Miksi Markionin evankeliumi ei ole tieteellisesti pätevä lähde?

Todetaan heti alkuun, että aihe on ateismin ydintä. Olen 100% jeesusateisti ja pidän Jeesusta puhtaasti myyttinä, en historiallisena henkilönä. Jos Markionin evankeliumi on yhtä pätevä lähde kuin muut evankeliumit, se todistaa Jeesuksen puhtaasti henkiolennoksi eli myytiksi.

Kysymys siis kuuluu, onko Markionin evankeliumi tieteellisesti pätevä lähde? Mikä tekee siitä erilaisen kuin synoptiset evankeliumit? Onko tieteessä kriteeriä kerettiläinen, harhaoppinen tai epäjumalallinen?

Markion oli muuten ihan ensimmäinen kirkkoisä, joka kokosi UT:n kaanoniksi. Hän piti Paavalia ainoana oikeassa olevana apostolina koska Paavalille Jeesus oli puhtaasti henkiolento. Markionin mielestä muut kirkkoisät olivat menneet harhaan kun sepittivät Jeesusta ihmiseksi.

"He considered himself a follower of Paul the Apostle, whom he believed to have been the only true apostle of Jesus Christ; his doctrine is called Marcionism.

Marcion held Jesus to be the son of the Heavenly Father but understood the incarnation in a docetic manner, i.e. that Jesus' body was only an imitation of a material body, and consequently denied Jesus' physical and bodily birth, death, and resurrection. "

https://en.wikipedia.org/wiki/Marcion_of_Sinope

14

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Markion? Nevö hööd. Taitaa koko Markion olla samaa tarukalustoa kuin Jeesus.

    • "Miksi Markionin evankeliumi ei ole tieteellisesti pätevä lähde?"

      Korjataan sen verran, että kyllä se on ihan pätevä ja paljon tutkittu lähde. Useat tutkijat pitävät sitä varhaisimpana evankeliumina, jonka pohjalta muut kanoniset evankeliumit on sitten tehty ja tietysti niihin lisäilty juttuja. Markionin evankeliumi olis näin ollen ratkaisu synoptiseen ongelmaan.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Priority_of_the_Gospel_of_Marcion

      Mutta tästä huolimatta Markionin evankeliumia ei käytetä historiallisen Jeesuksen tutkimuksessa. Ilmeisesti teologia on niin laaja tieteenala, että toisella laidalla tutkitaan Evankeliumia, jossa Jeesus on puhtaasti henkiolento ja toisella laidaalla pää märkänä todistellaan, että ei kun hei, se onkin ihminen.

      • Anonyymi

        Jeesus on aivan täyttä sontaa,
        ja juuri siksi niin uskomatontaa.


      • Anonyymi

        Markion eli paljon myöhemmin kuin muiden evankeliumien kirjoittajat ja Paavali. Ei se mikään ensimmäinen ja alkuperäinen evankeliumin lähde ole.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Markion


      • Anonyymi kirjoitti:

        Markion eli paljon myöhemmin kuin muiden evankeliumien kirjoittajat ja Paavali. Ei se mikään ensimmäinen ja alkuperäinen evankeliumin lähde ole.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Markion

        Et ilmeisesti lue lähteitä vaan jankutat itsepintaisesti uskonnollista soopaasi. Osa tutkijoista on sitä mieltä, että Markionin evankeliumi on ensimmäinen. Tämä ratkaisisi synoptisen ongelman ja tukee evankeliumien myöhästä kirjoitusajankohtaa eli ne on kirjoitettu vasta 2. vuosisadalla.

        In his 2013 book, The First New Testament: Marcion's Scriptural Canon, Jason BeDuhn considers that the gospel of Marcion was not produced or adapted by Marcion, but instead that the Gospel of Marcion was a preexisting gospel adopted by Marcion and his movement.

        In his 2014 book Marcion and the Dating of the Synoptic Gospels, Markus Vinzent considers that the gospel of Marcion precedes the four gospels (Matthew, Mark, Luke, and John).

        In his 2015 book, Klinghardt shares the same opinion as BeDuhn and Vinzent on the priority and influence of the Gospel of Marcion, as well as on its adoption by Marcion. He considers that the Gospel of Marcion preceded and influenced the four gospels (Matthew, Mark, Luke, and John). Klinghardt and BeDuhn reaffirmed their opinions in two 2017 articles.

        The Marcion priority also implies a model of the late dating of the New Testament Gospels to the 2nd century – a thesis that goes back to David Trobisch, who, in 1996 in his habilitation thesis accepted in Heidelberg, presented the conception or thesis of an early, uniform final editing of the New Testament canon in the 2nd century.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Priority_of_the_Gospel_of_Marcion

        Näitä on helppo pitää totena. Markionin evankeliumi on konsistentti Paavalin kirjeiden kanssa (Kristus on puhtaasti henkiolento) ja niissä on yksinkertaisempaa kieltä ja vähemmän yksityiskohtia. Näitä yksinkertaistuksia ei ole tehty poistamalla kohtia vaan kanonisiin evankeliumeihin on sepitetty lisää yksityiskohtia kun ne on kirjoitettu myöhemmin. Markion ei ole myöskään kirjoittanut evankeliumia harhaoppisesti poistamalla kaikki oman näkemyksen vastaiset asiat vaan siellä on myös Markionille epäedullisia lähteitä.

        Joka tapauksessa tämä Markionin evankeliumi on kyllä tuhoisa niille, jotka yrittävät pää märkänä todistella historiallista Jeesusta.


    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä kristityt eivät usko markionismin tavoin? Näin poistuisi valtava määrä ristiriitoja ja epäloogisuuksia:
      -VT:n sadistinen ja kostonhimoinen Jahve vs. UT:n hyväntahtoinen Taivaanisä
      -VT:n ja UT:n keskinäiset ristiriidat
      -UT:n evankeliumien väliset ristiriidat, markionismissa oli van yksi Evankeliumi ja Paavalin kirjeet
      -Paavalin ja Jeesuksen opetusten väliset ristiriidat, Paavali hylkäsi lain, Jeesus ei halunnut hylätä yhtään kirjainta laista
      -Paavalin henkiolentojeesus vs. evankeliumin lihallinen Jeesus

      Jos kristityt uskoisivat markionistien tavoin, Jahve olisi juutalaisten jumala ja kristityillä olisi oma tuntematon jumala, joka olisi pelkkää rakkautta ja hyvyyttä. Pyhinä kirjoina olisi vain Evankeliumi ja Paavalin aidot kirjeet, joissa Jeesus olisi johdonmukaisesti taivaallinen henkiolento.

      Ei kai puhtaaseen henkiolentoon uskominen ole yhtään sen naurettavampaa kuin uskoa ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään taivaassa. Paljon naurettavampaa on se, että tuolle henkiolennolle on sepitetty ristiriitoja, virheitä ja anakronismeja vilisevä maallinen elämäntarina.

    • Anonyymi
      • Luukas otti Markionin evankeliumin ja lisäili siihen omiaan, joten saattaa näyttää siltä, että Markion on ottanut Luukkaan evankeliumin ja poistanut siitä kohtia.

        "A "long line of scholars" have rejected the traditional view that the Gospel of Marcion was a revision of the Gospel of Luke, and instead argued that it reflects an early version of Luke later expanded into its canonical form. These scholars see a consistent pattern running in the opposite direction, that Marcion's Gospel usually attests simpler, earlier textual traditions than corresponding content in canonical Luke both at the micro- and macro-level. The following examples (all attested by Greek witnesses to the Gospel of Marcion) illustrate this point of view. "

        https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Marcion

        Esimerkkinä yksi jae Luukkaan evankeliumista. Markionin ilmaisu on lyhyempää ja yksinkertaisempaa ja on melko selvää, että se on vanhempi kuin Luukkaan monipolvisemppi sepitys.

        Luukas 9:41 "Voi tätä epäuskoista ja kieroutunutta sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on oltava teidän keskuudessanne ja kestettävä teitä?"

        Markion samasta kohdasta: "Voi tätä epäuskoista sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on kestettävä teitä?"


      • Anonyymi
        Humanist_atheist kirjoitti:

        Luukas otti Markionin evankeliumin ja lisäili siihen omiaan, joten saattaa näyttää siltä, että Markion on ottanut Luukkaan evankeliumin ja poistanut siitä kohtia.

        "A "long line of scholars" have rejected the traditional view that the Gospel of Marcion was a revision of the Gospel of Luke, and instead argued that it reflects an early version of Luke later expanded into its canonical form. These scholars see a consistent pattern running in the opposite direction, that Marcion's Gospel usually attests simpler, earlier textual traditions than corresponding content in canonical Luke both at the micro- and macro-level. The following examples (all attested by Greek witnesses to the Gospel of Marcion) illustrate this point of view. "

        https://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Marcion

        Esimerkkinä yksi jae Luukkaan evankeliumista. Markionin ilmaisu on lyhyempää ja yksinkertaisempaa ja on melko selvää, että se on vanhempi kuin Luukkaan monipolvisemppi sepitys.

        Luukas 9:41 "Voi tätä epäuskoista ja kieroutunutta sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on oltava teidän keskuudessanne ja kestettävä teitä?"

        Markion samasta kohdasta: "Voi tätä epäuskoista sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on kestettävä teitä?"

        "Luukas 9:41 "Voi tätä epäuskoista ja kieroutunutta sukupolvea! Kuinka kauan minun vielä on oltava teidän keskuudessanne ja kestettävä teitä?"

        Luukasa 10:42 " Voi sviddu nääs teidän idioottien kanssa! Pitääkö minun kajauttaa teitä pesäpallomailalla kaaliin ennen kuin te tollot jotain tajuatte!"


    • Anonyymi

      Jeesuksen oppi on taivaasta, mistä Jeesus tuli maailmaan

      7:16 Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt.
      7:17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani.
      7:18 Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä.

      Puhukaa kuinka asia on !

      • Anonyymi

        Jeesuksen oppi on satusetien päästä.


    • On muuten jännään, että Markionin Jeesus on Isu Chresto. Tacitus ja Suetonius puhuvat myös Chrestuksesta ja Chrestityistä. UT:ssa on mainittu 'Kristitty' kolme kertaa. Vanhimmassa UT:n säilyneessä versiossa Codex Sinaiticuksessa on käytetty kaikkina kolmena kertana nimeä krestitty (Xrhstianoi) eikä kristitty (Xristianoi) ja nämä on myöhemmin korjattu kristityksi.

      Markionismi oli ensimmäinen ja laajalle levinnyt kristinuskon muoto ja heidän jumalansa oli Isu Chresto ja he olivat krestittyjä. Krestityllä ja kristityllä on mitätön ero kirjoitusasussa, mutta merkitys hyvin erilainen. Krestus tarkoittaa hyvää, kristus tarkoittaa voideltua. Heidän Krestus oli jumala, henkiolento, jota ei voinut naulita ristille saati tappaa. Tämä Krestukseen uskominen on paljon loogisempaa kuin usko Kristukseen (voideltu messias), joka tapettiin ja hävisi kuin pieru Saharaan täyttämättä messiastehtäväänsä.

      Ehkäpä Suetonius ja Tacitus kertoivatkin oikeasta Krestuksesta ja häneen uskovista krestityistä, joka lahkona oli alkanut jo ennen väitettyä Jeesuksen maallista elämää koska krestinusko oli ehtinyt levitä Roomaan ennen kuin Paavali oli edes käynyt siellä lähetysmatkalla. Krestinusko ja henkiolento Krestus saivat varaslähdön ja levittäytyivät laajalle, mutta onneksi katolinen uskon muoto sai taltutettua moisen henkiolentoon uskomisen harhaoppisena ja sepitti neljä keskenään ristiriitaista evankeliumia, joissa tuosta henkiolennosta tehtiin ihminen.

    • Anonyymi

      Kristukseen (voideltu messias), joka tapettiin; ylösnousi ja täytti messiastehtävän. VT:n lupaukset täyttyi ja Jumalan suunnitelma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      75
      3617
    2. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      62
      2704
    3. Heilutetaanko peittoa hieman

      Heilutetaan peittoa vähän ;3
      Ikävä
      81
      2657
    4. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      58
      2428
    5. Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?

      Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1
      Sinkut
      92
      2363
    6. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      268
      2230
    7. Kaipaan sua, Ope

      Mietin, että ajatteletko sinä minua?..
      Ikävä
      46
      1953
    8. Tilanteesi nyt?

      Kysymys otsikossa
      Suhteet
      44
      1769
    9. Mä en jaksa suojella sua enää

      Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t
      Ikävä
      15
      1501
    10. EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!

      "Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p
      Maailman menoa
      149
      1428
    Aihe