halkomakone, klapikone

Anonyymi-ap

Lauantaina laitoin saunan ja vesipadan lämpenemään ja haloin 1,5 pinokuutiota puita. Halottavat +10cm -35cm ja 45-40cm pituutta uuniin.

Kasa vieressä ehkä 1,5m korkea josta sahalla pätkiä ja halkomakone aivan vieressä, helppo nostaa lyhyt matka pöydälle, sylinterin liikkui alle tuon 35cm ja halkaisu kestää noin 1-2 sekunnin kun kaksi eri puuta, kiilava terä ottaa puun pään sivuun, vieressä on iso laatikko johon sai pudottaa puut pinoon. Jalat ei liiku oikeastaan ollenkaan. Tyhjäkäynnillä pieni traktori pyörii.


Jos on vieressä 100x100rhs pari metriä ja jotain 3 tuuman putkea jossa muutaman millin seinämä ja +10mm levyä pari 40cm pätkää, sylinteri, seostettua terästä, kiilaterästä vähän teräksi, venttiili jossa vipu joka vaihtaa suuntaa kun tappi liikuttaa niin sen hitsaa ja tekee alusta loppuu 3 tunnissa valmiiksi! pihalla tallin edessä ja on kova pilkekone.

10

688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuinka kauan halkominen kesti? Se on hitaampaa kuin kirveellä halkominen.

      • Anonyymi

        On tai ei ole hitaampaa. Tarpeeksi paksu pölkky, niin kirveellä et tee mitään. Vanha oksainen koivu ja kirves - tulee tuskanhiki jo ajatuksesta.
        Minulla käytössä kolmenlaista halkomistapaa.
        - Isohko hydraulihalkoja vaikeille puolimetrisille haloille
        - Pieni hdraulihalkoja vaikeille 35 cm klapeille
        - Timco pihahalkoja helpoille polttopuille 50 cm pituuteen asti. Voittaa kirvesmiehen nopeudessa mennen tullen (ainakin minut)
        - Hyvä kirves, lähinnä vain sytytyspuiden tekoon. Harvoin on kirveelle töitä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tai ei ole hitaampaa. Tarpeeksi paksu pölkky, niin kirveellä et tee mitään. Vanha oksainen koivu ja kirves - tulee tuskanhiki jo ajatuksesta.
        Minulla käytössä kolmenlaista halkomistapaa.
        - Isohko hydraulihalkoja vaikeille puolimetrisille haloille
        - Pieni hdraulihalkoja vaikeille 35 cm klapeille
        - Timco pihahalkoja helpoille polttopuille 50 cm pituuteen asti. Voittaa kirvesmiehen nopeudessa mennen tullen (ainakin minut)
        - Hyvä kirves, lähinnä vain sytytyspuiden tekoon. Harvoin on kirveelle töitä...

        Olen halkonut puita yli 30 vuotta ja pelkästään kirveellä. Viimeksi puu oli 24 metrinen mänty. Työ käy kätevästi ja kunto pysyy hyvänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tai ei ole hitaampaa. Tarpeeksi paksu pölkky, niin kirveellä et tee mitään. Vanha oksainen koivu ja kirves - tulee tuskanhiki jo ajatuksesta.
        Minulla käytössä kolmenlaista halkomistapaa.
        - Isohko hydraulihalkoja vaikeille puolimetrisille haloille
        - Pieni hdraulihalkoja vaikeille 35 cm klapeille
        - Timco pihahalkoja helpoille polttopuille 50 cm pituuteen asti. Voittaa kirvesmiehen nopeudessa mennen tullen (ainakin minut)
        - Hyvä kirves, lähinnä vain sytytyspuiden tekoon. Harvoin on kirveelle töitä...

        Tein juuri klapit reilun 25 metrin pituisesta männystä kirveellä ja lekalla. Puun halkaisija oli kannolta n. 50 senttiä. Katsoin huvikseni halkomakoneita, pienemmät sallivat läpimitaltaan 25 sentin puun eli LELUJA !! Tietysti on aikuisten koneitakin mutta taitavat maksaa toista tonnia. Kun tekee vuodessa kolmisen pinomottia niin on turha ostaa näitä leluja. Olen vasta 75 vuotias, saa nähdä tuleeko halottua samalla lailla 10 vuoden päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tai ei ole hitaampaa. Tarpeeksi paksu pölkky, niin kirveellä et tee mitään. Vanha oksainen koivu ja kirves - tulee tuskanhiki jo ajatuksesta.
        Minulla käytössä kolmenlaista halkomistapaa.
        - Isohko hydraulihalkoja vaikeille puolimetrisille haloille
        - Pieni hdraulihalkoja vaikeille 35 cm klapeille
        - Timco pihahalkoja helpoille polttopuille 50 cm pituuteen asti. Voittaa kirvesmiehen nopeudessa mennen tullen (ainakin minut)
        - Hyvä kirves, lähinnä vain sytytyspuiden tekoon. Harvoin on kirveelle töitä...

        Kaikki eivät tee klapeja myyntiin niin kuin sinä. Jos tekee itselle niin 1 kone riittää hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki eivät tee klapeja myyntiin niin kuin sinä. Jos tekee itselle niin 1 kone riittää hyvin.

        Edellinen on kommentti 13.52.39 tehtyyn tekstiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tein juuri klapit reilun 25 metrin pituisesta männystä kirveellä ja lekalla. Puun halkaisija oli kannolta n. 50 senttiä. Katsoin huvikseni halkomakoneita, pienemmät sallivat läpimitaltaan 25 sentin puun eli LELUJA !! Tietysti on aikuisten koneitakin mutta taitavat maksaa toista tonnia. Kun tekee vuodessa kolmisen pinomottia niin on turha ostaa näitä leluja. Olen vasta 75 vuotias, saa nähdä tuleeko halottua samalla lailla 10 vuoden päästä.

        Halkaisija rajoitus johtuu niistä nykyään vaadittavista turvahäkeistä jotka muutenkin haittaa hommaa niin että kaikkihan ne poistaa jolloin voi halkoa niin isoa kuin vaan jaksaa nostaaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Halkaisija rajoitus johtuu niistä nykyään vaadittavista turvahäkeistä jotka muutenkin haittaa hommaa niin että kaikkihan ne poistaa jolloin voi halkoa niin isoa kuin vaan jaksaa nostaaa.

        Jos näin on niin sentään jotain tolkkuakin on.


    • Anonyymi

      Mitähän näin jännää seuraavaksi ?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      76
      979
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      748
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      725
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      43
      699
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      106
      652
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      563
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      46
      552
    9. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      498
    Aihe