Sain tasasuuntauksen elkosta 300 VDC näpeille, kun pidin piirikorttia käsissäni.

Anonyymi-ap

Sähköisku oli harmiton minulle, mutta piirikortilla hajosi matalanjännitteisen DC-puolen puolijohdekomponentti. Ilmeisesti käsieni läpi pääsi sen verran jännite läpi, että hajosi. Toki staattinen sähköpurkauskin on voinut rikkoa, mutta kyseinen kortti kesti aikaisempaa käsittelyä hyvin.

Käsien resistanssihan on aika korkea mutta jo 10% tuosta 300 voltista on liikaa kyseiselle komponentille ja siellä on korkeaimpedanssinen piirin osa kyseessä.

6

297

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kyse taitaa olla siitä, kuinka paljon tehoa komponentin läpilyöntiin liittyy? Yleensä komponentit ovat varsin herkkiä: Vastustenkin perustehonkesto voi olla 0,25W. Sama koskee oikeastaan pinetehotransistoreita: virta-maksimi voi olla 100mA ja tehonkesto edelleenkin 0,25W, jolloin komponentin saa rikki, kun jännite nousee yli 2.5V kyseisellä virralla.
      Jos haluaa pelata varman päälle voi kytkeä vaikka zener-diodin suojaamaan ylijännitteiltä jotakin kohtaa kytkennästä. Ja joskus riittää jo pelkkä vastus avittamaan tilannetta.

• Anonyymi

Ei ole kyse tehosta vaan energiasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole kyse tehosta vaan energiasta.

Kyllä siinä nimenomaan on kyse tehosta: Energiaa voi ajaa laitteen käyttöiän aikana siitä läpi paljonkin sen vahingoittumatta. Sen sijaan teholle löytyy maksimiajat, joita laitteen rikkoutumatta ei voi ylittää. Näin ollen kyse on energiapulssista - eli tehosta.

• Anonyymi

Sait 300V iskun elkosta vai sait iskun 300V elkosta? veikkaan jälkinmäistä.

• Anonyymi

Kuivalla iholla on varsin suuri resistanssi, kunnes kosteus, mekaaninen rasitus, jännite tai terävän kärjen tuottama sähkökenttä, tekee siihen pienenkin sähköä johtavan reiän tai alueen. Sitten virrasta ja tehosta riippuen tssss...Zäp!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      15
      2940
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2537
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1403
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1330
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1211
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      969
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      863
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      796
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      27
      635
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      606
    Aihe