VM varoitteli poliittisia päättäjiä jo viime keväänä Turun tunnin juna
hankkeeseen liittyvistä riskeistä. Hanke rahoitetaan valtion omaisuutta
myymällä. Hanke on kannattamaton ja kasvattaa päästöjä.
Todellisuudessa tunnin juna kulkee nopeimmillaan Helsinki-Turku välin
tunnissa ja 18 minuutissa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2bf728ed-ca46-4ecd-9903-e7dcd4407df4
Hallitus aikoo toteuttaa kohutun tappiollisen miljardihankkeen
39
410
Vastaukset
- Anonyymi
Jos kerran rahaa on.....jos ei ole, leikataan pienituloisilta enemmän.
No Orpolle on käyttöä Turku-radalle kun asuu siellä, pääsee 15-20 min. nopeammin hesaan. Huonossa valtion taloustilanteessa ei rataa tehtäisi, myydään valtion omaisuutta sen verran enemmän 4 miljardin lisäksi.
Huoli valtion kriisistä ja velasta on ovela juoni EK:n opastksella.- Anonyymi
Jotain mahdollisesti vähän tuottavaa valtion (veronmaksajien)
omaisuutta myydään siis pois ja raha sijoitetaan hankkeeseen,
mikä tuottaa joka vuosi tappiota ainakin 10 miljoonaa,
jonka tappion maksavat veronmaksajat.
Kysymys kuuluu: Mitkä tahot vetävät välistä itselleen niin paljon
rahaa, että he vievät hankkeen väkisin läpi VM:n varoituksista
huolimatta.
Hanke vaikutti olevan Orpon "kuningasidea", kun siitä noin vuosi
sitten alettiin kirjoitella.- Anonyymi
Orpon kaveripiirit on hankkeessa. Rakenteellinen korruptio elää Suomessa.
Ministerikin voi hyötyä.
- Anonyymi
Jonkunhan täytyy hyötyä rutosti tappiollisesta hankkeesta,
koska se viedään väkisin läpi VM:n varoituksista huolimatta.
Matka-aika ei voi olla peruste hankkeelle,
Helsingistä Turkuun kestää jo nykyään alle kahden tunnin. - Anonyymi
Orpon puheet on yhtä pitkiä kuin leveitä ja ristiriitaisia. Orpo lietsoo,
että Suomi on kriisissä. Jos olisi tehdäänkö talouskriisissä tappiollisia
hankkeita ? Suomen talouden vakauttaminen vie ainakin 10 vuotta.
Samalla tulee junasta lisää tappioita. Se tulee olemaan ikuisesti
tappiollinen. Veronmaksajat maksajat tappiot. - Anonyymi
Oikeistohallitukset ovat aina tuhonneet Suomea. Älykääpiöpersut kääntävät Putleri Urpon tunnin juna hankkeenkin SDP:n syyksi.
Vammaisia ja tyhmiä nuo oikeiston ja äärioikeiston äänestäjät. Varmaan kävelevätkin eriparijaloilla ja seurustelevat kaatumaseurojen johtajan määrämän ihmisen kanssa.- Anonyymi
Olen samaa mieltä. Hallituksen kuuluu tehdä tuloksellisia eikä tappiollisia päätöksiä.
Raha ja varat, joita hallitus käyttää ovat veronmaksajien.
Miljardihankkeista pitäisi olla laajempi joukko päättämässä.
Orpolla on "valikoiva" kuulo. Hän kyllä kuunteli mielellään VM:n tuhoisia
leikkaussuunnitelmia, mutta ei kuuntele VM:n varoituksia.
- Anonyymi
Turun radalla matkustajia on noin 1,6 miljoonaa. Pääradalla Helsingistä Tampereelle matkustajia on lähes 5 miljoonaa. Orpolta aika moista kotiinpäin vetoa.
- Anonyymi
Jos poliitikko vie sinnikkäästi jotakin kannattamatonta hanketta eteenpäin,
niin joittenkin yrityksien etua hän ajaa eikä varmastikaan hyödyttä.
Ei kai kukaan niin idiootti ole, että muuten ajaisi väkisin tappiollista hanketta
eteenpäin ? - Anonyymi
Hankeyhtiö kehuu väylää "yhdeksi Suomen vilkkaimmista".
Suurin osa taitaa kulkea edullisella Omnibussilla, niitä menee kymmenittäin päivässä.
Oikea hinta junalipulle olisi ehkä 500-1000 euroa, ettei se tuottaisi tappiota.
https://www.tunninjuna.fi/
- Anonyymi
Hanke-yhtiö kehuu kovasti monessa kohtaa, että tunnin juna lyhentää merkittävästi kaupunkien välistä matka-aikaa.
Miksei tehdä samantien luotijunaa ? - Anonyymi
Hankeyhtiö kehuu: "Tunnin juna tuo uusia mahdollisuuksia kasvuun ja kehitykseen ja luo edellytyksiä myös lähiliikenteen kehittämiselle.
Nopeamman matkustusajan lisäksi uusi rata tuo kaikki radan varren paikkakunnat lähelle pääkaupunkiseutua ja luo läntiseen Etelä-Suomeen 1,5 miljoonan suomalaisen työssäkäyntialueen. Rata tulee soveltumaan myös tavaraliikenteelle.
Raideyhteys liittää Suomen entistä tiiviimmin osaksi eurooppalaista raideverkostoa. Raideliikenteen kehittäminen on valinta ympäristömme ja tulevaisuuden puolesta."
Kuulostaa sanahelinältä. Mikä loppujen lopuksi muuttuu ?- Anonyymi
Kyllä metsä väistyy sivistyksen tieltä.
- Anonyymi
Tunnin junan hinnaksi on arvoitu tulevan 3,4-4 miljardia.
Tuskin jää siihen.
Suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa,
johon on myönnetty EU-tukea 37,5 miljoonaa.
https://www.ts.fi/uutiset/5010240 - Anonyymi
Olen nähnyt kuuden miljardin hinta-arvion, mutta sekin summa pitää kertoa ainakin
kahdella, että riittää. Kaikkien yhteiskunnan rakennushankkeiden budjetit lasketaan alakanttiin ja kun työt on saatu alulle alkaa lisärahan huutaminen. Kuinka monta taloa joutuu lunastuksen alle tuon takia? Paljonko peltoja ja metsiä tuhotaan ? - Anonyymi
Kokoomuksella ja Petteri Orpolla on runsaasti ystäväpiiriä ja sidosryhmiä maanrakennusalalla.
Tällainen miljardiluokan radan rakentaminen on yhteiskunnalla tappiollinen, vaikka siihen laitetun rahan laskisi 50...70 vuoden ajallekin. Hanke ei maksa koskaan itseään takaisin.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009349919.html
Sen sijaan yksityisomisteiselle, Turun suunnan maanrakennusfirmalle nämä Petteri Orpon tarjoamat jättihankkeet ovat varmoja kultakaivoksia.- Anonyymi
Yrittäjille juna tuo vaurautta, mutta mitä valtio/veronmaksaja hyötyy ?
Tulee pelkkää tappiota.
Antaako rata työtä muille kuin ulkomaisille alihankkijoille ja heidän
ulkomaisille työntekijöilleen ?
- Anonyymi
Kauhukabinetti-hallitus jatkaa linjallaan.
- Anonyymi
Orpon SuomiLaivasta tuli sukellusvene ---> kohti pohjaa.
- Anonyymi
Hallitus voisi mennä seisomaan vaikka Pasilaan ja tarkkailemaan junien tuloja ja lähtöjä.
Yksi viikko vahtivuoroin riittäisi.
Beng
JUNAHANKE on HUKKAPUTKI NRO1!- Anonyymi
Hyvä ehdotus :)))))
- Anonyymi
Tunnin juna on ympäristöteko ja ehkäisee tehokkaasti ilmastonmuutosta. Ei se myöskään maksa paljon, jos kustannuksiksi arvioidaan miljardi, lopputulema on siinä jotain 2- 3 miljardin paikkeilla.
Eri asia on sitten sekin, että onko se liian hidas jo ennen valmistumistaan, olisiko tähdättävä puolen tunnin junaan?- Anonyymi
Jos hankkeen kustannusarvio on 3-4 miljardia, lopullinen hinta on vähintään
kaksinkertainen. Rakennusvaiheessa se tulee tuottamaan valtavat päästöt.
VM on laskenut, ettei se tule koskaan kannattamaan itseään,
Se tulee olemaan tappiollinen aina. Veronmaksajat maksavatt niittenkin lipuista
suuren osan, jotka sillä matkustavat.
Valmistuttuaan tunninjuna tarvitsee veronmaksajien tukea vähintään 10 miljonaa vuosi.
Tämän hukkaputken takia myydään tuottavaa valtion omaisuutta.
Tulee tuplatappio siis. - Anonyymi
Höpöhöpö.
15 optiminopeuden parannus.
Mutta kun on lehtikeli, jääkeli, lumikeli ja kaikenmaailman veturiviat.
Kylläpä tuohon on taas tullut punkkilauma imemään julkisvaroja.
Beng
Turkuun on päässyt ja sieltä takaisin tähänkin asti.
Rantarataa voi korjata paikoitellen esim. ennen Karjaata Hgistä katsottuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöhöpö.
15 optiminopeuden parannus.
Mutta kun on lehtikeli, jääkeli, lumikeli ja kaikenmaailman veturiviat.
Kylläpä tuohon on taas tullut punkkilauma imemään julkisvaroja.
Beng
Turkuun on päässyt ja sieltä takaisin tähänkin asti.
Rantarataa voi korjata paikoitellen esim. ennen Karjaata Hgistä katsottuna.Elisa-radan voisi elvyttää enemmin.
Lohja 'lähemmäs'!
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos hankkeen kustannusarvio on 3-4 miljardia, lopullinen hinta on vähintään
kaksinkertainen. Rakennusvaiheessa se tulee tuottamaan valtavat päästöt.
VM on laskenut, ettei se tule koskaan kannattamaan itseään,
Se tulee olemaan tappiollinen aina. Veronmaksajat maksavatt niittenkin lipuista
suuren osan, jotka sillä matkustavat.
Valmistuttuaan tunninjuna tarvitsee veronmaksajien tukea vähintään 10 miljonaa vuosi.
Tämän hukkaputken takia myydään tuottavaa valtion omaisuutta.
Tulee tuplatappio siis.Suomi ei pärjää globaalissa kilpailussa ellei Helsingistä pääse tunnissa junallaTurkuun, tämänhän jokainen ymmärtää?
- Anonyymi
Nekin miljardit laitettu elvytykseen, mm. rakennusalaan siitä olisi tullut tuloja työllisyyttä, rikkaitten tukemisen meneekö siihen miljardi, myydään tuottavaa pääomaa jne.
pe - Anonyymi
On ihan mielenkiintoista nähdä historiallisenkin tapahtumaketjun näkökulmsta se, kuinka hyvää taloutta on kasvatettu vuosikausia velaksi ja aina vain isommiksi on menneet miljardiluokan investoinnit samassa tahdissa velan kasvattamisen kanssa.
Investoinneissa ei ole vikaa yleisesti, mutta investoinnin hyöty on jo tarkemmin selvitettävä asia.
Turun tunnin juna on vain yksi investointi muiden joukossa, mutta niiden muiden investointien maksattamiseen ei ole esim. kansalta alettu leikkaamaan sosiaalitukia. Olisi ikävä juttu jos Turun tunnin junalle tulee leima siitä että se maksatetaan esim. toimeentulotukia leikkaamalla.- Anonyymi
Eivätköhän jo tuloveron alennukset syö sen rahan mikä toimeentulotukien leikkauksella nipistetään, eli velkarahalla ja vain velkarahalla yhteiskunnan isoja hankkeita jatkossakin joudutaan rahoittamaan.
Ja lopullisilta kustannuksiltaan joku tunninjunahanke tulisi joka tapauksessa olemaan niin valtaisa ettei kaikkien toimeentulotukienkaan leikkaus sitä riittäisi rahoittamaan.
Entä se työllistävä tai rakennus- ja maansiirtoalaa mahdollisesti piristävä vaikutus sitten: Urakoitsijat pääosin ulkomailta, duunarit Virosta, Latviasta, Liettuasta, Puolasta, Romaniasta jne.
- Anonyymi
Tunninjunan hallitus rahoittaa myymällä valtion omaisuutta noin neljällä
miljardilla.
Ministeri Ranne on kertonut, että osalla valtion omaisuudesta saadulla rahalla rahoitetaan tiestön parannuksia.
Hallitus kutsuu "investointipaketiksi" sitä, että se myy valtion omaisuutta
ja sijoittaa sen "hukkatunneliin".
HS kirjoitti, että se on silmänkääntötemppu:
Tiestö kuuluu rahoittaa budjettivaroilla ei valtion omaisuutta myymällä,
mutta tempulla hallitus antaa kuvan, että se on säästänyt budjettivaroja.- Anonyymi
Metroko siitä tunninjunasta on ajatus tehdä vai mistä putkesta puhut, ei kai? Muutama tunneli matkalle ehkä tulisi mutta eiköhän se rata pääosin ihan maanpinnalla sijaitsisi?
Muistaakseni nykyisellä Helsinki- Turku radalla ei ole yhtään tunnelia?
Mutta miksi valtio enää ylipäätään tekisi moisia jättiläissijoituksia yritykseen jonka toiminnot on ties kuinka moneen osaan pilkottu ja taka- ajatuksena kaikella lienee ainoastaan niiden osien myynti eli tarkkaan ottaen yksityistäminen esim. Englannin mallin mukaan?
- Anonyymi
PS-ministerin "silmänkääntötempp"
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps) on tyytyväinen, kun teiden kunnossapidosta "leikataan"
Yleensä ministerit tekevät kaikkensa, että saisivat hallinnonalalleen lisää
rahaa, vähintä on ollut, ettei rahoista ainakaan leikata.
Lulu Ranne (ps) toimii päinvastoin. Hän ylpeilee sillä kuinka paljon omasta hallinnonalasta leikataan: "Minä kyllä leikkaan"
Se on tosin vain "säästöposeerausta" ja silmänkääntötemppu,
että PS näyttäisi "säästäväiseltä" puolueelta.
Vaikka liikenteen perusrahoitusta leikataan, rahat otetaan budjettikehyksen
ulkopuolelta.
Liikenteen perusrahoitusta paikataan niin sanotulla investointipaketilla:
Hallitus aikoo myydä valtion omaisuutta neljällä miljardilla eurolla,
joka on tarkoitus investoida teihin, ratoihin ja korjausvelkoihin.
Tämä on todella poikkeuksellista.
Perusväylänpito on valtion perustoimintaa ei kertapanostus
(valtion omaisuutta myymällä)
Kansanomaisesti ilmaisten se on "housuun pissimistä pakkasella":
Lämmittää hetken, mutta ei kanna pitkälle.
(Kirjautumalla voi lukea Hesaria ilmaiseksi kaksi viikkoa sitoutumatta mihinkään)
https://www.google.com/search?q=minä+kyllä+leikkaan+helsingin+sanomat&oq=minä+kyllä+leikkaan+helsingin+sanomat&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRigAdIBCDkxNDFqMGo3qAIAsAIA&sourceid=chrome&ie=UTF-8 - Anonyymi
Orpo maksaa äänensä sillä! Vaalilupaus!
- Anonyymi
Hallitus menee kohti syvää päätyä.
- Anonyymi
1.4 tuli voimaan sotelait, että on muutettava kotoaan, jos on "liian" korkea
vuokra. - Anonyymi
Sosiali demokraattisten piirien esityksestä
tunnin juna aiotaan korvata
maahan muuttajilla. Nehkereistä jne muodostetaan kohortteja
jotka kantavat matkustajat kanto tuoleissa yli kivien ja kantojen
tiuhaan tahtiin ja tunnin junan nopeudella
ja
liikenne yhteys on niin tiheä kuin tuoleja pystytään täyttämään matkustajilla
toisessa päässä
Poikkeus tilanteissa kanto tuolit korvataan tila autoilla jos maahan muttaneiden
tila autoja on vapaan kyseisellä alueella - Anonyymi
Hallituksen investointipaketti on suuri bluffi, huijaus, hallitus haluaa
sillä vain siirtää kansan yhteistä omaisuutta yksityissektorille.
Seurauksena valtio köyhtyy.
Hallitus on miljonäärien etujärjestö. Purra ja PS on mukana hallituksessa
ajamassa miljonäärien etuja.- Anonyymi
Urakoitsijoille eli hallituksen kavereille se on suuri voitto.
Neljän miljardin lahja veronmaksajilta bisnesmiehille.
Valtio köyhtyy saman verran ja enemmänkin, koska esim. tunninjuna
on tappiollinen ja kansa maksaa tappiot joka vuosi niin kauan kuin
tämä onneton juna kulkee.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162138Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842078- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101196Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811153Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63834
- 59811