Isännöitsijän tiedonantovelvollisuus asunnon ostajakandidaatille

Anonyymi-ap

Missä määrin isännöitsijällä on velvollisuus toimittaa tietoa asunnon ostajakandidaatille? Hehän saattavat kysellä ihan mitä vain. Toisaalta sen ymmärtää, kun ovat tekemässä isoa ostosta. Pitäisikö silti ottaa tiukka linja, että "kaikki julkinen tieto asuntoon liittyen on isännöitsijäntodistuksessa ja sen liitteissä? Ei ole muuta tietoa saavilla asuntoon liittyen."

Vai mitä te vastaatte, kun joku katselee asuntoa ja kysyy isännöitsijältä, ei siis välittäjältä tai asunnon myyjältä, vaan isännöitsijältä:
Kyselen vielä asunnon kylppäriremontista:
• Kuka tehnyt?
• Milloin tehty?
• Kalvovahvuudet?
• Kuka vesieristyksen on tarkistanut?

Aika tarkkoja kysymyksiä ostajakandidaatilta, joka on ostamassa asuntoa 70-luvun talosta, jossa neliöhinta on tuhat euroa.

Ymmärrän, että kun ostetaan 4 miljoonan asunto Eirasta tai Kaivopuistosta, niin ostaja voi ja saakin olla tarkka, mutta kun ostetaan neliöhinnaltaan tuhannen euron asuntoa 50 vuotta vanhasta rivitalosta, niin vesieristeen kalvovahvuuden kysyminen ei ihan ole arkipäivää.

Mutta kuten todettu, ostaja saa kysyä ihan mitä vaan.

12

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole Isännöitsijän velvollisuus antaa mitään muuta tietoa kuin mitä isännöitsijän todistuksessa on. Se on asunnon myyjän tehtävä antaa tarkempaa tietoa asunnon remonteista.

      • Anonyymi

        Noin sen kuuluisi olla. "Ei ole Isännöitsijän velvollisuus antaa mitään muuta tietoa kuin mitä isännöitsijän todistuksessa on." Asiakaspalvelun hengessä tulee joskus venyttyä sopimattomalla tavalla.

        Usein hymyilyttää kuinka paljon ylimääräistä isännöitsijän pitää tehdä asuntokaupan eteen, eikä siitä tipahda omalle pankkitilille euroakaan! Ei kä siitä saa mitään muutakaan lahjaa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että joku ostajakandidaatti soittaa kolme eri kertaa isännöitsijälle ja kyselee asioita myynnissä olevaan asuntoon liittyen. Yleensä eniten kyselevät jättävät kaupat tekemättä. Ironista sekin.

        Kerran osakas soitti, tulisinko esittelemään heidän asuntoaan kiinnostuneelle ostajalle? He olivat laittaneet yksityisesti asunnon myyntiin ilman välittäjää. Tottahan toki minä lähden palkattomina ylitöinä työpäivän jälkeen bensat omaan piikkiin ajaen esitelemään asuntoa puoleksi tunniksi ostajille. Matkat vartin suuntaansa. Mitäkö sain siitä, että lahjoitin tunnin omaa vapaa-aikaani ja esittelin asuntoa ostajille? En yhtään mitään. Osakeenomistaja ei tarjoutunut kompensoimaan vaivaani millään tavalla! Kai se on normaalia, että isännöitsijä ajelee illalla ilmaiseksi asuntoa esittelemään! Voiko vähempää odottaa?

        Jos joku miettii, olenko täys idiotti, kun teen tällaista? En ole. Olen vain utelias näkemään, mitä minulle tarjotaan kiitokseksi siitä, kun teen asioita, joihin minulla ei ole pienintäkään velvollisuutta. Mitä minulle tarjotaan kiitoksena, kun käyn esittelemässä asuntoa ostajalle? Ei yhtään mitään.

        Joskus kuulee, että pienemmästäkin on saanut kiitoksen lisäksi edes jotain muodollista lahjaksi. Kuten 10 euron viinipullon tai vastaavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin sen kuuluisi olla. "Ei ole Isännöitsijän velvollisuus antaa mitään muuta tietoa kuin mitä isännöitsijän todistuksessa on." Asiakaspalvelun hengessä tulee joskus venyttyä sopimattomalla tavalla.

        Usein hymyilyttää kuinka paljon ylimääräistä isännöitsijän pitää tehdä asuntokaupan eteen, eikä siitä tipahda omalle pankkitilille euroakaan! Ei kä siitä saa mitään muutakaan lahjaa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että joku ostajakandidaatti soittaa kolme eri kertaa isännöitsijälle ja kyselee asioita myynnissä olevaan asuntoon liittyen. Yleensä eniten kyselevät jättävät kaupat tekemättä. Ironista sekin.

        Kerran osakas soitti, tulisinko esittelemään heidän asuntoaan kiinnostuneelle ostajalle? He olivat laittaneet yksityisesti asunnon myyntiin ilman välittäjää. Tottahan toki minä lähden palkattomina ylitöinä työpäivän jälkeen bensat omaan piikkiin ajaen esitelemään asuntoa puoleksi tunniksi ostajille. Matkat vartin suuntaansa. Mitäkö sain siitä, että lahjoitin tunnin omaa vapaa-aikaani ja esittelin asuntoa ostajille? En yhtään mitään. Osakeenomistaja ei tarjoutunut kompensoimaan vaivaani millään tavalla! Kai se on normaalia, että isännöitsijä ajelee illalla ilmaiseksi asuntoa esittelemään! Voiko vähempää odottaa?

        Jos joku miettii, olenko täys idiotti, kun teen tällaista? En ole. Olen vain utelias näkemään, mitä minulle tarjotaan kiitokseksi siitä, kun teen asioita, joihin minulla ei ole pienintäkään velvollisuutta. Mitä minulle tarjotaan kiitoksena, kun käyn esittelemässä asuntoa ostajalle? Ei yhtään mitään.

        Joskus kuulee, että pienemmästäkin on saanut kiitoksen lisäksi edes jotain muodollista lahjaksi. Kuten 10 euron viinipullon tai vastaavaa.

        Oma on asiasi, jos haluat lähteä asunnon esittelyyn mukaan. Kaikki osakkaat eivät ymmärrä isännöitsijän roolia, että kai osaat kohteliaasti kieltäytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin sen kuuluisi olla. "Ei ole Isännöitsijän velvollisuus antaa mitään muuta tietoa kuin mitä isännöitsijän todistuksessa on." Asiakaspalvelun hengessä tulee joskus venyttyä sopimattomalla tavalla.

        Usein hymyilyttää kuinka paljon ylimääräistä isännöitsijän pitää tehdä asuntokaupan eteen, eikä siitä tipahda omalle pankkitilille euroakaan! Ei kä siitä saa mitään muutakaan lahjaa. Ei ole ollenkaan harvinaista, että joku ostajakandidaatti soittaa kolme eri kertaa isännöitsijälle ja kyselee asioita myynnissä olevaan asuntoon liittyen. Yleensä eniten kyselevät jättävät kaupat tekemättä. Ironista sekin.

        Kerran osakas soitti, tulisinko esittelemään heidän asuntoaan kiinnostuneelle ostajalle? He olivat laittaneet yksityisesti asunnon myyntiin ilman välittäjää. Tottahan toki minä lähden palkattomina ylitöinä työpäivän jälkeen bensat omaan piikkiin ajaen esitelemään asuntoa puoleksi tunniksi ostajille. Matkat vartin suuntaansa. Mitäkö sain siitä, että lahjoitin tunnin omaa vapaa-aikaani ja esittelin asuntoa ostajille? En yhtään mitään. Osakeenomistaja ei tarjoutunut kompensoimaan vaivaani millään tavalla! Kai se on normaalia, että isännöitsijä ajelee illalla ilmaiseksi asuntoa esittelemään! Voiko vähempää odottaa?

        Jos joku miettii, olenko täys idiotti, kun teen tällaista? En ole. Olen vain utelias näkemään, mitä minulle tarjotaan kiitokseksi siitä, kun teen asioita, joihin minulla ei ole pienintäkään velvollisuutta. Mitä minulle tarjotaan kiitoksena, kun käyn esittelemässä asuntoa ostajalle? Ei yhtään mitään.

        Joskus kuulee, että pienemmästäkin on saanut kiitoksen lisäksi edes jotain muodollista lahjaksi. Kuten 10 euron viinipullon tai vastaavaa.

        Kevyesti hölmö olet, jos lupaudut tuon tekemään ja jälkikäteen valitat. Eihän siinä mitään järkeä ole. Joko ilmoita etukäteen hinnasta tai lähde jo heti alkuun ymmärtäen että teet vain palveluksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oma on asiasi, jos haluat lähteä asunnon esittelyyn mukaan. Kaikki osakkaat eivät ymmärrä isännöitsijän roolia, että kai osaat kohteliaasti kieltäytyä.

        Kaikki osakkaat kuvittelevat, että taloyhtiön maksamaan isännöinnin kuukausipalkkioon sisältyy kaikki mahdollinen. Onpa joku hallituksen jäsen tuonut lukkiutuneen kännykkänsä isännöintitoimsitoon ja pyytänyt sen avaamista PUK-koodilla.

        Siinä sitten soitettiin isännöintitoimistosta DNA:lle ja kyseltiin PUK-koodia, jotta kännykkä saatiin toimimaan kolme kertaa väärin syötetyn PIN-koodin jälkeen. Tällainen palvelu isännöintitoimistossa. Avaamme lukkiutneet kännykät. Sisältyy isännöinnin kuukausiveloitukseen!

        Samainen hallituksen jäsen soitti joku päivä ja pyysi minua katsomaan netistä hänen hammaslääkärinsä puhelinnumeron. Hän ei osannut itse etsiä sitä netistä ja oli hukannut ajanvarauskorttinsa. Etsimme netistä ja Fonectasta puhelinnumeroista hallituksten jäsenille. Sisältyy isännöinnin kuukausiveloitukseen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevyesti hölmö olet, jos lupaudut tuon tekemään ja jälkikäteen valitat. Eihän siinä mitään järkeä ole. Joko ilmoita etukäteen hinnasta tai lähde jo heti alkuun ymmärtäen että teet vain palveluksen.

        "Kevyesti hölmö olet, jos lupaudut tuon tekemään ja jälkikäteen valitat."

        Olen vain utelias näkemään, mitä ihminen pyytämättä antaa, kun häntä autetaan. Vertaan lopputulosta siihen, mitä itse olisin antanut samassa tilanteessa, jos juoksuttaisin jotukuta takiani.

        Ihmiset ovat yllättävän erilaisia. Joku ei näe siinä mitään erityistä, että isännöitsijä tulee esittelemään asuntoa. Ajatteli ilmeisesti, että se "sisältyy taloyhtiön maksamaan isännöinnin kuukausiveloitukseen." Sellaisia ihmiset ovat. Suurin osa kiittämättömiä arjen sankareita. Kiitollisia varmaankin, mutta mitään sen enempää ei heiltä saa.

        Eräs sunnuntai-ilta vaihto-oppilas soitti, että hänen on pakko pestä pyykkiä, mutta taloyhtiön pesutuvan pesukone ei käynnisty. Hän ei osanut käyttää sitä ja ohjeet olivat vain suomeksi. Isännöitsijänä minä lähdin tietysti sunnuntai-iltana paikalle katsomaan, mistä on kyse. Ratkaisin ongelman ja pyykit saatiin pyörimään.

        45 minuuttia sunnuntai-illastani ja ainut mitä sain palkaksi jälleen kerran oli "kiitos hei."

        Mitä oikein pitäisi tehdä, että joku tarjoaisi vaikkapa kupin kahvia kiitoksena avusta hädän hetkellä? Sitä yritän selvitellä ja siksi jatkan ihmisten auttamista 24/7 niin pitkään, että joku tarjoaa minulle jonain päivänä kupin kahvia.

        Aika pienen palkan perässä tässä juostaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kevyesti hölmö olet, jos lupaudut tuon tekemään ja jälkikäteen valitat."

        Olen vain utelias näkemään, mitä ihminen pyytämättä antaa, kun häntä autetaan. Vertaan lopputulosta siihen, mitä itse olisin antanut samassa tilanteessa, jos juoksuttaisin jotukuta takiani.

        Ihmiset ovat yllättävän erilaisia. Joku ei näe siinä mitään erityistä, että isännöitsijä tulee esittelemään asuntoa. Ajatteli ilmeisesti, että se "sisältyy taloyhtiön maksamaan isännöinnin kuukausiveloitukseen." Sellaisia ihmiset ovat. Suurin osa kiittämättömiä arjen sankareita. Kiitollisia varmaankin, mutta mitään sen enempää ei heiltä saa.

        Eräs sunnuntai-ilta vaihto-oppilas soitti, että hänen on pakko pestä pyykkiä, mutta taloyhtiön pesutuvan pesukone ei käynnisty. Hän ei osanut käyttää sitä ja ohjeet olivat vain suomeksi. Isännöitsijänä minä lähdin tietysti sunnuntai-iltana paikalle katsomaan, mistä on kyse. Ratkaisin ongelman ja pyykit saatiin pyörimään.

        45 minuuttia sunnuntai-illastani ja ainut mitä sain palkaksi jälleen kerran oli "kiitos hei."

        Mitä oikein pitäisi tehdä, että joku tarjoaisi vaikkapa kupin kahvia kiitoksena avusta hädän hetkellä? Sitä yritän selvitellä ja siksi jatkan ihmisten auttamista 24/7 niin pitkään, että joku tarjoaa minulle jonain päivänä kupin kahvia.

        Aika pienen palkan perässä tässä juostaan.

        Edellämainittu pyykkärin opastaminen ei edes kuulu isännöitsijälle todellakaan. Eikä sinne ole pakko mennä. Eikö huollolle etupäässä? Kenties voisi naapuria vaivata edes kerran. Jo on uunoja nuo ummikot. Sitäpaitsi Google kääntää vaikka kuvasta tekstin toiselle kielelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kevyesti hölmö olet, jos lupaudut tuon tekemään ja jälkikäteen valitat."

        Olen vain utelias näkemään, mitä ihminen pyytämättä antaa, kun häntä autetaan. Vertaan lopputulosta siihen, mitä itse olisin antanut samassa tilanteessa, jos juoksuttaisin jotukuta takiani.

        Ihmiset ovat yllättävän erilaisia. Joku ei näe siinä mitään erityistä, että isännöitsijä tulee esittelemään asuntoa. Ajatteli ilmeisesti, että se "sisältyy taloyhtiön maksamaan isännöinnin kuukausiveloitukseen." Sellaisia ihmiset ovat. Suurin osa kiittämättömiä arjen sankareita. Kiitollisia varmaankin, mutta mitään sen enempää ei heiltä saa.

        Eräs sunnuntai-ilta vaihto-oppilas soitti, että hänen on pakko pestä pyykkiä, mutta taloyhtiön pesutuvan pesukone ei käynnisty. Hän ei osanut käyttää sitä ja ohjeet olivat vain suomeksi. Isännöitsijänä minä lähdin tietysti sunnuntai-iltana paikalle katsomaan, mistä on kyse. Ratkaisin ongelman ja pyykit saatiin pyörimään.

        45 minuuttia sunnuntai-illastani ja ainut mitä sain palkaksi jälleen kerran oli "kiitos hei."

        Mitä oikein pitäisi tehdä, että joku tarjoaisi vaikkapa kupin kahvia kiitoksena avusta hädän hetkellä? Sitä yritän selvitellä ja siksi jatkan ihmisten auttamista 24/7 niin pitkään, että joku tarjoaa minulle jonain päivänä kupin kahvia.

        Aika pienen palkan perässä tässä juostaan.

        Kaikki apu mitä tarjoat on arvokasta. Persaukisella opiskelijalla ei välttämättä ole paljon mitä tarjota eikä ehkä osaa esim kahviakaan ehdottaa. Silti apu oli varmasti iso asia.

        Asunnon näytöt ja kännykän puk-koodien etsimisistä voit opetella kohteliaan tavan sanoa, että tämä ei kuulu isännöintisopimukseen. Asian voi sanoa myös kohteliaasti ja järkevä asiakas tajuaa sen. Ainakaan ei kannata pelätä sopimuksen loppumista, uutta löytyy tilalle. Kerro selkeästi hinnasto kaikelle ylimääräiselle. Myyt palvelua, jonka sisältö on sopimuksessa. Kinteään hintaan kuuluvat vain ja ainoastaan luetellut asiat ihan niin kuin kaikissa muissakin palveluissa.

        En silti lähtisi täysin eri linjoille siitä mitä nyt teet. Apua kannattaa tarjota, mutta pitkistä tai ikävistä töistä saat tuloja.


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        😋 ­N­­­y­m­­­f­­­o­m­a­­a­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Osaat varmasti vastata kysymykseen itsekin, eikä tarvitse sitä täällä ihmetellä. Jos remontti on tehty ennen vuotta 1998, ei vedeneristys märkätiloihin ole ollut pakollinen, eikä tietoa ole. Oletetaan, että kulloinkin on noudatettu voimassaolevia säännöksiä.

      • Anonyymi

        Osaan toki. Nostan vain esiin mielenkiintoisuuksia, joita isännöitsijän työssä tulee vastaan. Kuten edellä minulle osoitettu pyyntö, tulenko esittelemään asuntoa ostajakandidaaateille? Tottahan toki. Se kuuluu hommiini. Työpäivän päälle, palkattomana ylityönä, bensat omaan piikkin ajaen menen esittelemän asuntoa ostajille. Mikäs siinä.

        MIettikääs kun tällaisesti "ylimääräisestä" saisi joskus muutakin kuin kiitoksen? Saatan kuulostaa ahneelta, mutta jos teen vapaa-ajallani tunnin työsuorituksen, niin luuliisi siitä jotain saavan.

        Ei minulle tulisi mieleenikään soittaa oman taloyhtiömme isännöitsijälle, että "Tuletko klo 18 esittelemään asuntoani ostajille. Et muuten saa sitten mitään rahallista tai muutakaan korvausta tästä keikasta." Ei tulisi mieleenikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaan toki. Nostan vain esiin mielenkiintoisuuksia, joita isännöitsijän työssä tulee vastaan. Kuten edellä minulle osoitettu pyyntö, tulenko esittelemään asuntoa ostajakandidaaateille? Tottahan toki. Se kuuluu hommiini. Työpäivän päälle, palkattomana ylityönä, bensat omaan piikkin ajaen menen esittelemän asuntoa ostajille. Mikäs siinä.

        MIettikääs kun tällaisesti "ylimääräisestä" saisi joskus muutakin kuin kiitoksen? Saatan kuulostaa ahneelta, mutta jos teen vapaa-ajallani tunnin työsuorituksen, niin luuliisi siitä jotain saavan.

        Ei minulle tulisi mieleenikään soittaa oman taloyhtiömme isännöitsijälle, että "Tuletko klo 18 esittelemään asuntoani ostajille. Et muuten saa sitten mitään rahallista tai muutakaan korvausta tästä keikasta." Ei tulisi mieleenikään.

        Teet työtä, lahjoitat ainoita myytäviä resurssejasi eli aikaa ja tietämystä. Laitoit tälle hinnaksi nolla euroa. Suosittelen miettimään hinnastoa tulevaisuudessa, jos raha kiinnostaa. Ei ole pakko pyytää 500 euroa tai muuta kallista hintaa. Vaikka satanen saattaisi tuntua riittävältä. Kavereille ja tutuille vaikka ilmatteeks.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe