Hallitus aikoo toteuttaa kohutun tappiollisen miljardihankkeen

Anonyymi-ap

VM varoitteli poliittisia päättäjiä jo viime keväänä Turun tunnin juna
hankkeeseen liittyvistä riskeistä. Hanke rahoitetaan valtion omaisuutta
myymällä. Hanke on kannattamaton ja kasvattaa päästöjä.
Todellisuudessa tunnin juna kulkee nopeimmillaan Helsinki-Turku välin
tunnissa ja 18 minuutissa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2bf728ed-ca46-4ecd-9903-e7dcd4407df4

39

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos kerran rahaa on.....jos ei ole, leikataan pienituloisilta enemmän.

    • No Orpolle on käyttöä Turku-radalle kun asuu siellä, pääsee 15-20 min. nopeammin hesaan. Huonossa valtion taloustilanteessa ei rataa tehtäisi, myydään valtion omaisuutta sen verran enemmän 4 miljardin lisäksi.

      Huoli valtion kriisistä ja velasta on ovela juoni EK:n opastksella.

    • Anonyymi

      Jotain mahdollisesti vähän tuottavaa valtion (veronmaksajien)
      omaisuutta myydään siis pois ja raha sijoitetaan hankkeeseen,
      mikä tuottaa joka vuosi tappiota ainakin 10 miljoonaa,
      jonka tappion maksavat veronmaksajat.

      Kysymys kuuluu: Mitkä tahot vetävät välistä itselleen niin paljon
      rahaa, että he vievät hankkeen väkisin läpi VM:n varoituksista
      huolimatta.

      Hanke vaikutti olevan Orpon "kuningasidea", kun siitä noin vuosi
      sitten alettiin kirjoitella.

      • Anonyymi

        Orpon kaveripiirit on hankkeessa. Rakenteellinen korruptio elää Suomessa.
        Ministerikin voi hyötyä.


    • Anonyymi

      Jonkunhan täytyy hyötyä rutosti tappiollisesta hankkeesta,
      koska se viedään väkisin läpi VM:n varoituksista huolimatta.
      Matka-aika ei voi olla peruste hankkeelle,
      Helsingistä Turkuun kestää jo nykyään alle kahden tunnin.

    • Anonyymi

      Orpon puheet on yhtä pitkiä kuin leveitä ja ristiriitaisia. Orpo lietsoo,
      että Suomi on kriisissä. Jos olisi tehdäänkö talouskriisissä tappiollisia
      hankkeita ? Suomen talouden vakauttaminen vie ainakin 10 vuotta.
      Samalla tulee junasta lisää tappioita. Se tulee olemaan ikuisesti
      tappiollinen. Veronmaksajat maksajat tappiot.

    • Anonyymi

      Oikeistohallitukset ovat aina tuhonneet Suomea. Älykääpiöpersut kääntävät Putleri Urpon tunnin juna hankkeenkin SDP:n syyksi.

      Vammaisia ja tyhmiä nuo oikeiston ja äärioikeiston äänestäjät. Varmaan kävelevätkin eriparijaloilla ja seurustelevat kaatumaseurojen johtajan määrämän ihmisen kanssa.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Hallituksen kuuluu tehdä tuloksellisia eikä tappiollisia päätöksiä.
        Raha ja varat, joita hallitus käyttää ovat veronmaksajien.
        Miljardihankkeista pitäisi olla laajempi joukko päättämässä.
        Orpolla on "valikoiva" kuulo. Hän kyllä kuunteli mielellään VM:n tuhoisia
        leikkaussuunnitelmia, mutta ei kuuntele VM:n varoituksia.


    • Anonyymi

      Turun radalla matkustajia on noin 1,6 miljoonaa. Pääradalla Helsingistä Tampereelle matkustajia on lähes 5 miljoonaa. Orpolta aika moista kotiinpäin vetoa.

      • Anonyymi

        Jos poliitikko vie sinnikkäästi jotakin kannattamatonta hanketta eteenpäin,
        niin joittenkin yrityksien etua hän ajaa eikä varmastikaan hyödyttä.

        Ei kai kukaan niin idiootti ole, että muuten ajaisi väkisin tappiollista hanketta
        eteenpäin ?


      • Anonyymi

        Hankeyhtiö kehuu väylää "yhdeksi Suomen vilkkaimmista".
        Suurin osa taitaa kulkea edullisella Omnibussilla, niitä menee kymmenittäin päivässä.
        Oikea hinta junalipulle olisi ehkä 500-1000 euroa, ettei se tuottaisi tappiota.
        https://www.tunninjuna.fi/


    • Anonyymi

      Hanke-yhtiö kehuu kovasti monessa kohtaa, että tunnin juna lyhentää merkittävästi kaupunkien välistä matka-aikaa.

      Miksei tehdä samantien luotijunaa ?

    • Anonyymi

      Hankeyhtiö kehuu: "Tunnin juna tuo uusia mahdollisuuksia kasvuun ja kehitykseen ja luo edellytyksiä myös lähiliikenteen kehittämiselle.

      Nopeamman matkustusajan lisäksi uusi rata tuo kaikki radan varren paikkakunnat lähelle pääkaupunkiseutua ja luo läntiseen Etelä-Suomeen 1,5 miljoonan suomalaisen työssäkäyntialueen. Rata tulee soveltumaan myös tavaraliikenteelle.

      Raideyhteys liittää Suomen entistä tiiviimmin osaksi eurooppalaista raideverkostoa. Raideliikenteen kehittäminen on valinta ympäristömme ja tulevaisuuden puolesta."

      Kuulostaa sanahelinältä. Mikä loppujen lopuksi muuttuu ?

      • Anonyymi

        Kyllä metsä väistyy sivistyksen tieltä.


    • Anonyymi

      Tunnin junan hinnaksi on arvoitu tulevan 3,4-4 miljardia.
      Tuskin jää siihen.
      Suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa,
      johon on myönnetty EU-tukea 37,5 miljoonaa.
      https://www.ts.fi/uutiset/5010240

    • Anonyymi

      Olen nähnyt kuuden miljardin hinta-arvion, mutta sekin summa pitää kertoa ainakin
      kahdella, että riittää. Kaikkien yhteiskunnan rakennushankkeiden budjetit lasketaan alakanttiin ja kun työt on saatu alulle alkaa lisärahan huutaminen. Kuinka monta taloa joutuu lunastuksen alle tuon takia? Paljonko peltoja ja metsiä tuhotaan ?

    • Anonyymi

      Kokoomuksella ja Petteri Orpolla on runsaasti ystäväpiiriä ja sidosryhmiä maanrakennusalalla.

      Tällainen miljardiluokan radan rakentaminen on yhteiskunnalla tappiollinen, vaikka siihen laitetun rahan laskisi 50...70 vuoden ajallekin. Hanke ei maksa koskaan itseään takaisin.
      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009349919.html

      Sen sijaan yksityisomisteiselle, Turun suunnan maanrakennusfirmalle nämä Petteri Orpon tarjoamat jättihankkeet ovat varmoja kultakaivoksia.

      • Anonyymi

        Yrittäjille juna tuo vaurautta, mutta mitä valtio/veronmaksaja hyötyy ?
        Tulee pelkkää tappiota.
        Antaako rata työtä muille kuin ulkomaisille alihankkijoille ja heidän
        ulkomaisille työntekijöilleen ?


    • Anonyymi

      Kauhukabinetti-hallitus jatkaa linjallaan.

    • Anonyymi

      Orpon SuomiLaivasta tuli sukellusvene ---> kohti pohjaa.

    • Anonyymi

      Hallitus voisi mennä seisomaan vaikka Pasilaan ja tarkkailemaan junien tuloja ja lähtöjä.
      Yksi viikko vahtivuoroin riittäisi.
      Beng
      JUNAHANKE on HUKKAPUTKI NRO1!

      • Anonyymi

        Hyvä ehdotus :)))))


    • Anonyymi

      Tunnin juna on ympäristöteko ja ehkäisee tehokkaasti ilmastonmuutosta. Ei se myöskään maksa paljon, jos kustannuksiksi arvioidaan miljardi, lopputulema on siinä jotain 2- 3 miljardin paikkeilla.
      Eri asia on sitten sekin, että onko se liian hidas jo ennen valmistumistaan, olisiko tähdättävä puolen tunnin junaan?

      • Anonyymi

        Jos hankkeen kustannusarvio on 3-4 miljardia, lopullinen hinta on vähintään
        kaksinkertainen. Rakennusvaiheessa se tulee tuottamaan valtavat päästöt.
        VM on laskenut, ettei se tule koskaan kannattamaan itseään,
        Se tulee olemaan tappiollinen aina. Veronmaksajat maksavatt niittenkin lipuista
        suuren osan, jotka sillä matkustavat.
        Valmistuttuaan tunninjuna tarvitsee veronmaksajien tukea vähintään 10 miljonaa vuosi.
        Tämän hukkaputken takia myydään tuottavaa valtion omaisuutta.
        Tulee tuplatappio siis.


      • Anonyymi

        Höpöhöpö.
        15 optiminopeuden parannus.
        Mutta kun on lehtikeli, jääkeli, lumikeli ja kaikenmaailman veturiviat.
        Kylläpä tuohon on taas tullut punkkilauma imemään julkisvaroja.
        Beng
        Turkuun on päässyt ja sieltä takaisin tähänkin asti.
        Rantarataa voi korjata paikoitellen esim. ennen Karjaata Hgistä katsottuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        15 optiminopeuden parannus.
        Mutta kun on lehtikeli, jääkeli, lumikeli ja kaikenmaailman veturiviat.
        Kylläpä tuohon on taas tullut punkkilauma imemään julkisvaroja.
        Beng
        Turkuun on päässyt ja sieltä takaisin tähänkin asti.
        Rantarataa voi korjata paikoitellen esim. ennen Karjaata Hgistä katsottuna.

        Elisa-radan voisi elvyttää enemmin.
        Lohja 'lähemmäs'!
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hankkeen kustannusarvio on 3-4 miljardia, lopullinen hinta on vähintään
        kaksinkertainen. Rakennusvaiheessa se tulee tuottamaan valtavat päästöt.
        VM on laskenut, ettei se tule koskaan kannattamaan itseään,
        Se tulee olemaan tappiollinen aina. Veronmaksajat maksavatt niittenkin lipuista
        suuren osan, jotka sillä matkustavat.
        Valmistuttuaan tunninjuna tarvitsee veronmaksajien tukea vähintään 10 miljonaa vuosi.
        Tämän hukkaputken takia myydään tuottavaa valtion omaisuutta.
        Tulee tuplatappio siis.

        Suomi ei pärjää globaalissa kilpailussa ellei Helsingistä pääse tunnissa junallaTurkuun, tämänhän jokainen ymmärtää?


    • Anonyymi

      Nekin miljardit laitettu elvytykseen, mm. rakennusalaan siitä olisi tullut tuloja työllisyyttä, rikkaitten tukemisen meneekö siihen miljardi, myydään tuottavaa pääomaa jne.

      pe

    • Anonyymi

      On ihan mielenkiintoista nähdä historiallisenkin tapahtumaketjun näkökulmsta se, kuinka hyvää taloutta on kasvatettu vuosikausia velaksi ja aina vain isommiksi on menneet miljardiluokan investoinnit samassa tahdissa velan kasvattamisen kanssa.

      Investoinneissa ei ole vikaa yleisesti, mutta investoinnin hyöty on jo tarkemmin selvitettävä asia.

      Turun tunnin juna on vain yksi investointi muiden joukossa, mutta niiden muiden investointien maksattamiseen ei ole esim. kansalta alettu leikkaamaan sosiaalitukia. Olisi ikävä juttu jos Turun tunnin junalle tulee leima siitä että se maksatetaan esim. toimeentulotukia leikkaamalla.

      • Anonyymi

        Eivätköhän jo tuloveron alennukset syö sen rahan mikä toimeentulotukien leikkauksella nipistetään, eli velkarahalla ja vain velkarahalla yhteiskunnan isoja hankkeita jatkossakin joudutaan rahoittamaan.
        Ja lopullisilta kustannuksiltaan joku tunninjunahanke tulisi joka tapauksessa olemaan niin valtaisa ettei kaikkien toimeentulotukienkaan leikkaus sitä riittäisi rahoittamaan.
        Entä se työllistävä tai rakennus- ja maansiirtoalaa mahdollisesti piristävä vaikutus sitten: Urakoitsijat pääosin ulkomailta, duunarit Virosta, Latviasta, Liettuasta, Puolasta, Romaniasta jne.


    • Anonyymi

      Tunninjunan hallitus rahoittaa myymällä valtion omaisuutta noin neljällä
      miljardilla.
      Ministeri Ranne on kertonut, että osalla valtion omaisuudesta saadulla rahalla rahoitetaan tiestön parannuksia.
      Hallitus kutsuu "investointipaketiksi" sitä, että se myy valtion omaisuutta
      ja sijoittaa sen "hukkatunneliin".

      HS kirjoitti, että se on silmänkääntötemppu:
      Tiestö kuuluu rahoittaa budjettivaroilla ei valtion omaisuutta myymällä,
      mutta tempulla hallitus antaa kuvan, että se on säästänyt budjettivaroja.

      • Anonyymi

        Metroko siitä tunninjunasta on ajatus tehdä vai mistä putkesta puhut, ei kai? Muutama tunneli matkalle ehkä tulisi mutta eiköhän se rata pääosin ihan maanpinnalla sijaitsisi?
        Muistaakseni nykyisellä Helsinki- Turku radalla ei ole yhtään tunnelia?
        Mutta miksi valtio enää ylipäätään tekisi moisia jättiläissijoituksia yritykseen jonka toiminnot on ties kuinka moneen osaan pilkottu ja taka- ajatuksena kaikella lienee ainoastaan niiden osien myynti eli tarkkaan ottaen yksityistäminen esim. Englannin mallin mukaan?


    • Anonyymi

      PS-ministerin "silmänkääntötempp"


      Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) on tyytyväinen, kun teiden kunnossapidosta "leikataan"

      Yleensä ministerit tekevät kaikkensa, että saisivat hallinnonalalleen lisää
      rahaa, vähintä on ollut, ettei rahoista ainakaan leikata.
      Lulu Ranne (ps) toimii päinvastoin. Hän ylpeilee sillä kuinka paljon omasta hallinnonalasta leikataan: "Minä kyllä leikkaan"

      Se on tosin vain "säästöposeerausta" ja silmänkääntötemppu,
      että PS näyttäisi "säästäväiseltä" puolueelta.
      Vaikka liikenteen perusrahoitusta leikataan, rahat otetaan budjettikehyksen
      ulkopuolelta.
      Liikenteen perusrahoitusta paikataan niin sanotulla investointipaketilla:
      Hallitus aikoo myydä valtion omaisuutta neljällä miljardilla eurolla,
      joka on tarkoitus investoida teihin, ratoihin ja korjausvelkoihin.

      Tämä on todella poikkeuksellista.
      Perusväylänpito on valtion perustoimintaa ei kertapanostus
      (valtion omaisuutta myymällä)
      Kansanomaisesti ilmaisten se on "housuun pissimistä pakkasella":
      Lämmittää hetken, mutta ei kanna pitkälle.

      (Kirjautumalla voi lukea Hesaria ilmaiseksi kaksi viikkoa sitoutumatta mihinkään)
      https://www.google.com/search?q=minä+kyllä+leikkaan+helsingin+sanomat&oq=minä+kyllä+leikkaan+helsingin+sanomat&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRigAdIBCDkxNDFqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    • Anonyymi

      Orpo maksaa äänensä sillä! Vaalilupaus!

    • Anonyymi

      Hallitus menee kohti syvää päätyä.

    • Anonyymi

      1.4 tuli voimaan sotelait, että on muutettava kotoaan, jos on "liian" korkea
      vuokra.

    • Anonyymi

      Sosiali demokraattisten piirien esityksestä
      tunnin juna aiotaan korvata

      maahan muuttajilla. Nehkereistä jne muodostetaan kohortteja
      jotka kantavat matkustajat kanto tuoleissa yli kivien ja kantojen
      tiuhaan tahtiin ja tunnin junan nopeudella
      ja
      liikenne yhteys on niin tiheä kuin tuoleja pystytään täyttämään matkustajilla
      toisessa päässä

      Poikkeus tilanteissa kanto tuolit korvataan tila autoilla jos maahan muttaneiden
      tila autoja on vapaan kyseisellä alueella

    • Anonyymi

      Hallituksen investointipaketti on suuri bluffi, huijaus, hallitus haluaa
      sillä vain siirtää kansan yhteistä omaisuutta yksityissektorille.
      Seurauksena valtio köyhtyy.
      Hallitus on miljonäärien etujärjestö. Purra ja PS on mukana hallituksessa
      ajamassa miljonäärien etuja.

      • Anonyymi

        Urakoitsijoille eli hallituksen kavereille se on suuri voitto.
        Neljän miljardin lahja veronmaksajilta bisnesmiehille.
        Valtio köyhtyy saman verran ja enemmänkin, koska esim. tunninjuna
        on tappiollinen ja kansa maksaa tappiot joka vuosi niin kauan kuin
        tämä onneton juna kulkee.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2138
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2078
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1196
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1153
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe