RKP:n paikallisessa toiminnassa
veronmaksajien rahojen käytöllä kannattamattomiin hankkeisiin, kuten satamaan, ei ole mitään väliä. Viimeksi tämä tuli todistettua hillittömässä varojen käytössä asuntomessuihin. RKP:n johdolla on myös kylistä lakkautettu ihmisten palveluja jopa vain muutamien kymppitonnien vuosittaisten säästöjen takia.
Nyt RKP käytti härskisti hyväkseen vaa'ankieliasemaansa hallitusneuvotteluissa ja kiristi rahaa mm. hankkeisiin, joita voivat myöhemmin paikalliset kansanedustajat käyttää hyväkseen rehvasteluun aikaansaannoksistaan ja siten äänien kalasteluun tulevissa eduskuntavaaleissa. Loviisan Valkon satamaan johtavan väylän syventäminen on juuri tälläinen hanke.
Väylän syventämistä on jo väitetty mm. piristysruiskeeksi Loviisan satamalle ja perusteltu huoltovarmuudella. Se on täyttä puppua. Huoltovarmuus hoituu nykyisellä 9,5 metrin syvyydellä eikä vaadi 11 metrin väylää. Väylän syventäminen ei mitenkään takaa liikenteen lisääntymistä, koska Suomessa on yksinkertaisesti liikaa satamia. Kakkua ei riitä kaikille jaettavaksi. Esimerkiksi kuinka monta niin suurta laivaa on satamassa käynyt viimeisien vuosien aikana, jotka vaativat nykyisen 9,5 metrin mitoitussyväyden?
Viime vuonna Loviisan Satama Oy:n tulos oli vain 60 000 euroa, josta kaupungin osuus vaivaiset 24 000 euroa. Tällaiseen kannattamattomaan toimintaan ei kannattaisi enää sijoittaa senttiäkään.
Kyse on pelkästä RKP:n edesvastuuttomasta siltarumpupolitiikasta, jossa tällä kertaa poltetaan veronmaksajien rahaa peräti 14 miljoonan euron edestä!
RKP:n siltarumpu-politikointia
9
575
Vastaukset
- Anonyymi
Satamaa pyritään perusteetta laajentamaan ja "kehittämään" mm. uudella osayleiskaavalla. Tosin Loviisan Satama Oy ja etenkään Loviisan Satamakiinteistöt Oy eivät pysty rahoittamaan minkäänlaista suurempaa investointia. Miksi edes Helsingin Satama Oy satamayhtiön pääomistajana investoisi, kun liiketaloudellista kannattavuutta ei ole, vaan toiminta on pelkkää nappikauppaa. Eikö Loviisan sataman kilpailuvalttina pitänyt juuri olla joustavuus eli siellä käsitellään pieniä lasteja, joita suuremmat satamat eivät halua? Suuria laivoja ei täällä taideta saada täyteen lastia, joten miksi ne edes tulisivat tänne. Täysi hukkainvestointi!
- Anonyymi
Miksi ei puhuta Loviisan osuudesta n. 4 miljoonaa, joka kohdistuu laituri alueeseen.
- Anonyymi
Loviisan kaupungin varoja ei satamaan saa enää käyttää. Loviisan Satama Oy:n ja alueen omistajan Loviisan Satamakiinteistöt Oy:n pitää itse pystyä tekemään investoinnit. Satama-alueen ja kiinteistöjen omistaja on Loviisan Satamakiinteistöt Oy, joka ei pysty tekemään minkäänlaisia suurempia investointeja. Tuntuisi peräti kummalliselta, jos Loviisan Satama Oy:n pääomistaja Helsingin Satama Oy tekisi mittavia investointeja satamaan, koska liikenne on vähäistä ja liiketoiminnan tulokset mitättömiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loviisan kaupungin varoja ei satamaan saa enää käyttää. Loviisan Satama Oy:n ja alueen omistajan Loviisan Satamakiinteistöt Oy:n pitää itse pystyä tekemään investoinnit. Satama-alueen ja kiinteistöjen omistaja on Loviisan Satamakiinteistöt Oy, joka ei pysty tekemään minkäänlaisia suurempia investointeja. Tuntuisi peräti kummalliselta, jos Loviisan Satama Oy:n pääomistaja Helsingin Satama Oy tekisi mittavia investointeja satamaan, koska liikenne on vähäistä ja liiketoiminnan tulokset mitättömiä.
LOVIISAN KAUPUNGIN OMISTAJAOHJAUS- JA KONSERNIOHJE
Hyväksytty kaupunginvaltuuston kokouksessa 12.6.2019.
17. Nimeäminen tytäryhteisön hallitukseen
"Hallituksen jäsenet tulee nimetä siten, että jäsenillä yhdessä on tarvittavaa tuntemusta yhteisön toimialasta ja talouden asiantuntemusta sekä ymmärrystä laskentatoimesta,taloudellisesta raportoinnista, sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta. Suositus on,
ettei yhdellä henkilöllä olisi enempää kuin kolme Loviisan kaupungin konsernin hallitustehtävää."
Jäsenillä yhdessä on tarvittavaa tuntemusta yhteisön toimialasta ja talouden asiantuntemusta sekä ymmärrystä laskentatoimesta,taloudellisesta raportoinnista, sisäisestä valvonnasta ja riskienhallinnasta. Mitenkä mahtaa olla yksittäisen Loviisan Satamakiinteistöt Oy:n hallituksen jäsenen asiantuntemuksen laita? Alan asiantuntemusta voi veikata heikonlaiseksi, joka onkin pääasiallinen edellytys nimitykseen kaupunkikonsernin tytäryhtiöiden hallitukseen. Tällöin yksittäinen viranhaltija käytännössä pääsee ohjailemaan yhtiöitä typeriin liiketoimiin, kuten kiinteistöyhtiön ja Loviisan Asunnot Oy:n esimerkiksi ostamaan vanhoja kiinteistöjä. Asuntoyhtiö jopa laitettiin ostamaan 26 asuntoa lähes 7 miljoonalla asuntomessujen näyttelykohteeksi rakennetusta puukerrostalosta. Kaiken tämän edellytyksenä on se, että myös konsernijaosto on tytäryhteisöjen hallitusten lisäksi kauniisti ilmaistuna täysi lapanen.
- Anonyymi
Väylän ruoppaus 11 metrin syväykseen maksaa 14 miljoonaa, mutta paljonko maksaa satama-altaan ruoppaaminen samaan syvyyteen? Satama-altaan ruoppaus kuuluu Loviisan Satamakiinteistöt Oy:lle, joka ei pysty tekemään minkäänlaista suurempaa investointia. Se on jo ennestään velkaa kaupungille ja laina-aikaa on jouduttu pidentämään pitkälle tulevaisuuteen ilmeisen huonon maksukyvyn takia.
- Anonyymi
Satama-altaan ruoppauksen kulut saattavat helposti nousta useisiin miljooniin. Laitureiden rakenteita jouduttaneen myös korjailemaan niiden viereisen syvyyden kasvaessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Satama-altaan ruoppauksen kulut saattavat helposti nousta useisiin miljooniin. Laitureiden rakenteita jouduttaneen myös korjailemaan niiden viereisen syvyyden kasvaessa.
Väyläviraston aiempien arvioiden mukaan n. 4 miljoonaa, mutta kustannukset ovat nousseet. Väylän ruoppauksen aiempi arvio oli 11 miljoonaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väyläviraston aiempien arvioiden mukaan n. 4 miljoonaa, mutta kustannukset ovat nousseet. Väylän ruoppauksen aiempi arvio oli 11 miljoonaa.
Just
- Anonyymi
Jos tarpeettomat väylän ja satama-altaan syventäminen toteutuvat, niin niistä saattaa aiheutua veronmaksajille jopa 18 miljoonan euron kustannukset. Tähän "talouspakettiin" kun vielä lasketaan asuntomessujen järjestämisestä aiheutuneet noin 20 millin kustannukset, niin päästään lähes 40 miljoonan "investointikuluihin", josta suurin kiitos kuuluu eittämättä rkp:lle.
Näin niitä veronmaksajien rahoja poltetaan tyhjän takia ja peruspalveluihin kohdistetaan säästöjä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,834483Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu253258Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt392914Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1172727- 162700
Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka432567Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172559Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132285MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142095Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S281737