Nallin poisto

rampo

Millaisilla syteemeillä ns. natopatruunasta (7.62) on nalleja poistettu?

28

6276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • GRIZZLY

      Jos nalli on Boxer(yksi reikä) niin joka lataussarjassa on supistus holkissa piikki sitä varten. Berdan nalli on hiukan konstikkaampi. Menetelmiä on mm. vedenpaineella,pihdeillä jne. Midway:llä muistaakseni oli berdan nallin poistoon jokin värkki kaupan.

      • rampo

        No juuri tuo kaksireikäinen alasinmalli olisi kyseessä. Vesipainesysteemit kiinnostaa. Miten semmoisen voisi kätevästi väkästellä? Sen verran olen asiaa pohtinut, että hylsyn turpoaminen on estettävä tavalla tai toisella.

        Olen kuvitellut tekeväni tiiviin poteron, jossa tiivistyminen tapahtuu aivan hylsyn tyven tuntumassa, jolloin paine ei pullista itse hylsyä. Ja tuon poteron kanssa yhtenevä mäntäreikä, jossa olevaa mäntää isketään tai ruuvataan syvemmälle vesipaineen saamiseksi. Koko systeemi on luonnollisesti pelkkää vettä täynnä. Mutta ei oikein sytytä, mistä alkaisi. Paljonko nalli vaatii painetta? Entä nalli, joka on varmistettu kolmella stanssauksella?


      • maallikko
        rampo kirjoitti:

        No juuri tuo kaksireikäinen alasinmalli olisi kyseessä. Vesipainesysteemit kiinnostaa. Miten semmoisen voisi kätevästi väkästellä? Sen verran olen asiaa pohtinut, että hylsyn turpoaminen on estettävä tavalla tai toisella.

        Olen kuvitellut tekeväni tiiviin poteron, jossa tiivistyminen tapahtuu aivan hylsyn tyven tuntumassa, jolloin paine ei pullista itse hylsyä. Ja tuon poteron kanssa yhtenevä mäntäreikä, jossa olevaa mäntää isketään tai ruuvataan syvemmälle vesipaineen saamiseksi. Koko systeemi on luonnollisesti pelkkää vettä täynnä. Mutta ei oikein sytytä, mistä alkaisi. Paljonko nalli vaatii painetta? Entä nalli, joka on varmistettu kolmella stanssauksella?

        Aikoinaan nalleja kiskottiin terävällä piikillä, eli "naskalilla".
        Nallin syrjään, ei kuitenkaan ulkoreunaan, painetaan reikä ja väännetään.
        Kyllä lähti. Ainut vaurio oli alasimen reunaan tullut ura, jos piikki oli liian paksu.
        Nallin reuna suojaa hyvin itse nallipesää, vain alasin voi saada vaurioita.


      • GRIZZLY
        rampo kirjoitti:

        No juuri tuo kaksireikäinen alasinmalli olisi kyseessä. Vesipainesysteemit kiinnostaa. Miten semmoisen voisi kätevästi väkästellä? Sen verran olen asiaa pohtinut, että hylsyn turpoaminen on estettävä tavalla tai toisella.

        Olen kuvitellut tekeväni tiiviin poteron, jossa tiivistyminen tapahtuu aivan hylsyn tyven tuntumassa, jolloin paine ei pullista itse hylsyä. Ja tuon poteron kanssa yhtenevä mäntäreikä, jossa olevaa mäntää isketään tai ruuvataan syvemmälle vesipaineen saamiseksi. Koko systeemi on luonnollisesti pelkkää vettä täynnä. Mutta ei oikein sytytä, mistä alkaisi. Paljonko nalli vaatii painetta? Entä nalli, joka on varmistettu kolmella stanssauksella?

        Vedenpaineella et saa hylsyä turpoamaan, normaali vehkeillä et saa niin paljoa painetta aikaiseksi. Jos nalli on kolmella pisteellä kiinni, niin anna olla. Lopputulos ladattaessa ei välttämättä ole hyvä. Ennenkuin alat isommin poistelemaan berdan nalleja niin kannattaa varmistaa mikä sen nallin koko on mikä niissä hylsyissä on. Helpoimmin vois tehdä poisto-systeemin siten et sorvaat sylinterin jonka toisessa päässä on reikä jonka hylsy tiivistää ja toisessa päässä on mäntä jota napauttamalla saat riittävän vedenpaineen aikaiseksi. Hylsy ei turpoa kun on kokonaan veden sisällä, veden-paineen purkautuessa vain nallireikien kautta vieden nallin samalla. Ensin kannattais kuitenkin katsoa se Midway suomi sivusto, siellä oli muistaakseni kapistus millä ko nallin saa pois.


      • ranpo
        GRIZZLY kirjoitti:

        Vedenpaineella et saa hylsyä turpoamaan, normaali vehkeillä et saa niin paljoa painetta aikaiseksi. Jos nalli on kolmella pisteellä kiinni, niin anna olla. Lopputulos ladattaessa ei välttämättä ole hyvä. Ennenkuin alat isommin poistelemaan berdan nalleja niin kannattaa varmistaa mikä sen nallin koko on mikä niissä hylsyissä on. Helpoimmin vois tehdä poisto-systeemin siten et sorvaat sylinterin jonka toisessa päässä on reikä jonka hylsy tiivistää ja toisessa päässä on mäntä jota napauttamalla saat riittävän vedenpaineen aikaiseksi. Hylsy ei turpoa kun on kokonaan veden sisällä, veden-paineen purkautuessa vain nallireikien kautta vieden nallin samalla. Ensin kannattais kuitenkin katsoa se Midway suomi sivusto, siellä oli muistaakseni kapistus millä ko nallin saa pois.

        Kyllä vesipaineellakin turpoaa. Jos mäntä on pienehkö ja nalli panee hanttiin, niin hylsyyn tulee isompi paine kuin ammuttaessa. Eli pitää olla mittatarkassa sovitteessa tai sitten aivan laipan tietämiltä tiivistetty, jotta paine on sama hylsyn molemmin puolin.

        Kaupalliset pihtimalliset ovat sen verran kalliita, että harrastusmielessä miettii ensin kaikkea muuta vaikka tunteja palaa. Koko lataamisjuttuhan on enempi ideologista laatua.

        Olen miettinyt tarkan sovitteenkin tekemistä. Jos hylsyä käyttäisi kipinätyöstössä elektrodina, niin saisi kovaan tavaraan tarkan sovitteen. Mutta tulisiko liian tarkka? Hylsyt kun poikkevat keskenään. Toisaalta kartio lienee sama kaikissa ja pituus vähän vaihtelee.


      • pommin purkaja
        rampo kirjoitti:

        No juuri tuo kaksireikäinen alasinmalli olisi kyseessä. Vesipainesysteemit kiinnostaa. Miten semmoisen voisi kätevästi väkästellä? Sen verran olen asiaa pohtinut, että hylsyn turpoaminen on estettävä tavalla tai toisella.

        Olen kuvitellut tekeväni tiiviin poteron, jossa tiivistyminen tapahtuu aivan hylsyn tyven tuntumassa, jolloin paine ei pullista itse hylsyä. Ja tuon poteron kanssa yhtenevä mäntäreikä, jossa olevaa mäntää isketään tai ruuvataan syvemmälle vesipaineen saamiseksi. Koko systeemi on luonnollisesti pelkkää vettä täynnä. Mutta ei oikein sytytä, mistä alkaisi. Paljonko nalli vaatii painetta? Entä nalli, joka on varmistettu kolmella stanssauksella?

        sorvilla tehdään hylsyn kokoinen reikä umpi metalliin upotus kannalle, tehdään alasin jossa on nallin kokoinen reikä.tehdään mäntä o renkaalla,täytä hylsy vedellä laita sylinteriin mäntä paikoilleen napauta vasaralla männän päähän ammuttu nalli irtoaa.maksaa koko laite noi 8 euroa.300 hylsyä poistettuasi on varmaan hintansa hankkinut kuivaa koko laite ja oljyä jää sitten ase museoon 100 vuoden päästä ihmeteltäväksi.hylsylle hinnaksi 0.333333 senttiä kappale.


      • aja´nhukkaa
        pommin purkaja kirjoitti:

        sorvilla tehdään hylsyn kokoinen reikä umpi metalliin upotus kannalle, tehdään alasin jossa on nallin kokoinen reikä.tehdään mäntä o renkaalla,täytä hylsy vedellä laita sylinteriin mäntä paikoilleen napauta vasaralla männän päähän ammuttu nalli irtoaa.maksaa koko laite noi 8 euroa.300 hylsyä poistettuasi on varmaan hintansa hankkinut kuivaa koko laite ja oljyä jää sitten ase museoon 100 vuoden päästä ihmeteltäväksi.hylsylle hinnaksi 0.333333 senttiä kappale.

        Miksi tapella typerien berdaneiden kanssa kun on boxeritkin olemassa?


      • einyhvertäjä

        Aivan samaa mieltä. Miksi pitää, jollain ongenkoukuilla puljata ym vekottimilla. Markkinoilta löytyy kunnon hylsyjä, Kerran ammuttuja alle 20 sent kipale ja uusia n. 50 sent kappalehintaan.


    • rampo

      Katselin tarkoitukseen tehtyä piikkityökalua. En oikein osaa kuvitella, miten hylsy siinä asettuu piikkin nähden. Onko niin, että hylsy "vaihtaa asentoa" lävistyksen jälkeen ennen kuin piikki vetää nallin pihalle. Muussa tapauksessa piikin liikerataa ei tajua.

      En minä muuten, mutta jos piikkityökalun väkästelenkin itse, kun hydraulisessa on tiivistys vaikeaa lajia. Piikin saa ampunaulasta.

      • vaan----

        Ongelmasta olen hajulla, mutta ei ole minun ongelmani.

        Miten olisi kartiomainen putki, missä hylsy tiivistyy kannastaan putken reunaan. Sitten vettä ja isku jonkinlaisen vastapainetiivisteen omaavalla männällä päälle. Hylsy ei siitä mihinkään kärsi, sama paine molemmin puolin. Mutta lähteekö nalli, sitä en takaa. Ainakin tulee huolehtia, että vesikuplia ei jää väliin.


      • rampo
        vaan---- kirjoitti:

        Ongelmasta olen hajulla, mutta ei ole minun ongelmani.

        Miten olisi kartiomainen putki, missä hylsy tiivistyy kannastaan putken reunaan. Sitten vettä ja isku jonkinlaisen vastapainetiivisteen omaavalla männällä päälle. Hylsy ei siitä mihinkään kärsi, sama paine molemmin puolin. Mutta lähteekö nalli, sitä en takaa. Ainakin tulee huolehtia, että vesikuplia ei jää väliin.

        Paras olisi tarkalleen hylsyn muotoinen ja silti tiivistys kannassa. Olen kuvitellut niin, että hylsy puristetaan itsensä malliseen poteroon ja mäntä on tiukka ohut karkaistu tappi ehkä karkaistussa reiässä. Lopputiivistys kannan tuntumassa voi tulla niin, että kanta puristuu kovahkoa alustaa vasten iskussa. Ehkä siinä voi olla kovaa muovia. Tosin siinä kannassa on niitä tekstejä mutta on siinä suoraa pintaakin.

        Hydrauliikka ei salli mitään joustavaa tuossa. Ja mieluimmin tekisin sen männän liikkeen sormiruuvilla (tarvittaessa pikkuvarrella) enkä lyömällä. Mutta hitaassa sormiruuvisysteemissä on taas tiivistys ongelma. Ei saa vuotaa mistään. Sormiruuvilla voi puristaa myös hidasliikkeisen väliaineen kautta (vaseliini), joka ei valu rakosista nopeasti. Painepuolelle pitää painaa nallin tilavuuden verran ainetta, jotta nalli pusertuu ulos.

        Hylsyn mallisen poteron valmistamiseksi olen ajatellut valutekniikkaa. Keerna tehdään ensin hylsyn malliseksi valamalla hylsyllä tehtyyn reikään kipsiä. Keernan ympärille muotoillaan vahasta muu rakenne. Haudataan valuhiekkaan ja sulatetaan vaha pois uunissa (menetetyn vahan tekniikka). Valumateriaalina olisi sinkki ja porauksin tehdään siihen istutus kovuutta vaativalle männälle.


      • 444
        rampo kirjoitti:

        Paras olisi tarkalleen hylsyn muotoinen ja silti tiivistys kannassa. Olen kuvitellut niin, että hylsy puristetaan itsensä malliseen poteroon ja mäntä on tiukka ohut karkaistu tappi ehkä karkaistussa reiässä. Lopputiivistys kannan tuntumassa voi tulla niin, että kanta puristuu kovahkoa alustaa vasten iskussa. Ehkä siinä voi olla kovaa muovia. Tosin siinä kannassa on niitä tekstejä mutta on siinä suoraa pintaakin.

        Hydrauliikka ei salli mitään joustavaa tuossa. Ja mieluimmin tekisin sen männän liikkeen sormiruuvilla (tarvittaessa pikkuvarrella) enkä lyömällä. Mutta hitaassa sormiruuvisysteemissä on taas tiivistys ongelma. Ei saa vuotaa mistään. Sormiruuvilla voi puristaa myös hidasliikkeisen väliaineen kautta (vaseliini), joka ei valu rakosista nopeasti. Painepuolelle pitää painaa nallin tilavuuden verran ainetta, jotta nalli pusertuu ulos.

        Hylsyn mallisen poteron valmistamiseksi olen ajatellut valutekniikkaa. Keerna tehdään ensin hylsyn malliseksi valamalla hylsyllä tehtyyn reikään kipsiä. Keernan ympärille muotoillaan vahasta muu rakenne. Haudataan valuhiekkaan ja sulatetaan vaha pois uunissa (menetetyn vahan tekniikka). Valumateriaalina olisi sinkki ja porauksin tehdään siihen istutus kovuutta vaativalle männälle.

        onnistuu helposti timpurin pistepuikosta muotoilemalla .malli jäätuuran kärki,hylsyyn sopiva putkipäälle ja viilapenkkiin kiinni...olis muuten pari tuhatta kiväärin berdannallia ylimääräsenä 0400-435642


    • keskustelu

      tuosta työvälineen rakentamisesta. Kiva probleema. Mutta miksi joku haluaisi tapella noiden Berdan-nallien kanssa. Minä olen säälien katsonut ampumaradoilla, kuinka aivan uusia Sako Rangen hylsyjä lojuu kaikissa nurkissa. Eikö niistä saisi helpommalla kunto tavaraa. Itse kerään omani pois, vaikka en lataamista harjoitakaan. Mutta kaliberini on 30-06

    • GRIZZLY

      Olen joskus lukenut jostain lehdestä tms. On olemassa toinenkin keino. Porataan sopivalla poralla uusi liekkireikä hylsyyn, jolloin siihen käy Boxer-nalli. Tämä tietysti edellyttäen että nallin koko on kummassakin sama.

      Sit toisaalta. Mitä merkitystä sillä on vaikka se hylsy turpoaisikin(mitä se ei tee, ainakaan tehnyt sillä tyypillä minkä minä tunsin)Hylsyhän menee vielä supistusholkin kautta.........

      • Jo on viisaita juttuja tällä palstalla.50 vuotta olen noita Berdan nalleja poistellut PURA nimisellä työkalulla.
        Liekkireijän poraaminen alasimen kohdalle kyllä onnistuu,mutta onneksi nuo nallinvalmistajat ovat eliminoineet tuon tyhmyyden käyttömahdollisuuden.En ole nimittäin vielä löytänyt markkinoilta boxer nallia jossa olisi sama läpimitta kuin berdan nallissa.Rakenteesta johtuen boxerit ovat myös huomattavasti korkeampia kuin berdanit joten jos joku onnistu sovittamaan boxerin berdanin nallitilaan niin lukonpää tökätessään ensin koholla olevaan nalliin estää lukon sulkemisen ja jos väkisin yrittää niin nalli ruttautuessaan todennäköisesti laukeaa ja mitä siitä seuraa sen kokee "viritelmän" rakentaja.


    • 7x7R

      Osta RCBs:n työkalu joka on tehty ko. hommiin. Olen käyttänyt sellaista yli 20 vuotta.
      Berdan Decapping Tool
      For efficient removal of Berdan primers, nothing beats our Berdan Decapping tool. Decap 8mm Rimless, 6.5mm Mannlicher-Schoenauer, 11.7mm Rimmed and more. All functional parts are made of top-grade, heat treated steel alloy for toughness. Comes with case holder and hex wrench.
      Tilausnumerot
      09525 Berdan Decapping Tool
      09528 Berdan Decapping Pin
      Katso http://www.rcbs.com/default.asp?menu=1&s1=4&s2=3&s3=35

    • midwayfinland

      perus terävällä naulan naputat vasaralla nallin kantaan ja väänät pois vanha nopea ja helppo kikka taikka sitten vaan poraat nallin pois.

      • nallikuokka

        Tiedätkö minkälainen on berdan nallipesäisen hylsyn rakenne? Poraamalla tuhoat hylsyn. Tuo naulavasarajutttukin sopii vain uutaman hylsyn käsittelyyn, sillä se on auttamattoman hidasta. Berdan nallit lähtevät tehokkaasti pois "nallikuokalla". Vesipainekin toimii, mutto roiskii jonkun verran.


    • miksipois

      Miksi patruunasta tarvisi poistaa nalli??

    • silmäpuolilataaja

      Ihan turvallisuussyistä, itse irroittelen nalleja dynamiitillä!

      • kädetönampuja

        Voisitko kertoa tuosta keinosta tarkemmin? Lataan vuosittain tuhannen käytettyä berdan nallista hylsyä, joten kaikki kikat kiinnostavat. Itse en kyllä ymmärrä miten tuo toimii, mutta kun kerran onnnistut sinä, niin kerro ihmeessä.


    • kiväärimies

      Mitä sitä kädetönampuja kyselet jos kerran patruunatehtaan kanssa kilpailet latausmäärissä

    • näitriittää

      "Hyviä" neuvoja ? Ei vaan kaikki neuvojat ole sitä käytännössä testanneet
      Vanha Sakon vasaralatauslaite painat hylsyn luoditusholkkiin , holkkija sisällä oleva hylsy täys vettä sopiva vastinalaisin satsissa millä luoditetaan ja luodinasetustappi mäntänä terävä napautus muovivasaralla irroittaa nallin

    • Mata-faka

      Kaikista yksinkertaisin konsti on monesti paras. Hylsy ruuvipenkkiin, ja 3 tuuman rautanaulalla ja vasaralla sopiva moukku nallille niin lähtee kyllä. Mikäli nalli on ampumaton niin lähtee sormet tuossa leikissä, mutta sehän nyt ei menoa paljon haittaa, samapa tuo eikös niin?

      • fakingidiotti

        V..un ääliö. Vastailla nyt jotain idioottimaista 13 vuotta vanhaan kysymykseen.


      • Mata-faka
        fakingidiotti kirjoitti:

        V..un ääliö. Vastailla nyt jotain idioottimaista 13 vuotta vanhaan kysymykseen.

        Mitä v*ttua länkytät täällä???
        Aihe on hyvinkin ajankohtainen.

        Vastaukseni oli ehkä idioottimainen, mutta niinhän tämä koko nallin irrotus touhukin on


      • Anonyymi

        En ymmärtänyt mitä tuo vieraskielinen lause How to remove boxer primer
        Poor man's de priming tarkoitti, joten käänsin sen kääntäjällä:
        Kuinka poistaa nyrkkeilijäpohja
        Huono ihmisen alustus.

        Asia on nyt päivänselvä....


    • Anonyymi

      Onnistuu ihan normaaleilla lataus hohkeilla!! 1 holkilla ihan normaali supistus ja 2 suosittelen ottamaan nallinpoistopiikin pois jottei kolaha hylsyn pohjaan ja säry. Hylsyn kaulaa avartaessa kun laittaa hylsyn piripintaan vettä täyteen, vesipaine riittää irrottamaan 3 sivulta tassatunkin nallin , tosin hieman reilummalla painalluksella. Ottakaa huomioon niissä on oma nallinsa mikä on hieman isompi!! On myytävänä mutta hieman harvemmassa kaupassa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe