Hunot unenlahjat !

Anonyymi-ap

Huono unisuus harmittaa ,
illalla ei miillää saa unta,
sitten kun nukahtaa wc reissut herättää
joskus useamman kerran yössä, kun on heränny taas ei saa unta,
joskus valvoo sitten aamuun asti,

läpi elämäni olen nukkunu huonostai,

60

760

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Minä saunon 1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Ainakin minulla saunominen tuo unen hyvin.

• Anonyymi

Poden samaa. Olen aina potenut.
      Vanhemmiten huono-unisuus on pahentunut.
      Ei saa illalla unta ja heräilee liian aikaisin ja pitkin yötä.

Unilääkkeitten avulla enää saan unenpäästä kiinni ja siltikin nukun
      liian vähän. Unilääkkeen vaikutus ei riitä aamuyöhönkään.

Jos 22.30 otan unilääkkeen ja nukahdan tunnin sisällä,
      herään jo 1.30 maissa ensimmäisen kerran,
      sitten on jatkuvaa heräilyä koko yö.
      Kuuden maissa voin olla niin uupunut hyvin valvotusta yöstä,
      että jos en nouse vaan jään sitkeästi loikomaan sänkyyn silmät kiinni
      voin nukahtaa puoleksi tunniksi joskus tunniksikin.

Melatoniini ei auta yhtään millään annoksella
      eikä se edes sovi kaikille, vaikka sanotaan,
      ettei siitä ole mitään haittavaikutuksia.

Melatoniini ja unilääke ei sovi ollenkaan yhteen,
      tähdentävät lääkärit.

Moni nukkuu hyvin pienelläkin unilääkeannoksella.

• Anonyymi

Noin se on minullaki,
        kai ihminen ei tarvi unta kovinkaa paljon,
        äitini nukkui koko elämänsä vain 4 tuntia yössä,
        olisinko periny häneltä huonounisuuteni,

• Anonyymi

Hyvin tunnettu lääke d on toiminut hyvin ja pienellä annoksella. Se auttaa myös kipuihin ja auttaa yleensä unen saamisessa minulle. Kun on jotain erityistä tulossa seuraavana pv niin tulee helposti ongelmia nukkumiseen.
        Olen kärsinyt liian lyhyistä unista pitkään. Joku päivä sitten nukuin 1- 3 jolloin heräsin ja kävin wc mutta en saanut unta ja valvoin. Ikävää oli että lääkäri aika joka täytyi perua. Oli niin huono olo valvomisesta ettei voinut.
        Olen pitemmän aikaa jo herännyt lähitalon,yien automeluun ulkoa joskus klo 5-6 aikaan. Joku menee töihin kai. Käyn wc ja yritän taas nukkua mutta ei en pysty.
        Häiriö toistuu joka aamu. Tulppoien kanssa en ala nukkumaan.

• Anonyymi

Sama mulla, :(

Gubbe 74

• Anonyymi

Tykkäisin nukkua, se olisi ihanaa.
      Mutta, kun ei niin ei.
      🤓

• Anonyymi

Niin minäki,,, tykkäisin nukku,,, piiiiiiiiiiitkääään,

enkä haluis aamulla herätä, muttttt aina vaan pitää herätä samoihin aikoihin, vuosi kymmenet,,,
        kai johtuu siitä kun töihin piti aina herätä aamlla aikasin,

" tottumus on toinen luonne " vanha sanonta,

nyt kuitenki nukkumaan tai sänkyyn keppuroimaan unta oottelemaan,,,

hyvää yötä,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin minäki,,, tykkäisin nukku,,, piiiiiiiiiiitkääään,

enkä haluis aamulla herätä, muttttt aina vaan pitää herätä samoihin aikoihin, vuosi kymmenet,,,
        kai johtuu siitä kun töihin piti aina herätä aamlla aikasin,

" tottumus on toinen luonne " vanha sanonta,

nyt kuitenki nukkumaan tai sänkyyn keppuroimaan unta oottelemaan,,,

hyvää yötä,,,

Minun keppurointi meni tuskastumiseksi. Oli pakko nousta ylös ja etsiä asennetta.

• Anonyymi

Lähi sukulainen nainen 82v. Samaa puhuu kuin aloitteen tekijä.1. Häne ei ulkoile.Asuu yksin. Hänen ulkoilu on 3 kertaa viikossa kaupassa käynti.Puhelin puhuu suuriman osan aikaa iltapäivästä Tv 3 lähetykseen kello 16.30,,Aina on teko syy miksi ei lähde kerostalon piha istu hetkeksi tai edes kiertää se talo ympäri.Kun soitaa lähtisitkö ulos edes hetkeksi kello 11.00.Olen vasta heränyt. Taidan mennä päiväunille,olen nin väsynyt kun en yöllä saanut unta.Hyvä jos voisitte omakotitalo,kerostalo vaikka päivänmitaan jalotella ulkona kiertää talo ympäri.Otta ruoka rytmi.Vaikka ruoka ei maistuisi.Pitää kinni kelon ajat ja sydä kelon aikojen mukaan.Ulkoilu tuo unen lahjat.Siloin kun san henkilön houkuteltua ulos,Kerto ukuikin.Kyllä tukena hänellä rollatori.Ei estä edes sinä kerostalon piha olla.Nähdä ihmisä ulkona,ymm

• Anonyymi

Jos nukkuminen olisi kiinni talon ympäri kiertämisestä nukkuisin kuin tukki.
        Ehkä se ei tehoa kun ei ole rollaattoria .....
        En vaan nuku, joten älä viitsi toistaa vuodesta toiseen samaa ohjettasi.
        Ei me lapsia olla. Osaamme syödä ajallaan ja ulkoilemme, jos kykenemme.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos nukkuminen olisi kiinni talon ympäri kiertämisestä nukkuisin kuin tukki.
        Ehkä se ei tehoa kun ei ole rollaattoria .....
        En vaan nuku, joten älä viitsi toistaa vuodesta toiseen samaa ohjettasi.
        Ei me lapsia olla. Osaamme syödä ajallaan ja ulkoilemme, jos kykenemme.

Niinpä. Minä en edes välitä kävelystä sen kummemmin. Pyöräilen kyllä ja sillä tavoin ulkoilen. Sekä jumppaan. Mutta silti en nuku, pitäisikö kiertää talon ympäri ? Siis sillä pyörällä, vai rollaattoriko avuksi ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niinpä. Minä en edes välitä kävelystä sen kummemmin. Pyöräilen kyllä ja sillä tavoin ulkoilen. Sekä jumppaan. Mutta silti en nuku, pitäisikö kiertää talon ympäri ? Siis sillä pyörällä, vai rollaattoriko avuksi ?

Mä en voi ajaa pyörällä enään,
        kun en pysy sen kanssa pystyssä,
        on pakko turvautua jakoihin,
        kävelyki on kyllä jo hankalaa,
        mieluummin istuskelen penkillä ja kotton aurinkoa istualtani,
        muu liikkuminen on muuttunu hankalaksi,,

• Anonyymi

Nyt on heränny epäily,
      jos ottaa Panadolin illalla ja sitten ottaa 1/2 puolikkaan nukahtamis lääkettä ja mahan suoja lkääkettä, niin eitaatusti pysty nykkymaan, jotenki EI Panadoli sovi nukahtamislääkkeen kanssa otettavaksi,
      viime yönä eli illalla otin p e l k ä s t ä ä n 1/2 puolikkaan nukahtamislääkettä ja vain mahan suoja lääkeen, sainki hyvin unen ja koko yön nukuin ihan aamuun asti hyvin,

joten lääkeetki voi olla syynä huonoon yöuneen,
      kaikki lääkkeet ei sovi toistensa kanssa olemaan kehossa, heh

ulkona on todella kaunis päivä ,,, mitekähän saisi ittensä puettua ja lähteä hiukan ulos ,,

pistin pesukoneen pyörimään, pyykki pitää ensi saada koneesta kuivumaan, sitten ehkä lähden hiukan ulos aurikoon istumaan, jonnekki merenrannalle kuhan olisi lähellä autolle paikka parkeerata, kaukaa parkista en jaksa kävellä rannalle,

• Anonyymi

Meren rannalla minäkin istuksin mielelläni. Niin avaraa ja rauhaisaa, taivas ja meri tulee ihan sieluun asti. Ajan pyörällä pienelle uimarannalle muutaman kilometrin, siellä on penkkejä ja laituri, en kuitenkaan ui.

• Anonyymi

Minustakin tuntuu, että joku lääke voi viedä unilääkkeen tehon,
      vai olisiko kipulääkkeillä piristävä vaikutus ?

• Anonyymi

Niin minäki olen alkanu luulemaan Panadoli piristää ei nukuta ollenkaan,
        eikä se vie edes kipuja pois, mutta ehkä se piristävä vaikutus jotain kuitenki päivällä on hyödyksi ja kipujen lievitykseksi,
        toivoisin kuitenki saana oikeita kipulääkeitä, ku olen aina kokoajan kipee joka apikasta,

• Anonyymi

Hunot unenlahjat.? käykää ihmeessä ambattiihmisen juttusilla.

• Anonyymi

ei sieltä mitään oikeaa konkreettista apua saa,
        olen joskus vuosia sitten käynykki, mutta mikään ei muuttunu nukkumisen suhteen,
        joten en mene turhan takia,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

olen joskus vuosia sitten käynykki, mutta mikään ei muuttunu nukkumisen suhteen,

Niin se on. Lääkäri syyllistää, että nukahtamislääke tekee riippuvaiseksi ja lisää kaatumisriskiä.
        Minulla lääkäri 1 1/2 viikon päästä lonkan unettomuuden takia.
        Nyt zombiena laahustan 2-4 tunnin aamuyön unilla. Tuskaista on, ei lääkettä. Itkettääkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin se on. Lääkäri syyllistää, että nukahtamislääke tekee riippuvaiseksi ja lisää kaatumisriskiä.
        Minulla lääkäri 1 1/2 viikon päästä lonkan unettomuuden takia.
        Nyt zombiena laahustan 2-4 tunnin aamuyön unilla. Tuskaista on, ei lääkettä. Itkettääkin.

Harmi, meillä vanhuksilla on loppuelämä tosi kivuliasta eikä apua saa,
        tai meille EI osata antaa, ehkä lääketiede ei tunne vanhusten vaivoja ollenkaan,

mutta
        nyt paistaa aurinko, nautitaan kauniista viimesistä harvinaisen kauniista kesäisestä syyspäivästä,
        ----
        silloin muinoin, kauan kauan sitten,
        kun synnyn tähänaikaa syyskuussa oli kuulemma satanu LUNTA
        oli ollu kauhee pyry,
        isä oli polkupyötällä lumisateessa menny hakemaan10 kilometrin päästä kätilöä, huh,
        ja kätilöki oli ajanu 10 kilometria isän perässä " peräsuoli pitkällä " meille mua synnyttämään, tuo sanonta peräsuoli pitkällä on kyseinen kätilö i t s e sanonu mulle kun olin jo isommpi tyttö, hän oli koko kylän tunnettu erittäin tärkeä henkilö kaikkien tuntema, kaikkien hyvä ystävä siihen aikaan,

mutta
        kuinka olikaan käyny, äitini oli synnyttäny minut keittön lattialle,
        siinä me äidin kanssa ooteltiin apua, verissäpäin, heh,
        - kätilö joutui kerämään vauvan ja äidin pois lattialta sänkyyn,
        pestä ja vaipottaa molemmat, huh,
        semmonen oli minun syntymäni ennen sotaa muinoin, lähes sata vuotta sitten maalla,

sotasyttyi hiukan myöhemmin ennen joulua, ja isäni joutui sotaan ( yli kersantti )
        äitini kolmen pienen lapsen kanssa jäi kotiin maalle,
        siihen aikaan maalla oli yhteisöllisyys
        kaikki auttoi toisiaan,
        meillä oli jopa kotiapaulainen auttamassa kun oli navettayöt ja kaikki muutki maalais elämään kuuluvat työt, ja pienenlapset vielä,

olihan se ihanaa aikaa,
        ei ollu puhelimeita ei ollu autoja
        oli vain hevosia jotka kuljetti postia kylille siis firman nimi oli KIEVARI ,
        nykyään ei tommosta snakaan kukaan tunne,
        mutta sata vutta sitten semmonenki ammatti oli,
        no se siitä
        on liian paljon puhuttavaa niiltä ajoilta joten tämä tästä nyt,

ja nukutaan hyvin jos se on vain meille mahdollista,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuosia sitten? Lääkkeet ovat muuttuneet, lääkärit vaihtuneet, sinä vanhentunut.
        Siirry ajan tasalle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vuosia sitten? Lääkkeet ovat muuttuneet, lääkärit vaihtuneet, sinä vanhentunut.
        Siirry ajan tasalle.

NO mitä tuo tarkottaa
        " siirry ajantasalle "

tässähän minä näitten kipujenikanssa keppuroin,
        helvettiä on vanhuksen loppuelämä nyky suomessa,

johtuu siitä kun EI ole muka rahaa hoitaa vanhuksia enään samoin kuin olimme nuorempa terveempiä,

antasiavt edes eutanasia pillerin meille jotka sen haluaa

ei luulis olevan vikea asia sekin asia saada kuntoon suomessa,

mieluummin kidutetaan viimeseen hengenvetoon vanhoja dementoituneita kehtaavat olla niin armottomia vanhaoja ihmisiä kohtaan,

ovatko jotenki tavallista tymempiä tajuamaan vanhuksen helvetillistä loopuelämää,
        vai saano päättäjän jotain nautintoa vanhusten kiduttamisesta, ei kertakaikkiaan ymmärrä päättäjien moraalia,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

NO mitä tuo tarkottaa
        " siirry ajantasalle "

tässähän minä näitten kipujenikanssa keppuroin,
        helvettiä on vanhuksen loppuelämä nyky suomessa,

johtuu siitä kun EI ole muka rahaa hoitaa vanhuksia enään samoin kuin olimme nuorempa terveempiä,

antasiavt edes eutanasia pillerin meille jotka sen haluaa

ei luulis olevan vikea asia sekin asia saada kuntoon suomessa,

mieluummin kidutetaan viimeseen hengenvetoon vanhoja dementoituneita kehtaavat olla niin armottomia vanhaoja ihmisiä kohtaan,

ovatko jotenki tavallista tymempiä tajuamaan vanhuksen helvetillistä loopuelämää,
        vai saano päättäjän jotain nautintoa vanhusten kiduttamisesta, ei kertakaikkiaan ymmärrä päättäjien moraalia,

En ole käynyt mistään syytä tervkesk lääkärin vastaanotolla moneen vuoteen. 5v sitten verikokeissa enkä ekg. Minulla on 3 sydän verenkierto ja nesteenpoisto lääkettä. Krooniset kivut selässä ja lonkissa ja polvissa.
        Olis Covid pelleily joka vei hampaat huonoon kuntoon.Nytkin on yksi hammas pousto kunnossa ja isompi ongelma lohkeama ylä poski hampaissa joka muistuttaa aamulla herätessä ja lähes koko ajan. Toivoyonta kun asuu kunnassa eikä yksityistä ole ollut vuosiin. Muuten hamapani olisi loistokunnossa. Matka isoon kaupunkiin on lähes 70 km enkä jaksa enää bussilla mennä. Kun muutti vuosia sitten pikku kuntaan se on tätä autoton ja monta riesaa tetbeydessä.
        En jotenkin jaksa yrittää päivystykseen siitä kun tietää ettei ole kunnon lääkäriä ja on taas hammas poistoon menossa. Viime syksy oli rankka odotin vastaan otolle paikattiin mutta mutta irtosi pian pois ja sitten viikkojen odotus hammaskirurgille ja seinä aikana lohkesi toinenkin hammas. Hengitys haisi pahalle en voinut mennä silmälääkäriin ja niin lykkäätyi moni muu asia. Kampaajakin lopetti. Kun enem aina tykkää pituus hyvin. Rempallaan moni asia nyt. Yritin hiljattain uusia d reseptin jolla saan unta paremmin niin ei uusittu tuli txt. Ei edes sanottu että pitää käydä vastanaotolla. Pelkkää kiusan tekoa. No minulla on vielä lääkettä viikoiksi. Se aurata kipuihin. Olen todennut aikaa vuosia sitten ettei mistään kipulääkkeestä ole apua baan harmia. Panadol ei auta edes hammas hermosärkyyn. Lääkärit on sityen ilkeitä kun oli kova lonkkakipu ja valvoin yöt melkein eikä päivällä saanut unta baan kipu repi lonkkaahermoja niin pyysin lääkettä että salien nukuttua ja kokeilin sitten Panacodia joj asu auttanut eikö tramal joka oli outoa horrosta mutta ei unta. mä mitään helpotusta en saanut ja ihmettelen miyen joku tulee riippuvaksi niistä. Lääkärit pitää ihan huumehaluisena em. Lopetin 3pv kummankin EI mitään apua ei helpotusta läkipuun ei unta juuri. Olin epätoivoinen nulikka kesä sijainen kehtasi haukkua kohdella minua huonosti!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ole käynyt mistään syytä tervkesk lääkärin vastaanotolla moneen vuoteen. 5v sitten verikokeissa enkä ekg. Minulla on 3 sydän verenkierto ja nesteenpoisto lääkettä. Krooniset kivut selässä ja lonkissa ja polvissa.
        Olis Covid pelleily joka vei hampaat huonoon kuntoon.Nytkin on yksi hammas pousto kunnossa ja isompi ongelma lohkeama ylä poski hampaissa joka muistuttaa aamulla herätessä ja lähes koko ajan. Toivoyonta kun asuu kunnassa eikä yksityistä ole ollut vuosiin. Muuten hamapani olisi loistokunnossa. Matka isoon kaupunkiin on lähes 70 km enkä jaksa enää bussilla mennä. Kun muutti vuosia sitten pikku kuntaan se on tätä autoton ja monta riesaa tetbeydessä.
        En jotenkin jaksa yrittää päivystykseen siitä kun tietää ettei ole kunnon lääkäriä ja on taas hammas poistoon menossa. Viime syksy oli rankka odotin vastaan otolle paikattiin mutta mutta irtosi pian pois ja sitten viikkojen odotus hammaskirurgille ja seinä aikana lohkesi toinenkin hammas. Hengitys haisi pahalle en voinut mennä silmälääkäriin ja niin lykkäätyi moni muu asia. Kampaajakin lopetti. Kun enem aina tykkää pituus hyvin. Rempallaan moni asia nyt. Yritin hiljattain uusia d reseptin jolla saan unta paremmin niin ei uusittu tuli txt. Ei edes sanottu että pitää käydä vastanaotolla. Pelkkää kiusan tekoa. No minulla on vielä lääkettä viikoiksi. Se aurata kipuihin. Olen todennut aikaa vuosia sitten ettei mistään kipulääkkeestä ole apua baan harmia. Panadol ei auta edes hammas hermosärkyyn. Lääkärit on sityen ilkeitä kun oli kova lonkkakipu ja valvoin yöt melkein eikä päivällä saanut unta baan kipu repi lonkkaahermoja niin pyysin lääkettä että salien nukuttua ja kokeilin sitten Panacodia joj asu auttanut eikö tramal joka oli outoa horrosta mutta ei unta. mä mitään helpotusta en saanut ja ihmettelen miyen joku tulee riippuvaksi niistä. Lääkärit pitää ihan huumehaluisena em. Lopetin 3pv kummankin EI mitään apua ei helpotusta läkipuun ei unta juuri. Olin epätoivoinen nulikka kesä sijainen kehtasi haukkua kohdella minua huonosti!

OIJOI sentään, aivan kuin oilisi ollu minun kertomus nykyisestä olotilasta,
        olen 84 v ja teen kyllä kuolemaa sen tajuan itsekki,
        kummajuttu vaan kun ihminen tulee vanhaksi niin lääkäri käynnit loppuu kokonaan,
        olin jotain yli seitenkymppinen kun ensimmäisen kerran lääkäkä sanoa töksäytti kun olin vaivojani valittamssa, ja lähdössä pois vastaan otolta, niin vielä kiirehti mun lähtöä,,, sanoi että " ON TÄLLÄ OIKEITAKI POTILAIT " kauhistus suu lokashti auki ja en ehtiny vaateita panna päälle kun tajusin että äkkiä pois vastaanotolta, pukeuduin vasta käytävällä vaateet päälle, sen jälkeen en paljoo ole lääkärissä käyny vaikka helven tuksia kärsin ja sairastan sepelvaltimotautia ja ohiusleikkaus tehty ja syd tahdistin on laitettu muutamia vuosia sitten,
        siksi hatrain toiveeni onki että saisin EUTANASIA PILLERIN kaappiini valmiiksi, vanhuksen elämä ON MAANPÄÄLLISTÄ HELVETTIÄ VANHUS kun ei ole edes OIKEA POTILAS vaikka on kipeä ja tarvis kunnon kipulääkettä, VAIN panadolia ne tuputtaa josta ei ole mitään apua kipuihin,
        olisko edes rauhottavaa vaikutusta, saattaa hieman olla ,
        mulla on joka päivä paha olla, voimat kadonneet, liikkuminen vaikeeta kipujen helvetti joka ikinen päivä,
        kaiksea huolimatta kai mun sydän on niin hyvässä kunnossa että se ei pysähdy vaikka olisin kuika kipee,
        kipujeni kanssa käyn parikertaa viikossa liikunta salilla, varovaista liikuntaa harrastan kaikesta huolimatta,
        ja kauppareissut teen samalla, tietenki autolla kaupan oven eteen ajan kun kävely on hankalaa,
        selkäkipuun olen käyttäny piiiiitkään feldeenia tai radiofarmin jotain vastaavaa
        nyt KYLMÄGEELIÄ, se vie kipua pois hieman pitemmäksi aikaa selästä,
        jokapäivä rukoilen luojaa vie minut pois en kestä tätä maanpäällistä helvettiä enään, mutta niin se vain antaa mun vielä olla täällä aina sanon sille kai minulla sitten on jokin tarkotus harmi vaan kun itse en sitä tajua, sitten aattelen että olen kai ansainnu nämä kivut olen kai ollu niin paha ihminen, vaikka itseluulen olleeni kiltti kunniallinen kansalainen, mutta omassa ajatus maailmassani kiroilen helvetillisesti tätä maailman menoa,
        terveenä oli elämä elämisen arvoista,
        olin luojan lempi lapsi sain kaiken mitä ikinä olin haaveillu, mutta en koskaan haaveillu tätä vanhan ihmisen kipujen helvettiä, tämän luojani on kai antanu rangaistukseksi kaien hyvä päälle, en ymmärrä miksi luoja on antanu mulle näin pitkän elämän kun kaikki muut mun rakkaani se on jo nuorena vieny pois, joskus olenki sanonu luojalle että hän rakastaa niitä ihmisiä enemmän jotka saa kuolla nuorena,
        mua luojani rankaisee pitkällä kivuliaalla vanhan ihmisen elämällä,
        onnekki minulla on kuitenki luoja turvana, se jokatapauksessa auttaa mua näitten vaivojenki keskellä selviytymään KAIKESTA se on IHME ja koen suurta kiitollisuutta luojaani kohtaan että se autaa minua kaikessa arjenki pyörittämisessä kipujeni keskellä,
        ja olen varma sitten kun minun on täältä maailisista vaivoista lähdettävä luoja mun ikioma kaverini on silloinkin mun luona ja vie minut turvallisesti ikuisuuteen,,
        kiitos siitä luojalle, luojani ymmärtää minua täydellisesti tietää minut paremmin kuin minä itse itseni, siihen luotan sata % tietää hyvät ja huonot puoleni paremmin kuin itse ikinä,
        hyää päivää teille jotka vielä olette eävien kirjoissa ja keppuroitte kipujenne ja vanhuuden tuskien kanssa samoin kuin minä, kyllä luoja meitä rakastaa vaikka kipeitä olemmeki,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

OIJOI sentään, aivan kuin oilisi ollu minun kertomus nykyisestä olotilasta,
        olen 84 v ja teen kyllä kuolemaa sen tajuan itsekki,
        kummajuttu vaan kun ihminen tulee vanhaksi niin lääkäri käynnit loppuu kokonaan,
        olin jotain yli seitenkymppinen kun ensimmäisen kerran lääkäkä sanoa töksäytti kun olin vaivojani valittamssa, ja lähdössä pois vastaan otolta, niin vielä kiirehti mun lähtöä,,, sanoi että " ON TÄLLÄ OIKEITAKI POTILAIT " kauhistus suu lokashti auki ja en ehtiny vaateita panna päälle kun tajusin että äkkiä pois vastaanotolta, pukeuduin vasta käytävällä vaateet päälle, sen jälkeen en paljoo ole lääkärissä käyny vaikka helven tuksia kärsin ja sairastan sepelvaltimotautia ja ohiusleikkaus tehty ja syd tahdistin on laitettu muutamia vuosia sitten,
        siksi hatrain toiveeni onki että saisin EUTANASIA PILLERIN kaappiini valmiiksi, vanhuksen elämä ON MAANPÄÄLLISTÄ HELVETTIÄ VANHUS kun ei ole edes OIKEA POTILAS vaikka on kipeä ja tarvis kunnon kipulääkettä, VAIN panadolia ne tuputtaa josta ei ole mitään apua kipuihin,
        olisko edes rauhottavaa vaikutusta, saattaa hieman olla ,
        mulla on joka päivä paha olla, voimat kadonneet, liikkuminen vaikeeta kipujen helvetti joka ikinen päivä,
        kaiksea huolimatta kai mun sydän on niin hyvässä kunnossa että se ei pysähdy vaikka olisin kuika kipee,
        kipujeni kanssa käyn parikertaa viikossa liikunta salilla, varovaista liikuntaa harrastan kaikesta huolimatta,
        ja kauppareissut teen samalla, tietenki autolla kaupan oven eteen ajan kun kävely on hankalaa,
        selkäkipuun olen käyttäny piiiiitkään feldeenia tai radiofarmin jotain vastaavaa
        nyt KYLMÄGEELIÄ, se vie kipua pois hieman pitemmäksi aikaa selästä,
        jokapäivä rukoilen luojaa vie minut pois en kestä tätä maanpäällistä helvettiä enään, mutta niin se vain antaa mun vielä olla täällä aina sanon sille kai minulla sitten on jokin tarkotus harmi vaan kun itse en sitä tajua, sitten aattelen että olen kai ansainnu nämä kivut olen kai ollu niin paha ihminen, vaikka itseluulen olleeni kiltti kunniallinen kansalainen, mutta omassa ajatus maailmassani kiroilen helvetillisesti tätä maailman menoa,
        terveenä oli elämä elämisen arvoista,
        olin luojan lempi lapsi sain kaiken mitä ikinä olin haaveillu, mutta en koskaan haaveillu tätä vanhan ihmisen kipujen helvettiä, tämän luojani on kai antanu rangaistukseksi kaien hyvä päälle, en ymmärrä miksi luoja on antanu mulle näin pitkän elämän kun kaikki muut mun rakkaani se on jo nuorena vieny pois, joskus olenki sanonu luojalle että hän rakastaa niitä ihmisiä enemmän jotka saa kuolla nuorena,
        mua luojani rankaisee pitkällä kivuliaalla vanhan ihmisen elämällä,
        onnekki minulla on kuitenki luoja turvana, se jokatapauksessa auttaa mua näitten vaivojenki keskellä selviytymään KAIKESTA se on IHME ja koen suurta kiitollisuutta luojaani kohtaan että se autaa minua kaikessa arjenki pyörittämisessä kipujeni keskellä,
        ja olen varma sitten kun minun on täältä maailisista vaivoista lähdettävä luoja mun ikioma kaverini on silloinkin mun luona ja vie minut turvallisesti ikuisuuteen,,
        kiitos siitä luojalle, luojani ymmärtää minua täydellisesti tietää minut paremmin kuin minä itse itseni, siihen luotan sata % tietää hyvät ja huonot puoleni paremmin kuin itse ikinä,
        hyää päivää teille jotka vielä olette eävien kirjoissa ja keppuroitte kipujenne ja vanhuuden tuskien kanssa samoin kuin minä, kyllä luoja meitä rakastaa vaikka kipeitä olemmeki,

Käytkö ryhmäliikuntatunneilla? Kyllä tekisi mieli minunkin mennä johonkin senjori ikäisten jumppaan , mutta en oikeen kehtaa, ikää yli 80-vee, en tietä onko siellä min ikäsiä lainkaan ?
        En jaksa mitään painoja nostella, pelkään , että satutan ihteni ku osteoproosikin on. Yrittänyt kotona jumpat, mutta ei se innosta. Mut jotain pitäs yrittää..

• Anonyymi

Minun unilääke on pistää PUHE-radio päälle hiljaiselle ja siihen kyllä nukahtelee, vaikka tulisi sitä urheilua, jota inhoan.

On minulla myös Mirtazapin lääke, mutta se onkin ovela, kun otin sitä hieman liikaa, niin kaikki toiminnot tuli turhaksi, siis jos putosi jotain kädestä, niin en noukkinut sitä, vaan ajattelin, että siinähän se on ja siitä löytyy.

Nyt tyydyn tuohon radion kuunteluun, mutta ei mitään musiikkia, josta tulee ne entiset muistot nuoruudesta, vaan jotain muuta "hölönpölöä", kuten "outoa on", jossa kerrotaan lehtien yleisön kirjoituksia ja toinen hyvä on tuo "puikko ja koukku", jota yritin katsella Ylen areenasta.

• Anonyymi

Minäki aikapaljon kuuntelen puhe radiota yöllä,
        mutta nykyisin väsyn siihen ja pistän radion kiinni,
        sitten kun taas herään keskellä yötä pistän sen vähäksiajaksi aukia
        ja taas kyllästyn taas suljen radion,
        semmosta soutamista mun yöt voi olla,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minäki aikapaljon kuuntelen puhe radiota yöllä,
        mutta nykyisin väsyn siihen ja pistän radion kiinni,
        sitten kun taas herään keskellä yötä pistän sen vähäksiajaksi aukia
        ja taas kyllästyn taas suljen radion,
        semmosta soutamista mun yöt voi olla,

Minä olen luullut, että Puhe radio on lopetettu. Hyvä, että otitte esiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä olen luullut, että Puhe radio on lopetettu. Hyvä, että otitte esiin.

7.1.2024 lopettaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

7.1.2024 lopettaa

Haloooo,,,
        mutta jotain puhe ohjelmia pitää olla , ei musikkia aina halua eikä jaksa kuunnella,
        mutta puhe pitää oikeesti mielenkiintoista,
        turhn höpinää ei viitti kuunella edes yöllä,
        joku YÖ -radio olisi hyvä
        muinoin oli joku puhelin ohjelma johon voi kuuntelijat soittaa ajatuksiaan ja huoliaan,
        juontajana oli joku psygologi joka vastaisi soittajille,,,

• Anonyymi

Se jotenkin antaa lohtua, kun täällä on muita jotka ymmärtää ja on samaa kokemusta.
      Kiitos tuosta syntymäkertomuksesta. Sinulla on hauska ja kuvaava tapa kertoa.
      Minä kuuntelen Yle Audiosta kännykän kautta. Kuuntelen Matti Rämön polkupyöräilyä Vietnamissa tai Saharassa. Hänellä on pehmeä, rauhallinen ääni, eikä tule äkkinäistä taustamelua. Toinen mitä kuuntelen on Krista Kososen lukemana Raamatun uutta testamenttia. Kristalla on myös rauhallinen, tasainen ääni.
      Joskus vaan keho ja mieli on tuskainen eikä asetu kuuntelulle. Toivon, että saisin jotain rohtoja ja vintin pimeäksi edes välillä.

• Anonyymi

Minäki olen huomannu
        kaikki aamu- rukous ym. ilta rukous ohjelmat ja raamatun sana on parasta mitä tiedän
        ainoat ohjelmat joihin ei ikinä kyllästy,
        niistä saa aina kaikenlaista voimaa elämään,
        niinkuin papit sanovat jumalansana on elävää vettä, siitä aina ihminen virkistyy,

tietenki etsin muitaki ohjelmia TV:stä ja radiosta,
        mutta ainoa kestävää asia ohjelma joihin EI ikinä kyllästy,

niitä on tosi mukava kuunella
        haluaisin yölläki radiosta just niitä ohjelmia kuunella mutta jostain syystä ne kanavat ei kuulu mieidän alueella muuta kuin hyvin pahasti säristen eikä puheesta saa mitää selvää, kai täälä ei ole antenia tai sitten niitten lähetykset ei yllä tälle alueelle,

• Anonyymi

Niin otan osaa. Itsellä vaihtelee joskus kussaan koko ajan joskus normaalisti. Onhan tuo aika rajoittavaa elämässä.
      Nämä vaivat on ihan nuorillakin jo lisääntyneet. Kuulemma on vielä mysteeri miksi näin on käynyt. Jotkut syyttää ympäristömyrkkyjä,toiset liika hygieniaa....

• Anonyymi

Onko sinulla jo vaipat,
        mull ei vielä mutt pikkuhousun suojia kyllä käytän,
        selkeästi pissan karkailu tai sen pidättäminen käy vaikeammaksi, kohta varmaan pitää alkaa kunnon vaippoja käyttämään,
        saa nähdä milloin se on pakko,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sinulla jo vaipat,
        mull ei vielä mutt pikkuhousun suojia kyllä käytän,
        selkeästi pissan karkailu tai sen pidättäminen käy vaikeammaksi, kohta varmaan pitää alkaa kunnon vaippoja käyttämään,
        saa nähdä milloin se on pakko,

Mitä kauheaa vaipoissa on ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

EI mitään kauheaa,
        hyvä kun semmoset on keksitty ,,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun lähtee taksilla asioille niin täytyy laittaa Tena varmuuden vuoksi eikä hakua mennä yleiseen wc kaupassa joita ykeensä vain yksi ankea likainen tila. Ei ole karannut yhtään kertaa. Kun käyttää sydän ja nesteenpoistajaa niin voi karata kotona ja niin on käynyt. Rakon toiminta,tyhjeneminen joskus ongelmia ja sitten kun nousee vaikka sohvalta ylös niin pidätys ei toimi aina. Jos pitää lähteä jonnekin aamupäivällä niin rajoitan nesteen juomista enkä ota nesteten poistajaa ennen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun lähtee taksilla asioille niin täytyy laittaa Tena varmuuden vuoksi eikä hakua mennä yleiseen wc kaupassa joita ykeensä vain yksi ankea likainen tila. Ei ole karannut yhtään kertaa. Kun käyttää sydän ja nesteenpoistajaa niin voi karata kotona ja niin on käynyt. Rakon toiminta,tyhjeneminen joskus ongelmia ja sitten kun nousee vaikka sohvalta ylös niin pidätys ei toimi aina. Jos pitää lähteä jonnekin aamupäivällä niin rajoitan nesteen juomista enkä ota nesteten poistajaa ennen.

Vaippahousut on loistava keksintö,
        kaikilla vanhoilla ihmisillä on pidätysvaikeuksia, jos pikkusen tirahtaa niin vaippahousu suojaa hyvin,

• Anonyymi

Nyt nukkumaan
      eli sänkyyn kepppuroimaan ja unta ootteleen,
      hyvää yötä,,,

• Anonyymi

Sain kerättyä unta 6 tuntia kahdella heräämisellä.
      Havahduin asoille mennessäni, että minulla on kirkas pää. En säikkynyt ja säpsähdellyt ohikulkijoita. Asioimiset sujuivat takkuamatta.
      Miten paljon elämisen laatu paraneekaan, kun saa nukuttua edes tuon 6 h.

• Anonyymi

Se siitä kuudesta tunnista. Viime yön aamuna 2 h. Suututtaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se siitä kuudesta tunnista. Viime yön aamuna 2 h. Suututtaa.

No voi sentään,,,

etkö voisi alkaa käyttämään nukahtamislääkettä,

mä nukuin 1/2 puolikkalla nukahtamislääkettä melkein aamuun asti
        pikkusta ennen seitsemää silmät aukesi ihan itsestään, kuten tavallisesti,

mä en kestä enkä halua valvoa yöitäni,,
        haluuuuuuuun nukkua kunnolla,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No voi sentään,,,

etkö voisi alkaa käyttämään nukahtamislääkettä,

mä nukuin 1/2 puolikkalla nukahtamislääkettä melkein aamuun asti
        pikkusta ennen seitsemää silmät aukesi ihan itsestään, kuten tavallisesti,

mä en kestä enkä halua valvoa yöitäni,,
        haluuuuuuuun nukkua kunnolla,,

Voisin mieluusti käyttää nukahtamislääkettä. Lääkäri on vasta torstaina.
        En yhtään ihmettele vanhusten itsemurhia. Jos on kipuja ja joutuu valvomaan yöt ja päivät on varmasti houkutus mennä ikiuneen.
        Syyksi sitten laitetaan yksinäisyys vaikka ei olisikaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En yhtään ihmettele vanhusten itsemurhia. Jos on kipuja ja joutuu valvomaan yöt ja päivät on varmasti houkutus mennä ikiuneen.

just noin,
        totuus on se
        elämä loppuu vääjämättä meiltä yli80+++ olemme moni saraita, osaammme vielä ajatella,
        olemme hyvin kipeita, uupuneita,
        ei todellakaa ole ihme jos vanha ihminen haluaisi jo nukkua ijäiseen uneen ja mikä olisiparas kuin nukkua omaan sänkyyn silloin kun vanhus i t s e on sen päättäny ,
        vanus ei taatusti tee itsaria huvikseen, kyllä vanha ihminen nn sen tarkaan miettiny ja päätöksen tehny,

muistan muinoin maalla oli vielä nuori melkeinlapsi,

eräs vanha mies ,, häneltä oli vaimo kuollu molemmat eli vanhaksi,
        no vanha mies koitti vaimon kuoleman jälkeen elää kuin enneki,
        mutta hän jotenki katsoi jo elämän turhaksi
        oli kuitenki aamulla tehny normaalisti aamu toimia ja ja leipomuksenki oli tehny päydälle nousemaan,
        mutta se vanhuus ja ikävä kun puoliso oli kuollu
        hän oli menny ulos pihalle johonki itseleen biihtysään paikkaan ja amunu siihen itsensä,
        tietenki koko kylä oli surullinen ja suri tapahtunutta, mutta jotenki sen ymmärtiki kaun elämä oli jokatapauksessa lopussa ja voimat hiipui,
        eikä siihen aikaan vanhutsen hoiva suomessa ollu kehittyny
        kyllä vanhat ihmiset yleensä kuoli kotiin joissa nuorempi polvi jatkoi maanviljelyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

just noin,
        totuus on se
        elämä loppuu vääjämättä meiltä yli80 olemme moni saraita, osaammme vielä ajatella,
        ei todellakaa ole ihme jos vanha ihminen haluaisi jo nukkua ijäiseen uneen ja mikä olisiparas kuin nukkua omaan sänkyyn silloin kun vanhus i t s e on sen päättäny ,
        vanus ei taatusti tee itsaria huvikseen, kyllä vanha ihminen nn sen tarkaan miettiny ja päätöksen tehny,

oli kuitenki aamulla tehny normaalisti aamu toimia ja ja leipomuksenki oli tehny päydälle nousemaan,
        hän oli menny ulos pihalle johonki itseleen biihtysään paikkaan ja amunu siihen itsensä,
        tietenki koko kylä oli surullinen ja suri tapahtunutta, mutta jotenki sen ymmärtiki kaun elämä oli jokatapauksessa lopussa ja voimat hiipui,
        kyllä vanhat ihmiset yleensä kuoli kotiin joissa nuorempi polvi jatkoi maanviljelyä.

korjaus,,, " viihtyisään paikkaan "
        sori kirjain virhe
        niitä ny tulee solkenaan ,
        aina ei viitti niitä korjailla,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä käyn joka toinen päivä liikuntasalilla kuntopyörää polkemassa vähintään puoli tuntia , joskus pitempääki. Menen iltapäivällä ja väsytän itseäni siis liikkumalla. Ja nukunkin ihan hyvin. En nyt niin hyvin ku nuorena , mutta kohtuullisesti kuitenki .
        En oikeen halua unilääkettä käyttää .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä käyn joka toinen päivä liikuntasalilla kuntopyörää polkemassa vähintään puoli tuntia , joskus pitempääki. Menen iltapäivällä ja väsytän itseäni siis liikkumalla. Ja nukunkin ihan hyvin. En nyt niin hyvin ku nuorena , mutta kohtuullisesti kuitenki .
        En oikeen halua unilääkettä käyttää .

Eihän onneksi kenenkää ole p a k k o nukahtamislääkkeitä käyttää, mutta ne on hyvä apu nille jotka ei halua valvoa öitään,,
        kunen en minäkää,
        mä haluun nukkua yöni kunnolla,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

just noin,
        totuus on se
        elämä loppuu vääjämättä meiltä yli80 olemme moni saraita, osaammme vielä ajatella,

Minä ymmärrän tuota vanhusta. Pilleri olisi vain siistimpi, löytäjällekin.
        Voisi asettua omaan sänkyyn makuulle, ummistaa silmät, huokaista ja antaa unen tulla.
        Kaunistakin.

• Anonyymi

Totta 6 t jo antaa hyvän olon mutta kun jää 4t kuten minulla viime yönä. 5 jälkeen heräsin enkö saanut unta enää ja lakaa kaikenlaiset asiat pyöriä päässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä ymmärrän tuota vanhusta. Pilleri olisi vain siistimpi, löytäjällekin.
        Voisi asettua omaan sänkyyn makuulle, ummistaa silmät, huokaista ja antaa unen tulla.
        Kaunistakin.

Niin, siihen aikaan maalla ei varmasti kukaan osannu edes haaveilla pillereistä ,
        mutta
        joka taloudessa oli metsästys aseet kotona
        joten se oli hänelle luonteva tapa lähteä
        kun vanha jo oli ja vaimoki oli hiukan ennemmin kuollu,
        ei jaksanu enään yksin jatkaa elämää,

nyt on tehty uusi kansalaisalotus ja nimiäki on riittävästi, mutta mutta mutta
        kun nyt on hallituksessa kristillisdemokraatit onkohan siinä taas este asian etenemiselle suomessa,

mielestäni laki pitäisi saada Suomessaki voimaan,

onhan se ollu vuosikymmet sweizissä ja hollanissa ,
        suomestaki jotkut on matkustanu noihin maihin, mutta varmaanki harvempi,

• Anonyymi

Liike on lääke! Kannattaa liikkua edes vähän, sen minkä jaksaa, eihän kukaan tässä iässä enää mitään mahottoman kovaa liikuntaa jaksa tehä.

• Anonyymi

Lisätään vielä , että uiminen on seniorille hyvä liikuntamuoto. Tietysti jos osaa uida , kaikki ei osaa...ja tietysti tuo pyöräily jos pysyy pyörän päälä..

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisätään vielä , että uiminen on seniorille hyvä liikuntamuoto. Tietysti jos osaa uida , kaikki ei osaa...ja tietysti tuo pyöräily jos pysyy pyörän päälä..

Minä kyllä pysyisin pyörän päällä, koska kuntopyörä on tuossa olkkarissa, mutta se on vaatteiden peitossa, toistaiseksi.

Nukahtamiseen on minulla keino, lukea kirjaa, tai kuunnella PUHE-radiota hiljaisella tietenkin.

Kyllä sitä nukahtaa, jos ei yöllä, niin sitten päivällä ja väliäkös`siällä, koska nukkuu eläkeläinen, oliko yö tai päivä. Riittää, kun joskus päivällä hakee ruokansa, tai tila kotiin kuljetuksen.

Kukaan ei pysty valvomaan kovinkaan monta vuorokautta, että valvotaan ja nukutan, kuin siltä tuntuu.

• Anonyymi

Liike on lääke,
        se tiedetään paremmin kuin hyvin,

mutt ku ei enään saa itteään puettua
        että jaksais lähteä ulos edes vähäksi aikaa,

mikä siinä on kun itteki olen entinen aktiivi liikuntaa harrastanu vuosikymmenet lähes koko elämän,
        nyt vanhauksena ei jaksa edes pukea vaateita ylleen
        jotta voisi lähteä hiukan ulos,
        mistä apu vanhalle laiskalle , ku ei viitti enään yrittää ,

kaikki kuolee ympärillä, surua nytki pukkaa,
        aivan liian nuoret kuolee,
        nytki nuori on kuolemassa , tajuki on jo pois,
        ja vanhat raihnaiset jää suureen suruun ja ikävään
        jotenki on niin väärin kun nuoremmat kuolee ja vanhat jää,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juuuu, vesiliintua onki viimenen keino pysyä edes jossain kunnossa,
        kun kävely ei enään onnistu
        eikä muutenkaan jaksa enään lenkkeillä,
        vesiliikunta on lempeä liikunta muoto, vesi kannatelee siksi liikkuminen vedessä vielä onnistuu vanhaltaki ihmiseltä,

• Anonyymi

En tohdi edes kertoa kuinka usein harrastin liikuntaa viikossa. Vieläkin, jos olen tolkuissani.
      Vaan helleputki, siinä mukana ikuiset kuumat aallot. Jo 20 v. Lääkkeellä tehtiin ehkäisemään rintasyövän uusiutumista aikoinaan lopettaen hormonitoiminnan.
      Ei kyennyt helteellä liikkumaan, ei nukkumaan ja unettomuus jäi päälle.
      Ja kaikenlaista muuta.

• Anonyymi

Tämä vanhan ihmisen elämä on tämmöstä keppuroimista jaksamisen kanssa,
        ei nukuta vaikka kuinka väsyny olisi,
        siispä valvotaan sitten niinkauan kun silmät auki pysyy,
        olen huomannu
        uni tulee aina jotenki varkain, unen tuloa ei huomaa ollenkaan, vasta aamulla huomaa että onki jonkiaikaa saanu nukuttuakki,

• Anonyymi

Jokaiselle ikäihmiselle on sekä annettu, että suositellaan kotijumppaohjelmia.

Ihan kevyet nilkkojen taivutukset eivät riitä vaan pitäisi suorittaa koko sarja.
      Kävelylenkkejä suositellaan säännöllisesti.

Mie mieskin heräsin tänä aamuna jo ennen 05.
      Siintä vaan puhdistuslennolle ja aamupuuronkeittoon mikrossa.

Pikapikaa aamiainen naamaan ja takas nukkumaan.
      Uni tulee kyllä ilman aamulehteäkin.

Sitten eriasia, että yöllä valvoin ainakin tunnin verran.
      Kun fyysistä harjoitusta on vähän, pienikin unen pätkä on lahjaa.

Isoveli on minuu 3v. vanhempa, mutta hänelle kunta järjestää täyshuolenpidon.

Itse hän on kertonut, ettei saa avata ulko-oveakaan. Tyytyy siihen.

• Anonyymi

Kunto huononee
        joka päivä huomaa jokin menee huonompaan kuntoon,
        en enään halua enkä jaksa harrastaa liikuntaa, nyt saa elämä loppua sillä vauhdilla kun se nyt loppuu,
        nukahtamispillerillä nukun jotenkuten, silti heräilen öisin milloin kipu kohtaukseen tai wc kutsuu,

voi että ku kuolis pois kitumasta, ei jaksa tätä vanhuutta,
        kaikkein pahinta on kun nuoremmat kuolee ja minä vanha lähes ysikympiinen vaan saan kitua täällä
        itkua pukkaa ja suru ja tavallaan vihaki elämää kohtaan,
        kun luoja nuoremmat kaverit vie ja minut jättää tänne yksin kitumaan,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe