Jos on useampi verkkokortti, niin miten debianissa määritellään kumpi niistä on defaut?
Googlasin, että laittamalla "DEFROUTE=yes" ja "DEFROUTE=no" voisi valita default routerin, mutta sen jälkeen kun lisäsin nuo rivit, verkko ei toiminut enää ollenkaan.
allow-hotplug enp1s0
iface enp1s0 inet dhcp
DEFROUTE=yes
allow-hotplug enp1s1
iface enp1s1 inet dhcp
DEFROUTE=no
Useampi verkkokortti
1
119
Vastaukset
- Anonyymi
post-up skriptin avulla näyttäisi tuo onnistuvan:
post-up route add default via [gateway-ip-address] dev eth0
post-up route del default dev eth1
Yleensä nuo ovat eri aliverkoissa joten routaukseen ei tarvitse puuttua, mikäli dhcp-serveri verkossa on saatavilla. Useinkaan ei ole noin vaan ko. Linux toimii myös dhcp-serverinä. Tällöin pitänee luottaa siihen, että kernel osaa nimetä liittymät oikein enpXXX-tyyliin - aiemmin ongelmia saattoi aiheuttaa eth0/eth1 porttien vaihtuminen keskenään ajurien latautuessa hiukan eri järjestyksessä, jolloin auttoi, kun antoi kortin MAC-osoitteen konfigurointitiedostolle:
hwaddress ether 00:11:22:33:44:55
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1677457
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264228- 503838
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1513235- 512986
- 492599
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262376Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2732059Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt552015- 291916