Kiinteä vain käsi VHF?

Anonyymi-ap

Vene vaihtui ja pitäisi hankkia VHF.
Joo tiedän, se on useimmiten turha, mutta jos sitä DSC:tä tarttee edes kerran, niin se maksaa itsensä takaisin.

Pohdin, että rannikolla, johon venekin on tehty, voisi pärjätä käsivehkeellä. Huolettaa vain sen kantavuus. Kannettaviin saa kiinteän antennin, joten kannettavan saa yhtä korkealle kuin kiinteänkin. Enemmän mietin riittääkö 6W lähetysteho kuinka pitkälle, vaikka DSC kantaakin 25% kauemmaksi kuin analoginen signaali.

Veden pinnasta signaali ei kanna kauaksi, mutta kiinteällä VHF-puhelimella lähettäminen veden pinnasta ei onnistu lainkaan koska vene on silloin jo aalloissa. Siinä mielessä edes heikkokin signaali on parempi kuin ei mitään.

21

414

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei luulisi olevan kovin vaikeaa tehdä DSC:llä ja satelliittihälyttimellä varustettua käsi-VHF-puhelinta.

    • Anonyymi

      Olisiko PLB kuitenkin parempi.
      Vaikka VHF-puhelimia on paljon, niin mikään ei takaa sitä, että lähellä oleva vene ymmärtää viestiä tai reagoi siihen millään tavalla.

      • Anonyymi

        PLB ja VHF eivät ole verrannollisia. PLB:llä saat vain aikaiseksi hälytyksen, mutta et pysty kommunikoimaan. Molempi parempi, mutta jos pitäisi valita, niin ottaisin VHF:n. Kiinteällä VHF:llä saat kaikkialla Suomen saaristossa ja rannikolla suoran yhteyden meripelastukseen.


      • Anonyymi

        VHF-puhelinten määrä ei takaa sitä, että kukaan reagoisi niihin mitenkään. Se ei ehkä ole päällä, ääni ei kuulu moottorin äänen yli tai se on hiljaisella tai muuten vaan kukaan ei reagoi koska ei vain kuuntele, mitä sieltä tulee.

        DSC kutsua moni ei edes ymmärrä koska sitä ei ole aikaisemmin tullut. Mukana tulevat koordinaatit eivät välttämättä kerro yhtään mitään ilman, että kaivaa kartan esille ja ryhtyy harpin kanssa mittailemaan. Kuinka moni viitsii?

        Kuinka moni edes tietää, kuinka kaukana on yhden asteen ero ja kannattaako kiirehtiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VHF-puhelinten määrä ei takaa sitä, että kukaan reagoisi niihin mitenkään. Se ei ehkä ole päällä, ääni ei kuulu moottorin äänen yli tai se on hiljaisella tai muuten vaan kukaan ei reagoi koska ei vain kuuntele, mitä sieltä tulee.

        DSC kutsua moni ei edes ymmärrä koska sitä ei ole aikaisemmin tullut. Mukana tulevat koordinaatit eivät välttämättä kerro yhtään mitään ilman, että kaivaa kartan esille ja ryhtyy harpin kanssa mittailemaan. Kuinka moni viitsii?

        Kuinka moni edes tietää, kuinka kaukana on yhden asteen ero ja kannattaako kiirehtiä?

        No, kyllä Turku radio huomaa, vaikka hupiveneilijä ei noita DCS viestejä, siellä päivystetään 24/7 ja muissa rannikon vastaavissa paikoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kyllä Turku radio huomaa, vaikka hupiveneilijä ei noita DCS viestejä, siellä päivystetään 24/7 ja muissa rannikon vastaavissa paikoissa.

        Niin, ja meripelastus. Ei ne naapuriveneet ainakaan sitä PLB:n laukaisua huomaa senkään vertaa kuin VHF huutelun.

        VHF:llä saat Suomessa suoraan yhteyden meripelastukseen ja sitten kun on tulossa apuun, voit kommunikoida sillä suoraan pelastusaluksen kanssa. Bonuksena on se, että lähellä olevat muut alukset kuulevat, jos sattuvat kuuntelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VHF-puhelinten määrä ei takaa sitä, että kukaan reagoisi niihin mitenkään. Se ei ehkä ole päällä, ääni ei kuulu moottorin äänen yli tai se on hiljaisella tai muuten vaan kukaan ei reagoi koska ei vain kuuntele, mitä sieltä tulee.

        DSC kutsua moni ei edes ymmärrä koska sitä ei ole aikaisemmin tullut. Mukana tulevat koordinaatit eivät välttämättä kerro yhtään mitään ilman, että kaivaa kartan esille ja ryhtyy harpin kanssa mittailemaan. Kuinka moni viitsii?

        Kuinka moni edes tietää, kuinka kaukana on yhden asteen ero ja kannattaako kiirehtiä?

        1 asteen ero suomenlahdella on 60NM itä-länsisuunnassa, etelä-pohjoissuunnassa se on 30NM.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 asteen ero suomenlahdella on 60NM itä-länsisuunnassa, etelä-pohjoissuunnassa se on 30NM.

        Meni väärinpäin etelä-pohjoinen 60NM.


    • Anonyymi

      Horisontin etäisyys on tärkeämpi kun lähetysteho. Optinen horisontti on esimerkiksi purjeveneen mastonpäässä huomattavan kauempana kuin parin metrin korkeudessa vedenpinnasta. Mieti myös antennin ja VHF:än välistä vaimennusta, siis hyvät liitokset ja antennikaapeli auttaa paljon. Radiosignaali näin maltalla taajuudella taipuu kyllä jonkin verran optisen horisontin taakse ja isomalla teholla saa hieman lisää kantamaa. Isompi teho auttaa myös häiriöllisissä olosuhteissa. Paljon watteja muuttuu kuitenkin antennikaapelissa lämmöksi. Meriradioiden maa asemilla on kyllä hyvät mahdollisuudet ottaa kiinni selektiivikutsu sillä niiden antennit sijaitsevat korkealla.

    • Anonyymi

      Tällä voit laskea kokemusperäisiä kantamia.
      https://www.netcontrol.com/services/radio-networking-tools/egli-calculator/

      Taajuudeksi 160 MHz ja vaimentumaksi n. 160 dB 25 W teholla ja hyvillä veneantenneilla kaapeleineen. 6 W teholla pitää vähentää 6 dB ja 1 W 14 dB.

      Käsikapulan oma antenni vs pidempi mastossa on sama vaimentuma eli paremman antennin kompensoi kaapelihäviöt.

      Huomaat, että korkeus on paljon tärkeämpi kuin teho, jolla on melko pieni vaikutus.

      Siis esimerkiksi kaksi 3 m korkeudella olevaa kuulevat toisensa 25 W 15 km, 6 W 10 km ja 1 W 7 km. Jos toisen antenni on 15 m korkeudessa, kuuluvuudet ovat 33, 24 ja 15 km. Jos molemmat ovat 15 m, 74, 53 ja 33 km.

      Siis 15 m korkeudesta kuuluu paremmin 1 W teholla kuin 3 m korkeudesta 25 W.

      • Anonyymi

        Kiitos.
        Eli jos laitan kiinteän antennin, niin kuuluvuus maihin, jossa on luotettava päivystys, on rannikolla aivan riittävä.

        Seuraava kysymys onkin, onko VHF paras laite käyttötarkoitukseeni.
        PLB-on myös mahdollinen, mutta silä ei saa yhteyttä lähellä oleviin aluksiin. Toisaalta en laske paljoakaan sen varaan, että joku lähellä oleva vastaanottaa ja ymärtää viestin saati sitten, että tutkisi sitä edes saunan jälkeen kun on perillä.

        Kauppalaivat eivät lähde saarten väliin. Ne voivat välittää viestin, mutta se menee muutenkin perille ilman heidän apuaan.

        Garminin InReach palvelun voisi ottaa käyttöön. Se toimii maissa ja vesilläkin, vaikka ei ole vain veneisiin tarkoitettu muttei ole kiellettykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos.
        Eli jos laitan kiinteän antennin, niin kuuluvuus maihin, jossa on luotettava päivystys, on rannikolla aivan riittävä.

        Seuraava kysymys onkin, onko VHF paras laite käyttötarkoitukseeni.
        PLB-on myös mahdollinen, mutta silä ei saa yhteyttä lähellä oleviin aluksiin. Toisaalta en laske paljoakaan sen varaan, että joku lähellä oleva vastaanottaa ja ymärtää viestin saati sitten, että tutkisi sitä edes saunan jälkeen kun on perillä.

        Kauppalaivat eivät lähde saarten väliin. Ne voivat välittää viestin, mutta se menee muutenkin perille ilman heidän apuaan.

        Garminin InReach palvelun voisi ottaa käyttöön. Se toimii maissa ja vesilläkin, vaikka ei ole vain veneisiin tarkoitettu muttei ole kiellettykään.

        InReach ei vaadi alukselle radiolupaa koska se käyttää Iridiumin satelliitteja. Inmarsatin kanssa toimivat laitteet vaativat radioluvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos.
        Eli jos laitan kiinteän antennin, niin kuuluvuus maihin, jossa on luotettava päivystys, on rannikolla aivan riittävä.

        Seuraava kysymys onkin, onko VHF paras laite käyttötarkoitukseeni.
        PLB-on myös mahdollinen, mutta silä ei saa yhteyttä lähellä oleviin aluksiin. Toisaalta en laske paljoakaan sen varaan, että joku lähellä oleva vastaanottaa ja ymärtää viestin saati sitten, että tutkisi sitä edes saunan jälkeen kun on perillä.

        Kauppalaivat eivät lähde saarten väliin. Ne voivat välittää viestin, mutta se menee muutenkin perille ilman heidän apuaan.

        Garminin InReach palvelun voisi ottaa käyttöön. Se toimii maissa ja vesilläkin, vaikka ei ole vain veneisiin tarkoitettu muttei ole kiellettykään.

        VHF on siitä kiva, että toimii kahteen suuntaan. Saat siis myös tiedon siitä, että sinut on kuultu. Todennäköisesti myös arvion mahdollisen avun saapumisajankohdasta. PLB:n osalta voit vain painaa nappia ja jäädä toivomaan parasta.

        VHF myös toimii edelleen DCS:n lisäksi ihan perinteisesti puhumalla, joten kommunikointi onnistuu niidenkin kanssaveneilijöiden kanssa, jotka eivät ole laitteensa DCS-ominaisuudesta kuulleetkaan.

        VHF on siitäkin kiva, että sen toiminta on helppo testata. Mistäs tiedät lähettääkö se PLB-palikka oikeasti mitään hädän tullen?

        Molemmat mielummin, mutta jos vain toinen, niin ehdottomasti VHF.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VHF on siitä kiva, että toimii kahteen suuntaan. Saat siis myös tiedon siitä, että sinut on kuultu. Todennäköisesti myös arvion mahdollisen avun saapumisajankohdasta. PLB:n osalta voit vain painaa nappia ja jäädä toivomaan parasta.

        VHF myös toimii edelleen DCS:n lisäksi ihan perinteisesti puhumalla, joten kommunikointi onnistuu niidenkin kanssaveneilijöiden kanssa, jotka eivät ole laitteensa DCS-ominaisuudesta kuulleetkaan.

        VHF on siitäkin kiva, että sen toiminta on helppo testata. Mistäs tiedät lähettääkö se PLB-palikka oikeasti mitään hädän tullen?

        Molemmat mielummin, mutta jos vain toinen, niin ehdottomasti VHF.

        Eli PLB:n sijaan kannattaa hankkia Garminin InReach, vaikka sen maksut ovatkin kalliimpia. Siinä sentään voi kommunikoida tekstarein ja saa palautetta lähetyksen onnistumisesta ja kuvailla hädän laatua.

        Taidan kallistua käsi VHF:n kannalle ja laitan kiinteän antennin. Pitää valita sellainen malli, jonka saa ladattua järkevästi USB:llä ja jonka MMSI-koodin vaihtoon löytyy keinot netistä.


    • Anonyymi

      Ja VHF hyvä, kun seikkailee Itämeren alueella, sillä saa monia asioita siltojen avauksesta sää tiedoituksiin yms.

      • Anonyymi

        Minulla on ollut aina kiinteä VHF veneessäni - myös käsikapula, mutta sitä en ole käyttänyt kuin kokeiluun.
        Viime vuosina olen veneillyt Saimaan vesistön alueella.
        Kerran oli lähdössä Varkauden Taipaleen kanavan vierasvenesatamasta alaspäin (Haukiveden) suuntaan vähän ennen kolmea iltapäivällä.
        Olin purjeveneellä liikkeellä, joten kysyin sulun hoitajalta vieläkö pääsen kanavaan, sillä kello oli melkein 15:00, jolloin siellä alkaa ruuhka-aika eikä silloin siltoja nosteta huviveneille ainakaan pariin tuntiin.
        Sulun hoitaja sanoi, että hän laskee sulun ensin täyteen ja sanoi, että tule siihen sillan poskeen odottamaan.
        Hän päästi minut alas, vaikka kello oli jo yli kolmen kun hän nosti sillan ylös.

        Olen varma, että jos olisin mennyt siihen kanavan suulle odottelemaan ilman yhteenottoa radiolla, niin sieltä olisi tullut ilmoitus kovaäänisen kautta, että ruuhka - aika on alkanut.

        Viime kesänä olin moottoriveneellä Haponlahden kanavassa kun vastaan tuli puskuhinaaja proomusa kanssa.
        Kysyin hinaajan kipparilta VHF.llä, että voinko olla kanavassa yhtä aikaa.
        Sain luvan jäädä odottamaan penkan reunaan sivuutuksen ajaksi.

        Koska olen itse käyttänyt erilaisia radiopuhelimia koko aikuisikäni, niin saattaa olla, että en ole oikea henkilö neuvomaan satunnaiskäyttäjää tässä asiassa, mutta itse pidän sitä hyödyllisenä varusteena kaikille, jotka lähtevät yli näkömatkan päähän kotirannasta.


    • Anonyymi

      Jos kerran liikut vain rannikon läheisyydessä mukaanlukien saaristomeri niin et tarvitse VHF:ää kun voit soittaa kännykällä. Lähellä olevien alusten huomion voit herättää soihdulla.

      • Anonyymi

        Tarkenna rannikon lähietäisyys ja tiedoksesi saaristomerellä in paljon katvealueita jossa kännykkä ei ole verkossa samoin rannikolla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkenna rannikon lähietäisyys ja tiedoksesi saaristomerellä in paljon katvealueita jossa kännykkä ei ole verkossa samoin rannikolla...

        Saaristomerellä puhelimella on hyvin vähän katvealueita, mutta ottaahan se päähän jos haaksirikkoutuu juuri sellaisen kohdalla.

        Vilkaisin Telian karttaa ja sen kuuluvuus kattaa käytännössä koko saaristomeren. Hätäpuhelut eivät ole sidonnaisia operaattoriin, joten todellisuus on vielä parempi.

        Toisaalta myös VHF:llä on katvealueita, mitä matalammalla antenni, sitä enemmän niitä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saaristomerellä puhelimella on hyvin vähän katvealueita, mutta ottaahan se päähän jos haaksirikkoutuu juuri sellaisen kohdalla.

        Vilkaisin Telian karttaa ja sen kuuluvuus kattaa käytännössä koko saaristomeren. Hätäpuhelut eivät ole sidonnaisia operaattoriin, joten todellisuus on vielä parempi.

        Toisaalta myös VHF:llä on katvealueita, mitä matalammalla antenni, sitä enemmän niitä löytyy.

        Miten kännykkä toimii katvealueella hätäpuheluissa? Ei ole kokemusta. On paljon kokemusta siitä, että kännykkä näyttää kenttää, mutta soitto tavalliseen numeroon ei onnistu. Osaisiko kännykkä hätäpuhelussa tuolloin vaihtaa operaattoria? Epäilen.

        Tällaisia paikkoja, joissa kännykkä ei toimi on yllättävän lähellä sivistystä ja melko varmasti myös paikoissa, joissa kuuluvuuskartan mukaan pitäisi kuulua.

        Mahtaako saaristomerellä olla paikkoja joista ei saa VHF:llä yhteyttä Turku Radion korkeisiin mastoihin? Taatusti ei ole purjeveneen mastoantennilla. Onko edes käsikapulalla?


    • Anonyymi

      Hommaa EPIRB jos hätätilanteessa pitää saada apua. VHF on muihin hommiin, toki voi sitäkin käyttää esim pelastustilanteessa koordinointiin.

      Hyviin paukkuliiveihin saa EPIRBIN sekä kannettavan VHF:n kiinni. Suosittelen myös liiviin hätävaloa ja hätäraketti tai pari. Ja kun ne on liivissä kiinni niin ne on mukana aina eikä niitä tarvitse etsiä jostain penkin alta jonne et edes pääse käsiksi kun vene on jo menossa nurin.

      Voi mennä joidenkin mielestä yli ja näyttää hassulta mutta itseä ei ainakaan kiinnosta muiden mielipiteet mitä tulee turvallisuuteen.

      Suurimmalla osalla veneilijöistä on korkeintaan jotkut homeiset palikkaliivit mukana jos niitäkään, saati mitään muutakaan turvallisuusvarustetta. Vähän sama kun ajaisi ilman turvavyötä, suurin osa autoilijoista ei koskaan ole onnettomuudessa mutta aika harvassa on kuskit jotka vetää ilman vyötä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      2042
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      177
      1441
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1325
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1255
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1197
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1115
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1050
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      88
      1014
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      803
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe