Valtion tehtävät eli funktiot lastensuojelussa
1950- ja 1960 -lukujen rakennefunktionalismi kuvaa hallintoa siitä näkökulmasta, että tietyt toiminnot toteuttavat tarpeita, joita ilman yhteiskunta ei voisi toimia. Rakennefunktionalismia arvosteltu 1960-luvun lopulta alkaen, mutta Suomen lastensuojelu toteuttaa näitä Talcott Parsonin ja Robert D. Mertonin malleja.
Lastensuojelun salainen päämäärä on valtion tehtävä tuottaa lapsia, jotka soveltuvat yhteiskuntaan. Kun siitä ei saa puhua, ei voida myöskään kyseenalaistaa valtiovaltaa. Sosiaalilautakunta edustaa valtiovaltaa lastenkasvatuksessa ja käyttäytyy valheellisesti, salailevasti ja fasistisesti, jotta valtiovallan selviytyminen (yhteiskunnan vakaus) taattaisiin.
emile durkheim instituutiot ovat olemassa tietyn tarpeen täyttämistä varten
funktionalismin määritelmä ilmiötä selitetään sen myötävaikutuksella laajempaan ilmiöön
sosiaalisen ilmiön funktio on sosiaalinen fakta, joka tuottaa normeja ja arvoja
funktio on tehtävä
perheen funktio otetaan vallitsevasta järjestelmästä eikä toisin päin
Perheen funktiot ovat säilyttää hyväksytyt ja odotetut vuorovaikutusmuodot, kontrolloida yksilöiden välistä jännitystä, motivoida täyttämään yhteiset päämäärät ja omaksumaan arvot (Jos vanhemmat eivät osaa toteuttaa näitä valtion edellyttämiä perheen tehtäviä, lapsi otetaan huostaan).
Instituutioiden funktiot ovat yhteiskunnan osien integrointi, yksilön sopeuttaminen ja kiinteyden ylläpitäminen
Koulutuksen funktio tai tehtävä on arvot, normit, yhdistää ryhmät
Koulutus ja kasvatus ovat läheisiä käsitteitä. Koulun tehtävä yhteiskunnassa on tuottaa
1. kvalifikaatioita lapsen selviämiseksi yhteiskunnassa. Niihin kuuluvat moraaliset kvalifikaatiot, tavat, käytössäännöt, halutut arvot, vuorovaikutustaidot, siisteys, huolellisuus ja tottelevaisuus. Sosiaalilautakunta voi tuomita vanhemman eroon lapsestaan tottelevaisuuden puutteesta, koska se on "väärän yhteiskunnassa toimimisen mallin opettamista lapselle".
2. Valikointi, hierarkiaan sijoittaminen, suodatinteoria
3 integrointi yhteiskuntaan
4 varastointi, työvoimareservi, työmarkkinateoria
robert k. Merton konflikti on piilo- tai häiriöfunktio eikä ilmifunktio
koulutuksen varastointiongelma toimettomille nuorille on piilofunktio. Se tulee ilmifunktiota.
Häiriöfunktio syntyy silloin, kun ilmifunktiota ei saavuteta tai piilofunktiota ei ole. Koulutus, joka tuottaa (ilmifunktiota) uhkaavaa ajattelua?
Soveltumaton tieto koulutuksesta?
(teemu 2023: kaikki on osa yhteiskuntaa ja toimii sen hyväksi; erimielisyyttä ei ole ja järjestelmä on tosi)
Sosiaalityöntekijän valehtelu on lastensuojelun häiriöfunktio, lastensuojelu on ilmifunktio ja yhteiskunnan vakaus on lastensuojelun piilofunktio.
Kansakoulu syntyi lasten säilyttämistä ja hoitoa varten (teemu 2023: koulutuksen ajateltiin olevan parempi kuin vaeltelu ja samalla se auttaa eteenpäin. Kyse on varastoinnista vain silloin, kun siitä ei ole hyötyä)
Vanhemmat vapautettiin työntekoon sulkemalla lapset kouluun (teemu 2023 vanhemmat olivat jo tehtaassa, kun koulu luotiin. Koulua ei luotu tehtaan perustamista varten)
Kasvatussosiologia, 150
Valtion tehtävät eli funktiot lastensuojelussa
0
136
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)523857Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu142138- 251624
Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."
ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w181474- 121428
- 201332
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51228- 81154
- 101089
- 221066