Ihan hypoteettisesti pohdin että voiko kela periä oppisopimusjakson aikana saatua palkkaa itselleen? Opiskelen tällä hetkellä työttömyyskorvauksella, nyt kun se vielä on mahdollista. Tässä välissä oli yksi oppisopimusmuotoinen palkallinen työharjoittelu( kokemusta piti saada ja joitan hommia ei oikein pääse tekemään kun palkallisella oppisopimuksella) joka aikana KAIKKI kelan ja työvoimatoimiston tuet olivat lakkautettuna. Nyt olen palannut taas normaalisti opiskelemaan. Olen toiminut kelan ja te-toimiston ohjeiden mukaan ja hoitanut kaikki opiskelut ja järjestelyt prikulleen oppikirjan mukaan. Tässä vaan olen lukenut näitä kelan ja te toimiston päätöksiä, miten on esim. kesken jonkun opintojen päätetty loppusuoralla että tukipäätös olikin virheellinen- ja opiskeleva joutunut maksamaan hillittömät summat takaisin.
Voisiko kela siis vedota esim. siihen että tuloraja ylittyy noiden muutaman kuukauden oppisopimuksen palkan takia? Olen itse ymmärtänyt että oppisopimus on oma erillinen juttunsa ja se ei vaikuta tukiin( sopimuksen ulkopuolella, ennen tai jälkeen oppisopimusjakson) kunhan sopimuksesta on ilmoitettu työvoimatoimistoon ja kelaan hyvissä ajoin- kuten olen tehnytkin. Itselläni ei vaan tämän maan minkääntahon järjestöihin tai päättäjäelimiin ole ollut minkäänlaista luottoa enää pitkään aikaan. Ja kelahan perii ja koittaa periä vissiin esim. opintotukiakin pois entisiltä opiskelijoilta jotka ovat aloittaneet opintojen päätyttyä työt samana vuonna: Kun ovat päässeet palkkatöihin ja alkaneet tienaamaan niin yllätys yllätys, tulot nousseet- tästähän kelan on hyvä leikata vielä viimeinen leijonanosa pois vaikka tuet olisivatkin päättyneet kuukausia aiemmin
Voiko kela periä oppisopimuskoulus-jakson palkan takaisin
6
349
Vastaukset
- Anonyymi
Voitko avata keissiäsi vähän monisanaisemmin, kiitos.
- Anonyymi
Kela voi tehdä ihan mitä tahansa ja tekeekin
Kelan perseily jatkuu ja pahenee.
Maailman Onnellisin maa ja sen onnettomat virkamiehet
https://onnellinen-maa.webnode.fi/tilanne/ - Anonyymi
"Kun ovat päässeet palkkatöihin ja alkaneet tienaamaan niin yllätys yllätys, tulot nousseet- tästähän kelan on hyvä leikata vielä viimeinen leijonanosa pois vaikka tuet olisivatkin päättyneet kuukausia aiemmin".
Ei tasan muuten leikata, jos toimitat palkkatositteet niiltä kuukausilta, kun palkka on saatu eikä palkkatuloa ole ansaittu opiskeluaikana. Nykyään Kelassa on jo tulorekisteri käytössä, joten tuskinpa noita palkkatositteitakaan tarvii toimittaa. - Anonyymi
Mitähän vikaa tuossa opintotuen takaisinperinnässä on? On aivan oikein, jos tulorajat ylittyvät.
Mitä, jos kysyisit asiaa suoraan Kelalta, mutta lyhennä viestiä. - Anonyymi
Ei voi, ei edes periaatteessa, jos kyse on ollut oppisopimuksesta.
Oppisopimusajalta työnantajasi on maksanut sinulle palkkaa tekemästäsi työstä, ja työnantaja saanut palkkaamiseesi tukea. Työnantajalta voisi periaatteessa periä taannehtivasti sille maksetun tuen pois, jos siihen on perusteita, mutta sinulta ei. Sinun näkökulmastasi katsottuna olet saanut oppisopimusajan palkkaa, et kelan tukea. Tilanne on käytännössä hyvin samankaltainen kuin palkkatuessa: palkkatuki voidaan periä takaisin, jos sitä on maksettu väärin perustein, mutta takaisin maksaja on silloin työnantaja jolle tuki on maksettu väärin perustein, ei palkkatuella työllistetty työntekijä. Sopimuksella sovittua palkkaasi sinulta ei voi kukaan periä takaisin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606004- 1003101
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.242386- 212048
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451741Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791656- 261582
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691511Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374