Mitä mieltä olette kantasolu tutkimuksista, ja kantasolujen käytöstä, vaikeisiin sairauksiin. Onko se tuomittavaa vai joissain tapauksissa sallittavaa. Omasta mielestäni hyväksyn.Aihe saattaa olla arkaluonteinen, mutta otetaan kantaa kuitenkin.
Sairauksien
23
2058
Vastaukset
- Leny
Olen samalla kannalla, mitä Suomen lainsäädäntö sanoo aiheesta: Google / hakusanalla kantasolu.
Luulen että kantasoluhoito tulee olemaan tulevaisuuden hoitoa vaikeissa sairauksissa. Läpimurto kuin antibiootit. Lasten leukemiassa sitä jo käytetään
Pyörätuoliin sidottu toimittaja Pirjo Kauppinen ryhtyi ”koekaniiniksi”, otti 20 000€ lainan ja meni Venäjälle kantasoluhoitoon, missä hänen omia kantasolujaan irrotettiin nenästä ja siirrettiin vaurioituneeseen selkäytimeen. Hoito tullaan vielä uusimaan.
Eettiset kysymykset tulevat kai siitä, mistä kantasoluja otetaan.
En ymmärrä miksei KESKEYTETTYJEN raskauden sikiöistä voisi ottaa soluja toisten potilaiden hoitoon.
Hedelmällisyyshoidoissa tulee ylimääräisiä alkioita, jos ne kuitenkin TUHOTAAN, niin miksei niitä voi käyttää tutkimukseen?
Hoidot tulevat varmaan olemaan kalliita. Herää kysymys, kuka niitä saa?
Tutkimus menee kuitenkin eteenpäin.
beataB ( maallikon mietteitä ?….)- Käyttö
Niimpä niin, lapset saavat jo apua sairauteensa, mikä on aivan oikein. Nykyaikana on niin vaikeita sairauksia, esim. juuri syöpä, on hienoa että voidaan helpottaa jotenkin. Todella Kauppinen on niitä vapaa ehtoisia.
- Trina
että tällainen mahdollisuus on kehitetty.
Vaikeitten sairauksien hoidossa on mielestäni
kaikki keinot käytettävä.
Pirjo Kauppisen soisi saada avun. Hän on ollut
niin luottavainen tähän kokeiluun. Ikävää, jos
hän joutuu pettymään.
Jos hoito onnistuu, kuinka monelle vastaavasti
loukkaantuneelle se antaa toivoa.
- Hoidosta
Herää kysymys mitä tykkää lääketeollisuus,kun sairauksia voitaisiin parantaa kantasolujen avulla. Tämä on niin "mullistava" askel eteenpäin, että se saattaa tuoda uudistuksia kaikin puolin terveyden alalla. Tämä on minun mielipide, onko jollakin toisella toinen mielipide?
Kantasolujen käyttö tutkimuksissa ja hoidoissa on ehdottomasti kannatettavaa, vain uskonnollisilla, taloudellisilla ja tiesmillä syillä yritetään estää tällainen tutkimus ja hoito.
Lääkäreitä rikastutetaan jo nytkin liikaa kalleilla läkehoidoilla.- vielä
Monet ovat kanssani samaa mieltä että on oikein käyttää kantasoluja terveyden saamiseen. Mutta vielä muistaisin jostain lukeneeni tai kuulleeni, että kantasolu tutkimus on vielä kehittämis vaiheessa että solujen jakautumisessa olisi vielä tehtävää, eli tarkennusta, sillä nykyisellään vielä tässä vaiheessa kantasolut voivat aiheuttaa hoitona syöpää. Olenko tietoineni oikeassa vai väärässä. Leena Palotie kai näihin tutkimisiin osallistuu. Onko kukaan lukenut näitä tietoja????
- se´nora lyyli
kyllä miekii enskuulemalta aattelin että hyvän keksinnön tiede on tehny.
en ole kantasoluista lukent, mutta olen kuullu tämän tohtori palotien puheita asiasta televisiossa.
nyt ko asiaa oon aatellu syvemmältä,tulin tuloksee jotta on hyvä että asiaa tutkitaa lissää,enneko aletaa liiemmällti niitä viljelemmää,ristii rastii ihmiseltä toiselle.
mietin site,että jos ihminen on luotu ainutkertaseksi eikä löyvy maanpallonpäältä kahta samanlaista ihmistä, viimistää sormenjälet erottaa meiät toisistaa.
entäs jos nämä kantasolut jos nimestäkkii päätellen on jokkaisen omat ja tarkotettu vaan hänelle itellee.onkohan sitä tutkittu jotta onko ne ihan samanliset kaikilla ihmisillä.
miun solut voip tepsii sairauksiin toisenkii ihmisen hoitossa, mutta entäs jos sillä onkii jälki seuraamuksii peräst päin.
luulen että ommii soluja voip käyttää ,ko sellanen tarve tullee itellee, mutta toiselle ihmiselle pannee vähä miettimää.
tutkimukset ko on täs vaiheessa,mie en uskaltais ottaa toisen ihmisen alkuperrää, vaika se parantais miut tästä taudista lopullisesti.
mitenkähän sille toimittajalle joka siel venäjäl kävi, onko hänelle tullu mittää apua hoidosta.
kauniin päivän terveiset kaikille toivoo lyyli Olen ymmärtänyt asian niin, että aikuiskudoksesta eristetyt kantasolut voivat:
- Aiheuttaa hylkimisreaktiota kuten kaikki siirrännäiset.
- alkaa jakautua ja kasvaa rajattomasti kuten syöpäsolut.
Alkion kantasolut taas ovat hyvänlaatuisia soluja, (mutta onko niilläkin erilaistumisen riski??)
Kloonaamalla potilaalle henkilökohtaisesti valmistetuissa kantasoluissa ei hylkimistä ainakaan tapahtuisi.
On tieteellä töitä.
beataB ihmetellen..)- Tiede etenee
beataBarbara kirjoitti:
Olen ymmärtänyt asian niin, että aikuiskudoksesta eristetyt kantasolut voivat:
- Aiheuttaa hylkimisreaktiota kuten kaikki siirrännäiset.
- alkaa jakautua ja kasvaa rajattomasti kuten syöpäsolut.
Alkion kantasolut taas ovat hyvänlaatuisia soluja, (mutta onko niilläkin erilaistumisen riski??)
Kloonaamalla potilaalle henkilökohtaisesti valmistetuissa kantasoluissa ei hylkimistä ainakaan tapahtuisi.
On tieteellä töitä.
beataB ihmetellen..)Uskon kantasolu tutkimuksen tuovan uusia ulottuvaisuuksia sairauksien hoitoon, esim syövän hoidossa. Jo pidemmän aikaa käytössä on ollut luuydinsiirto leukemian hoidossa ja se on antanut hyviä tuloksia.
Tiede on edennyt kantasolu tutkimuksen myötä uusiin ulottuvaisuuksiin. Suhtaudun myönteisesti asiaan.
Monet imusolmukesyöpää sairastavat ovat jo nyt saaneet avun kantasolusiirrosta.
Usein kaikkeen uuteen suhtaudutaan epäilevästi vaikka tiede toista todistaisikin. Tiede on tie joka avaa uusia väyliä tutkimuksien avulla uusien mahdollisuuksien toteuttamiseksi kaikkien parhaaksi.
- Jäljillä
Olen, tämä aihe on minua kiinnostanut, kun ajatellaan kuinka hyödyllinen parantamis keino koko maailmalle se on. Mutta aiemmissa vastauksissa tuli ilmi, että tutkimuksen vastustajia on, olishan tämä käänteen tekevä operaatio terveyden alalla.Ollessani joskus pienellä leikkauksella, jolloin vain puudutettiin, kuuntelin kun leikkausta suorittava lääkärini kertoi avustajilleen , että meiltä loppuu työ. Mietin kauan jälkeenpäin että aivan, sairautta pitää olla, että piiri pyörii, lääkäreillä on töitä, sairaanhoitajilla myös, Apteekit hyötyy, Lääketehtaat rikastuu, ja paljon muuta. Jos sitten tällainen käänteen tekevä uudistus saadaan toimimaan, mitä kaikkea se saa aikaan?
- Leny
Yksi paha haittatekijä on se, että uudet hoitomuodot ovat aivan älyttömän kalliita. Nyt rahaa tahdotaan nipistää näistä perinteisistäkin hoidoista.
- Toivoa
Että, ajanmyötä uudetkin hoidot halpenisi. Samoilla tavoin kuin kodin tekniikka. Onhan niin että ensimmäiset kappaleet ja tutkimukset kehitysvaiheessa tule maksamaan, mutta kun asiat etenee hinnat halpenee.Toivomme näin.
- saara.dma
Nytpä osallistun keskusteluun, josta en tiedä juuri mitään.
Sanon kuitenkin, että on oikein, että ainakin lapset saavat kantasoluhoitoa ja että hoitoihin käytetään kaikki mahdolliset ylimääräiset alkiot, joita saadaan hedelmöityshoidoissa ja jotka muuten tuhottaisiin.
Sen verran olen lukenut asiasta, että 1 tyypin diabeteksen eli lasten diabeteksen kantasolututkimuksessa on saatu rohkaisevia tuloksia. Tätä tutkimusta pitäisi jatkaa, maksoi mitä maksoiOikeassa olet, diabeteslapset jos saataisiin kantasoluhoitoon, niin hyvä on, maksoi mitä maksoi.
Tiedemiehet ja -naiset tutkikaa ja kehittäkää!
Suomessa on maailman suurin tyypin I diabeteksen ilmaantuvuus. Mistähän sekin mahtaa johtua?
Me aikuiset voimme sinnitellä vähän poksahtaneen haimamme kanssa loppuun saakka, mutta lapset, lapset, niille kun apua löytyisi pian.
beataB (toiveikas..?)
- aivan totta
On ihmeellistä että nuorissa on niin paljon vakavia sairauksia, lapset tarvitsevat sen parhaan hoidon mitä satavilla on.Olen samaa mieltä että rahasta ei saa olla kiinni. Mielestäni tutkimustyö on niin arvokasta työtä että sinne olisi ohjattava enemmän rahaa, Onneksi tutkimuksia tehdään eri maissa, että on toivoa jospa lähi vuosina löytyisi kantasoluista ratkaisu moneen vakavaan sairauteen. Tässä jo aiemmin oli puhetta että Pirjo Kauppinen ryhtyi "tuumasta toimeen"ja oli hoidattamassa itseään, että pitää seurata tapausta.
- ei iltalehden ostaja
Rampa on rahastanut vammaisuudellaan mediat ja toimii nyt varottavana esimerkkinä siitä että mitä tapahtuu kun painomustehumala nousee päähän!
Yksinkertaisesti hänen on saatava sitä lisää ja lisää, keinoja kaihtamatta!
Ihan meinasin tukehtua eilen aamukahvilla pullaani kun käteeni osui vahingossa päivän iltapäivälehti (se iljettävämpi ja epäuskottavampi eli iltalehti). Siinä oli taas lehtijuttu tästä Pirjo Kauppisesta. Jutussa yritettiin vakuuttaa että Pirjo Kauppinen on oikea toimittaja koska "hän on ollut samassa huoneessa vuonna 1981 kekkosen kanssa", lisäksi hänellä on keskenjääneitä opintoja ja joitain hanttihommia edesmenneessä roskalehti Jaanassa sekä juontotehtävä radioasemalla.
Oikean toimittajan työ on vastuutehtävä, siihen valmistutaan yliopistosta ja oikea toimittaja on vasta kun on saanut akateemisen loppututkinnon.
Miksi Pirjo Kauppinen valehtelee että hän on toimittaja? yksinkertaisesti siksi koska hänen todelliset ammatilliset resurssinsa olla juontaja mitä hän vain on ei kiinnosta mediaa. Pitää olla "iskevämpää", siitäpä juuri valehtelu.
Toiseksi kiinnosti että mitä erikoista Pirjo Kauppisessa voi olla satoihin tuhansiin muihin neliraajahalvaantuneisiin verrattuna suomessa?
ei mitään! onko lehtien taso todellakin näin pinnallista että nielevät kaiken mitä tämä muija heille syöttää!
Alkaisi vaan Pirjo Kauppinen vihdoin elää kuin ihminen perheensä ja huoltajiensa kanssa, ja aloittaisi ne toimittajan opinnot jos tekee vielä mieli esiintyä toimittajana tulevaisuudessa!
- Toivo E
Kuka keksisi kantasoluja joilla pahanilkisten akkojen aivot saadaan toimimaan niin että ne olisi kuuliaisia ja kilttejä miehille ja lopettaisivat iänikuisen haukkumisen.
Keksikää nyt jotakin muuta kun korvatulpat.- beataBarbara*
Kaikki tytöt ovat aina niin kilttejä.
Mistäs ja miksi ne pahat akat sitten tulevat??
beataB (kunhan kyselen..) - saara.dma
Tämä nyt menee vähän sivuun ketjun otsikosta, mutta tulipa mieleeni, kun tuo Toivo tuossa peräänkuuluttaa "kuuliaisia ja kilttejä (akkoja) miehille", että katselin eilen illalla TV:stä Ykkösdokumenttia Burkhan takana. Siinä tosiaan näytettiin iranilaisia kuuliaisia naisparkoja miestensä "suojeluksessa". Naisilla oli kaapujensa lisäksi mustat nahkanaamarit kasvojensa suojana. Miestensä suojeluksesta ei ollut muuta ulospääsyä kuin itsemurha.
Jos se tulee uusintana, olisi Toivonkin hyvä sitä katsoa.
Taas kerran sai huokaista helpotuksesta, että saadaan asua täällä oppia ja koulutusta saaneessa maailmassa. - Toivo E
Ei tässä taida auttaa muu kun lähteä kierrätykseen.
Joka päivä kuulee saman laulun, minä en saa koskaan uusia vaatteita, on vähän rahaa,ilmat on huonoja, ukko senkun tuulimyllyjä puron varteen rakentaa
Sitten meni napasillaan nukkumaan, kysyin viereisestä huoneesta mikäs nyt. Tuli vastaus tytär sanoi, jos kysyy sano mulla on nyt päällä euroöö.
Olen ihan neuvoton, ei ole laukkuakaan mihin paitansa sulloisi,hävitetty on. - Leny
Toivo E kirjoitti:
Ei tässä taida auttaa muu kun lähteä kierrätykseen.
Joka päivä kuulee saman laulun, minä en saa koskaan uusia vaatteita, on vähän rahaa,ilmat on huonoja, ukko senkun tuulimyllyjä puron varteen rakentaa
Sitten meni napasillaan nukkumaan, kysyin viereisestä huoneesta mikäs nyt. Tuli vastaus tytär sanoi, jos kysyy sano mulla on nyt päällä euroöö.
Olen ihan neuvoton, ei ole laukkuakaan mihin paitansa sulloisi,hävitetty on.Mitä Sie siel viereises huoneessais nukut? Toine otti paijanki pois. Jo ois Siul aika näyttää närhen munat. Alkais vaimoiski hymyilemmää.
- Toivo E
Leny kirjoitti:
Mitä Sie siel viereises huoneessais nukut? Toine otti paijanki pois. Jo ois Siul aika näyttää närhen munat. Alkais vaimoiski hymyilemmää.
Naisimmeisten ajatuksen juoksu on mutkikasta. Minä panin hiljaa välioven kiinni ettei tuolta mereltä tuulis muijan kammariin, ristiveto kun on pahasta
Se sitten nukahti sitten menin ulos kukille antamaan yökastelua, luottamuksellisesti kerron menen aina naapurin Elman kämppään Elma on avarasydäminen ei huutele euroööstä, tarjoo vielä yömyssyn lähtiäisiksi sitten hiivintakasin omalle puolelle.Elma oli aikanaan samassa Fanny baatissa köksänä.
Miten oman muijan sais lopettamaan iänikuisen nalkutuksen tai siihen kantasolu hoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1417969Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432061Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252000- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51960
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34832