Talous nuorella

Anonyymi-ap

Arvoisat opiskelijat, olen samaa mieltä, että opintorahaa ja asumistukea ei tule missään nimessä leikata.

Sitten on se oma osuus siinä rahna käytössä, rahaa tuskin kenelläkään on niin, että ei tarvitse luopua haaveista tällä hetkellä. Niille saattaa löytyä mahdollisuus myöhemmin.

Jokainen saa jonkinlaista rahaa kuukaudessa ja siinä sitten pitää osata ymmärtää, miten sillä voi elää eli saada välttämättömät asiat, katto pään päälle ja ruoka ja jotain pientä.
Pahinta mitä voit tehdä on kuvitella, että voit istua baareissa elämää parantamassa, katsoppa tarkemmin sinne astuessa, mitä todella näet.
Sinulla saattaa olla luottokortti, sen luottopuolen käyttäminen on suuri riski, saada sotkettua koko elämänsä, sillä se se täytyy maksaa takaisin ja joka sentti.

Jos olet päässyt opiskelemaan, toivon ettet lähde huvielämään hävittämään mahdollisuuksiasi eli kahta ei voi tehdä opiskella ja elää kuin viimeistä päivää.
Ja tuon hilpeän elämän hinta voi olla, koko elämän mittainen jatkuva puute ja kurjuus, opiskelulla sen sijaan on mahdollisuuksia saada hyvä työpaikka ja arvokkaampi elämä.

Joskus toivon, että jokainen yli varojensa eläjä jää ulostoton nalkkiin eli menee luottotiedot, silloin enää ei velaksi voi elää. Tulee paljon vaikeuksia asioiden hoitamiseen. Sen tien käytyään tietää varmasti syyn aiheuttaneensa itse tyhmällä toiminnalla. Kyllä houkutuksia riittää, pitää osata olla menemättä näihin ansoihin.

Myös jokaisen aikuisen tulisi laittaa jokunen lantti silloin tulevien aikojen varalle, eikä elää koko palkka aina ennen uutta. Sillä tulevaisuus on hyvä rakentaa vankemmalle pohjalle, ennen pitkää alkaa varmasti jo jäädä hieman esim. lomamatkoihin ja muuhun vapaa-ajan viettoon varoja.
Pahinta on istus baareissa ja juoda lipittää viinaksi ja saada itsensä siihen kuntoon, että kotimatkakin on itselle aiheutettu turvattomuus, sinut huomataan ja yritetään tyhjentää täysin ja hakata tai vieläkin pahempaa.

Kulje selvinpäin ja nauti elämästä.

4

392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mikäli ilo ilman viinaa on teeskentelyä, niin suru viinan puutteessa ainakin on aitoa.

• Anonyymi

Opiskelijaelämään kuuluu myös se huvittelu, ja se on osa ihmisten sosiaalista kanssakäymistä. Harvinaisen kusipäinen kommentti tämä: "Joskus toivon, että jokainen yli varojensa eläjä jää ulostoton nalkkiin eli menee luottotiedot." Eli toivot jo lähtökohtaisesti pahaa muille. Et vaikuta kovinkaan tasapainoiselta ihmiseltä, enemmänkin katkeralta ja vihaa täynnä olevalta. Itselläni on aina oli työpaikka ollut mikä vaan, niin jäänyt ylimääräistä rahaa säästöön. Opintoihin ei tarvinnut ottaa lainaa, niin ei ole sitäkään maksettavana. Ainoa isompi laina on asuntolaina. Kaikki autot mitkä olen omistanut, niin olen hankkinut ilman lainoja. Eli oma käytetty auto+käteistä. Aika pohjalla pitää olla, että alkaa baarissa vinguttamaan VISA-korttia tmv. Itse olen muutaman isomman ostoksen tehnyt luotolla, koska joskus sitä kautta sai jatkotakuun kodinkoneisiin. Ei tuokaan tainnut olla kuin 6 kk:tta, mutta kuitenkin.

• Anonyymi

Opintorahasta ja asumistuesta putäisi luopua kokonaan. Tehkää opiskelijat töitä tai ottakaa lainaa. Ei yhteiskunnan pidä maksaa teidän opiskeluja. Päin vastoin koulutuksesta pitäisi tulla maksullista.

• Anonyymi

Ja sinut pitäisi köyttää junarataan, ja antaa junan ajaa yli.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      54
      2678
    2. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      62
      2542
    3. SDP:n lyhyt selviytymisopas

1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p
      Maailman menoa
      26
      2046
    4. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      62
      1832
    5. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      55
      1805
    6. Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea

Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa
      Maailman menoa
      32
      1351
    7. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      41
      935
    8. Toivoisitko

Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit
      Ikävä
      111
      857
    9. Nanna Karalahti :Paljastus bisneksistä Jere Karalahden kanssa!

Ottanut yhteyttä seiskalehden toimittajaan ja kertonut totuuden yhteisestä Herotreeni-nimisestä verkkovalmenuksesta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      826
    10. Sotekeskus

Aloite on hyvä, kiitokset siitä. Mutta jos olette yhtään seuranneet hyvinvointialueen kokouksia niin sehän on jo nuijit
      Ähtäri
      37
      804
    Aihe