Otetaan nyt se liikenne tyhmyys pöydälle ja opetellaan ajamaan liikenteessä.
Perus osaamista pöytään ja järkeä.
https://maps.app.goo.gl/YaGAoK1DCCeDyCNG6
Miksi tässä vasemmalle kääntyvän olisi tarvetta käyttää vilkkua?
- Unohda laki tai muu skeida kun et muutenkaan osaa ajaa, nyt ne perustelut miksi teet niin kuin teet.
Vielä parempi idiootin esimerkki, käännyt- tai siis siirryt alkavalle ajoradalle niin mikä merkitys kenellekkään on vilkulla että siirryt tuolle alkavalle kehä II menevälle ajoradalle? https://maps.app.goo.gl/w46kDiu1DoUdTh9Y6
Toiseksi kun luen perustelujanne, niin miksi te vilkutatte vielä myöhässä?
Aletaan laittaa ihmisten liikenteessä liikkumisen osaamista kuntoon.
jos osaat hiekkakakun tehdä päiväkodissa 5 vuotiaana niin pitäisi osata jo aikuisena liikkua liikenteessä normaalisti, HUOM NORMAALISTI! Epä normaalia on kusta housuun esimerkiksi , vastaavaa touhua on liikenteessäkin, liikenne perseily. Kaikki poikkeava perseily aiheuttaa haittaa ja jopa pahempaa kuten kolareita ja sen myötä loukkaantumisia, miksi, siksi kun joku vatipää ei osaa helppoja liikennesääntöjä.
Liikenne koulu osa 1: Vilkun käyttö idiootit
45
499
Vastaukset
- Anonyymi
Tyhmät eivät tajua vilkun olevan viestintäväline.
- Anonyymi
"- Unohda laki tai muu skeida kun et muutenkaan osaa ajaa..."
Aloitus kertoo heti, ettei vastauksia odoteta, varsinkaan perusteltuja sellaisia.
Tieliikennelaki kertoo perusteet tieliikenteessä toimimiseen. Jos niistä ei välitä ja alkaa tehdä omia tulkintojaan, ollaan varsin vaarallisella tiellä. Kun sitä tehdään toisten opastamismielessä, ollaan vielä paljon pahemmassa tilanteessa.
Tavalliselle ihmiselle riittää tieliikennelain mukainen määritelmä (48 §)
"Suuntamerkki
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
3) vaihdettaessa ajokaistaa;
4) poistuttaessa liikenneympyrästä;
5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.
Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. "
Eka on selkeä. Vilkulla kerrot muille, mitä aiot tehdä. Jos sinä edellä alat jarruttamaan (saati sitten poukkoilemaan) ilman että vilkku on ensin ollut päällä, minä oletan että siellä on jokin poikkeava syy hidastaa/pysähtyä ja toimin sen mukaan. Jos käytät vilkkua ja sen jälkeen lähdet jarruttelemaan, tiedän aika varmasti miksi hidastat ja käännyt pois tieltä: koska se oli tarkoituksesi.
Vastaava pätee kakkoseenkin. Kiemurtelet ilman vilkkua? Luultavasti kaistalla on jokin este, joten hidastan ja valmistaudun väistämään.
Jos et osaa, niin et osaa. Ei se sinun vikasi ole. Älykkyys on geeneistä ja koulutuksesta kiinni.- Anonyymi
Kohta 1 on selvä. Näytät vilkulla, että risteävällä tiellä kadun ylitystä odottavat jalankulkijat tietävä sinun kääntyvän. Joo,valo palaa heille punaisina, jos liikennevalot ovat päällä,mutta kaikkihan eivät noudata valo-opasteita.
Kohta 2: ei tarvitse näyttää suuntamerkkiä, jos alkavan ajokaistan kohdalla vaihdat kaistaa sinne uudelle kaistalle. Mutta jos et tee kaistanvaihtoa heti, on syytä ilmoittaa muille kaistan vaihdostasi.- Anonyymi
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava vaihdettaessa ajokaistaa. Sillä ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa vaihtaa sitä kaistaa. Jos vaihtaa kaistaa tai siirtyy uudelle alkavalle kaistalle, niin olet velvollinen vilkuttamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava vaihdettaessa ajokaistaa. Sillä ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa vaihtaa sitä kaistaa. Jos vaihtaa kaistaa tai siirtyy uudelle alkavalle kaistalle, niin olet velvollinen vilkuttamaan.
Nelisenkymmentä vuotta autokouluissa opetettiin, että suuntamerkki on annettava muiden varoittamiseksi. Monille on varmasti tullut tavaksi olla vilkuttamatta silloin, kun ei mielestään tee sellaista, josta olisi muita varoitettava. Esimerkiksi liikenneympyrästä poistuttaessa, kun jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ei näy mailla, halmeilla, tilanne on juuri tuollainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava vaihdettaessa ajokaistaa. Sillä ei ole mitään merkitystä missä vaiheessa vaihtaa sitä kaistaa. Jos vaihtaa kaistaa tai siirtyy uudelle alkavalle kaistalle, niin olet velvollinen vilkuttamaan.
Jos tarkkana ollaan, niin alkavalle kaistalle ajettaessa ei VAIHDETA kaistaa, koska siinä vaiheessa ei ole vielä kuin yksi ajokaista, jolla ajetaan. Siinä ajoradan leventyessä sitten valitaan kummalle kaistalle ajetaan. Tämä ei ole kaistan vaihtamista, joten suuntamerkki on tarpeeton.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tarkkana ollaan, niin alkavalle kaistalle ajettaessa ei VAIHDETA kaistaa, koska siinä vaiheessa ei ole vielä kuin yksi ajokaista, jolla ajetaan. Siinä ajoradan leventyessä sitten valitaan kummalle kaistalle ajetaan. Tämä ei ole kaistan vaihtamista, joten suuntamerkki on tarpeeton.
Kyllä alkavalle kaistalle vaihdetaan kaistaa. Vaihdat sille alkavalle kaistalle toiselta kaistalta, jossa ennen sinne uudelle kaistalle siirtymistä ajoit. Tämä on yhtälailla toiselle kaistalle siirtymistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nelisenkymmentä vuotta autokouluissa opetettiin, että suuntamerkki on annettava muiden varoittamiseksi. Monille on varmasti tullut tavaksi olla vilkuttamatta silloin, kun ei mielestään tee sellaista, josta olisi muita varoitettava. Esimerkiksi liikenneympyrästä poistuttaessa, kun jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ei näy mailla, halmeilla, tilanne on juuri tuollainen.
Ei ole autoilijan tehtävä arvioida näkeekö joku vilkutuksen vai ei. Hänen tehtävä on noudattaa liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole autoilijan tehtävä arvioida näkeekö joku vilkutuksen vai ei. Hänen tehtävä on noudattaa liikennesääntöjä.
Ei autoilijalta omien aivojen käyttö kiellettyä ole.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei autoilijalta omien aivojen käyttö kiellettyä ole.
Ei, mutta aivokapasiteettia käyttää turhaan jos miettii joka kerta erikseen, näkeekö joku suuntamerkin vai ei tai onko sillä jollekin sen näkevälle merkitystä.
Järkevämpää on automatisoida suuntamerkin näyttö, niin sitä ei tarvitse erikseen miettiä. Vähän sama kuin vanhan manuaalivaihteisen auton ajo. Ihan joka tilanteessa ei tarvitse painaa kytkintä, vaikka käyttää vaihdekeppiä, mutta mikä tilanne on se jossa kytkintä ei aivan välttämättä tarvise painaa, on ehkä syytä jättää miettimättä ja painaa silloinkin kun se ei ole välttämätöntä, ihan automaattisesti, selkäytimestä komennettuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei autoilijalta omien aivojen käyttö kiellettyä ole.
Ei olekaan.
Kunhan se omien aivojen käyttö tehdään liikennesääntöjen puitteissa.
Kun laki sanoo, että pitää vilkuttaa, sinulle kuskina jää tehtäväksi vain arvioida oikea aloittamis- ja lopettamisaika sille vilkutukselle. Ja muiden toimenpiteiden ajoitus edellisten suhteen oikein.
Juuri tätä varten liikennesäännöt ovat. Jotta kaikkien kuljettajien ja jalankulkijoiden toiminta olisi edes samantapaista ja kohtuullisesti ennakoitavaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei olekaan.
Kunhan se omien aivojen käyttö tehdään liikennesääntöjen puitteissa.
Kun laki sanoo, että pitää vilkuttaa, sinulle kuskina jää tehtäväksi vain arvioida oikea aloittamis- ja lopettamisaika sille vilkutukselle. Ja muiden toimenpiteiden ajoitus edellisten suhteen oikein.
Juuri tätä varten liikennesäännöt ovat. Jotta kaikkien kuljettajien ja jalankulkijoiden toiminta olisi edes samantapaista ja kohtuullisesti ennakoitavaa.Kyllä sillä vilkuttamisen käytöllä on kuskin päätettävissä muitakin kriteereitä kuin sen aloittaminen tai lopettaminen.
Voi ja saa sen jokainen tykönään arvioida, että vilkuttaako kun ristinsieluakaan ei ole mailla eikä halmeilla näkyvissä.
Toiminnan ennakoitavuuteen, ei tuossa mainitussa tapauksessa ole mitään tekemistä.
Joten niitä omia aivoja saa ja voi tuossa kuten monessa muussakin tapauksessa huoletta käyttää, ja näinhän liikenteessä taitaa suurelta osin myös tapahtuvan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nelisenkymmentä vuotta autokouluissa opetettiin, että suuntamerkki on annettava muiden varoittamiseksi. Monille on varmasti tullut tavaksi olla vilkuttamatta silloin, kun ei mielestään tee sellaista, josta olisi muita varoitettava. Esimerkiksi liikenneympyrästä poistuttaessa, kun jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ei näy mailla, halmeilla, tilanne on juuri tuollainen.
" Monille on varmasti tullut tavaksi olla vilkuttamatta silloin, kun ei mielestään tee sellaista, josta olisi muita varoitettava. Esimerkiksi liikenneympyrästä poistuttaessa, kun jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ei näy mailla, halmeilla, tilanne on juuri tuollainen."
Vilkuttamatta jättävä autoilija (joka on poistumassa liikenneympyrästä) häiritsee muita autoilijoita!
Esimerkki: Olen pysäyttänyt autoni juuri ennen liikenneympyrään ajoa kärkikolmion kohdalle (koska minulla on väistämisvelvollisuus ympyrässä jo ennestään olevia ajoneuvoja kohtaan).
Sitten joku poistuu vilkuttamatta ympyrästä samalle tielle vastakkaiseen suuntaan, kuin millä odotan vuoroani. Jos olisin tiennyt tuon autoilijan kääntymisaikeista (eli tuo autoilija olisi käyttänyt vilkkua liikennesääntöjen mukaisesti), olisin useimmissa tilanteissa voinut ajaa pysähtymättä suoraan liikenneympyrään, sillä tällöin ei ole mitään väistettävää, kun tuo väistämisvelvollisuuden kohde poistuu liikenneympyrästä.
Eli kun liikenneympyrästä poistuessasi laiminlyöt vilkuttamisen, aiheutat muille autoilijalle turhaa odottelua, ja polttoaineenkulutus ja siitä seuraavat hiilidioksidipäästöt lisääntyvät tarpeettomasti.
Kokonaan toinen asia on tämä:
Miksi auton suuntavilkun automaattinen poiskytkentä toimii väärin - eli kytkee vilkun pois, vaikka ei pitäisi ?
Siis kun itse ajan liikenneympyrässä, autohan koko ajan kääntyy ajosuunnassaan vasemmalle. Kun nyt laitan vilkun oikealle ilmoittaakseni, että aion poistua seuraavasta liittymästä oikealle, niin usein auto itse kytkee vilkun pois heti, kun olen laittanut sen päälle.
Tuo on aivan selkeä virhetoiminto: autonhan pitäisi (kun vilkku oikealle on aktivoitu) ensin odottaa, että käännytään oikealle, ja vasta, kun oikealle kääntymisen jälkeen kääntää pyörät suoraan, vasta silloin tuo vilkun automaattipalautuksen pitäisi toimia.
Jostain käsittämättömästä syystä, auto palauttaa itse vilkun pois, vaikka olen vielä liikenneympyrässä, eli pyörät koko ajan vasemmalle käännettynä!
Keksiikö joku keinon, millä tuota virheellistä vilkun automaattipalautusta voisi välttää ?
Nyt joutuu usein kytkemään vilkun oikealle useita kertoja tuon aiheettoman automaattipalautuksen takia, ja se tietenkin ärsyttää.
Samalla se voi johtaa siihen, että joku toinen autoilija joutuu tarpeettomasti odottamaan vuoroaan - juuri se, mitä asianmukaisella vilkunkäytöllä yritän välttää! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Monille on varmasti tullut tavaksi olla vilkuttamatta silloin, kun ei mielestään tee sellaista, josta olisi muita varoitettava. Esimerkiksi liikenneympyrästä poistuttaessa, kun jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ei näy mailla, halmeilla, tilanne on juuri tuollainen."
Vilkuttamatta jättävä autoilija (joka on poistumassa liikenneympyrästä) häiritsee muita autoilijoita!
Esimerkki: Olen pysäyttänyt autoni juuri ennen liikenneympyrään ajoa kärkikolmion kohdalle (koska minulla on väistämisvelvollisuus ympyrässä jo ennestään olevia ajoneuvoja kohtaan).
Sitten joku poistuu vilkuttamatta ympyrästä samalle tielle vastakkaiseen suuntaan, kuin millä odotan vuoroani. Jos olisin tiennyt tuon autoilijan kääntymisaikeista (eli tuo autoilija olisi käyttänyt vilkkua liikennesääntöjen mukaisesti), olisin useimmissa tilanteissa voinut ajaa pysähtymättä suoraan liikenneympyrään, sillä tällöin ei ole mitään väistettävää, kun tuo väistämisvelvollisuuden kohde poistuu liikenneympyrästä.
Eli kun liikenneympyrästä poistuessasi laiminlyöt vilkuttamisen, aiheutat muille autoilijalle turhaa odottelua, ja polttoaineenkulutus ja siitä seuraavat hiilidioksidipäästöt lisääntyvät tarpeettomasti.
Kokonaan toinen asia on tämä:
Miksi auton suuntavilkun automaattinen poiskytkentä toimii väärin - eli kytkee vilkun pois, vaikka ei pitäisi ?
Siis kun itse ajan liikenneympyrässä, autohan koko ajan kääntyy ajosuunnassaan vasemmalle. Kun nyt laitan vilkun oikealle ilmoittaakseni, että aion poistua seuraavasta liittymästä oikealle, niin usein auto itse kytkee vilkun pois heti, kun olen laittanut sen päälle.
Tuo on aivan selkeä virhetoiminto: autonhan pitäisi (kun vilkku oikealle on aktivoitu) ensin odottaa, että käännytään oikealle, ja vasta, kun oikealle kääntymisen jälkeen kääntää pyörät suoraan, vasta silloin tuo vilkun automaattipalautuksen pitäisi toimia.
Jostain käsittämättömästä syystä, auto palauttaa itse vilkun pois, vaikka olen vielä liikenneympyrässä, eli pyörät koko ajan vasemmalle käännettynä!
Keksiikö joku keinon, millä tuota virheellistä vilkun automaattipalautusta voisi välttää ?
Nyt joutuu usein kytkemään vilkun oikealle useita kertoja tuon aiheettoman automaattipalautuksen takia, ja se tietenkin ärsyttää.
Samalla se voi johtaa siihen, että joku toinen autoilija joutuu tarpeettomasti odottamaan vuoroaan - juuri se, mitä asianmukaisella vilkunkäytöllä yritän välttää!Juuri oli puhe " ei ristin sielua näkyvissä", eli esim keskiyöllä tai joskus päivälläkin. Kun paljon ajaa, oppii kyllä erottamaan, onko tiellä muuta liikennettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Monille on varmasti tullut tavaksi olla vilkuttamatta silloin, kun ei mielestään tee sellaista, josta olisi muita varoitettava. Esimerkiksi liikenneympyrästä poistuttaessa, kun jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ei näy mailla, halmeilla, tilanne on juuri tuollainen."
Vilkuttamatta jättävä autoilija (joka on poistumassa liikenneympyrästä) häiritsee muita autoilijoita!
Esimerkki: Olen pysäyttänyt autoni juuri ennen liikenneympyrään ajoa kärkikolmion kohdalle (koska minulla on väistämisvelvollisuus ympyrässä jo ennestään olevia ajoneuvoja kohtaan).
Sitten joku poistuu vilkuttamatta ympyrästä samalle tielle vastakkaiseen suuntaan, kuin millä odotan vuoroani. Jos olisin tiennyt tuon autoilijan kääntymisaikeista (eli tuo autoilija olisi käyttänyt vilkkua liikennesääntöjen mukaisesti), olisin useimmissa tilanteissa voinut ajaa pysähtymättä suoraan liikenneympyrään, sillä tällöin ei ole mitään väistettävää, kun tuo väistämisvelvollisuuden kohde poistuu liikenneympyrästä.
Eli kun liikenneympyrästä poistuessasi laiminlyöt vilkuttamisen, aiheutat muille autoilijalle turhaa odottelua, ja polttoaineenkulutus ja siitä seuraavat hiilidioksidipäästöt lisääntyvät tarpeettomasti.
Kokonaan toinen asia on tämä:
Miksi auton suuntavilkun automaattinen poiskytkentä toimii väärin - eli kytkee vilkun pois, vaikka ei pitäisi ?
Siis kun itse ajan liikenneympyrässä, autohan koko ajan kääntyy ajosuunnassaan vasemmalle. Kun nyt laitan vilkun oikealle ilmoittaakseni, että aion poistua seuraavasta liittymästä oikealle, niin usein auto itse kytkee vilkun pois heti, kun olen laittanut sen päälle.
Tuo on aivan selkeä virhetoiminto: autonhan pitäisi (kun vilkku oikealle on aktivoitu) ensin odottaa, että käännytään oikealle, ja vasta, kun oikealle kääntymisen jälkeen kääntää pyörät suoraan, vasta silloin tuo vilkun automaattipalautuksen pitäisi toimia.
Jostain käsittämättömästä syystä, auto palauttaa itse vilkun pois, vaikka olen vielä liikenneympyrässä, eli pyörät koko ajan vasemmalle käännettynä!
Keksiikö joku keinon, millä tuota virheellistä vilkun automaattipalautusta voisi välttää ?
Nyt joutuu usein kytkemään vilkun oikealle useita kertoja tuon aiheettoman automaattipalautuksen takia, ja se tietenkin ärsyttää.
Samalla se voi johtaa siihen, että joku toinen autoilija joutuu tarpeettomasti odottamaan vuoroaan - juuri se, mitä asianmukaisella vilkunkäytöllä yritän välttää!Mikä auto sinulla on? Itse olen ajanut melko monella eri autolla, eikä yksikään ole tehnyt noin.
- Anonyymi
Hyvin yksinkertaisetkin asiat voivat näyttäytyä joillekin vaikeina tai jopa mahdottomina ymmärtää. Tässä tilanteessa on helppo huomata, mikä se varsinainen vika on.
- Anonyymi
Nyt on etelänpellen aloitus oikein: LIIKENNETYHMYYS (yhdyssana) On se siellä etelässä vaikeaa tuo liikenne. Kyttäystekniikalla ja kouhottamisella mennään.
Aloittaja päästelee päristelyääniä päästessään joskus isin kanssa ajelemaan oikein etupenkillä istuen, mihin äiskä ei päästä! 🤣
Eli: huono trolli.- Anonyymi
Sinä voit työntää sen trollin vaikka pärseeseessi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä voit työntää sen trollin vaikka pärseeseessi.
Kun järjellinen sanottava loppuu, kannattaa puuttua toisen tapaan toimia tai kirjoittaa. Ehkä joku ei silloin huomaa tuota ensimmäistä ongelmaa.
Sama koskee sekä nimimerkki Kollimaattoria että ensimmäistä kommentoijaa. Anonyymi kirjoitti:
Kun järjellinen sanottava loppuu, kannattaa puuttua toisen tapaan toimia tai kirjoittaa. Ehkä joku ei silloin huomaa tuota ensimmäistä ongelmaa.
Sama koskee sekä nimimerkki Kollimaattoria että ensimmäistä kommentoijaa.Uhriutuvan trollin valitusvirsi.
Eihän sille mitään voi: "Trolli voittaa aina!"- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Uhriutuvan trollin valitusvirsi.
Eihän sille mitään voi: "Trolli voittaa aina!"Eihän sille mitään voi: Nettikeskustelussa viisaampi antaa lopulta periksi.
- Anonyymi
Meillä on ihan ylihypetystä koko vilkun käyttö, totta on se että suurin räpsii vilkkunsa kansa aivan turhaan.
Vilkkua on hyvä käyttää jossain missä sillä on jokin merkityskin.
Edes kiertoliittymissä kaikissa ole vilkulla mitään merkitystä koska se vilkku näkyy vasta niin myöhäisessä vaiheessa että sen mukaan voi laskea mitään että voin mennä, se toinen auto meni jo ja voit silloin mennä oli sillä vilkku tai ei. Eri asian tekee vähän se jos kiertoliittymässä on suojatie jonka käyttäjälle vilkku näkyy paremmin ja ehkä ajoissa.- Anonyymi
Kyllä sen vilkkumattomuuden näkee hyvin liikenneympyrän osalta. Monesti kun joku jättää vilkulla viestittämättä ympyrästä poistumistaan, niin itse odottaa turhan pitkään ympyrään ajamista. Näitä tapauksia näkee monia viikoittain. Se että sinä et näe, ei tarkoita, etteivätkö muut näe sitä ja vilkkumattomuus vaikuttaa heidän ajoon ja liikenteen sujuvuuteen.
- Anonyymi
Se sekuntti enemmän reaktioaikaa, ratkaisee sen tekeekö liikenneympyrään pääsyä odottavan mieli nostaa keskisormi vilkuttoman liikenneymyrästä poistuvan kunniaksi, vai onko hän päässyt tyytyväisenä liikenneympyrään ennen seuraavaa vilkutonta koheltajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sen vilkkumattomuuden näkee hyvin liikenneympyrän osalta. Monesti kun joku jättää vilkulla viestittämättä ympyrästä poistumistaan, niin itse odottaa turhan pitkään ympyrään ajamista. Näitä tapauksia näkee monia viikoittain. Se että sinä et näe, ei tarkoita, etteivätkö muut näe sitä ja vilkkumattomuus vaikuttaa heidän ajoon ja liikenteen sujuvuuteen.
"Anonyymi
2023-10-08 09:30:53
Kyllä sen vilkkumattomuuden näkee hyvin liikenneympyrän osalta."
Näkee näkee mutta 0,5s ennen kuin kääntyvä ajoneuvo meni, mitä hyötyä.
Tämä on juuri näissä pienissä kiertoliittymissä joissa osassa ainakaan ei juuri näe sitä vilkkua. Ennemmin sen kääntyvän auton kääntymisestä sen aikeen, näkee paremmin mitä aikoo kun on kääntymässä ulospäin kiertoliittymässä että aikoo kai kääntyä mutta se kulma missä itse olen niin voi olla, hyvin hankala nähdä onko siellä vilkkua. - Anonyymi
Vilkku on viestintäväline, jolla viestitetään muille omat aikeet. Kaikkein tyhmimmät eivät tätä ymmärrä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vilkku on viestintäväline, jolla viestitetään muille omat aikeet. Kaikkein tyhmimmät eivät tätä ymmärrä.
Noinhan se on, kun vilkulla mulauttaa niin aikeet ei jää epäselväksi.
- Anonyymi
Miksi pitäisi vaivautua miettimään, näkeekö tai tarvitseeko joku vilkun tarjoamaa tietoa kääntymisestä tms.? Sen kun vilkuttelee vaan. Onko se jotenkin vaikeaa vai onko siinä jokin muu ongelma, että pitäisi pihtailla?
- Anonyymi
Juuri noin. Vilkun käytön tarkoitus on ilmoittaa muille, mitä aikoo kohta tehdä. Se on siis viesti. Muiden asia sitten on havainnoida se viesti ja reagoida siihen mikäli tarvetta pippeli reagoinnille on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin. Vilkun käytön tarkoitus on ilmoittaa muille, mitä aikoo kohta tehdä. Se on siis viesti. Muiden asia sitten on havainnoida se viesti ja reagoida siihen mikäli tarvetta pippeli reagoinnille on.
Juu ja vilkutettava on, vaikka ei ole tiedossa, näkeekö joku viestisi vai ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu ja vilkutettava on, vaikka ei ole tiedossa, näkeekö joku viestisi vai ei.
Ja miksi pitäisi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi pitäisi?
Fiksu ymmärtää miksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fiksu ymmärtää miksi.
Sinä et siis ymmärrä, eikä se fiksukaan ymmärrä miksi pitäisi viestiä kun yhtään viestin vastaan ottavaa ei ole näkyvissä tai edes olemassa.
- Anonyymi
Minkälainen viranomaistodistus on perseilylle ja kauanko lupa on voimassa?
Onko perseilylle sanktioita.
Onko perseily nykyään in ?
Onko injektiovaaraa?
Näihin kolmeen kysymykseen, kun saan informaation, lähdenkin perseileen.- Anonyymi
Itseäni kiinnostaa otsikossa luetellut kolme erillistä sanaa, että mitä oikeasti tarkoitetaan? (vilkun, käyttö, idiootit). Vilkun käyttöidiootit, vilkunkäyttö idiootit vai kenties vilkunkäyttöidiootit vai kenties vielä jotakin muuta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itseäni kiinnostaa otsikossa luetellut kolme erillistä sanaa, että mitä oikeasti tarkoitetaan? (vilkun, käyttö, idiootit). Vilkun käyttöidiootit, vilkunkäyttö idiootit vai kenties vilkunkäyttöidiootit vai kenties vielä jotakin muuta?
Pohdin samaa. Oikeastaan vain se on selvää, että idiootit liittyy asiaan.
- Anonyymi
Eka kohdassa kerrot vilkulla että olet tajunnut olevasi kääntyvien kaistalla, etkä ole tulossa oikeaa kaistaa suoraan ajavan kylkeen.
Toka kohdassa takaa tulija valitsee kummalta puolen ohittaa sinut. Jos ilmoitat siirtyväsi vasemmalle kaistalle, niin voi ohittaa oikealta, muuten vasemmalta. Jos vaihdat kaistaa vilkuttamatta niin ajat varmaan ohittajan kylkeen ja saat siltä turpasaunan. Laki tai muu skeidahan piti unohtaa, joten mikseipä sitä unohtaisi muutkin kuin se vilkun nysvääjä. - Anonyymi
Kauan sitten isä opetti minulle että vilkkua käyttään aina kun aiotaan liikuttaa autoa sivusuunnassa tai kääntyä, täyisin riippumatta siitä onko kukaan näkemässä tai kuvitteleeko itse sen olevan tarpeellista tai ei.
Tämän saman opetan kohta omalle jälkikasvulla.
Aika pihi pitä olla jos vilkun käytössä pitää säästää... - Anonyymi
Turha kai sitä on pohtia milloin joku ehkä hyötyy siitä vilkusta. Sen kun vilkuttelee vaan.
- Anonyymi
Laki velvoittaa vilkuttamaan, vaikka kukaan ei ole katsomassa tai näkemässä.
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:
1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
3) vaihdettaessa ajokaistaa;
4) poistuttaessa liikenneympyrästä;
5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.
Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä. Suuntavalaisimella annetun suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan.
- Anonyymi
Mikä tuossa on vaikeaa ymmärtää?
Jos aion kääntyä vasemmalle, ja tätä varten ryhmityn uudelle alkavalle kaistalle, niin tietenkin käytän vilkkua: tieliikennelakihan velvoittaa käyttämään vilkkua, kun aikoo vaihtaa kaistaa.
Vilkun kytkeminen päälle "viime hetkellä":
Normallisti tietenkin se vilkku laitetaan päälle riittävän ajoissa.
MUTTA:
Sitä vilkkua ei saa kytkeä päälle niin aikaisin, että vilkutuksen tarkoitus aiheuttaa muille autoilijoille virhetulkinnan aikeistani!
Eli:
Jos on peräkkäin 2 risteystä, esim. 10-50 m päässä toisistaan, en tietenkään kytke vilkkua ennen ensimmäistä noita kahdesta risteyksestä, jos aion vasta jälkimmäisestä kääntyä vasemmalle. Sensijaan kytken tuolloin vilkun päälle heti, kun olen ohittanut ensimmäisen risteyksen, ja heti tämän jälkeen ohjaan auton uudelle, alkavalle, vasemmalle kääntyjille tarkoitetulle kaistalle.
Jonkun mielestä saatan vilkuttaa liian myöhään, mutta vilkuttaminen aikaisemmin loisi virheellisen kuvan siitä, että aikoisin kääntyä vasemmalle jo ensimmäisestä risteyksestä. Se, että sitten jatkankin suoraan (1. risteyksestä) saattaisi tulla toiselle autoilijalle yllätyksenä (jos aloittaisin vilkuttamisen liian aikaisin, mitä en siis tee).
Eli: Vilkuta pääsääntöisesti riittävän ajoissa, mutta ei kuitenkaan niin ajoissa, että se synnyttää virhetulkinnan mahdollisuuden.- Anonyymi
Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä.
- AnonyymiUUSI
Suurimalla osalla ei ole mitään järkeä siinä vilkun käyttämisessä. Näin se vaan menee ja koska tuo asiat kaiketi vaatii vähintään 135 äö:n niin muutosta ei ole tulossa kovin äkkiä. Fiksummat osaa ajaa ja käyttää vilkkuakin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"
Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota3252695Vernu Vasunta
On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?872022En kelpaa sinulle
Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v1201590Taidat vanhempi nainen
Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin731134- 71992
- 61963
Voi nainen...
Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi41930Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa
Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.143863Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle
Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj290822- 40724