Poliisi pohtii tiukempaa puuttumista ylinopeuksiin: jopa puolet autoilijoista ajaa ylinopeutta.
Liikenneturvan mukaan nopeusrajoitukset ovat kohdallaan, mutta ongelmana ovat kuljettajien asenteet. Naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa rajoituksia noudatetaan tunnollisemmin.
Likenneturvan mukaan eroa naapurimaihin selittää ainakin osaltaan kuljettajien asenteet.
– Syyllinen ylinopeuteen löytyy useimmin peiliin katsomalla, Valtonen sanoo.
Kaaharit menkää itseenne
102
774
Vastaukset
- Anonyymi
Suurin ongelma suomalaisessa liikenteessä on nimenomaan väärät asenteet. Asennevammaisia on nykyään aivan liikaa liikenteessä.
- Anonyymi
Tuo keksitty asennevamma, jota on olemassa vain muutamilla kaltaisillasi kirkasotsaisilla kuskeilla ei poista sitä tosiasiaa, että liiankin useassa paikassa se nopeusrajoitus tervejärkisten keskuudessa mielletään tarpeettoman alhaiseksi ja sen takia sitä ei aina monikaan noudata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo keksitty asennevamma, jota on olemassa vain muutamilla kaltaisillasi kirkasotsaisilla kuskeilla ei poista sitä tosiasiaa, että liiankin useassa paikassa se nopeusrajoitus tervejärkisten keskuudessa mielletään tarpeettoman alhaiseksi ja sen takia sitä ei aina monikaan noudata.
Jos kuvittelee asennevammaa keksityksi, niin taitaa melko suurella todennäköisyydellä itsellä olla kyseinen vamma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos kuvittelee asennevammaa keksityksi, niin taitaa melko suurella todennäköisyydellä itsellä olla kyseinen vamma.
No, mutta sinähän sen sanoit, kun kerran kuvittelet sitä olematonta asennevammaa pilvin pimein esiintyvän niin todennäköisesti sinulla on se asennevamma, tämä selvä.
- Anonyymi
Väärät asenteet ovat sama, kuin asennevamma. Jokainen fiksu tuon tajuaa. Jokainen fiksu tajuaa myös, että liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten vastainen tahallinen toiminta kertoo asennevammasta.
- Anonyymi
Juu, se asennevamma on useimmin sillä hiturilla joka tuntee pelkoa ja alemmuudentuntoa jos joku ajaa reippaammin ja ohittaa ja siksi sitä pitää yrittää estellä ja tehdä kiusaa ja näin vaarantaa liikennettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärät asenteet ovat sama, kuin asennevamma. Jokainen fiksu tuon tajuaa. Jokainen fiksu tajuaa myös, että liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten vastainen tahallinen toiminta kertoo asennevammasta.
Sinulla on asennevamma jos olet tyypillinen sääntöjen ja määräysten kirjaimellinen noudattaja ja kyttääjä. Oikeassa elämässä on joskus viisasta ja järkevää hieman joustaa säännöistä jos se auttaa ja helpottaa asioita ja on turvallista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, se asennevamma on useimmin sillä hiturilla joka tuntee pelkoa ja alemmuudentuntoa jos joku ajaa reippaammin ja ohittaa ja siksi sitä pitää yrittää estellä ja tehdä kiusaa ja näin vaarantaa liikennettä.
Et ymmärrä asennevamman päälle. Selvä homma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulla on asennevamma jos olet tyypillinen sääntöjen ja määräysten kirjaimellinen noudattaja ja kyttääjä. Oikeassa elämässä on joskus viisasta ja järkevää hieman joustaa säännöistä jos se auttaa ja helpottaa asioita ja on turvallista.
Tietenkin liikennesääntöjä noudatetaan kirjaimellisesti. Vain vaaratilanteen ja onnettomuuden ehkäisemiseksi voidaan poiketa niistä. Jokainen järkevä tajuaa, miksi liikennesäännöt ovat olemassa ja miksi niitä tulee noudattaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, se asennevamma on useimmin sillä hiturilla joka tuntee pelkoa ja alemmuudentuntoa jos joku ajaa reippaammin ja ohittaa ja siksi sitä pitää yrittää estellä ja tehdä kiusaa ja näin vaarantaa liikennettä.
En muista kokeneeni tilannetta, että joku olisi yrittänyt estää ohituksen. Kiusaa on tehty esimerkiksi roikkumalla puskurissa jonossa, mutta ei hölmöiltä voi fiksua toimintaa odottaakaan. Mistä muuten pippeli tiedät, että joku muu tuntee pelkoa ja alennuudentuntoa? Olet käynyt kysymässä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väärät asenteet ovat sama, kuin asennevamma. Jokainen fiksu tuon tajuaa. Jokainen fiksu tajuaa myös, että liikennesääntöjen ja nopeusrajoitusten vastainen tahallinen toiminta kertoo asennevammasta.
Ja kyllä se on oma vika jos ajaa ylinopeutta, tosin saahan siitä valtion kassaan lisää rahaa, onhan sakkorahat budjetoitua rahaa, huonosti olisi jos ei tulisi sakkoja ? Tosin kyllä liikenteessä mättää muutkin asiat kuin ylinopeus ?
- Anonyymi
Joo, taustapelistä näkee usein kuinka ylinopeutta ajava yrittää ohitse. Siellä takana on se syyllinen.
- Anonyymi
No mikä siinä ahdistaa jos joku menee sinusta ohi turvallisesti ja haittaamatta mitään tai ketään? Harmittaako kun olet sellainen vässykkä ja itsetunnoton luuseri, vai oletko vain tyypillinen kerrostalokyttääjä jota kaikki inhoaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mikä siinä ahdistaa jos joku menee sinusta ohi turvallisesti ja haittaamatta mitään tai ketään? Harmittaako kun olet sellainen vässykkä ja itsetunnoton luuseri, vai oletko vain tyypillinen kerrostalokyttääjä jota kaikki inhoaa?
Ei ohittaja välttämättä tiedä itse siitä mitään, aiheuttiko jotakin vaaraa tai haittaa jollenkin toiselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ohittaja välttämättä tiedä itse siitä mitään, aiheuttiko jotakin vaaraa tai haittaa jollenkin toiselle.
Niin onhan se jopa luonnollista, ettei se ohittaja ole mikään meedio tai muuten ohitetun mielenliikkeitä etänä tulkitsemaan kykenevä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mikä siinä ahdistaa jos joku menee sinusta ohi turvallisesti ja haittaamatta mitään tai ketään? Harmittaako kun olet sellainen vässykkä ja itsetunnoton luuseri, vai oletko vain tyypillinen kerrostalokyttääjä jota kaikki inhoaa?
Onhan se selvää, että ketä tässä ahdistaa.
- Anonyymi
Kyllä tuo on ihan totta. Oishan se nyt vähän huonompi homma jos ajan ylinopeutta ja peilistä näkyisi jonkun muun naama.
- Anonyymi
Kannatan ehdottomasti.
Tässä päivänä eräänä ajelin autolla kaksikaistaista tietä todellista nopeutta 56km/h (60km/h rajoitus), koska aina pitää jättää myötätuuli- ja alamäkivara, ettei vaan karkaa ylinopeuden puolelle.
Siinä ajelin ja myhäilin tyytyväisenä, että olenpa minä lainkuuliainen kuljettaja, niin eikö kaksi mopopoikaa keulinut minun ohi ja pilannut minun tunnelman...
Ihan varmasti ajoivat ylinopeutta ja sekös minua sitten sapetti.
Toivottavasti poliisi puuttuu jatkossa matalalla kynnyksellä ylinopeuksiin.- Anonyymi
Tuo oli hyvä vittuilu nysvääjille.
- Anonyymi
Väärin. 99% autoilijoista ajaa ylinopeutta.
- Anonyymi
Tuosta prosenttiluvusta en osaa sanoa, pitääkö paikkansa, mutta iso osa ajaa kyllä ylinopeutta.
- Anonyymi
Väittäisin, että 100% autoilijoista ajaa jossain tilanteessa ylinopeutta.
Eilen ajoin kaaharin takana, kun tultiin maantieltä taajamaan ja sen takia en ohittanut, kun määränpää oli lähellä.
100km/h alueella mentiin 85km/h
80km/h alueella 75km/h
60km/h alueella 75km/h
Joten kauhea kaahari se oli - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väittäisin, että 100% autoilijoista ajaa jossain tilanteessa ylinopeutta.
Eilen ajoin kaaharin takana, kun tultiin maantieltä taajamaan ja sen takia en ohittanut, kun määränpää oli lähellä.
100km/h alueella mentiin 85km/h
80km/h alueella 75km/h
60km/h alueella 75km/h
Joten kauhea kaahari se oliYlinopeus on sitä, että ajetaan yli merkityn ja määrätyn nopeusrajoituksen. Kaahaaminen on taas vähän eri asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuosta prosenttiluvusta en osaa sanoa, pitääkö paikkansa, mutta iso osa ajaa kyllä ylinopeutta.
Eikä se maltillinen ylinopeus ketään tai mitään haittaa tai vaaranna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väittäisin, että 100% autoilijoista ajaa jossain tilanteessa ylinopeutta.
Eilen ajoin kaaharin takana, kun tultiin maantieltä taajamaan ja sen takia en ohittanut, kun määränpää oli lähellä.
100km/h alueella mentiin 85km/h
80km/h alueella 75km/h
60km/h alueella 75km/h
Joten kauhea kaahari se oliNo, jopas pitikin sattua, että noin kävi.
Sinällään tuo "kaahari" oli se kuuluisa tasakaasu taneli, joka rajoituksesta huolimatta ajaa aina lähes samaa nopeutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, jopas pitikin sattua, että noin kävi.
Sinällään tuo "kaahari" oli se kuuluisa tasakaasu taneli, joka rajoituksesta huolimatta ajaa aina lähes samaa nopeutta.Nuo tasakaasutanelit (yleensä vanhan ajan lippalakki päässä) pistää välillä nyppimään. Ajavat 75 km/h (todellista) välittämättä nopeusrajoituksista. 80 alueella jäävät jalkoihin nynnimään ja kun vihdoin pääsee ohi, niin kohta 60 alueella ovat hiostamassa takapuskurissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä se maltillinen ylinopeus ketään tai mitään haittaa tai vaaranna.
Mikä on kenenkäkin mielestä maltillinen? Nyt on selkeät rajat, eikä tarvitse miettiä mikä on maltillista ja mikä ei.
- Anonyymi
Älä nyt liioittele. Jos tuo pitäisi paikkaansa, niin minulla ei olisi tarvetta ohitella kokoajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on kenenkäkin mielestä maltillinen? Nyt on selkeät rajat, eikä tarvitse miettiä mikä on maltillista ja mikä ei.
Kyllä se on hyvä tiedostaa, että millä nopeudella voi ajaa ettei jotain rangaistus kynnystä ylitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se on hyvä tiedostaa, että millä nopeudella voi ajaa ettei jotain rangaistus kynnystä ylitä.
Nopeusrajoituksen mukaista nopeutta kun etenee, niin ei tarvitse miettiä asiaan liittyen muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nopeusrajoituksen mukaista nopeutta kun etenee, niin ei tarvitse miettiä asiaan liittyen muuta.
Juuri noin, ja vaikka se nopeus ihan miettimättä sen kympin yli menee niin ei siinä mitään katastrofin aineksia ole, matka vaan joutuu hieman ripeämmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä se maltillinen ylinopeus ketään tai mitään haittaa tai vaaranna.
Mikä on "maltillinen ylinopeus"?
Ainakaan laki ei sellaista tunne.
Onko 25km/h ylinopeus maltillinen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on "maltillinen ylinopeus"?
Ainakaan laki ei sellaista tunne.
Onko 25km/h ylinopeus maltillinen?Ymmärsit sentään ettei sitä lakiin ole kirjattu, hyvä sinä, mutta ilman papukaija merkkiä.
Siinä sulle loppuelämäksi miettimistä , että mikähän se km/h mahtaisi missäkin tilanteessa olla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin, ja vaikka se nopeus ihan miettimättä sen kympin yli menee niin ei siinä mitään katastrofin aineksia ole, matka vaan joutuu hieman ripeämmin.
niin joutuu. lyhyillä matkoilla voi ihan monta sekuntia nopeammin olla himassa. joillakin ei muija anna jos myöhästyy minuutin kotiintuloajasta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin joutuu. lyhyillä matkoilla voi ihan monta sekuntia nopeammin olla himassa. joillakin ei muija anna jos myöhästyy minuutin kotiintuloajasta.
Jos ja kun sinun kohdalla tuo akka noin tiukka ihan minuuteista, niin hyvä neuvo, vaihda akka.
Ja tuo saivartelu jostain nopeammin himaan joutumisesta on turhaa, koska eihän sillä ole mitään tekemistä tai syytä siihen kympin tai vähän yli tikkarinopeuden ajamiselle.
- Anonyymi
Kokeile ajaa maksiminopeutta? Hetkessä on takapuskurin tönijöitä ja valon vilkuttajia takanasi. Pitäisi poistaa ne rajua ylinopeutta ajavat. Niitä paljon. Kehilläkin,missä kamerat. Välejä hurjastellaan tosi kovaa.
- Anonyymi
Ei kai nyt sentään sinne takapuskuriin kukaan, ainakaan liikkuvaan autoon tule tönimään.
Tuota kirjoittamaasi, kehäteiden kameroiden välillä hurjastelua et usko itsekään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai nyt sentään sinne takapuskuriin kukaan, ainakaan liikkuvaan autoon tule tönimään.
Tuota kirjoittamaasi, kehäteiden kameroiden välillä hurjastelua et usko itsekään.Nyt heti joku väittämään vastaan. Pitää päästä inttämään!
- Anonyymi
On ihan sama ajaako maantiellä vaikka sakkorajalla vai ottaako mittavirheen huomioon, aina on joku roikkumassa todella lähellä takapuskurissa. Ohittaa nämä typerykset eivät uskalla, vaikka edessä olisi lähes puoli kilometriä näkyväisyyttä. Kuitenkin kärkkyvät jatkuvasti ohitusmahdollisuuta. Oikeastaan he ajavat aivan jatkuvasti ylinopeutta ja ainoa lääke tähän olisi keskinopeuteen perustuvan automaattisen valvonnan rakentaminen. Tuolloin kellään ei olisi varaa ajaa ylinopeutta.
Suomessa suhtaudutaan aivan liian pehmeästi liikenneturvallisuuteen. Nykyisin liikenteessä ei juuri poliiseja ole, joten sekin kannustaa ihmisiä ajamaan jatkuvasti ylinopeutta, kun siitä ei juuri jäädä kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ihan sama ajaako maantiellä vaikka sakkorajalla vai ottaako mittavirheen huomioon, aina on joku roikkumassa todella lähellä takapuskurissa. Ohittaa nämä typerykset eivät uskalla, vaikka edessä olisi lähes puoli kilometriä näkyväisyyttä. Kuitenkin kärkkyvät jatkuvasti ohitusmahdollisuuta. Oikeastaan he ajavat aivan jatkuvasti ylinopeutta ja ainoa lääke tähän olisi keskinopeuteen perustuvan automaattisen valvonnan rakentaminen. Tuolloin kellään ei olisi varaa ajaa ylinopeutta.
Suomessa suhtaudutaan aivan liian pehmeästi liikenneturvallisuuteen. Nykyisin liikenteessä ei juuri poliiseja ole, joten sekin kannustaa ihmisiä ajamaan jatkuvasti ylinopeutta, kun siitä ei juuri jäädä kiinni.Ovat siis kokoajan kärkkymässä ohitusmahdollisuutta ajaen ylinopeutta sen edellä menijän samaa ylinopeutta ajavan puskurissa. Tämä selvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovat siis kokoajan kärkkymässä ohitusmahdollisuutta ajaen ylinopeutta sen edellä menijän samaa ylinopeutta ajavan puskurissa. Tämä selvä.
Lopputulos on sama, vaikka ajaisi lievää ylinopeutta tai nopeusrajoituksen puitteissa. Aina siellä ajetaan aivan liian lähellä alle sekunnin turvavälillä. Suomessa vain puhutaan, mutta liikenneturvallisuuden eteen ei käytännössä tehdä mitään konkreettista. Ohituskaistat ovat hyviä, mutta eivät ne ratkaise sitä ongelmaa, että liikenteessä ajetaan jatkuvasti ylinopeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopputulos on sama, vaikka ajaisi lievää ylinopeutta tai nopeusrajoituksen puitteissa. Aina siellä ajetaan aivan liian lähellä alle sekunnin turvavälillä. Suomessa vain puhutaan, mutta liikenneturvallisuuden eteen ei käytännössä tehdä mitään konkreettista. Ohituskaistat ovat hyviä, mutta eivät ne ratkaise sitä ongelmaa, että liikenteessä ajetaan jatkuvasti ylinopeutta.
No nythän mä vasta hokasin, että ajetaan liian lähellä, olisit heti sanonut.
Asiasta sen paremmin tietämättä niin onhan näitä liikenneturvallisuus järjestöjä jos jonkin moisia, niin kai ne nyt jotain nimensä mukaisesti liikenneturvallisuuden eteen tekee tai ainakin yrittää tehdä.
Eikös se ohituskaista juuri sitä varten ole, että siinä hitaammista mennään ohi?
Niin ja se jatkuvasti ylinopeutta ajaminen on vaan sellainen joidenkin sanonta, ei sellaista oikeasti tapahdu kuin joidenkin mielikuvituksessa.
Niin ja mitäpä se maltillinen ylinopeudella joidenkin ajaminen ketään haittaa tai vaarantaa, ei ketään.
- Anonyymi
Tuo poliisin tämänhetkinen kampanjointi perustuu niihin runsaisiin "sakkorajaa" ajaviin. Eli ajetaan jatkuvasti muutaman km/h ylinopeudella, kuitenkin niin vähän, ettei siitä saa sakkoja, ei ehkä edes huomauteta. Poliisi haluaisi nollatoleranssin, eli jo parinkin km/h nopeuden ylityksestä saisi sanktioita.
- Anonyymi
Voisi olla sakkotulostin joka autossa. Heti jos menee yli rajoituksen, niin tulostuu sakkolappu syliin.
- Anonyymi
" Poliisi haluaisi nollatoleranssin, eli jo parinkin km/h nopeuden ylityksestä saisi sanktioita."
Tuollaista ei yhdenkään poliisin ole kuultu esittäneen. - Anonyymi
Se olisikin hienoa asia kun jokaisen keskittyminen menisi nopeusmittarin tuijottamiseen.
Hauska poika olet ja jaksat pitää juttua väkisin elossa ja härnätä lukijoita.
Oletko peräti Suolen palkollinen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se olisikin hienoa asia kun jokaisen keskittyminen menisi nopeusmittarin tuijottamiseen.
Hauska poika olet ja jaksat pitää juttua väkisin elossa ja härnätä lukijoita.
Oletko peräti Suolen palkollinen?Kyllä nopeusmittaria pitää pystyä välillä vilkuilemaan. Jos ei kykene ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, niin silloin ei ole sopivaa materiaalia ajoneuvon kuljettajaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nopeusmittaria pitää pystyä välillä vilkuilemaan. Jos ei kykene ajamaan nopeusrajoitusten mukaisesti, niin silloin ei ole sopivaa materiaalia ajoneuvon kuljettajaksi.
Kyllä se materiaali ajoneuvon kuljettajaksi on sopiva ja riittävä, vaikka ei nopeusmittaria alvariinsa kyttäisikään, ja silloin tällöin ja toisinaan hieman sallittua nopeammin ajaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se materiaali ajoneuvon kuljettajaksi on sopiva ja riittävä, vaikka ei nopeusmittaria alvariinsa kyttäisikään, ja silloin tällöin ja toisinaan hieman sallittua nopeammin ajaisi.
Miksi kukaan ei lähde väittelemään siitä että onko ok ajaa ylinopeutta? Inttäjä yrittää saada inttämisen liikkeelle mutta ei siitä tule mitään, kun kukaan ei väitä vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi kukaan ei lähde väittelemään siitä että onko ok ajaa ylinopeutta? Inttäjä yrittää saada inttämisen liikkeelle mutta ei siitä tule mitään, kun kukaan ei väitä vastaan.
Jotkut ovat ilmeiseti patologisia väittelijöitä ja inttäjiä.
- Anonyymi
Ruotsissa on kiva ajella maanteillä, koska jos haluaa ajaa ylinopeutta ja ohitella, niin ei tarvitse kuin vilkauttaa valoja edessä ajavalle ja se antaa välittömästi tilaa siirtymällä ns. pientereen puolelle ja näin pääsee ohi turvallisesti ja joustavasti.
- Anonyymi
Eipä oo juuri montakaan valojen vikuttelijaa näkynyt ruotsissa ja reilu 30 v liikenteessä päivittäin. yleensä muutenkin ruukataan antaa tietä kun täällä on autoissa peilit.
Mutta niitä valojen vilkuttelijoita ovat useimmiten hälytysajoneuvot. Tai jotkut suomalaiset jotka ei ruotsin liikennekulttuurista tiedä. Ei niitä valoja tarvitse vilkutella
- Anonyymi
Maaseudulla asuvilla vanhemmilla ihmisillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin heidän ajaa autollaan kauppaan, apteekkiin ja terveyskeskuksiiin sairainakin. Nämä ihmiset eivät tule autoillaan häiritsemään ajeluitasi vaikkapa pääkaupunkiseudulla, jossa liikenne erityisesti ahdistaa.
Todennäköisesti olet autollasi alueella, jossa nämä ihmiset asuvat ja olet määrittämässä heille tavan ajaa. Sinä et ymmärrä eläinten liikkumisesta pimeässä, riistan metsästämisestä vieressä olevissa metsissä jne.
Mielestäsi taksilla ajaminen olisi heidän liikkumistapansa.
Mietipä hetki tähän mahdollisuutta pitkinä etäisyyksinä.
Entä onko lakia ajamisesta sen hetkistä kykyään suuremmalla nopeudella.- Anonyymi
Aina on velvollinen ajamaan tilanteisiin sopivalla nopeudella.
"Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa." - Anonyymi
Jännä juttu, kun maalla asuvat ajelevat aina kauppaan, apteekkiin ja terveyskeskuksiiin.
Kaikki maalla asuvat, joita minä tunnen ajelevat ihan johonkin muualle ja kauppaan.
Apteekissa käydään kauppareissulla, jos on tarvis, eli aika harvoin ja terveyskeskuksessa käydään vielä harvemmin ja kotimatkalla kaupassa ja apteekissa...
- Anonyymi
Turhia riskejä ottavat kuljettajat eivät välttämättä saa minkäänlaista palautetta eikä tietoa riskinotostaan ja vaarallisesta ajostaan.
Jos vaaratilanne jää huomaamatta toisten tienkäyttäjien toiminnan ja jouston seurauksena, voi tämä ruokkia kuljettajan uskoa siihen, että oma riskikäyttäytyminen olisi vaaratonta, vaikka todellisuudessa se oli kaikkea muuta.- Anonyymi
Eikös se poliisi ole se taho joka sitä "palautetta" rikkomuksen, vaikkapa turhien riskien ottamisesta antaa ja saa antaa.
Onhan se todennäköistä, että jos vaaratilanne jää kaikilta tienkäyttäjiltä, kerrostalokyttääjän tapaiset huomioitsijat pois lukien huomaamatta, niin tuskin sellainen kuski nyt kovin vakavasti otettava riskikäyttäytyjä on tai voi olla. - Anonyymi
Suomessa ei ole pistejärjestelmää, joka tehoaa ainakin jonkin verran muissa maissa. Kun ajokorttiin kertyy riittävästi virhepisteitä, se lähtee "kuivumaan" ja pisteitä kertyy suhteellisen pienistäkin virheistä. Parhaillaan telkkarissa pyörii tanskalainen sarja jossa seurataan poliisin työskentelyä maanteillä. Siellä on tuo pistejärjestelmä ja liikennevirheistä kirjoitetaan melkoisia sakkoja, sekä pitkiä "ajokorttijäähyjä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös se poliisi ole se taho joka sitä "palautetta" rikkomuksen, vaikkapa turhien riskien ottamisesta antaa ja saa antaa.
Onhan se todennäköistä, että jos vaaratilanne jää kaikilta tienkäyttäjiltä, kerrostalokyttääjän tapaiset huomioitsijat pois lukien huomaamatta, niin tuskin sellainen kuski nyt kovin vakavasti otettava riskikäyttäytyjä on tai voi olla.Riskinottaja pitäisi saada sitä "palautetta" omille aivoillensa tekojensa vaarallisuudesta. Kun sellaista ei tilanteessa tule, niin luulee ajavansa fiksusti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei ole pistejärjestelmää, joka tehoaa ainakin jonkin verran muissa maissa. Kun ajokorttiin kertyy riittävästi virhepisteitä, se lähtee "kuivumaan" ja pisteitä kertyy suhteellisen pienistäkin virheistä. Parhaillaan telkkarissa pyörii tanskalainen sarja jossa seurataan poliisin työskentelyä maanteillä. Siellä on tuo pistejärjestelmä ja liikennevirheistä kirjoitetaan melkoisia sakkoja, sekä pitkiä "ajokorttijäähyjä".
Tuollainen pistejärjestelmä olisi hyvä olla myös täällä Suomessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei ole pistejärjestelmää, joka tehoaa ainakin jonkin verran muissa maissa. Kun ajokorttiin kertyy riittävästi virhepisteitä, se lähtee "kuivumaan" ja pisteitä kertyy suhteellisen pienistäkin virheistä. Parhaillaan telkkarissa pyörii tanskalainen sarja jossa seurataan poliisin työskentelyä maanteillä. Siellä on tuo pistejärjestelmä ja liikennevirheistä kirjoitetaan melkoisia sakkoja, sekä pitkiä "ajokorttijäähyjä".
Sitähän tässä vielä puuttuu, että kyttäämisen ja kyyläämisen mallimaassa eli suomessa mentäisiin tai haluttaisiin mennä tuollaiseen pistejärjestelmään.
Kaikki tv-sarjat, mainitsemasi mukaan lukien, on etukäteen käsikirjoitettuja ja tramatisoitu katsojalukujen nostamiseksi, joten noiden totuuden peräisyyttä ei kukaan pysty oikeaksi todistamaan.
Joten pelkkä rahankeräysjärjestelmähän tuollainen on ja vaikuttamaton mitenkään liikenneturvallisuuteen, jos minulta kysytään, ja sitä se on vaikka ei kysyttäisikään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riskinottaja pitäisi saada sitä "palautetta" omille aivoillensa tekojensa vaarallisuudesta. Kun sellaista ei tilanteessa tule, niin luulee ajavansa fiksusti.
Pitäisikö sitä palautetta saada sinne riskiottajan aivoille annetuksi jotenkin muuten kuin poliisin toimesta?
Ja riittävän fiksuahan se ajaminen on, jos ja kun poliisilla ei ole syytä siihen puuttua.
Yksittäisen toisen kuljettajan mielipiteillä ei ole asiaan mitään vaikutusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitähän tässä vielä puuttuu, että kyttäämisen ja kyyläämisen mallimaassa eli suomessa mentäisiin tai haluttaisiin mennä tuollaiseen pistejärjestelmään.
Kaikki tv-sarjat, mainitsemasi mukaan lukien, on etukäteen käsikirjoitettuja ja tramatisoitu katsojalukujen nostamiseksi, joten noiden totuuden peräisyyttä ei kukaan pysty oikeaksi todistamaan.
Joten pelkkä rahankeräysjärjestelmähän tuollainen on ja vaikuttamaton mitenkään liikenneturvallisuuteen, jos minulta kysytään, ja sitä se on vaikka ei kysyttäisikään.Hyvä järjestelmä on tuollainen pisteytys. Kädettömät, osaamattomat ja tahallaan liikennesääntöjä rikkovat kun saavat pisteitä, niin kolahtaa jossain kohtaa, kun örveltämisen pistesaldo täytyy.
"Kyttääminen" muuten kuuluu poliisin tehtäviin. Poliisin tehtävänä on oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, kansallisen turvallisuuden suojaaminen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ennalta estäminen, paljastaminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä järjestelmä on tuollainen pisteytys. Kädettömät, osaamattomat ja tahallaan liikennesääntöjä rikkovat kun saavat pisteitä, niin kolahtaa jossain kohtaa, kun örveltämisen pistesaldo täytyy.
"Kyttääminen" muuten kuuluu poliisin tehtäviin. Poliisin tehtävänä on oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, kansallisen turvallisuuden suojaaminen, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ennalta estäminen, paljastaminen, selvittäminen ja syyteharkintaan saattaminen.Vaikka kuvitelmissasi jokin pisteytys olisi mainitsemiesi kuljettajien kohdalla tarpeen , joita ei siis ole edes olemassa, niin ei sillä yhtään "kolahtamista" saada estettyä.
Kyttääminen ei kuulu poliisin virallisiin tehtäviin, valvonta kylläkin.
- Anonyymi
Riskinottaminen ja ylinopeus ovat ihan eri asioita. Riskinottaminen on sellaista toimintaa jossa tekee sellaisia liikkeitä liikenteessä jotka vaarantaa itseään ja muiden liikkumista, kuten riskiohitus liian pieneen väliin, ohittaminen vaikka vaikka tietää, että vastaantulija joutuu väistämään tai hiljentämään vauhtia jne...
Pelkkä ylinopeus ei ole vaaraksi jos tilanne ja olosuhteet sen sallii tehdä turvallisesti.
Eilenkin moottoritiellä ajelin 135 mittarinopeutta, liikenne oli hiljaista ja ohittelin rauhassa muita jaa jotkut ohittelivat minua, eli ajoivat reilusti ylinopeutta, mutta kukaan ei vaarantunut.- Anonyymi
Voivat olla eri asioita, tai voivat liittyä täysin toisiinsa. Ylinopeus ei kuitenkaan ole sallittua, vaikka miten joku asiaa puolustelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voivat olla eri asioita, tai voivat liittyä täysin toisiinsa. Ylinopeus ei kuitenkaan ole sallittua, vaikka miten joku asiaa puolustelee.
Onhan se eriasioita eikä liity mitenkään toisiinsa.
Vaikka ylinopeus ei ole sallittua, niin ei siitä kohtuullisessa määrin ollessa mitään haittaa tai vaaraa kenellekään ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan se eriasioita eikä liity mitenkään toisiinsa.
Vaikka ylinopeus ei ole sallittua, niin ei siitä kohtuullisessa määrin ollessa mitään haittaa tai vaaraa kenellekään ole.Sinä et tiedä, onko siitä koskaan vaaraa vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä et tiedä, onko siitä koskaan vaaraa vai ei.
Kyllä sen kohdallani tiedän, onko siitä kussakin käyttämässäni tilanteessa haittaa tai vaaraa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen kohdallani tiedän, onko siitä kussakin käyttämässäni tilanteessa haittaa tai vaaraa.
Luulet vaan. Et voi koskaan 100 % tietää. Asia todetaan hyvin tuolla vähän ylempänä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulet vaan. Et voi koskaan 100 % tietää. Asia todetaan hyvin tuolla vähän ylempänä.
Asian jossain toteamisesta huolimatta, kyllä ylinopeutta ajaessasi tiedän etten siinä tilanteessa ketään haittaa tai vaaranna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asian jossain toteamisesta huolimatta, kyllä ylinopeutta ajaessasi tiedän etten siinä tilanteessa ketään haittaa tai vaaranna.
Kauankohan jaksat inttää....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauankohan jaksat inttää....
Eihän kyse ole inttämisestä, ainakaan minun taholtani, vaan toteamisesta....
- Anonyymi
Miksi heidän pitäisi mennä itseensä? Mistä aukosta pääsevät parhaiten tunkeutumaan itseensä. Kerro, niin pääsemme nauramaan. Itseensä tunkeutuminen ei hillitse hulluja kaahareita, vaan pikemminkin tyhmistää heitä entisestään. Heidän puheensakin alkaa haista paskalle.
- Anonyymi
Valtsut menee nykyään vaan toinen toisiinsa ellei kukaan ole huomannut.
- Anonyymi
"Liikenneturvan mukaan rajoitukset ovat kohdallaan"
Totuudet ovat lievästi painotettuja riippuen keneltä kysytään. Yleensä jos joku on oikein tyytyväinen tilanteeseen, voisi olla järkevää katsoa onko menty jo liian pitkälle. - Anonyymi
Liikenneturvan olemassaolon jatkuminen vaatii tuollaista viestintää.
Todellisuudessa liikennevirta kulkee rajoituksia hitaammin.
Liittymissä ja kameroiden kohdalla kohelletaan paljon ihan turhaan ja aiheutetaan häiriöitä sujuvuudelle.
Aloitus ei ole totta.- Anonyymi
Riippuu täysin väylästä, sen sijainnista ja nopeusrajoituksesta. Monesti liikennevirta kulkee tietyiltä osin rajoituksia nopeammin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu täysin väylästä, sen sijainnista ja nopeusrajoituksesta. Monesti liikennevirta kulkee tietyiltä osin rajoituksia nopeammin.
Se vain tuntuu siltä sieltä toyotan ratista katsottuna.
Muut ajavat sinua kovempaa, mutta ei se tarkoita ylinopeutta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se vain tuntuu siltä sieltä toyotan ratista katsottuna.
Muut ajavat sinua kovempaa, mutta ei se tarkoita ylinopeutta.Tarkoittaa muiden ylinopeutta, jos minut suurinta sallittua todellista nopeutta ajavana ohitetaan. Mittarivirhe kun on tiedossa ja huomioitu, niin tiedän tasan tarkkaan asian.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittaa muiden ylinopeutta, jos minut suurinta sallittua todellista nopeutta ajavana ohitetaan. Mittarivirhe kun on tiedossa ja huomioitu, niin tiedän tasan tarkkaan asian.
Niimpäniin ...jarrutat aina kameran kohdalla ja muut kaahaa siinäkin ohi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niimpäniin ...jarrutat aina kameran kohdalla ja muut kaahaa siinäkin ohi
Miksi jarruttaisin kameroiden kohdalla, kun kerta tiedän mittarivirheeni ja tiedän, mikä todellinen nopeuteni on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoittaa muiden ylinopeutta, jos minut suurinta sallittua todellista nopeutta ajavana ohitetaan. Mittarivirhe kun on tiedossa ja huomioitu, niin tiedän tasan tarkkaan asian.
Ja se haittaa sinua, miten?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi jarruttaisin kameroiden kohdalla, kun kerta tiedän mittarivirheeni ja tiedän, mikä todellinen nopeuteni on.
No, kerro sitten miksi jarrutat?
- Anonyymi
Tilanne alkaa tosiaan olla vakava ja autoliikennevastainen, mikäli Liikenneturvakin on jo saatu tyytyväiseksi nopeusarjoitusten tasoon.
Taajama liikennemerkki ja siihen liitetty 50 km/h rajoituskin on korjattu lisäliikennemerkeillä lähes kaikkialla 40 tai jopa 30 km/h tasoon.
Oma vanha työmatkareittinikin oli 25 vuotta sitten silloin vielä harvinain 70 km/h tiennpätkä, silloin ihmeteltiin, miksi siinä ei voi ajaa 80 km/h, nyt kyseisellä tiellä on rajoitukset 60,50 ja muutaman sata metriä 40 km/h. Kyllä on turvallista totta vie.- Anonyymi
On kyllä vakava tilanne. Ja autoliikennevastainenkin. Vakavaksi on tilanne mennyt. Miksi tätä ei oteta vakavasti?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kyllä vakava tilanne. Ja autoliikennevastainenkin. Vakavaksi on tilanne mennyt. Miksi tätä ei oteta vakavasti?
Jokainen ylinopeusyrjö voi katsoa peiliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen ylinopeusyrjö voi katsoa peiliin.
Varmasti tuossa ylläkuvatussa rajoitusten lasku ja joka polun risteyksen kohdalle 40 rajoituksen värkkäämisen kiimassa, lähes joka ukosta se" ylinopeusyrjön " tulee tai paremminkin tehdään.
- Anonyymi
Saattaisiko olla, että sen viimeisen 25 vuoden aikana on liikenteessä tapahtunut muutoksia myös? Katselepa sinne ulos autosi ikkunoista. Näkyykö risteyksissä suojateitä ja niillä esim. koululaisia enemmän kuin ennen? Onko liikennemäärä sama kuin silloin 25 vuotta sitten? Ovatko tien varren puut kasvaneet ja modostaneet näkemäesteitä tien ylityksiin tai risteyksiin?
Ihan samahan se lopulta on, millä perusteella rajoitukset on sinne päätetty. Niiden noudattaminen on jokaisen ajoneuvon kuljettajan vastuulla syitä pohtimatta. Ja huomattakoon vielä, että nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus. Hitaammin SAA aina niin tarvittaessa ajaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaisiko olla, että sen viimeisen 25 vuoden aikana on liikenteessä tapahtunut muutoksia myös? Katselepa sinne ulos autosi ikkunoista. Näkyykö risteyksissä suojateitä ja niillä esim. koululaisia enemmän kuin ennen? Onko liikennemäärä sama kuin silloin 25 vuotta sitten? Ovatko tien varren puut kasvaneet ja modostaneet näkemäesteitä tien ylityksiin tai risteyksiin?
Ihan samahan se lopulta on, millä perusteella rajoitukset on sinne päätetty. Niiden noudattaminen on jokaisen ajoneuvon kuljettajan vastuulla syitä pohtimatta. Ja huomattakoon vielä, että nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus. Hitaammin SAA aina niin tarvittaessa ajaa.Siinähän se vitsi on ja häntäänsä heiluttaa, kun niille rajoituksien radikaalille alentamiselle ei ole mitään maalaisjärjellä ymmärrettävää perustetta vaan kyseessä on turhankin useassa tapauksessa uuden paikallisen liikenneinsinöörin pakonomainen tarve saada oma peukalon jälkensä näkyviin liikenteen sujuvuuden tuhoamisessa, kuten asia usein on. Näiden saatanan tunarien virheitä ei sitten kukan tuleva edes täysjärkinen viranhaltia uskalla enää ennalleen muuttaa.
Joten ei se ajoneuvon kuljettaja mikään kaltaisesi imbesilli ole, vaan juurikin käyttää omia aivojaan ja ajaa sillä turvalliseksi kokemallaan nopeudella vaikka sitten tikkari nopeuden hiukan ylittäen.
- Anonyymi
Jos jopa puolet rikkoo lakia, on kyse pikemmin kansalaistottelemattomuudesta kuin lain rikkomisesta.
Ja silloin kun ei puhuta mistään pienen piirin elokapinasta, vaan puolesta autoilevaa väestöä, niin ehkä pieni työryhmä voisi istahtaa pohtimaan myös kansalaistottelemattomuuden syytä ja sitä onko tottelemattomuus myös jossain määrin perusteltavissa, vaikka Liikenneturva pitääkin perustetta aiheettomana.
Luultavasti rajoituksia tunnolisesti noudattavienkin mielessä aika ajoin käy sellainen ihmeellinen ajatus, miksihän tässä on näin hassu nopeusrajoitus... Tai miksi juuri alamäen päätteeksi pudotetaan nopeusrajoitusta, vaikka risteys on vasta 600 metriä myöhemmin, pihiä autoilijaa kun tuppaa sapettamaan jos ennakoiva ajotapa ei riitä, eikä moottorijarrutus onnistu ilman jarrupolkimen apua millään tiputtamaan nopeutta ajoissa...toki hyvin ennen risteystä, mutta ei millään vielä liikennemerkin kohdalle. Ai kun siihen saisi vielä kameratolpan, niin valtiontalouden alijäämää saataisiin taas paikattua autoilijan kukkarosta.- Anonyymi
Vaikka kaikki rikkoisivat lakia tuossa kohtaa, niin se on silti lain rikkomista joka tapauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka kaikki rikkoisivat lakia tuossa kohtaa, niin se on silti lain rikkomista joka tapauksessa.
Jotenkin tuosta kommentista tulee mieleen nastarenkaat nyt autossa, kun tie on sula ja kuiva.
- Anonyymi
Luonto hoitaa idiootit pois liikenteestä. Montako menny tänä vuonna? Talvi tulee ja pitää päästä edelläajavan puskuriin roikkuun vaikka vois pitää sen turvavälin mutta sen näkee uutisista taas minkälaisia ketjukolareita tulos☹️
- Anonyymi
Se ei valitettavasti ole pelkästään noin. Jos ne asennevammaiset idiootit menehtyisivät vain itse, niin tätäkään palstaa ei varmaankaan olisi. Nuo idiootit kun eivät vaaranna pelkästään omaa henkeä ja turvallisuutta, vaan monesti sivulliset joutuvat vaaraan tai uhriksi.
Jalankulkija menehtyi auton ulosajossa Liedossa
https://poliisi.fi/-/jalankulkija-menehtyi-auton-ulosajossa-liedossa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se ei valitettavasti ole pelkästään noin. Jos ne asennevammaiset idiootit menehtyisivät vain itse, niin tätäkään palstaa ei varmaankaan olisi. Nuo idiootit kun eivät vaaranna pelkästään omaa henkeä ja turvallisuutta, vaan monesti sivulliset joutuvat vaaraan tai uhriksi.
Jalankulkija menehtyi auton ulosajossa Liedossa
https://poliisi.fi/-/jalankulkija-menehtyi-auton-ulosajossa-liedossaTuo onnettomuus vaikutti kaahailusta johtuneelta.
Sopivaa tilannenopeutta etenevä liikennevirta ei ole kaahailua, vaikka jokin kettuillakseen asetettu rajoitus joskus vähän ylittyisi.
Liikenne-esteitä ja häiriöitä suunnitellaan ja toteutetaan ihan avoimesti jopa siksi, että yksityisliikenteen suhteellinen etu joukkoliikenteeseen kaventuisi.
Ei turvallisuus liity mitenkään rajoitusten kiristyksiin.
Holtiton kaahaus ei liity mitenkään rajoituksiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo onnettomuus vaikutti kaahailusta johtuneelta.
Sopivaa tilannenopeutta etenevä liikennevirta ei ole kaahailua, vaikka jokin kettuillakseen asetettu rajoitus joskus vähän ylittyisi.
Liikenne-esteitä ja häiriöitä suunnitellaan ja toteutetaan ihan avoimesti jopa siksi, että yksityisliikenteen suhteellinen etu joukkoliikenteeseen kaventuisi.
Ei turvallisuus liity mitenkään rajoitusten kiristyksiin.
Holtiton kaahaus ei liity mitenkään rajoituksiin.Sopiva laillinen tilannenopeus on maksimissaan nopeusrajoituksen osoittama nopeus.
- Anonyymi
Mitää sää oikee vingut tiellä🤡
- Anonyymi
Niinpä.
Menisi edes pois vasemmalta kaistalta, että ihmiset saa ajaa rauhassa töihin.
Juo se aamukahvi ensin ihan rauhassa ja rattiin vasta, kun älli riittää ajamiseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä.
Menisi edes pois vasemmalta kaistalta, että ihmiset saa ajaa rauhassa töihin.
Juo se aamukahvi ensin ihan rauhassa ja rattiin vasta, kun älli riittää ajamiseen.Oletko jatkuvasti vasemmalla kasitalla ajava ylinopeusyrjö? Sama nopeusrajoitus kaikilla kaistoilla on voimassa.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851