Bordercollie?

Anonyymi-ap

Moikka! Olen 13-vuotias ja olen harkinnut näyttelylinjaista lyhytkarvaista bordercollieta. Asun kaupungissa kerrostalossa. Koira saisi päivän aikana n.2h liikuntaa. Onko se liian vähän? Olen haaveillut bordercolliesta jo 5 vuotta. Olisikohan bortsu ihan mahdottomuus mulle? Kertokaa teidän mielipiteitä. Ei mitään "et voi ottaa energistä paimenkoiraa noin nuorena" kommentteja. En edes harkitse koiraa jos en ole varma että tieto ja taito riittää siihen, eli tollaset kommentit on turhia. Tottakai on hyvä jos sanoo että se ei luultavasti ole mulle paras rotu. Toinen vaihtoehto olisi keskikokoinen tai isovillakoira. Kumpi on teidän mielestä parempi? Turkin hoito ei välttämättä oo ihan just mun lempparu juttu mutta kyllä sekin hoituu eikä se mikään ongelma ole. Harrastukset olis lähinnä kotona harrastamista ilman mitään isompia tavoitteita. Kiitos vastauksista etukäteen:)

21

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja tähän vielä että jos joku tietää hyviä vastuullisia kasvattajia jotka kasvattaa just lyhytkarvaisia näyttelylinjaisia bortsuja niin mainitkaa ehdottomasti!! En ehkä vielä ota bortsua jos vähänkin tuntuu ettei mulle sovi mutta tällä hetkellä en oo varma. Tulee sitten myöhemmin hyödylliseksi tiedoksi jos tälläsiä kasvattajia olis jos myöhemmin hankin bortsun:)

      • Anonyymi

        Mikä on lyhytkarvainen näyttelylinjainen? Rodussa olen ollut 20vuotta enkä ikinä ole kuullut. Termit haltuun


    • Anonyymi

      Ja vielä että rotuun on kyllä tullut perehdyttää ihan kunnolla useamman vuoden ja tiedän hyvin kaikki paimentamis vietit ja energisyydet jne. Näistä ei tarvitse tulla muistuttelemaan. Jos tietää jotain hyviä nettisivuja joissa on asiallista tietoa bortsuista niin vinkatkaa! Tuleeko muuten toimeen kissojen ja kanien kanssa jos pienestä asti totuttaa? Tästä en oo löytänyt kunnollista tietoa.

    • Anonyymi

      Ja tähän vielä että rotuun on kyllä perehdytty kunnolla ja tiedän paimennus vietit jne. Jos tietää hyviä nettisivuja aiheeseen liittyen niin saa vinkata! Siitä tuleeko toimeen kissojen ja kanien kanssa jos pienestä asti totuttaa en ole löytänyt kunnollista tietoa. Tiedän että tässä voi olla vietti ongelmana, mutta miten sen saisi ohjattua pois muista lemmikeistä?

    • Anonyymi

      Keskikokoinen villakoira tai joku vesikoirista.
      Jos et jaksa pestä ja trimmata koiraa, ota shetlanninlammaskoira. Sheltti on paimenkoira, helppo kouluttaa, älykäs ja kiva. Kannattaa etsiä kasvattaja joka panostaa muuhun kuin ylisuureen turkkii.
      Bortsu on huomattavasti haastavampi rotu.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta! Villis on ollut pitkään toiveena ja turkin hoito kyllä hoituisi, mutta tässä tarkoitin lähinnä sitä että pitäisin turkin lyhyenä. Shelteistä tykkään, mutta haukkuminen olisi kerrostalossa ongelma. Tiedän bortsun vaativuuden, ja siihen olisin kyllä valmis panostamaan, että koira saa tarpeeksi liikuntaa ja tekemistä:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Villis on ollut pitkään toiveena ja turkin hoito kyllä hoituisi, mutta tässä tarkoitin lähinnä sitä että pitäisin turkin lyhyenä. Shelteistä tykkään, mutta haukkuminen olisi kerrostalossa ongelma. Tiedän bortsun vaativuuden, ja siihen olisin kyllä valmis panostamaan, että koira saa tarpeeksi liikuntaa ja tekemistä:)

        Monilla roduilla on haukkuherkkyyttä, mutta sen saa pidettyä kurissa kouluttamalla ja opettamalla, eikä sheltit todellakaan ole koko aikaa äänessä olevia. Täysin hiljaista koiraa ei ole, eikä pidä ollakaan, ja kerrostalossakin muutama haukku silloin tällöin on sallittua.
        Mulla on pk collie kerrostalokämpässä ja ollut aikaisemmin pommi ja sheltti, kerrosta ylempänä 2 suomenpystykorvaa ja viereisessä rapussa kleini ja sheltti. Mitään ongelmia koirien haukkumisen suhteen ei ole, eikä ole vuosiin ollut, vaikka em. rodut mainitaankin herkkähaukkuisina. Vanhempieni naapurustossa puolestaan on kovaääninen whipukka, vaikka niiden pitäisi olla hiljaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monilla roduilla on haukkuherkkyyttä, mutta sen saa pidettyä kurissa kouluttamalla ja opettamalla, eikä sheltit todellakaan ole koko aikaa äänessä olevia. Täysin hiljaista koiraa ei ole, eikä pidä ollakaan, ja kerrostalossakin muutama haukku silloin tällöin on sallittua.
        Mulla on pk collie kerrostalokämpässä ja ollut aikaisemmin pommi ja sheltti, kerrosta ylempänä 2 suomenpystykorvaa ja viereisessä rapussa kleini ja sheltti. Mitään ongelmia koirien haukkumisen suhteen ei ole, eikä ole vuosiin ollut, vaikka em. rodut mainitaankin herkkähaukkuisina. Vanhempieni naapurustossa puolestaan on kovaääninen whipukka, vaikka niiden pitäisi olla hiljaisia.

        Miulla on keeshond joka on lähes mykkä 😀 Haukkuu vain silloin kun näkee ikkunasta bestiskoiransa ja haluaa sen luo 😍


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kiitos paljon vastauksesta! Harkitsen ehkäpä kuitenkin pitkäkarvaista:)


      • Anonyymi

        Juu, nämä olen katsonut monta kertaa, mutta hankikoiraa en suosittelisi. Tottakai sieltäkin ihan ok tietoa löytyy mutta osa on kyllä täysin paskapuhetta


    • Tuota, oletko keskustellut vanhempien kanssa ja mitä mieltä he ovat? He kun ovat ensisijaisesti vastuussa koirasta kuitenkin. Eli pitää sopia myös heille.
      Se miten suhtautuu muihin lemmikkeihin, niin siihen vaikuttaa missä määrin rodussa on saalisviettiä ym. Kannattaa myös miettiä, jos on muita eläimiä, että osaako opettaa sen koiran olemaan jahtaamatta (jos tarvetta on), jos sillä haluja on. Noihin asioihin ei ole mitään kikkakolmosia, vaan se on kokonaisvaltainen hallinta juttu.

      Noista vaihtoehdoista liputtaisin villakoiran puolesta, keskarin. Bordercollie on hyvin aktiivinen, ihan näyttiskin, joka on tullut monelle yllätyksenä... Kuitenkin kannattaa miettiä, että kun on noinkin nuori, niin pystyykö tarjoamaan riittävästi niin fyysistä kuin psyykkistä aktiviteettiä.
      Iso villis on fyysisesti hyvin vahva, mikä kannattaa huomioida. Ja luonteeltaankin paljon "jämptimpi" kuin keskari.
      Jos ei näytelmissä käy, niin turkin voi pitää lyhyenä.

      Mutta jos vähänkin epävarma rodusta, niin kannattaa jatkaa miettimistä. Ja ihan lähteä tutustumaan rotujen sivuille ja nimenomaan JTO:hon.

    • Anonyymi

      Lemmikkieläin on aina vanhempien vastuulla olipa lapsi/nuori kuinka innokas ja ahkera sen hoitaja, ulkoiluttaja ja kouluttaja. Harvalla alaikäisellä on valuuttaa maksaa eläimen ruokinta-, hoito- ym. kulut joita voi olla paljon. Kolussakin on käytävä, kotityöt tehtävä ja kavereita tavattava, niin saattaa haasteellisempi lemmikki viedä liikaa aikaa ja voimia. Myös esim. koiran kouluttaminen ja lenkkeilyttäminen saattaa vaatia vanhempien osallistumista. Lemmikkieläin otetaan aina sekä vanhemmille, että lapselle/nuorelle, eikä vain viimeksi mainitulle.

      • Anonyymi

        Hyvin kirjoitettu.

        Vuosie mankumisen ja koirahulluuden jälkeen sain koiran 15 vuotiaana. Keskikokoine paimenkoirarotuinen jota alkuun hoidin, ulkoilutin ja koulutin innol.
        Sitte tuli lukio ja sen uudet vaatimukset sekä uudet kaverit. Äiti joutui osallistumaan koiran hoitoon entistä enemmä, varsinki lenkitykseen.
        Lopulta koiraa tärkeämmäks tuli ensirakkaus, poika, ja koira jäi lähes täysin äitini vastuulle.
        Nyt vuosia myöhemmin kadun, harmittelen ja olen vihainen itsellein, mutta elin tuolloin nuoruuttain ja rakkaus sekä mielenkiinto koiriin vaihtui kuten monil muillakin.

        Nyt äitinä itsekin olen ollut lapsilleni luja lemmikkihaaveiden suhteen. On haluttu marsua, undulaattia, kissaa, ponia, gekkoa ja tietysti koiraa. On luvattu ummet ja lammet, ne kunnialla hoitaa, ja ansaita rahaa monin keinoin. Meille ei ole tullut kuin 2 kilpikonnaa jotka puolisoni kiinnistus, mutta lapsia ei kiinnosta. Miksi? Onha ne kivoja. Tosi mukavia.

        Nyt vanhin lapsi on 14, koirahullu, ja mielestäin voi ottaa osavastuuta koiran ulkoilusta ym. mutta päävastuu on mun. Meil ei ole tulossa kultaistanoutajaa tai labukkaa kuten toiveissa oli, vaan akita inu joka harkinnan ja rotuun konkreettisesti tutustumisen jälkeen sopii meille parhaiten, varsinkin minulle kun tiedän kuka sen koiran ihan oikeasti hoitaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu.

        Vuosie mankumisen ja koirahulluuden jälkeen sain koiran 15 vuotiaana. Keskikokoine paimenkoirarotuinen jota alkuun hoidin, ulkoilutin ja koulutin innol.
        Sitte tuli lukio ja sen uudet vaatimukset sekä uudet kaverit. Äiti joutui osallistumaan koiran hoitoon entistä enemmä, varsinki lenkitykseen.
        Lopulta koiraa tärkeämmäks tuli ensirakkaus, poika, ja koira jäi lähes täysin äitini vastuulle.
        Nyt vuosia myöhemmin kadun, harmittelen ja olen vihainen itsellein, mutta elin tuolloin nuoruuttain ja rakkaus sekä mielenkiinto koiriin vaihtui kuten monil muillakin.

        Nyt äitinä itsekin olen ollut lapsilleni luja lemmikkihaaveiden suhteen. On haluttu marsua, undulaattia, kissaa, ponia, gekkoa ja tietysti koiraa. On luvattu ummet ja lammet, ne kunnialla hoitaa, ja ansaita rahaa monin keinoin. Meille ei ole tullut kuin 2 kilpikonnaa jotka puolisoni kiinnistus, mutta lapsia ei kiinnosta. Miksi? Onha ne kivoja. Tosi mukavia.

        Nyt vanhin lapsi on 14, koirahullu, ja mielestäin voi ottaa osavastuuta koiran ulkoilusta ym. mutta päävastuu on mun. Meil ei ole tulossa kultaistanoutajaa tai labukkaa kuten toiveissa oli, vaan akita inu joka harkinnan ja rotuun konkreettisesti tutustumisen jälkeen sopii meille parhaiten, varsinkin minulle kun tiedän kuka sen koiran ihan oikeasti hoitaa.

        Kuulostaa tutulta. Vanhempien kannattaa harkita 101 kertaa ennen kuin koira tai mikä tahansa lemmikki otetaan vaikka lapsi kuinka sitä haluaa. Eläin on aina aikuisten vastuulla!!


    • Anonyymi

      Bordercollie ei ole paras mahdollinen kerrostalokoira ja pelkkä liikunta 2h/pv ei sille riitä. Kyseessä yksi maailman älykkäimmistä ja paljon monipuolista tekemistä vaativista roduista. Samaa kastia australianpaimenkoira ja lk+pk colliet, tosin viimeksi mainittu ei ole niin duracellpupu kuin muut, mutta sekin vaatii paljon liikuntaa, tekemistä ja hyvän koulutuksen.
      Aloittaja, harkitse jotain muuta rotua.

    • Anonyymi

      Keskikokoinen villakoira sopisi parhaiten varmasti. Ne on myös älykkäitä ja aktiivisia, eli niiden kanssa voi touhuta niin paljon kuin haluaa :) Kuitenkin pystyvät myös menemään hieman vähemmälläkin, kun taas bordercollie on ihan oikeasti next level.

      Olisitko bordercollien kanssa valmis oikeasti keksimään koko ajan aivotyötä ja liikuntaa, 2h lenkitykset päivässä on ihan perus kotikoiran ulkoilut. Bordercollie nimittäin tarvitsee ”työn” ja jos et itse sille sellaista keksi (eli voi olla ihan perus päivittäistä treenaamista tai harratselua), niin se keksii sen itse= tuhoaa teidän asunnon.

      Mikä tahansa koira on iso vastuu ja vie paljon aikaa, joten en ensimmäisenä lähtisi sinne syvään päähän bortsun kanssa. Varsinkaan kun et ilmeisesti mistään harrastustoiminnasta ollut kiinnostunut.

      Rotu mitä tuli itsellä myös mieleen villakoiran lisäksi:
      Lagotto: Itsellä ensimmäinen koira oli lagotto ja olin juurikin 13-vuotias kun sen saimme. Todella viisas koira joka pärjää perus lenkkeilyllä ja aktivoinnilla, osaa siis olla myös sohvaperunana kainalossa <3
      Ainoa miinus haukkuherkkyys, mutta jos pienestä pitäen asuu kerrostalossa ja tottuu eri ääniin sekä aktivoinnista ja liikunnasta huolehtii, ei haukkumisen pitäisi olla ongelma. Toki riippuu myös paljon yksilöstä. Lagotoilla samankaltainen turkki kuin villakoiralla, mutta jos pitää lyhyehkönä ja kampailee takut pois niin helppohoitoinen.

      Mihin tahansa rotuun päädytkin niin onnea koiran hankkimiseen! :)

    • Anonyymi

      Tuttavapiirini koiria jotka sopivia kerrostaloon, eivät hauku paljoa ja oppivat helposti tavoille ovat cockerspanieli, portugalin- ja espanjanvesikoira, novascotiannoutaja, shetlanninlammaskoira, sekä oma dalmatiankoira.
      Lapsuudessani meillä oli shetlanninlammaskoira ja welsh corgi cardigan.

    • Anonyymi

      Kerrostalo, 13v ja bortsu. Ei!

      • Anonyymi

        Itse olen ottanut asiasta sen verran selvää ettei se mun tilanteessa täy ”ei” ole. Paimenkoira voi olla kerrostalossa onnellinen saadessaan tarpeeksi liikuntaa. Lisäksi mun ikä ei kerro mun kokemusta koirista. Tietoa on keräilty päivittäin siitä lähtien kun opin lukemaan ja kokemusta erittäin haastavasta koirasta on 9 vuotiaasta asti.


    • Anonyymi

      Kani, gerbiili, 2 undulaattia tai 2 marsua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2462
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2257
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1837
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1094
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe