Miten olette keksineet aina vain haettavia uusia työpaikkoja, jotta täytätte työttömien velvoitteet? Monenko kuukauden välein voi lähettää saman avoimen hakemuksen uudestaan, niin että se menee te-virkailijalle läpi? Onko vinkkejä, millaisiin paikkoihin kannattaa hakea? Tavoitteena tosiaan, että ei silti tarvitsisi mennä. Onko työttömän velvollisuus käyttää uuteen työpaikkaan omaa autoa, jos julkinen liikenne huonoa? Välttyykö karenssilta, jos kieltäytyy työpaikasta huonokuntoiseen ja epävarmaan kulkuneuvoon vedoten?
Työttömän työnhakuvelvoite
53
5960
Vastaukset
- Anonyymi
Itse olen vapautettu pakkohausta mutta frendi sanoi te-toimisto lähettää listan haettavista työpaikoista ei tarvitse itse "keksiä".
- Anonyymi
Tontun virkoja aukeaa kohta tai rekka- tai kuorma-autokuskeja henkilöautokortillisille tai kortittomille ja saattaapi se työ olla 300 km päässä julkisen liikenteen ulottumattomissa asuvalle tai vaikka omalla autolla ajavalke, no jälkimmäisen takia ei kantsi lähteä noin kauas, menee palkka bensoihin.
- Anonyymi
Se riippuu ihan mistä on sovittu. Itselläni ei ole tuota pilipalivelvollisuutta, mut aina ne yrittää sitä omaan tekstiini tunkea.
- Anonyymi
Tunge machete perörööriisi, 🐷!
- Anonyymi
Petaalast?
- Anonyymi
"Tavoitteena tosiaan, että ei silti tarvitsisi mennä"
Tavoitteensa kullakin. Itse haen jotta saisin paikan, mutta huonolla menestyksellä. - Anonyymi
Ensisijaisesti haen työpaikkoihin, jotka oikeasti kiinnostavat minua.
Jos ei ole kiinnostavia paikkoja avoinna, niin sitten lähettelen avoimia hakemuksia firmoihin, joissa voisin kuvitella käyväni töissä. Olen myös lähetellyt avoimia hakemuksia samoihin firmoihin toistamiseen, mutta väliä on ollut 2 - 3 kuukautta, eikä työkkäri ole reagoinut asiaan mitenkään. Sinänsä ihan normaalia toimintaa lähettää uudelleen samaan paikkaan, koska avoin hakemus menee lähes aina saman tien roskikseen, ellei juuri sillä hetkellä ole tarvetta uudelle työntekijälle. - Anonyymi
Olen 61 ja jään kohta työttömäksi, kun henkilöstöä vähennetään. Koulutusta ei juuri ole, pitkän työurani olen tehnyt samalla työnantajalla. Pitäisi siis hakea neljää paikkaa kuussa. Kovin vaikealta näyttää, kun osaan vain sitä työtä, jota olen ikäni tehnyt ja niitä paikkoja ei ole ja jos olisikin, niin niihin palkataan varmasti nuorempia.
Haut pitää kai kohdistaa sellaisiin kohteisiin, mihin on koulutusta tai mahdollisuus työllistyä. Joku osa-aikainen sovitetulla anssilla voisi tulla kyseeseen, mutta taitaa soviteltu anssi pian poistua ja pitäisi muutenkin hakea kokoaikatyötä.
En usko että saan tällä iällä töitä, mutta kun hakukin on hankalaa. Miten 4:ää paikkaa kuussa voi hakea, kun alkutilanne on tuo yllä mainittu?- Anonyymi
Olin itse samassa tilanteessa. Te-toimistossa olin vain "tilastonumero", ei mitään, en päässyt edes raottamaan lähi te-toimiston ovea (30 km) vaan "hommat" hoidettiin puhelimitse 100 km päästä.
Sinänsä ehkä tilanteeni oli parempi monen muun kokemukseen verrattuna, että "hoitooni" oli varattu henkilö, joka ymmärsi asian, ettei kukaan enää palkkaa +50 vuotiasta. Töitä en siis te-toimistosta saanut vaan ihan omatoimisesti sukelsin netin ihmeelliseen maailmaan. Palkka on luokkaa orja, mutta pysyy pää kunnossa, kun on oikeeta tekemistä.
- Anonyymi
Noista matkakuluista; verotukseenhan voi tietyin edellytyksin laittaa työmatkakulut.
Tässä yksi hakukohde: valtiolle.fi- Anonyymi
Tämä on tiedossa, että verotuksessa saa työmatkakuluvähennyksen. Mutta ongelma on se, että auto on vanha, eikä kestä pitkiä työmatkoja ajettaessa. Uuden auton osto on kallista, eikä siihen saa mitään mitään verohelpotusta. Työkkäri ei voine velvoittaa hankkimaan parempaa autoa. Eikä se työttömän näkökulmasta ole mitenkään kannattavaa. Hankintaan hukkuu monikymmenkertaisesti työttömyyskorvauksen ja matalan palkan välinen olematon erotus. Kykenen vain sellaisiin työpaikkoihin, joihin pääsen julkisilla kulkuneuvoilla. Ja täällä maaseudun pikkukaupungissa sellaisia on käytännössä nolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on tiedossa, että verotuksessa saa työmatkakuluvähennyksen. Mutta ongelma on se, että auto on vanha, eikä kestä pitkiä työmatkoja ajettaessa. Uuden auton osto on kallista, eikä siihen saa mitään mitään verohelpotusta. Työkkäri ei voine velvoittaa hankkimaan parempaa autoa. Eikä se työttömän näkökulmasta ole mitenkään kannattavaa. Hankintaan hukkuu monikymmenkertaisesti työttömyyskorvauksen ja matalan palkan välinen olematon erotus. Kykenen vain sellaisiin työpaikkoihin, joihin pääsen julkisilla kulkuneuvoilla. Ja täällä maaseudun pikkukaupungissa sellaisia on käytännössä nolla.
Matkakulujen vähennykset tehdään verotuksesta, alle 2500 e/kk palkasta ei paljoa pääse vähennyksiä tekemään, ja parempi auto, joka jotain jo kestääkin ja on "vähäruokainen" maksaa 7000 e ylöspäin..., ei onnistu mitenkään, pienpalkkaisen on löydettävä työpaikka läheltä tai muutettava mahdollisuuksien rajoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Matkakulujen vähennykset tehdään verotuksesta, alle 2500 e/kk palkasta ei paljoa pääse vähennyksiä tekemään, ja parempi auto, joka jotain jo kestääkin ja on "vähäruokainen" maksaa 7000 e ylöspäin..., ei onnistu mitenkään, pienpalkkaisen on löydettävä työpaikka läheltä tai muutettava mahdollisuuksien rajoissa.
Muuttaminen se vasta kallista onkin. Omakotitalosta muuttotappioalueella ei saa juuri mitään, ja varaa jää vain betonikuutioasumiseen vuokralla siellä muualla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuttaminen se vasta kallista onkin. Omakotitalosta muuttotappioalueella ei saa juuri mitään, ja varaa jää vain betonikuutioasumiseen vuokralla siellä muualla.
Kukaan ei osta edes halvalla, ei rahaa ja lainaa tuskin saat pankista ja jos saat, korot taivaissa. Siinähän sitten olet kahden asunnon ansassa.
Sitä vain ihmettelen, että pakotetaan jopa muuttamaan kotoaan pois. Tämä on vastoin perustuslakia. - Anonyymi
Tässä toinen hakukohde: kuntarekry.fi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan ei osta edes halvalla, ei rahaa ja lainaa tuskin saat pankista ja jos saat, korot taivaissa. Siinähän sitten olet kahden asunnon ansassa.
Sitä vain ihmettelen, että pakotetaan jopa muuttamaan kotoaan pois. Tämä on vastoin perustuslakia."Sitä vain ihmettelen, että pakotetaan jopa muuttamaan kotoaan pois. Tämä on vastoin perustuslakia."
Olet siis manne.
Väistäminen liittyy ainoastaan romanisukujen verikostoon, eli surmasuku väistyy kostajasuvun tieltä vaihtamalla asuinpaikkakuntaa.
- Anonyymi
Saispa muuttomiehen kullia
t naapurin masa- Anonyymi
Näpit irti!!!
Kummallista kun työmies ei saa tehdä töitään ilman haittatekijöitä!!
- Anonyymi
Onko sellaisia, joille tarjottu postinjakajan hommia, vaikka koulutuksenne olisi johonkin muulle alalle? Mitä selityksiä voisi olla välttääkseen postinjakajan homman? Aiemmat liikennetuomiot? Rattijuoppous? Vaikeudet herätä aamuisin? Seuraako karenssi, jos vahingossa myöhästyy toistuvasti?
- Anonyymi
Sanot vaan ettet tunne aakkosia ja numeroita, etkä osaa lukea tai kirjoittaa. Allekirjoituksen sijaan piirrät tikku-ukon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanot vaan ettet tunne aakkosia ja numeroita, etkä osaa lukea tai kirjoittaa. Allekirjoituksen sijaan piirrät tikku-ukon.
Eikä osaa ajaa polkupyörää. Auto osaa mutta korttia ei oo. Ja postikärryjä ei jaksa työntää.
- Anonyymi
Ainakin varkaille postinjakajan hommat kelpaa ja Postille kelpaa näköjään vaan rikolliset. Kirjeet häviää tai on availtu, josko löytyis rahaa
- Anonyymi
"Mitä selityksiä voisi olla välttääkseen postinjakajan homman?"
Huono kunto, lukihäiriö, päihdeongelmat, rikollinen mieli...
- Anonyymi
Älkää koskaan päästäkö Kokoomusta valtaan Suomessa , koska muuten ne tuhoavat koko Suomen. - Urho Kekkonen
- Anonyymi
Miten muuten, jos suunnitelmat porrastamisen suhteen toteutuvat; jos sanon itseni irti työstä, ja seuraa 45 päivän karenssi, samalla ensimmäinen porrastus ansiosidonnaisen tasoon puree jo kahdeksan viikon jälkeen työttömyyden alkamisesta, huomioidaanko nämä ajanjaksot pällekkäin? Eli saanko täysimääräistä ansiosidonnaista vain 11:lta päivältä?!
Entä, jos sanon itseni irti yli 34 viikkoa ennen lain voimaantuloa? Onko ansiosidonnaiseni silloin heti lain voimaantullessa vain 75% täydestä määrästä, koska työttömyyden alkamisesta on kulunut tuo yli 35 viikkoa??- Anonyymi
Miksi edes menisit työkkärin asiakkaaksi ennenkuin 45 päivää on kulunut, mene vasta sitten niin anssi lähtee heti rullaamaan koska karenssi lasketaan kuitenkin eka työttömyyspäivästä, oli työkkärin kirjoilla tai ei.
- Anonyymi
Ja lisäys, anssi on 300, 400 ja 500 päivää niin kauan kun laki tulee voimaan...eli vanhoilla säännöillä mennään siihen asti. Ei koske sitten takautuvastikaan lain voimaan tultua
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi edes menisit työkkärin asiakkaaksi ennenkuin 45 päivää on kulunut, mene vasta sitten niin anssi lähtee heti rullaamaan koska karenssi lasketaan kuitenkin eka työttömyyspäivästä, oli työkkärin kirjoilla tai ei.
Mitään ei lasketa, ennen kuin olet ilmoittautunut työnhakijaksi.
Se ei siis toimi takautuvasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitään ei lasketa, ennen kuin olet ilmoittautunut työnhakijaksi.
Se ei siis toimi takautuvasti.Höpöti höö, kylläpä vain karenssi alkaa heti ensimmäisestä päivästä kun jäät työttömäksi...vaikket ole ilmoittautunut te-toimistoon, tästä on ihan omakotaista kokemusta
"Jos irtisanoudut työstäsi ilman pätevää syytä, sinut asetetaan karenssiin työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päiväksi työsuhteen päättymisestä alkaen. "
https://tyomarkkinatori.fi/henkiloasiakkaat/tyottomyysturva/karenssi
Ja lakipykäliä ->
"2 a luku (8.6.2012/288)
Työvoimapoliittisesti moitittava menettely
1 § (30.12.2021/1380)
Työstä eroaminen ja erottaminen
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen, jos hän on ilman pätevää syytä eronnut työstään, tai jos hän on itse moitittavana pidettävällä menettelyllään aiheuttanut työsuhteen päättymisen." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöti höö, kylläpä vain karenssi alkaa heti ensimmäisestä päivästä kun jäät työttömäksi...vaikket ole ilmoittautunut te-toimistoon, tästä on ihan omakotaista kokemusta
"Jos irtisanoudut työstäsi ilman pätevää syytä, sinut asetetaan karenssiin työsuhteen kestosta riippuen 30 tai 45 päiväksi työsuhteen päättymisestä alkaen. "
Ja lakipykäliä ->
"2 a luku (8.6.2012/288)
1 § (30.12.2021/1380)
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen, jos hän on ilman pätevää syytä eronnut työstään, tai jos hän on itse moitittavana pidettävällä menettelyllään aiheuttanut työsuhteen päättymisen."Tekstissäsi ei mainita mitään karenssin kulumisesta ilman te-toimistoon ilmoittautumista. Sinun sanaan ei luoteta
t naapurin masa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekstissäsi ei mainita mitään karenssin kulumisesta ilman te-toimistoon ilmoittautumista. Sinun sanaan ei luoteta
t naapurin masa"työsuhteen päättymisestä alkaen"
Luetun ymmärtäminen ?
Itse irtisanouduin syyskuussa ja menin työkkäriin vasta seuraavan vuoden helmikuussa, karenssi oli mennyt aikoja sitten ja anssi rupesi tulemaan heti - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"työsuhteen päättymisestä alkaen"
Luetun ymmärtäminen ?
Itse irtisanouduin syyskuussa ja menin työkkäriin vasta seuraavan vuoden helmikuussa, karenssi oli mennyt aikoja sitten ja anssi rupesi tulemaan hetiEdelleenkin on vain sinun sana, ei mitään virallista kyseisestä karenssin kulumisesta jos et te-toimiston kirjoilla. Eikä se Anssi olettaen puhut/kirjoitat heti ala, omavastuupäivät ovat kuitenkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenkin on vain sinun sana, ei mitään virallista kyseisestä karenssin kulumisesta jos et te-toimiston kirjoilla. Eikä se Anssi olettaen puhut/kirjoitat heti ala, omavastuupäivät ovat kuitenkin.
Tottakai on omavastuu, se onkin ihan eri asia mitä karenssi. Mutta ihan sama uskotko vai et mutta asia on juurikin näin mitä kirjoitin, karenssi alkaa työn päättymisestä, ei siitä kun ilmoittaudutaan te-toimistoon,. Ihan on oma kokemus asiasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöti höö, kylläpä vain karenssi alkaa heti ensimmäisestä päivästä kun jäät työttömäksi...vaikket ole ilmoittautunut te-toimistoon, tästä on ihan omakotaista kokemusta
Ja lakipykäliä ->
"2 a luku (8.6.2012/288)
1 § (30.12.2021/1380)
Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 45 päivän ajalta työsuhteen päättymisen jälkeen, jos hän on ilman pätevää syytä eronnut työstään, tai jos hän on itse moitittavana pidettävällä menettelyllään aiheuttanut työsuhteen päättymisen."Tämä on totta, itse irtisanouduin syksyllä 2019 ja olin sitten talven aasiassa , Suomeen palatessa ilmoittauduin työkkäriin ja heti kelan rahoille koska karenssi oli mennyt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on totta, itse irtisanouduin syksyllä 2019 ja olin sitten talven aasiassa , Suomeen palatessa ilmoittauduin työkkäriin ja heti kelan rahoille koska karenssi oli mennyt
Ei TE-palveluihin kannata ilmoittautua liian aikaisin, jos haluaa välttyä palveluilta. Kuitenkin puolen vuoden sisällä irtisanoutumisesta.
- Anonyymi
Laita vaan joku työpaikka minne on pienikin mahdollisuus päästä..ei niitä tarvitse oikeasti hakea, kunhan vaan kuittaat te-sivuilla haetuksi.
- Anonyymi
Asun pääkaupunkiseudulla ja lähellä kun oli rekrytapahtuma, niin keräsin valtavan pinon prosyyrejä eri työnantajilta karkkkien ja kynien lisäkkeeksi, Niistä sitten olen valinnut aina jonkun kerran kuussa.
- Anonyymi
Niin voi siis kattoo kynästä jos on tullu heitettyä ne laput paperinkeräykseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin voi siis kattoo kynästä jos on tullu heitettyä ne laput paperinkeräykseen.
Karkit meni jo
- Anonyymi
Uusia? Voi hakea monesti samoja paikkoja, jos ei esim. muihin töihin pysty tai ihan muuten vaan mitään rajoituksia ei ole.
Netistä löytyy kyllä yrityksiä joihin voi lähetellä hakemuksia.- Anonyymi
Kaikkiin firmoihin kenellä on sähköposti ja lyhyt tyly hakemus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkiin firmoihin kenellä on sähköposti ja lyhyt tyly hakemus.
Jokaiselle työttömälle on tehty omanlaisensa haku kriteerit kaikilla ei ole samat,riippuu iäsät,terveydestä,koulutuksesta jakauanko olet työttömänä ollu.
Asioista voi sopia virkailijoiden kanssa,itsekkin olis kuntouttavassatyötoiminnassaja nyt seurataan työkykyö etä pääsiskö eläkkeelle vai ei nii nnäinä aikoina ei ole tarvinnu hakea kun 3kk niitä paikkoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaiselle työttömälle on tehty omanlaisensa haku kriteerit kaikilla ei ole samat,riippuu iäsät,terveydestä,koulutuksesta jakauanko olet työttömänä ollu.
Asioista voi sopia virkailijoiden kanssa,itsekkin olis kuntouttavassatyötoiminnassaja nyt seurataan työkykyö etä pääsiskö eläkkeelle vai ei nii nnäinä aikoina ei ole tarvinnu hakea kun 3kk niitä paikkoja.Joo kumma 63v hakevat 4 paikkaa kuukaudessa, kukaan ei ole vastannut kun tämä hulluus alkoi.
- Anonyymi
Käytän kopioita. Lähettelen päivittäin nipun kopioita samoille yrityksille. Tällä varmistan, että minulle ei kukaan vastaa.
- Anonyymi
Höh... sieltähän niitä te-toimiston sivuilla on paikkoja. Oli mitä tahansa, niin hakemusta vaan. Olet täyttänyt velvollisuutesi.
Jos oikeasti töitä haet, niin katso netistä: monster.fi, indeed.fi jne.. näitä löytyy vaikka kuinka paljon eikä ole vuokratyöfirmoja, jotka voi unohtaa tyystin.
Te-toimiston kautta töitä et saa, koska se on ketkujen hiekkalaatikko ja askartelevat vain käppyröitä, siinä niiden tärkein homma. Siellä täytetään vain velvollisuus.
Paljon tai melkein kaikki on osa-aikahommaa, mutta kannattaa hakea, se voipi muuttua kokoaikatyöksi, jos hoidat himmasi kunnolla. - Anonyymi
Olen 68v ja lähetän sairauksista mitä koen yrityksien sairastavan.Kaikkien yritysten johtojen koen sairastavan samaa tautia.Vää rien ajatuksien toiveiden summaa.Psygologi sanoisi että harhaajatuksia.
- Anonyymi
Kuka noille pelleille töihin menee.
- Anonyymi
Ei yritäjätkään niin typeriä oo että yli 45v töihin ottaisi,nuortakin ois tarjolla miljoonia ympäri muualmiaa.
- Anonyymi
Minäkin hain suomen pressaksi,
- Anonyymi
Hyvä Pekka ! Niin sitä pitää toimia.
- Anonyymi
Suomalaisen työnantajan housut märkinä odottamassa nuorta ympäri maailmaa painaan rikkauksia minkä valtio valta on luonut käsitteen.Miksi joku vanhempi töitä saisi.
- Anonyymi
100e netistä yrityspaperit niin pääsee leijuun orpon sakkiin.Väärien käsitteiden ajatusmaailmaan,toiveiden tynnyriin.
- Anonyymi
Tällä sivustollä pääsee ilmatteeksi kun lukee perutuslakimiehen juttuja
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448139Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432171Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262072- 951698
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811637- 251116
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860