta. Syntyi 1800 luvulla hengelliseksi raittiusliikkeeksi.Osittautunut myöhemmin hyvin sitkeäksi toimijaksi monista omaperäisistä ja hyvin tiukoista sisäisistä säännöistä huolimatta.Televisio kielto aikoinaan osottautui virheeksi,mutta kerran sanottua ei voitu enää peruuttaa. Internetistä tuli pulastus josta löytyi ihan oma "privatti sontaluukku". Onneksi kuitenkin tajuttiiin kehittyvä maailma ja älyttiin olla kieltämätä. Varsinaista asiallista neutraalia tarkastelua ei ole liikkeestä koskaan tehty,vaan "omat miehet"ovat tutkineet omaa liikettään. Nuoriso näyttää onneksi suhtauvan jo tiukkoihin sisäisin säännöksiin aika vapaasti,että kyllä se kehitys pikkuhiljaa nykyaikaistaa myös Lestaadiolaista uskonliikettä.
Mietelmiä
5
740
Vastaukset
- heikki
pulastus joka tuli internetistä.
- ???
tässä oiva esimerkki toisten virheissä valvomisesta
- heikki
??? kirjoitti:
tässä oiva esimerkki toisten virheissä valvomisesta
että se oli pulastus. No ei onneksi kait suuri
virhe, liekkö ollenkaan kadottavainen.
- tässäkin
Tietääkseni 18 eri lestadiolaisryhmittymää Suomessa tällä hetkellä... jos ei jo 20....
Lestadiolaisryhmien lukumäärällä sinänsä ei ole suurta merkitystä. Ovathan ne melkein kaikki kuitenkin pysyneet ev.lut. kirkossa. Esim. maailmassa syntyy jatkuvasti erilaisia alakulttuureja kuin sieniä sateella. Valitettavaa on vain se, että lestadiolaisuus ei voi toimia yhtenäisenä herätysliikkeenä. Lahkoutuminen tapahtui muutama vuosikymmen Lestadiuksen kuoleman jälkeen. Toiset kyllä loukkaantuvat hyvin herkästi, jos lestadiolaisia aletaan kutsua lahkolaisiksi, mutta jotenkin hölmöltä tuntuu sanoa, että luterilaisen kirkon sisäpuolella toimii useita lestadiolaisia herätysliikkeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251258
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89914- 94894
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede22828Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat283723- 93717
- 109636
- 33617
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.50571Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet129550