Mitä teette kauden lopussa ylijääneelle bensalle

Anonyymi-ap

Kausi ohi ja neljännes vielä polttoainetta veneen tankissa jäljellä. Tuohan tekee ehkä jotain 150 litraa ja ei se ihan auton tankkiinkaan mene. Polttoainesäiliö pitäisi kuitenkin saada tyhjäksi ettei bensa vanhene talven aikana. Miten olette toimineet, varastoineet tynnyriin ja käyttäneet syksyn mittaa, myyneet kavereille vai mitä?

105

967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En mitään. Hyvin on toiminut yli vuoden vanhallakin moottoripyörät, perämoottorit ja ruohonleikkurit. Sama juttu dieselin kanssa. Tankkeihin jää mitä sattuu jäämään ja seuraavalla kaudella jatketaan.

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😋 ­­N­­­y­­­m­f­o­­­m­a­­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18032126f

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Annan olla tankissa. 98 bensa ei ehdi pilaantua tasalämpöisessä hallissa talven aikana. Sen poistaminen niin, että kaikki paikat ovat tyhjiä on paitsi hankalaa, niin myös melko riskialtista.

    • Anonyymi

      Myyn sen keväällä kaverille

    • Anonyymi

      Kippari lehdessä oli juuri että bensaveneiden tankit kannattaa syksyllä ajaa mahdollisimman tyhjäksi niin että keväällä tilalle saa tankattua mahdollisimman paljon tuoretta. Nykybensa menee vahetessaan hyytelömaiseksi mömmöksi joka tukkii polttoainejärjestelmän.
      Itse olisi kyllä hieman kriittinen tuohon ajatukseen polttoainetankin tahallaan mahdollisimman tyhjäksi ajamisesta. Aina tulee olla riittävästi reservissä mereltä palatessa.
      Toinen asia on sitten se että jos polttoainetankkia ei koskaan tyhjennetä täysin on siellä aina osa polttoaineesta hyvinkin vanhaa. Jos kauden lopussa on neljäsosa jäljellä, 3 vuoden kuluttua 3 vuotta vanhaa bensaa on 500l tankissa 8 litraa ja mömmön määrä kertyy sinne aikojen kuluessä. Ehkä nykybensa ei vaan oikein sovi veneilykäyttöön.

      • Anonyymi

        Kuinka nopeasti tankillinen bensaa muuttuu geeliksi?

        Miten se 8 litraa pysyy tankissa geelinä eikä sekoitu muun bensan kanssa, onko se ikään kuin hyytelöeläin?

        Miksi bensa-asemien tankit eivät ole täynnä niitä hyytelöitä, vaikka niitä ei tyhjennetä tyystin vaan lisätään aina uutta päälle?


      • Anonyymi

        Mikä siinä tahallaan tyhjäksi ajamisessa on kun tekee sen hallitusti? Hyvässä kelissä ajelulle ja varakanisteri mukaan. Irtotankilliselle pulpettiveneelle tehtiin meillä niin, että laitettiin tankin tilalle pienkonebensakanisteri ja sen varassa ajettiin nostopaikalle. Pesu, öljynvaihto, potkuriakselin rasvaus ja talviteloille tankkausta vaille valmiina seuraavalle kaudelle.


    • Anonyymi

      Laita star briten tai jonkin muun valmistajan polttoainelisäainetta tankkiin. 10-20litran kanisteriin bensa ja litku, ravista ja kaadat tankkiin ja keväälä bueno.

    • Anonyymi

      Koitettu ajoittaa tankkaukset ja ajot niin, että kauden päättyessä olisi tankki mahdollisimman tyhjä... nyt näyttää tankkiin jäävän noin 50-60 litraa joka siirtyy lapolla kolmeen kanisteriin ja auton tankkiin. Pohjalta ensin kanisteriin sen varalta että tankkiin on kertynyt on vettä. Tämä jumppa joka toinen tai kolmas kausi sen tankkiin kertyneen veden varalle, muuten jämien sekaan säilöntäainetta, vene lämpimään ja keväällä tuoretta bensaa sekaan.

    • Anonyymi

      Onhan siinä toisinaan iso ero, kun keväällä koittaa käynnistää ylivuotisella ysikasilla tai tuoreella. Eipä kai siinä muuta, kuin että ajellaan tankki tyhjäksi. Irtotankin voi lapotakin tyhjäksi. Tosin nyt kun siirryin sähköautoon, ei sitä oikein saa hyötykäyttöön. Mutta usein on vanhakin 98 kuitenkin toiminut aika hyvin, joten en ottaisi isoa paisetta otsaan.

      • Anonyymi

        Minulla molemmat tapahtuu virta-avainta kääntämällä. Et taida osata pitää koneita kunnossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla molemmat tapahtuu virta-avainta kääntämällä. Et taida osata pitää koneita kunnossa.

        Joku kusee sen tankkiin :D


      • Anonyymi

        Miksi irtotankin lappoaisi tyhjäksi kun siitä voi kaataa? Lappo tai pumppu tarvitaan kiintotankin tyhjennykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla molemmat tapahtuu virta-avainta kääntämällä. Et taida osata pitää koneita kunnossa.

        Sama täällä, ei mitään ongelmaa edellisvuoden bensan kanssa vaan ekalla käyntiin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla molemmat tapahtuu virta-avainta kääntämällä. Et taida osata pitää koneita kunnossa.

        Saattaa olla tosiaan koneessakin vikaa, mutten sitä vaihda vain voidakseni ajaa vanhalla bensalla. Toisinaan on ollut keväällä eroa, kun on vanhat aineet tankissa, toisinaan ei. Käyntihäiriötä, huonoa käynnistymistä olen havainnut. Toisinaan on toiminut mainiosti. Irtotankista on hankala kaataa bensaa pois. Lappoaminen sellaisella Bilteman lappopumpulla on helpompaa. Nyt kun ei ole enää bensa-autoa, en tee niin.


    • Anonyymi

      Jos minulla olisi iso bensatankki veneessä, niin ryhtyisin loppukesästä käyttämään 98 ja ajaisin ennen nostoa bensat vähiin.
      Ennen ylös ottoa lorottaisin hieman 98 ja säilytysainetta tarpeen mukaan sinne tankkiin.
      Tuon pitäisi riittää useimmille moottoreille talven ajaksi.
      Keväällä tietysti tankki heti täyteen tuoretta bensaa.

      Mikäli moottorin pa-systeemi on herkkä vanhalle bensalle, niin sinne järjestelemään voi imaista pienkonebensaa talven ajaksi.
      Sillä voi varmistaa puhtaan startin keväällä.

      Minulla on isossa veneessä diesel moottori, joten siltä osin pääsen helpommalla.
      Pienten perämoottoreiden ja muiden puutarhakoneiden (yht 5 kpl) 98 bensat poltan autossa.
      On tosiaan aivan selvä ero kesän varapänikässä seisoneessa 98 bensassa verrattuna tuoreeseen. Se muuttuu 3 kk aikana keltaisen väriseksi ja haisee pahalle.
      Bootmann

      • Anonyymi

        98 bensalle luvataan kuukausien säilyvyyttä, mutta sinulla se menee pilalle jo kolmessa.
        Tuossa on jotain systemaattisesti pielessä. Vaikuttaa bakteereilta, jotka pänikässäsi muhivat.

        Astia voi olla kontaminoitunut, säilytyslämpötila korkea, astiaan pääsee ulkopuolelta kosteutta tai likaa tai sitten kaikki kolme yhdessä.


    • Anonyymi

      Tämä urbaani legenda bensan vanhenemisesta vain elää sitkeästi. 98E ei todellakaan vanhene yhdessä talvessa, piste!

      • Anonyymi

        Kyllä se tavallinen 98 bensa vanhentuu talven aikana, mutta useimmat moottorit kestävät sen ja lähtevät vielä käyntiin.
        Kun keväällä sekoittaa tuoretta bensaa vanhan joukkoon, niin kaikki on kunnossa.
        Yksi talvi ei ole ongelma, mutta pari vuotta on jo liikaa.
        Jos sellaisilla bensoilla yrittää käynnistää, niin siinä etsii verta nenästään.

        Stabilointiaineella saa tilanteen pysymään hallinnassa kunhan muista sen syksyllä sinne tankkiin sekoittaa.
        Se säilymisen aikaraja ei ole mikään äkkijyrkkä joku kuukausien määrä. Kolme kuukautta on yleisesti ilmoitettu aika, jonka jälkeen vanheneminen on jo selvästi havaittavissa.
        Tuo ei vielä näy mitenkään moottorin käynnissä.
        Järjen käyttö on näissä polttoaine asioissa hyvä lähtökohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tavallinen 98 bensa vanhentuu talven aikana, mutta useimmat moottorit kestävät sen ja lähtevät vielä käyntiin.
        Kun keväällä sekoittaa tuoretta bensaa vanhan joukkoon, niin kaikki on kunnossa.
        Yksi talvi ei ole ongelma, mutta pari vuotta on jo liikaa.
        Jos sellaisilla bensoilla yrittää käynnistää, niin siinä etsii verta nenästään.

        Stabilointiaineella saa tilanteen pysymään hallinnassa kunhan muista sen syksyllä sinne tankkiin sekoittaa.
        Se säilymisen aikaraja ei ole mikään äkkijyrkkä joku kuukausien määrä. Kolme kuukautta on yleisesti ilmoitettu aika, jonka jälkeen vanheneminen on jo selvästi havaittavissa.
        Tuo ei vielä näy mitenkään moottorin käynnissä.
        Järjen käyttö on näissä polttoaine asioissa hyvä lähtökohta.

        Bensassa on stabilointiainetta, se ei tarvitse sitä lisää. Alkemistien litkut voivat huonontaa asiaa.

        Tankki pitää olla mahdollisimman täynnä ja tiiviisti suljettu. Silloin herkimmin haihtuvat komponentit pysyvätvarmimmin tallessa eikä tankkiin kondensoidu vettä. Lämpötilan pitää olla tasainen ja mielellän viileä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensassa on stabilointiainetta, se ei tarvitse sitä lisää. Alkemistien litkut voivat huonontaa asiaa.

        Tankki pitää olla mahdollisimman täynnä ja tiiviisti suljettu. Silloin herkimmin haihtuvat komponentit pysyvätvarmimmin tallessa eikä tankkiin kondensoidu vettä. Lämpötilan pitää olla tasainen ja mielellän viileä.

        Nimenomaan varoitellaan ettei tankin huohotusputkea saa mennä tukkimaan talvisäilytyksen ajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan varoitellaan ettei tankin huohotusputkea saa mennä tukkimaan talvisäilytyksen ajaksi.

        Huohotusputki ei tuuleta tankkia, jos se ei ole monen sentin paksuinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huohotusputki ei tuuleta tankkia, jos se ei ole monen sentin paksuinen.

        Riippuu pituudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu pituudesta.

        Eipä juuri. Reiän koko on määräävä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä juuri. Reiän koko on määräävä

        Ei, vaan pituus. Lämpötilan vaihdellessa se vetää ilmaa sisään ja puskee sitä ulos. Jos putki on pitkä periaatteessa sama ilma liikkuu eestaas putkessa, mutta lyhyen putken kautta ilma vaihtuu tankissa asti jossa se sekoittuu.


      • Anonyymi

        ei vanhene,täällä puhutaan täyttä huuhaata,,,,,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan pituus. Lämpötilan vaihdellessa se vetää ilmaa sisään ja puskee sitä ulos. Jos putki on pitkä periaatteessa sama ilma liikkuu eestaas putkessa, mutta lyhyen putken kautta ilma vaihtuu tankissa asti jossa se sekoittuu.

        Ajan mittaan kaasut mukaan lukien vesihöyry, jakautuvat tasaisesti.
        Nopeuteen vaikuttaa aukon koko eli pinta-ala, jonka kautta se tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajan mittaan kaasut mukaan lukien vesihöyry, jakautuvat tasaisesti.
        Nopeuteen vaikuttaa aukon koko eli pinta-ala, jonka kautta se tapahtuu.

        Siitä vaan snorklailemaan ja laita snorkkelin päähän pitkä letku. Ei toimi kaasujenvaihto keuhkoihin. Sama jottu tuon polttoainetankin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä vaan snorklailemaan ja laita snorkkelin päähän pitkä letku. Ei toimi kaasujenvaihto keuhkoihin. Sama jottu tuon polttoainetankin kanssa.

        Kyllä toimii, muttei hengityksen tahtiin.
        On hiukan eri asia vaihtaa kaasuja 50 l/min kuin antaa haihtuvien osien lähteä tankista yhteen suuntaan.

        PV=nRT


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä toimii, muttei hengityksen tahtiin.
        On hiukan eri asia vaihtaa kaasuja 50 l/min kuin antaa haihtuvien osien lähteä tankista yhteen suuntaan.

        PV=nRT

        Kaasuja siinä vaihdetaan kun tankki lämpenee päivällä ja jäähtyy yöllä. Ei se ole yksisuuntaista. Pelkästään haihtumalla sieltä ei pitkän lhuohotinputken päästä paljoa tule kun bensahöyry on ilmaa raskaampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuja siinä vaihdetaan kun tankki lämpenee päivällä ja jäähtyy yöllä. Ei se ole yksisuuntaista. Pelkästään haihtumalla sieltä ei pitkän lhuohotinputken päästä paljoa tule kun bensahöyry on ilmaa raskaampaa.

        Bensa ei ole alkuaine eikä edes molekyyli. Se on monen hiilivedyn yhdiste, joista osa haihtuu helpommin kuin toiset.

        Täysin suljetussa tankissa haihtuva kaasu nostaa tankin painetta. Kun tankissa on huohotin, haihtuva kaasu poistuu sitä kautta ja pyrkii tasaamaan pitoisuutensa ulkoilman kanssa. Se tekee sen riippumatta siitä, kuinka pitkä putki on.

        Äärettömän pitkän putken tapauksessa voidaan tietenkin ajatella, ettei haihtuva kaasu ikinä pääse ulos, mutta se kuitenkin laimenee ja silloin voi yhtä hyvin ajatella, että ulkoilma on se putki, jossa on hyvin suuri halkaisija.

        Koska laajenemista hidastaa vain vastus, niin reiän koko on merkittävämpi kuin putken pituus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa ei ole alkuaine eikä edes molekyyli. Se on monen hiilivedyn yhdiste, joista osa haihtuu helpommin kuin toiset.

        Täysin suljetussa tankissa haihtuva kaasu nostaa tankin painetta. Kun tankissa on huohotin, haihtuva kaasu poistuu sitä kautta ja pyrkii tasaamaan pitoisuutensa ulkoilman kanssa. Se tekee sen riippumatta siitä, kuinka pitkä putki on.

        Äärettömän pitkän putken tapauksessa voidaan tietenkin ajatella, ettei haihtuva kaasu ikinä pääse ulos, mutta se kuitenkin laimenee ja silloin voi yhtä hyvin ajatella, että ulkoilma on se putki, jossa on hyvin suuri halkaisija.

        Koska laajenemista hidastaa vain vastus, niin reiän koko on merkittävämpi kuin putken pituus.

        Bensan höyrynpaine on selvästi alle ilmanpaineen. Virtaus ulos huohotinputkesta loppuu, kun tankin ilmatilassa bensahöyryjen osapaine vastaa tuota höyrynpainetta. Se on -20C n. 10 kPa, 0 C n. 20 kPa ja 40 C n. 50 kPa. Ilmanpaine on 100 kPa. 0 C:ssä siis höyrystiminen loppuu, kun bensan päällä on 20% tilavuudesta bensahöyryä. Jatkuu vasta sitten kun lämpötila nousee tai tankkiin pääsee ilmaa sisään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensa ei ole alkuaine eikä edes molekyyli. Se on monen hiilivedyn yhdiste, joista osa haihtuu helpommin kuin toiset.

        Täysin suljetussa tankissa haihtuva kaasu nostaa tankin painetta. Kun tankissa on huohotin, haihtuva kaasu poistuu sitä kautta ja pyrkii tasaamaan pitoisuutensa ulkoilman kanssa. Se tekee sen riippumatta siitä, kuinka pitkä putki on.

        Äärettömän pitkän putken tapauksessa voidaan tietenkin ajatella, ettei haihtuva kaasu ikinä pääse ulos, mutta se kuitenkin laimenee ja silloin voi yhtä hyvin ajatella, että ulkoilma on se putki, jossa on hyvin suuri halkaisija.

        Koska laajenemista hidastaa vain vastus, niin reiän koko on merkittävämpi kuin putken pituus.

        Myös putken pituus lisää vastusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se tavallinen 98 bensa vanhentuu talven aikana, mutta useimmat moottorit kestävät sen ja lähtevät vielä käyntiin.
        Kun keväällä sekoittaa tuoretta bensaa vanhan joukkoon, niin kaikki on kunnossa.
        Yksi talvi ei ole ongelma, mutta pari vuotta on jo liikaa.
        Jos sellaisilla bensoilla yrittää käynnistää, niin siinä etsii verta nenästään.

        Stabilointiaineella saa tilanteen pysymään hallinnassa kunhan muista sen syksyllä sinne tankkiin sekoittaa.
        Se säilymisen aikaraja ei ole mikään äkkijyrkkä joku kuukausien määrä. Kolme kuukautta on yleisesti ilmoitettu aika, jonka jälkeen vanheneminen on jo selvästi havaittavissa.
        Tuo ei vielä näy mitenkään moottorin käynnissä.
        Järjen käyttö on näissä polttoaine asioissa hyvä lähtökohta.

        Ei minulle ole vielä tullut mitään ongelmaa ylivuotisesta bensasta . Tankkiin jää mitä jää 50 - 100 litraa . Keväällä uutta bensaa sekaan ja hyvin toimii . Näin jo 25 vuotta .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minulle ole vielä tullut mitään ongelmaa ylivuotisesta bensasta . Tankkiin jää mitä jää 50 - 100 litraa . Keväällä uutta bensaa sekaan ja hyvin toimii . Näin jo 25 vuotta .

        Huihai. 25 vuotta vanha bensa on auttamattomasti pilaantunutta.


    • Anonyymi

      Ajan seuraavana keväänä pois. Ei ole kone hajonnut tai ruiskut tukkeutuneet.

      • Anonyymi

        no miten ne ruiskut tukkeutuu,,tyhmä,,,siellä on suodattimet välissä,,,,,


    • Anonyymi

      v ei herranjumala mitä paskaa täällä puhutaan,,,bensa on käyttökelpoista vielä 3 vuoden jälkeen,,,todettu harrasteautoissa,,,,,,,,

      • Anonyymi

        Joo, joskus 12 vuotta sitten oli niin...


      • Anonyymi

        Älä nyt hermostu.
        Nykyajan bensaa ei voi edes verrata vanhanajan bensiiniin.
        Tässä nykyisessä litkussa on suuri määrä eksoottisia lisäaineita, jotka muistuttavat enemmän tärpättiä kuin polttoainetta.

        Tietenkää yksi talvi ei paljoa 98 muuta, mutta vuosikausia se ei kestä säilyttää.
        Sen palo-ominaisuudet muuttuvat niin paljon, ettei se syty kunnolla sylinterissä.
        Hartsia muodostuu kaasuttimeen ja /tai ruiskutus järjestelmään.
        Tankin pohjalle muodostuu hyyhmää kun siitä bensasta on osa haihtunut pois.

        On aivan tuurista kiinni mikä moottori kestää vanhaa bensaa ilman ongelmia.
        Minulla on kokemusta eräästä puutarha jyrsimestä, joka kaasutin tukkeentui hartsista.
        Sen kokemuksen jälkeen olen aina ennen pitkää säilytystä imaissut pienkone bensan niiden sisään.

        Minä sain jo yli 40 vuotta sitten opetusta bensan säilytyksestä lentoyhtiön puolella.
        Vaikka Avgas 100 LL on lyijyllä kyllästettyä ”vanhanaikaista” bensiiniä, niin sillekin oli määritelty 3 kk säilytysaika.
        Tossa tapauksessa suurin syy on suurten ilmajäähdytteisten moottoreiden vaatima palotapahtuman hallinta.
        Joissakin suuritehoisissa moottoreissa on mekaaninen ahdin ja korkea ahtopaine, joten siellä täytyy kaiken olla kunnossa tai mäntä tai venttiilit sulaa kuin polttopillillä.
        Joissakin tähtimoottoreissa oli jopa vesi-alkoholisekoituksia, joilla saadaan vaikutettua palotapahtumaan.
        Drag


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt hermostu.
        Nykyajan bensaa ei voi edes verrata vanhanajan bensiiniin.
        Tässä nykyisessä litkussa on suuri määrä eksoottisia lisäaineita, jotka muistuttavat enemmän tärpättiä kuin polttoainetta.

        Tietenkää yksi talvi ei paljoa 98 muuta, mutta vuosikausia se ei kestä säilyttää.
        Sen palo-ominaisuudet muuttuvat niin paljon, ettei se syty kunnolla sylinterissä.
        Hartsia muodostuu kaasuttimeen ja /tai ruiskutus järjestelmään.
        Tankin pohjalle muodostuu hyyhmää kun siitä bensasta on osa haihtunut pois.

        On aivan tuurista kiinni mikä moottori kestää vanhaa bensaa ilman ongelmia.
        Minulla on kokemusta eräästä puutarha jyrsimestä, joka kaasutin tukkeentui hartsista.
        Sen kokemuksen jälkeen olen aina ennen pitkää säilytystä imaissut pienkone bensan niiden sisään.

        Minä sain jo yli 40 vuotta sitten opetusta bensan säilytyksestä lentoyhtiön puolella.
        Vaikka Avgas 100 LL on lyijyllä kyllästettyä ”vanhanaikaista” bensiiniä, niin sillekin oli määritelty 3 kk säilytysaika.
        Tossa tapauksessa suurin syy on suurten ilmajäähdytteisten moottoreiden vaatima palotapahtuman hallinta.
        Joissakin suuritehoisissa moottoreissa on mekaaninen ahdin ja korkea ahtopaine, joten siellä täytyy kaiken olla kunnossa tai mäntä tai venttiilit sulaa kuin polttopillillä.
        Joissakin tähtimoottoreissa oli jopa vesi-alkoholisekoituksia, joilla saadaan vaikutettua palotapahtumaan.
        Drag

        ST1 mukaan säilyy yli talven.
        Kumpaako uskoisin, valmistajaa vai sinua
        Hmmm, vaikeaa 😏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ST1 mukaan säilyy yli talven.
        Kumpaako uskoisin, valmistajaa vai sinua
        Hmmm, vaikeaa 😏

        Älä nyt vieläkään hermostu. Eikä sinun tarvitse minua uskoa.
        Etenkin kun kirjoitin seuraavaa.
        ”Tietenkään yksi talvi ei paljoa 98 muuta, mutta vuosikausia se ei kestä säilyttää.”

        Itsellänikin on eräässä harrasteautossa 98 tankissa lokakuusta - toukokuuhuuhun.
        Säilyminen ja polttoaineen vanheneminen eivät ole sama asia.
        Tulkaamme uskossamme autuaiksi - ei siinä ole mitään vaikeaa D.
        Drag


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt vieläkään hermostu. Eikä sinun tarvitse minua uskoa.
        Etenkin kun kirjoitin seuraavaa.
        ”Tietenkään yksi talvi ei paljoa 98 muuta, mutta vuosikausia se ei kestä säilyttää.”

        Itsellänikin on eräässä harrasteautossa 98 tankissa lokakuusta - toukokuuhuuhun.
        Säilyminen ja polttoaineen vanheneminen eivät ole sama asia.
        Tulkaamme uskossamme autuaiksi - ei siinä ole mitään vaikeaa D.
        Drag

        Miksi hermostuisin? En ymmärrä.

        Pohdin vain, onko kokemusasiantuntemus parempaa kuin yrityksen osaaminen. En edes tehnyt johtopäätöstä.

        Ainakin rokotuksien kohdalla pohjanmaalainen kotiäiti esiintyy televisiossa tasa-arvoisena THL:n asiantuntijan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi hermostuisin? En ymmärrä.

        Pohdin vain, onko kokemusasiantuntemus parempaa kuin yrityksen osaaminen. En edes tehnyt johtopäätöstä.

        Ainakin rokotuksien kohdalla pohjanmaalainen kotiäiti esiintyy televisiossa tasa-arvoisena THL:n asiantuntijan kanssa.

        Löysin viime vuoden Iltalehden autoilusivuilta tämän pätkän.

        ” Bensiini ei säily ikuisuuksia. Suomalainen öljynjalostusyhtiö Neste kertoo, että tavallinen huoltoasemilla myytävä moottoribensiini on tarkoitettu käytettäväksi viimeistään muutaman kuukauden kuluessa tankkauksesta.

        Bensiinin seisoessa pitkään säiliöissä tapahtuu erilaisia hapettumisreaktioita, jolloin osa keveimmistä bensiinin komponenteista haihtuu pois. Tämä tarkoittaa että bensiinin kemiallinen rakenne muuttuu: bensiini alkaa vastata ominaisuuksiltaan moottoripetrolia, eikä sellaisen käyttö nykyaikaisessa moottorissa ole järin viisasta.”

        Olen joskus muualtakin lukenut, ettei Neste anna muuta aikamäärää kuin ”muutaman kuukauden” bensan säilyttämisajaksi.

        Siitä voidaan tietenkin keskustella onko esim. seitsemän kuukautta kestävä talviseisokki pituudeltaan ”muutama kuukausi”.

        Kuten olen itsekin toiminut tuon yhden autoni kanssa, jätän ne 98 talveksi sinne tankkiin.
        Viime talvena en edes muistanut lisätä stabilointi ainetta sinne mukaan.
        Drag


    • Anonyymi

      Haistaahan sen nyt vaikka puutarhatraktorissa. Kun keväällä Strattonin käynnistää, haisee niin saatanasti että naapuri tukehtuu pihalleen.
      Tuoreella ysikasilla taas ei haise pakokaasu käytännössä yhtään.

      Bensiinin säilytysaine auttaa vähän, mutta eivät nykybensat entisajan lyijyllisiä säilyvyydessä vastaa.
      Herkimmin haihtuva komponentti on bentseeni, loput bensasta ovat vähemmän herkästi palavia.
      Kuitenkin moottoribensiini on tuoreena sitä, millaiseksi on tehty, säilytyksessä palamisominaisuudet heikkenevät, moottori paskaantuu, männänrenkaat ja ruiskutussuuttimet paskaantuvat jne.
      95E:tä ei pitäisi käyttää missään muualla kuin autoissa jokapäiväisessä ajossa.
      Siinäkin jos ajoa on vähemmän ysikasi on fiksumpi vaihtoehto.

      Jossain Nissanissa tai Skodassa nyt on ihan yksi vitunmaku vaikka ajaisi shampoolla.
      Ne leviävät jostain muusta kuin polttoaineesta kuitenkin.

      • Anonyymi

        Ei se ole bensa, joka haisee talven jälkeen vaan kaikki muu öljy ja kosteus, joka lähtee liikkeelle sekä koneesta, että sen ulkopuolelta.


      • Anonyymi

        ST1:n mukaan säilyvyydessä ei ole eroa 95E ja 98E välillä.


    • Anonyymi

      Ongelmia tuskin tulee veneissä joita tankataan useamman kerran kesässä, mutta isoissa bensiinikäyttöisissä veneissä joissa tankkaus tehdään kerran kesässä tai jopa harvemmin kannattaisi ehkä harkita tankin ajoittaista tyhjentämistä. _Mitä tuolle ylijäämäbensiinille sitten tehdään onkin toinen juttu sillä auton tankkiin sitä tuskin kannattaa laittaa. Asiasta voisi olla yhteydessä vaikka Kuusankoskelle.

      • Anonyymi

        Ei Kuusankoskella ole jäteasemaa, mutta Kouvolassa on kyllä Myrkkyoja...

        Mikä tahansa jäteasema ottaa vastaan pieniä määriä kotitalouksilta, tyypillisesti 50 litraan saakka. Suurempien määrien vastaanottoa voinee kysellä vaikka Stenalta, Deleteltä, Kuusakoskelta ja mitä niitä nyt on, mutta osa tekee vain B2B:tä. Itse sekoitan auton tankkiin muun paitsi pohjajämät jotka jää reilusti alle 50 litran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Kuusankoskella ole jäteasemaa, mutta Kouvolassa on kyllä Myrkkyoja...

        Mikä tahansa jäteasema ottaa vastaan pieniä määriä kotitalouksilta, tyypillisesti 50 litraan saakka. Suurempien määrien vastaanottoa voinee kysellä vaikka Stenalta, Deleteltä, Kuusakoskelta ja mitä niitä nyt on, mutta osa tekee vain B2B:tä. Itse sekoitan auton tankkiin muun paitsi pohjajämät jotka jää reilusti alle 50 litran.

        Joissakin veneissä polttoainetakin tilavuus saattaa olla 1000 litran luokkaa tai yli. Nuo on juuri niitä veneitä joita tankataan ehkä kerran kesässä. Jos tankkaus on vaikka puolet tankin tilavuudesta ja tankataan täyteen, niinkluin itse teen ja oleten, että moni muukin, niin kyllä se polttoaine ajansaatossa sielä vanhenee ja tulee tarve tyhjentää tankki.
        Kuten sanoit jäteasemat ei ota tuollaisia määriä vastaan, joten osoite olisi lähinnä Stena tms.
        Polttoainetankin voisi tietenkin ajaa tyhjäksi niin, että sinne jää vai se 50l mikä otetaan jäteasemalla vastaan, mutta taitaa olla huono idea sillä tuo viimeinen 50l on mitä todennäköisimmin sitä huonointa laatua ja muutenkin suurella todennäköisyydellä tulisi siinä vain tarve turvautua Trossiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joissakin veneissä polttoainetakin tilavuus saattaa olla 1000 litran luokkaa tai yli. Nuo on juuri niitä veneitä joita tankataan ehkä kerran kesässä. Jos tankkaus on vaikka puolet tankin tilavuudesta ja tankataan täyteen, niinkluin itse teen ja oleten, että moni muukin, niin kyllä se polttoaine ajansaatossa sielä vanhenee ja tulee tarve tyhjentää tankki.
        Kuten sanoit jäteasemat ei ota tuollaisia määriä vastaan, joten osoite olisi lähinnä Stena tms.
        Polttoainetankin voisi tietenkin ajaa tyhjäksi niin, että sinne jää vai se 50l mikä otetaan jäteasemalla vastaan, mutta taitaa olla huono idea sillä tuo viimeinen 50l on mitä todennäköisimmin sitä huonointa laatua ja muutenkin suurella todennäköisyydellä tulisi siinä vain tarve turvautua Trossiin.

        Mistä tiedät, mikä litra tulee viimeisenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joissakin veneissä polttoainetakin tilavuus saattaa olla 1000 litran luokkaa tai yli. Nuo on juuri niitä veneitä joita tankataan ehkä kerran kesässä. Jos tankkaus on vaikka puolet tankin tilavuudesta ja tankataan täyteen, niinkluin itse teen ja oleten, että moni muukin, niin kyllä se polttoaine ajansaatossa sielä vanhenee ja tulee tarve tyhjentää tankki.
        Kuten sanoit jäteasemat ei ota tuollaisia määriä vastaan, joten osoite olisi lähinnä Stena tms.
        Polttoainetankin voisi tietenkin ajaa tyhjäksi niin, että sinne jää vai se 50l mikä otetaan jäteasemalla vastaan, mutta taitaa olla huono idea sillä tuo viimeinen 50l on mitä todennäköisimmin sitä huonointa laatua ja muutenkin suurella todennäköisyydellä tulisi siinä vain tarve turvautua Trossiin.

        Se vesi on siellä tankin pohjalla eikä se tule sieltä viimeisenä vaan heti. Vanha bensa sekoittuu uuteen ja seoksesta tulee tasalaatuinen, poislukien vesi joka kerrostuu pohjalle ellei tankin sisältöä säännöllisesti sekoiteta. Tankin imuputki määrittelee miltä tasolta sitä bensaa käytetään ja kuinka tyhjäksi tankin saa ajamalla. Eli mahdollinen käyntiongelma ei ilmene syksyllä kun tankkia ajetaan tyhjäksi, vaan keväällä kun moottori käynnistetään tankkiin jätetyllä vanhalla bensalla ja vettä on talven aikana kertynyt imuputken tasolle tai yli. Fiksuinta on, että imuputki yltää tankin pohjalle asti ja bensalinjassa on vedenerotin. Vuodessa ei tankkiin tiivisty vettä sen enempää kuin mitä vedenerottimeen mahtuu. Jos vettä on tankissa enemmän, on sitä todennäköisesti tullut tankkauksen yhteydessä ja ongelmat ilmenevät pian tankkauksen jälkeen jolloin syy-seuraus on selkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vesi on siellä tankin pohjalla eikä se tule sieltä viimeisenä vaan heti. Vanha bensa sekoittuu uuteen ja seoksesta tulee tasalaatuinen, poislukien vesi joka kerrostuu pohjalle ellei tankin sisältöä säännöllisesti sekoiteta. Tankin imuputki määrittelee miltä tasolta sitä bensaa käytetään ja kuinka tyhjäksi tankin saa ajamalla. Eli mahdollinen käyntiongelma ei ilmene syksyllä kun tankkia ajetaan tyhjäksi, vaan keväällä kun moottori käynnistetään tankkiin jätetyllä vanhalla bensalla ja vettä on talven aikana kertynyt imuputken tasolle tai yli. Fiksuinta on, että imuputki yltää tankin pohjalle asti ja bensalinjassa on vedenerotin. Vuodessa ei tankkiin tiivisty vettä sen enempää kuin mitä vedenerottimeen mahtuu. Jos vettä on tankissa enemmän, on sitä todennäköisesti tullut tankkauksen yhteydessä ja ongelmat ilmenevät pian tankkauksen jälkeen jolloin syy-seuraus on selkeä.

        Se vesi on siellä pohjalla ja samoin imuputken pää.
        Imuputki ei ota bensaa eikä vettä alempaa kuin putken pää on, mutta ei myöskään ylempää.

        Jos vesi on pohjalla, imuputken pää ei sinne ylety edes bensan loputtua. Jos vesi taas on imuputken pään kohdalla, putki imee sen ensimmäisenä.

        Vain polttoaineen päällä kelluva aine tulee putken kohdalle, kun tankkia ajetaan tyhjäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vesi on siellä pohjalla ja samoin imuputken pää.
        Imuputki ei ota bensaa eikä vettä alempaa kuin putken pää on, mutta ei myöskään ylempää.

        Jos vesi on pohjalla, imuputken pää ei sinne ylety edes bensan loputtua. Jos vesi taas on imuputken pään kohdalla, putki imee sen ensimmäisenä.

        Vain polttoaineen päällä kelluva aine tulee putken kohdalle, kun tankkia ajetaan tyhjäksi.

        Vesi on pohjalla jos sitä tankissa ylipäätään on. Etanoli haihtuu ensimmäisten joukossa ja haihtuminen jäähdyttää jolloin paljaille pinnoille tiivistyy ilmasta kondenssivettä joka valuu pohjalle. Osa etanolista sitoutuu siihen veteen ja pinnalla on parasta etanolitonta bensaa ellei tankkiin ole päässyt kelluvia epäpuhtauksia jostain. Tiivistymällä ei talvisäilytyksen aikana merkittäviä vesimääriä kerry koska ilma on kylmässä kuivaa, mutta voi sitä vuosien saatossa kertyä imuputken tasolle ellei tankkia koskaan tyhjennä. Siksi tankki ajetaan syksyllä mahdollisimman tyhjäksi ja tyhjennetään jämät keväällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesi on pohjalla jos sitä tankissa ylipäätään on. Etanoli haihtuu ensimmäisten joukossa ja haihtuminen jäähdyttää jolloin paljaille pinnoille tiivistyy ilmasta kondenssivettä joka valuu pohjalle. Osa etanolista sitoutuu siihen veteen ja pinnalla on parasta etanolitonta bensaa ellei tankkiin ole päässyt kelluvia epäpuhtauksia jostain. Tiivistymällä ei talvisäilytyksen aikana merkittäviä vesimääriä kerry koska ilma on kylmässä kuivaa, mutta voi sitä vuosien saatossa kertyä imuputken tasolle ellei tankkia koskaan tyhjennä. Siksi tankki ajetaan syksyllä mahdollisimman tyhjäksi ja tyhjennetään jämät keväällä.

        Vesihän sitoutuu etanoliin jolloin se ei jää erikseen tankin pohjalle. Juuri tämän takia ennen lisättiin Masinolia bensan sekaan. Nykyään sitä ei tarvita kun sekä 95 ja 98 sisältävät etanolia. Epäilen vahvasti että etanoli haihtuisi ensimmäisenä. Ennemminkin haihtuvat bensan kevyet tisleet. Tähän taas auttaa jos keväällä lisätään tuoretta bensaa vanhan sekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesihän sitoutuu etanoliin jolloin se ei jää erikseen tankin pohjalle. Juuri tämän takia ennen lisättiin Masinolia bensan sekaan. Nykyään sitä ei tarvita kun sekä 95 ja 98 sisältävät etanolia. Epäilen vahvasti että etanoli haihtuisi ensimmäisenä. Ennemminkin haihtuvat bensan kevyet tisleet. Tähän taas auttaa jos keväällä lisätään tuoretta bensaa vanhan sekaan.

        Eipäile vaan, mutta etanoli on herkempi haihtumaan kuin bensa. Vesi sitoutuu kyllä etanoliin, mutta vedellä kyllästetty etanoli ei sitoudu bensaan vaan viihtyy siellä pohjalla veden kanssa. Kaatamalla bensaan vettä voidaan mitata bensan etanoliprosentti koska suljetunkin mitta-astian pohjalle kertyy enemmän kirkasta nestettä (vettä ja etanolia) kuin etanolibensaan lisätyn veden määrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesihän sitoutuu etanoliin jolloin se ei jää erikseen tankin pohjalle. Juuri tämän takia ennen lisättiin Masinolia bensan sekaan. Nykyään sitä ei tarvita kun sekä 95 ja 98 sisältävät etanolia. Epäilen vahvasti että etanoli haihtuisi ensimmäisenä. Ennemminkin haihtuvat bensan kevyet tisleet. Tähän taas auttaa jos keväällä lisätään tuoretta bensaa vanhan sekaan.

        Etanoli sitoutuu mieluummin veteen kuin bensaan ja lisäämällä riittävästi vettä kaikki etanoli erottuu bensasta. Veteen sitoutunut etanoli erottuu pohjalle ja päällä on täysin käyttökelpoista etanolivapaata bensaa. Etanolin höyrynpaine on bensan höyrynpainetta suurempi, eli se haihtuu herkemmin ja haihtuminen on endoterminen reaktio (vaatii energiaa), eli se vie lämmön (energian) mennessään jolloin esim. bensatankki jäähtyy.

        Kurkkaa vaikka tätä: https://youtu.be/c3if0nZqgvM?si=CMs1UtL1d17Ja6Rx tai tätä https://youtu.be/UOk65gstEKY?si=uBjdK1UrnRq8M8hW


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanoli sitoutuu mieluummin veteen kuin bensaan ja lisäämällä riittävästi vettä kaikki etanoli erottuu bensasta. Veteen sitoutunut etanoli erottuu pohjalle ja päällä on täysin käyttökelpoista etanolivapaata bensaa. Etanolin höyrynpaine on bensan höyrynpainetta suurempi, eli se haihtuu herkemmin ja haihtuminen on endoterminen reaktio (vaatii energiaa), eli se vie lämmön (energian) mennessään jolloin esim. bensatankki jäähtyy.

        Kurkkaa vaikka tätä: https://youtu.be/c3if0nZqgvM?si=CMs1UtL1d17Ja6Rx tai tätä https://youtu.be/UOk65gstEKY?si=uBjdK1UrnRq8M8hW

        Nesteen bensiinioppaasta:
        "Etanolin höyrynpaine
        sellaisenaan on alhainen 15…20 kPa (37,8°C). Etanolin
        vaikutus bensiinin höyrynpaineeseen on kuitenkin
        epälineaarinen: jo parin tilavuusprosentin etanolilisäys nostaa
        höyrynpainetta voimakkaasti. Lisäysmäärän kasvaessa
        höyrynpaine kuitenkin palautuu kohti hiilivetypohjaista
        seosta. "

        Etanolin höyrynpaine on siis paljon pienempi kuin bensiinin.

        10% etanolia sisältävän bensaan liukenee vettä n. 0,5% ennen kuin faasit erottuvat. Se on valtava määrä. Jos tankissa on vähänkin bensaa, ei kondessilla millään tule sellaista määrää. Vaikkapa 0,5 desilitraa 10 litraan. Jos erottuisikin, tankatessa lisää faasit liukenevat takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nesteen bensiinioppaasta:
        "Etanolin höyrynpaine
        sellaisenaan on alhainen 15…20 kPa (37,8°C). Etanolin
        vaikutus bensiinin höyrynpaineeseen on kuitenkin
        epälineaarinen: jo parin tilavuusprosentin etanolilisäys nostaa
        höyrynpainetta voimakkaasti. Lisäysmäärän kasvaessa
        höyrynpaine kuitenkin palautuu kohti hiilivetypohjaista
        seosta. "

        Etanolin höyrynpaine on siis paljon pienempi kuin bensiinin.

        10% etanolia sisältävän bensaan liukenee vettä n. 0,5% ennen kuin faasit erottuvat. Se on valtava määrä. Jos tankissa on vähänkin bensaa, ei kondessilla millään tule sellaista määrää. Vaikkapa 0,5 desilitraa 10 litraan. Jos erottuisikin, tankatessa lisää faasit liukenevat takaisin.

        Bensiinissä on tuhatkunta eri ainetta. Minkä höyrynpainen niistä on bensiinin höyrynpaine?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nesteen bensiinioppaasta:
        "Etanolin höyrynpaine
        sellaisenaan on alhainen 15…20 kPa (37,8°C). Etanolin
        vaikutus bensiinin höyrynpaineeseen on kuitenkin
        epälineaarinen: jo parin tilavuusprosentin etanolilisäys nostaa
        höyrynpainetta voimakkaasti. Lisäysmäärän kasvaessa
        höyrynpaine kuitenkin palautuu kohti hiilivetypohjaista
        seosta. "

        Etanolin höyrynpaine on siis paljon pienempi kuin bensiinin.

        10% etanolia sisältävän bensaan liukenee vettä n. 0,5% ennen kuin faasit erottuvat. Se on valtava määrä. Jos tankissa on vähänkin bensaa, ei kondessilla millään tule sellaista määrää. Vaikkapa 0,5 desilitraa 10 litraan. Jos erottuisikin, tankatessa lisää faasit liukenevat takaisin.

        Siksihän sitä Masinolia bensatankkiin kaadettiin, jotta faasierotus saataisiin käännettyä. Bensan tankkaaminen ei välttämättä riitä, koska bensan etanolipitoisuus saattaa olla liian alhainen. Ihan peruskoulun oppeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesihän sitoutuu etanoliin jolloin se ei jää erikseen tankin pohjalle. Juuri tämän takia ennen lisättiin Masinolia bensan sekaan. Nykyään sitä ei tarvita kun sekä 95 ja 98 sisältävät etanolia. Epäilen vahvasti että etanoli haihtuisi ensimmäisenä. Ennemminkin haihtuvat bensan kevyet tisleet. Tähän taas auttaa jos keväällä lisätään tuoretta bensaa vanhan sekaan.

        Masinolin lisääminen tankkiin on kuin punttiin kuseminen. Lämmittää hetken mutta pian on entistä surkeampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensiinissä on tuhatkunta eri ainetta. Minkä höyrynpainen niistä on bensiinin höyrynpaine?

        Liuoksessa yksittäisten komponenttien höyrynpaine ei ole sama kuin puhtaana. Esimerkkinä vaikkapa vesi-glykoli, josta vesi ei kiehu pois 100 C:ssä.

        Bensiinin höyrynpaine on tietysti kokonaisuuden. Jos höyrynpaine on vaikkapa 50 kPa, 100 kPa normaalissa ilmanpaineessa puolet tankin kaasutilavuudesta on bensahöyryä ja puolet ilmaa eli bensahöyryjen osapaine on 50 kPa. Mikä tuon bensahöyryn koostumus on eli mikä on vaikkapa etanolin osapaine? Siihen en osaa vastata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksihän sitä Masinolia bensatankkiin kaadettiin, jotta faasierotus saataisiin käännettyä. Bensan tankkaaminen ei välttämättä riitä, koska bensan etanolipitoisuus saattaa olla liian alhainen. Ihan peruskoulun oppeja.

        Nykyään bensassa on paljon etanolia. 98E:ssäkin 5% (tuo on maksimi, mutta tyypillisesti kai lähellä sitä). Bensan lisääminen mahdollistaa suuremman vesimäärän liukenemisen. Masinolin annosteluohjeissa on litra/40 litraa eli 2,5 %.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Masinolin lisääminen tankkiin on kuin punttiin kuseminen. Lämmittää hetken mutta pian on entistä surkeampaa.

        Mikä vika Masinolin lisäämisessä on? Nykyään tarpeetonta, kun etanolia on tarpeeksi valmiiksi. Tuollahan saa veden liukenemaan ja palamaan ongelmitta bensan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vesihän sitoutuu etanoliin jolloin se ei jää erikseen tankin pohjalle. Juuri tämän takia ennen lisättiin Masinolia bensan sekaan. Nykyään sitä ei tarvita kun sekä 95 ja 98 sisältävät etanolia. Epäilen vahvasti että etanoli haihtuisi ensimmäisenä. Ennemminkin haihtuvat bensan kevyet tisleet. Tähän taas auttaa jos keväällä lisätään tuoretta bensaa vanhan sekaan.

        Etanoli sitoutuu mieluummin veteen kuin bensaan. Ilmankosteuskin riittää jos ilmaa vaihtuu paljon. Etanoli kiihdyttää haihtumista joka lisää kondensiota. Ei etanolibensaa ole tarkoitettu varastoitavaksi muualla kuin suljetussa astiassa ja veneiden polttoainetankit on sille aivan liian alkeellisia. Bensasäkki olisi parempi kuin kova bensatankki (vrt viinin säilyvyys avatussa pullossa vs hanapakkauksessa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanoli sitoutuu mieluummin veteen kuin bensaan. Ilmankosteuskin riittää jos ilmaa vaihtuu paljon. Etanoli kiihdyttää haihtumista joka lisää kondensiota. Ei etanolibensaa ole tarkoitettu varastoitavaksi muualla kuin suljetussa astiassa ja veneiden polttoainetankit on sille aivan liian alkeellisia. Bensasäkki olisi parempi kuin kova bensatankki (vrt viinin säilyvyys avatussa pullossa vs hanapakkauksessa).

        Juuri sen takia bensa-asemilla on säkkejä polttoaineen säilyttämiseen eikä kiinteitä tankkeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanoli sitoutuu mieluummin veteen kuin bensaan. Ilmankosteuskin riittää jos ilmaa vaihtuu paljon. Etanoli kiihdyttää haihtumista joka lisää kondensiota. Ei etanolibensaa ole tarkoitettu varastoitavaksi muualla kuin suljetussa astiassa ja veneiden polttoainetankit on sille aivan liian alkeellisia. Bensasäkki olisi parempi kuin kova bensatankki (vrt viinin säilyvyys avatussa pullossa vs hanapakkauksessa).

        Etanoli ja vesi liukenevat bensaan, kun vettä ei ole tolkuttomasti etanoliin verrattuna. 10% etanolilla bensaan voi laittaa 0,5% vettä, mikä on valtava määrä kondessia ajatellen.

        Onko joku viite sille, että etanoli höyrystyy erityisen herkästi bensasta? Itse en sellaista löytänyt, vaan 10% etanolia sisältävän bensankin höyryt olivat pääosin bensakomponentteja.

        Miten etanolin haihtuminen kiihdyttää kondenssia? Joo vaatii enemmän energiaa eli viilentää, mutta silloinhan haihtuu vähemmän. Lisäksi ilmassa on hyvin vähän kosteutta, grammoja kuutiossa, joten ilman pitäisi tankissa vaihtua valtavaa vauhtia, että olisi mistä kondensoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanoli ja vesi liukenevat bensaan, kun vettä ei ole tolkuttomasti etanoliin verrattuna. 10% etanolilla bensaan voi laittaa 0,5% vettä, mikä on valtava määrä kondessia ajatellen.

        Onko joku viite sille, että etanoli höyrystyy erityisen herkästi bensasta? Itse en sellaista löytänyt, vaan 10% etanolia sisältävän bensankin höyryt olivat pääosin bensakomponentteja.

        Miten etanolin haihtuminen kiihdyttää kondenssia? Joo vaatii enemmän energiaa eli viilentää, mutta silloinhan haihtuu vähemmän. Lisäksi ilmassa on hyvin vähän kosteutta, grammoja kuutiossa, joten ilman pitäisi tankissa vaihtua valtavaa vauhtia, että olisi mistä kondensoida.

        Tässä on mitattu haihtuvia eri bensoista. Etanolia haihtuu hyvin vähän, mutta etanolipitoisesta bensasta haihtuu muuta enemmän. Ei taida siis etanoli haihtua ensimmäisenä.

        https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC36839/6839 - EVAP_Final_Report_final_isbn.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanoli ja vesi liukenevat bensaan, kun vettä ei ole tolkuttomasti etanoliin verrattuna. 10% etanolilla bensaan voi laittaa 0,5% vettä, mikä on valtava määrä kondessia ajatellen.

        Onko joku viite sille, että etanoli höyrystyy erityisen herkästi bensasta? Itse en sellaista löytänyt, vaan 10% etanolia sisältävän bensankin höyryt olivat pääosin bensakomponentteja.

        Miten etanolin haihtuminen kiihdyttää kondenssia? Joo vaatii enemmän energiaa eli viilentää, mutta silloinhan haihtuu vähemmän. Lisäksi ilmassa on hyvin vähän kosteutta, grammoja kuutiossa, joten ilman pitäisi tankissa vaihtua valtavaa vauhtia, että olisi mistä kondensoida.

        Haihdutusprosessi on aina endoterminen haihtui mitä tahansa ja sopica määrä etanolia kiihdyttää haihtumista sanoo Nestekin. Tolkuttomia määriä vwttä voi tulla muualta kuin ilmasta ja ilmankosteua vain lisää kuormaa. Ei 98E:ssä ole 10% etanolia, ei välttämättä edes 5%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haihdutusprosessi on aina endoterminen haihtui mitä tahansa ja sopica määrä etanolia kiihdyttää haihtumista sanoo Nestekin. Tolkuttomia määriä vwttä voi tulla muualta kuin ilmasta ja ilmankosteua vain lisää kuormaa. Ei 98E:ssä ole 10% etanolia, ei välttämättä edes 5%.

        Voi tietysti tulla vuotovesiä tankkiin, mutta silloin on systeemissä vikaa. Kondenssivettä tulee mitättömän vähän. Myöskään ei voi paljoa haihtua, koska haihtuminen loppuu kokonaan kun bensahöyryjen osapaine tankissa vastaa höyrynpainetta ko. lämpötilassa. Kylmässä se on aika vähän 10-20 kPa eli 10-20% tilavuudesta. Haihtuminen jatkuu vasta kun ilmaa on päässyt tankkiin eli sekin vaatii ilmanvaihtoa tankissa. Normaalissa hyvin pienen huohottimen tapauksessa ilmaa pääsee vain lämpötila- ja ilmanpainevaihteluiden avulla. Se ei kovin kummoista ilmanvaihtoa tuo. Noita haihtuvia sentään on tankin kaasutilassa luokkaaa 100 g/kuutio eikä vain muutama g/kuutio kuten vettä. Niitä siis voi haihtua jopa litra talvessa samaan aikaan kun vettä tulee teelusikallinen


    • Anonyymi

      Kumma kun mökillä ruohonleikkureiden ja veneen tankkiin jäänyt aina bensaa ja aina käynnistyneet ongelmitta keväällä. 98:ia aina käyttänyt, säilyy paremmin kuin 95.

      Älkää nyt helkutti alkako tyhjentämään tankkeja. Siiä on riskinsä. Säilytysainetta voi laittaa syksyllä tankkiin ja ajaa se koneeseen jos haluaa.

      • Anonyymi

        Minulla on kiintotankkisessa Mercuryssä ollut useammankin vuoden vanhaa bensaa ja aina on käynnistynyt. Kaasaria ei ole täytynyt putsailla sen jälkeen kun uusin bensansuodattimen. Tietysti jos laittaa tuoretta bensaa sekaan niin aina parempi.


      • Anonyymi

        Bensassa on säilytysainetta ihan ilman lisäämistäkin.


    • Anonyymi

      Minä kaadan bensan yli laidan ja sytytän palamaan kun vene on ensin nostettu maalle.

    • Anonyymi

      Jos oikein ymmärrän tuon tekstin, niin Nesteen tuotepäällikkö täyttää tankin piripintaan pienkonebensalla, jonka valuttaa pois keväällä.
      Meillä kaikilla ei ole työsuhdebensaa, joten pitää miettiä tarkkaan onko muita vaihtoehtoja. Minulle tuo maksaisi pari tonnia ja sille rahalle on muutakin käytöä.

      Yksi asia tarttui kuitenkin tuosta mieleen ja se on paljon puhuttu kondensoituminen. Vettä kondensoituu tyhjään tankkiin paljon enemmän kuin täyteen koska ilmatilavuus on eri. Se vesi kulkee koneen läpi, jos sitä ei poisteta keväällä.

      Vaihtoehtona on joko paljon vettä ja todennäköisesti pilaantunut bensa tai vähän vettä ja paremmin säilynyt bensa. Bensa pilaantuu paljon todennäköisemmin vajaassa tankissa, jossa on vettä kuin täydessä tankissa.

      Bensan säilyvyyden kannalta parasta on täysi tankki, mutta onko parempi, että on talven yli paremmin säilynyttä bensaa täysi tankki vai huonosti säilynyttä vesibensaa tilkka pohjalla?
      Se varmaan riippuu säilytysolosuhteista.

      Parasta on tehdä kuin bensan myyjä ja täyttää tankki piripintaan pienkonebensalla ja heittää se keväällä pois.



      https://www.is.fi/autot/art-2000005386225.html

      • Anonyymi

        Paras ajaa syksyllä tankki tyhjäksi ja vene lämmitettyyn halliin.


      • Anonyymi

        Lainasin tähän tuon Nesteen kaverin lausunnon.

        ”– Asian suhteen on olemassa kahta koulukuntaa. Osa tyhjentää tankkinsa kokonaan, mutta ainakin itse täytän säiliöt talveksi pienmoottoribensiinillä. Jos varastointilämpötilat vaihtelevat suuresti, saattaa sen seurauksena vajaana olevaan tankkiin kertyä ilman tiivistyessä vettä. Polttoaineessa oleva vesi aiheuttaa sitten käyntiongelmia keväällä sekä ruostuttaa polttoainejärjestelmän osia, kertoo Nesteen tuotepäällikkö Ari Engman.”

        Minä en tuosta tekstistä saa sellaista kuvaa, että hän laskisi sen pienkonebensan keväällä pois.
        Siinä ei tietenkään ole mitään järkeäkään, sillä sen bensan voi ajaa seuraavana kesänä pois ja sen jälkeen voi tankata 98 syksyyn saakka.

        Monien pelkäämää kondenssivettä ei nykyisin tarvitse ihmetellä, sillä valtio on ystävällisesti hoitanut asian.
        Saamme jokaisella tankkauksella riittävästi etanolia sen kondenssiveden häätöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainasin tähän tuon Nesteen kaverin lausunnon.

        ”– Asian suhteen on olemassa kahta koulukuntaa. Osa tyhjentää tankkinsa kokonaan, mutta ainakin itse täytän säiliöt talveksi pienmoottoribensiinillä. Jos varastointilämpötilat vaihtelevat suuresti, saattaa sen seurauksena vajaana olevaan tankkiin kertyä ilman tiivistyessä vettä. Polttoaineessa oleva vesi aiheuttaa sitten käyntiongelmia keväällä sekä ruostuttaa polttoainejärjestelmän osia, kertoo Nesteen tuotepäällikkö Ari Engman.”

        Minä en tuosta tekstistä saa sellaista kuvaa, että hän laskisi sen pienkonebensan keväällä pois.
        Siinä ei tietenkään ole mitään järkeäkään, sillä sen bensan voi ajaa seuraavana kesänä pois ja sen jälkeen voi tankata 98 syksyyn saakka.

        Monien pelkäämää kondenssivettä ei nykyisin tarvitse ihmetellä, sillä valtio on ystävällisesti hoitanut asian.
        Saamme jokaisella tankkauksella riittävästi etanolia sen kondenssiveden häätöön.

        "Siksi yli talven tankissa ollut bensiini on hyvä valuttaa pois ennen käynnistystä tai ainakin lisätä tuoretta polttoainetta joukkoon, Engman jatkaa."

        Minusta on loogista, että henkilö tekee sen, joka on hänen mielestään hyvä tehdä, kun kerran on asiantuntijakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lainasin tähän tuon Nesteen kaverin lausunnon.

        ”– Asian suhteen on olemassa kahta koulukuntaa. Osa tyhjentää tankkinsa kokonaan, mutta ainakin itse täytän säiliöt talveksi pienmoottoribensiinillä. Jos varastointilämpötilat vaihtelevat suuresti, saattaa sen seurauksena vajaana olevaan tankkiin kertyä ilman tiivistyessä vettä. Polttoaineessa oleva vesi aiheuttaa sitten käyntiongelmia keväällä sekä ruostuttaa polttoainejärjestelmän osia, kertoo Nesteen tuotepäällikkö Ari Engman.”

        Minä en tuosta tekstistä saa sellaista kuvaa, että hän laskisi sen pienkonebensan keväällä pois.
        Siinä ei tietenkään ole mitään järkeäkään, sillä sen bensan voi ajaa seuraavana kesänä pois ja sen jälkeen voi tankata 98 syksyyn saakka.

        Monien pelkäämää kondenssivettä ei nykyisin tarvitse ihmetellä, sillä valtio on ystävällisesti hoitanut asian.
        Saamme jokaisella tankkauksella riittävästi etanolia sen kondenssiveden häätöön.

        Ei tee hyvää häätää sitä vettä moottorin läpi mutta valtio pakottaa siihen ellei itse ala poistamaan etanolia bensasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tee hyvää häätää sitä vettä moottorin läpi mutta valtio pakottaa siihen ellei itse ala poistamaan etanolia bensasta.

        Mitäs pahaa moottorille on siitä, että promille pari bensasta on siihen liuonnutta vettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs pahaa moottorille on siitä, että promille pari bensasta on siihen liuonnutta vettä?

        Avaa ysifemmalla kymmenen vuotta ajettu kaasari niin tiedät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs pahaa moottorille on siitä, että promille pari bensasta on siihen liuonnutta vettä?

        Etanoli altistaa metalliosat korroosiolle sisältämänsä hapen ja siihen helposti liukenevan veden takia, sanoo Motiva ja moni muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etanoli altistaa metalliosat korroosiolle sisältämänsä hapen ja siihen helposti liukenevan veden takia, sanoo Motiva ja moni muu.

        Ja ilman etanolia ei vesi bensaan liukene. Problem solved.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs pahaa moottorille on siitä, että promille pari bensasta on siihen liuonnutta vettä?

        Kun ei voi tietää paljonko siinä lopulta on vettä. Ellei ole etanolia ei voi olla vettä. Vesi aiheuttaa mm. nakutusta ja ellei moottorissa ole nakutusanturia niin voi tulla pahaa jälkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei voi tietää paljonko siinä lopulta on vettä. Ellei ole etanolia ei voi olla vettä. Vesi aiheuttaa mm. nakutusta ja ellei moottorissa ole nakutusanturia niin voi tulla pahaa jälkeä.

        Ei kai se bensaan liuennet vesi aiheuta sen enempää nakutusta kuin korroosiotakaan. Sitä on kuitenkin enintään promilleja ja pakokaasuissa sitä on varsin reilusti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai se bensaan liuennet vesi aiheuta sen enempää nakutusta kuin korroosiotakaan. Sitä on kuitenkin enintään promilleja ja pakokaasuissa sitä on varsin reilusti.

        Aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai se bensaan liuennet vesi aiheuta sen enempää nakutusta kuin korroosiotakaan. Sitä on kuitenkin enintään promilleja ja pakokaasuissa sitä on varsin reilusti.

        Kyllä se noita oireita tunnetusti aiheuttaa, mutta omapahan on asiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen!

        Ei tämä ole mikään uskontopalsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä ole mikään uskontopalsta.

        Aamen tarkoittaa suomeksi "totisesti". E-tec- ja muut 2-tahtihörhöt ovat kylläkin tehneet tästä foorumista uskontopalstan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Siksi yli talven tankissa ollut bensiini on hyvä valuttaa pois ennen käynnistystä tai ainakin lisätä tuoretta polttoainetta joukkoon, Engman jatkaa."

        Minusta on loogista, että henkilö tekee sen, joka on hänen mielestään hyvä tehdä, kun kerran on asiantuntijakin.

        Oletko oikeasti sitä mieltä, että hän poistaa talven yli tankissa seisseen pienmoottoribensan?

        Eiköhän tuossa tarkoiteta, että jos tankissa on talven seissyttä tavallista bensaa, niin se otetaan pois tai lisätään uutta bensaa sinne joukkoon.

        Tuo pienkonebensa on useita vuosia säilyvää, joten sitä ei kukaan täysipäinen valuta tankista sen jälkeen kun on kerran sitä sinne kaatanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko oikeasti sitä mieltä, että hän poistaa talven yli tankissa seisseen pienmoottoribensan?

        Eiköhän tuossa tarkoiteta, että jos tankissa on talven seissyttä tavallista bensaa, niin se otetaan pois tai lisätään uutta bensaa sinne joukkoon.

        Tuo pienkonebensa on useita vuosia säilyvää, joten sitä ei kukaan täysipäinen valuta tankista sen jälkeen kun on kerran sitä sinne kaatanut.

        Eikös se pienkonebensa ole herkkää vedelle, kun ei ole etanolia? Siis jos uskoo kondenssia kertyvän, tuo olisi käyttökelvotonta talven jäljiltä.

        Onneksi en usko. Erilaisia bensoja ja moottoreita ollut 70-luvulta lähtien ja koskaan en ole laittanut säilöntäaineita enkä Masinolia, puhumattakaan tankin tyhjennyksestä tai täyttämisestä piripintaan. Silti mystisesti venemoottorit, moottoripyörät ja ruohonleikkurit mystysesti ovat aina toimineet ongelmitta talven jäljiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se pienkonebensa ole herkkää vedelle, kun ei ole etanolia? Siis jos uskoo kondenssia kertyvän, tuo olisi käyttökelvotonta talven jäljiltä.

        Onneksi en usko. Erilaisia bensoja ja moottoreita ollut 70-luvulta lähtien ja koskaan en ole laittanut säilöntäaineita enkä Masinolia, puhumattakaan tankin tyhjennyksestä tai täyttämisestä piripintaan. Silti mystisesti venemoottorit, moottoripyörät ja ruohonleikkurit mystysesti ovat aina toimineet ongelmitta talven jäljiltä.

        Päinvastoin! Etanolibensa on herkkä vedelle. Ilman etanolia ei bensa reagoi veden kanssa ja pysyy käyttökelpoisena, mutta se menee piloille kun siihen sotketaan etanolia ja vettä. Moottoreiden ongelma on ettei ne käy vedellä, mutta silti jotkut haluavat pakkosyöttää moottorin polttoainejärjestelmään vettä joko etanolilla tai ilman, vaikka ainoa fiksu teko olisi veden poisto ennen sen päätymistä moottorin polttoainejärjestelmään. Ilman etanolia vesi on valmiiksi eroteltu bensasta ja helppo poistaa. Tuppaa vaan etanolia tulemaan tankatessa pakkosyötöllä enemmän kuin vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen tarkoittaa suomeksi "totisesti". E-tec- ja muut 2-tahtihörhöt ovat kylläkin tehneet tästä foorumista uskontopalstan...

        Aamenta edeltää rukous. Ilmeisesti tuossa joku sitten rukoili ettei omalle kohdalle osuisi ongelmia bensaan liuenneen veden kanssa. Ei siinä rukoukset auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko oikeasti sitä mieltä, että hän poistaa talven yli tankissa seisseen pienmoottoribensan?

        Eiköhän tuossa tarkoiteta, että jos tankissa on talven seissyttä tavallista bensaa, niin se otetaan pois tai lisätään uutta bensaa sinne joukkoon.

        Tuo pienkonebensa on useita vuosia säilyvää, joten sitä ei kukaan täysipäinen valuta tankista sen jälkeen kun on kerran sitä sinne kaatanut.

        Mies puhui omalla nimellään ja yhtiön arvovallalla, joten se puoltaa vilpittömyyden puolesta, vaikka yhtiön motiivina onkin eittämättä myydä enemmän bensaa.

        Pidän aivan mahdollisena, että jos hänellä on pieni ruohonleikkuri, jonka tankkiin mantuu pari litraa bensaa, hän täyttää sen syksyllä pienkonebensalla ja valuttaa sen keväällä pois. Se on, kuten jutussa mainittiin, kaikkein paras vaihtoehto. Kustannukset ovat vain kympin verran.

        Eli, uskon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai se bensaan liuennet vesi aiheuta sen enempää nakutusta kuin korroosiotakaan. Sitä on kuitenkin enintään promilleja ja pakokaasuissa sitä on varsin reilusti.

        Polttoaineeseen liuennut vesi vaikuttaa polttoaineen oktaanilukuun, alentunut oktaanuluku aiheuttaa nakutusta ja lopulta moottorin rikkoutumisen. Mm. USCG ei suosittele etanolibensan käyttöä veneissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä ole mikään uskontopalsta.

        On tämä, keskustelu perustuu loukkaamattomiin teeseihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tämä, keskustelu perustuu loukkaamattomiin teeseihin.

        Keskustelu on mitä on, jos sitäkään, mutta tämä palsta ei edelleenkään ole mikään uskontopalsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelu on mitä on, jos sitäkään, mutta tämä palsta ei edelleenkään ole mikään uskontopalsta.

        Kaikkiin asioihin voi suhtautua uskonnollisesti. Vaikka kakstahtisiin koneisiin ja meriläiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies puhui omalla nimellään ja yhtiön arvovallalla, joten se puoltaa vilpittömyyden puolesta, vaikka yhtiön motiivina onkin eittämättä myydä enemmän bensaa.

        Pidän aivan mahdollisena, että jos hänellä on pieni ruohonleikkuri, jonka tankkiin mantuu pari litraa bensaa, hän täyttää sen syksyllä pienkonebensalla ja valuttaa sen keväällä pois. Se on, kuten jutussa mainittiin, kaikkein paras vaihtoehto. Kustannukset ovat vain kympin verran.

        Eli, uskon.

        Tuohon ei voi muuta sanoa kuin - Aamen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon ei voi muuta sanoa kuin - Aamen.

        Olet väärässä. Siihen oi myös sanoa esim: PYH!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamenta edeltää rukous. Ilmeisesti tuossa joku sitten rukoili ettei omalle kohdalle osuisi ongelmia bensaan liuenneen veden kanssa. Ei siinä rukoukset auta.

        Rukous on tapana päättää aameneen. Mutta amen ei itsessään edellytä mitään rukousta, eikä de facto edellytä edes uskonnollista kontekstia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rukous on tapana päättää aameneen. Mutta amen ei itsessään edellytä mitään rukousta, eikä de facto edellytä edes uskonnollista kontekstia.

        Kyllä sillä Suomessa aina on uskonnollinen sävy. Ei fiftysixtykään vaadi keskustelua Nykäsestä, mutta kaikki ajattelevat nykästä kun fiftysixty mainitaan. Mkkään ei de facto edellytä mitään kontekstia, voin kommentoida koko tätä keskustelua vaikka kommentoimalla "kukkakaali ja papupata", mutta kyllä kaikki ensimmäisenä miettii miten tämä nyt tähän liittyy...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Siihen oi myös sanoa esim: PYH!

        Olet täysin oikeassa. Tuo käyttämäni sana on liian hieno tuohon paikkaan D.


    • Anonyymi

      20 Ave Mariaa joista puolet latinaksi ja Bilteman kevytpeite veneen sateensuojaksi. Keväällä sitten kutsutaan belsepuuppia kun pressu on rikki eikä kone käy..

    • Anonyymi

      Sekoitan spraittiin ja votkaan ja kiskaisen kurkusta alas

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1194
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      52
      716
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      588
    Aihe