Kuinka paljon kuntoilijalle luistelusuksissa eroja - hyötyä?

Anonyymi-ap

Oon innostunut viime talvina hiihtämään perus kuntoilijalle tarkoitetuilla vanhoilla luistelusuksillani. Ei mitään premium suksea, vaan siinä 6-7 vuotta sitten ostin Prismasta 300€ hinnalla. Viime talvena sain niillä täyteen lähes 1500km luisteluhiihtoa.

Onko noissa premium suksissa sitten merkittävää eroa, mistä kuntoilija hyötyy? Pääseekö niillä kevyemmin eteenpäin? Mukavampi hiihtää? Ite hiihdän yleensä sellaista 13-14km/h luisteluhiihtovauhtia. Osallistun kyllä kuntohiihtotapahtumiinkin.

Kattelin, että uudet Rossarinkin premium sukset + hionta päälle maksaa äkkiä siinä +700€ + monot päälle. Eli helposti lähes tonnin paukku yhdet uudet sukset ja kunnon monot.

9

522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuntoilijalle tuntuvin ero premiumin ja harrastelijasuksen välillä on varmaankin suksiparin painossa, joka on 200-400 g kunkin valmistajan mallistossa premiumin hyväksi. Tuon kyllä tuntee selvästi jaloissa eli siinä mielessä ovat kevyemmät hiihtää. Mutta onko premium aina mukavampi hiihtää, mikä tarkoittanee esim. yhden suksen liu'un helppoutta/suuntavakautta tai vaikka ylämäkiliukuvuutta, onkin sitten vaikeampi arvattava pelkästään hintalappua katsomalla. Tällaisen ajatteluprosessin kokeneena kuitenkin valitsisin mielenrauhan kannalta sukset sieltä kalleimmasta tai toiseksi kalleimmasta kategoriasta ihan noin varmuuden vuoksi, jos suksiparia ei pääse testaamaan ennen ostopäätöstä (esim. Lahdessa).

      • Anonyymi

        Pääseekö jossain muka testaamaan suksia ennen ostopäätöstä?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääseekö jossain muka testaamaan suksia ennen ostopäätöstä?.

        Ainakin CustomSki Lahden ensilumenladulla mahdollistaa tämän.


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        😋 ­­N­­­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#180436842

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Luistelusuksissa on suuriakin eroja ja periaatteessa niin, että ne kalliimmat on keskimäärin parempia kuin halvemmat ja kaikkein halvimpia ei kannata edes harkita. Mutta sellaista neroa ei ole vielä syntynyt, joka osaisi kaupassa sanoa, että tämä suksipari on varmasti sinulle hyvä sille ja sille kelille. Jos näin olisi, niin kilpahiihtäjät eivät tarvitsisi 30-40 paria suksia. Itse olen vuosikymmeniä kuntohiihtoa harrastanut ja useita luistelusuksipareja on ollut. Yleensä siitä toiseksi parhaasta laatuluokasta. Eroja on yllättävän paljon kelien mukaan. Joitakin vuosia hiihtopaikalla oli Fischerin huippusuksien testi ja minulle sieltä löytyi kuulemma aivan huippupari. Testasin sitä melko paljon, mutta enpä huomannut juuri mitään eroa silloisiin omiin One Way luisteluksuksiini, jotka olin ostanut kevään alennusmyynnistä 100 euroa. Fischerit jäivät ostamatta. Joten sattuman kauppaa on hyvän suksiparin kohdalle sattuminen.

    • Anonyymi

      Hiilikuituun perustuvat välineet ovat puhtaasti kilpailuja varten. Niitä ei tavallisen retkeilytyyppisesti hiihtävän kannata missään tapauksessa hankkia.

      Jos seurasitte viime talven Platitsan MM-kisoja, niin näitte varmasti, kuinka niitä pirstoutui päreiksi.

      Sama asia joka koskee juoksutossuja, Adidaksen viimeisin tossu yli 500 e maksava, sillä voi juosta vain yhden maratonin, sitten saunanuuniin.

      • Anonyymi

        Ei noita addun kertakäyttö tossuja voi verrata huippusuksiin jotka kestävät vuosikausia käytössä ja miksei tavallinen kuntoilija voisi niitä voisi ostaa, monilla niitä kun näyttää tuolla laduilla olevan.


    • Anonyymi

      Kannattaa harkita myös ns ylivuotista kalustoa tai esim racepro tyylisiä ns. Uustuotantoa vanhoista huippusuksista.

      Hiilikuitu on parasta mitä hiihdolle on fluorivoiteiden jälkeen tapahtunut. Se on mahdollistanut riittävän leveiden välineiden kehityksen ja luistelusuksien jäykkyydet on saatu toimimaan

      Hiilikuitusuksen surmat on samat kuin muillakin suksilla: siteiden ruuvien kiristäminen väärin (koskee enää salomonin siteitä) sekä kaatuminen.

      Aktiivihiihtäjänä en ole saanut yhtään hiilikuitusuksea totaalisen rikki. Liimauksia on niistäkin pettänyt - pohja ja sidekisko mm. Vanha lasikuitukalusto oli paljon vikaherkempää, tosin sen aikaiset materiaalit huonosti kestivät kuumavoitelua jne.

      Toki metallikantti vehkeisiin verrattuna on käsiteltävä järki päässä. Suksipussi ja sauvatuubi on hiilikuidulle hyväksi.

      • Anonyymi

        Käykääs kaiken kiireen keskellä kannattamassa tuota kahden sähkömittarin aloitetta, että kämpässä saa olla pörssisähkömittari ja se nykyinen. Niillä voi sitten saada sitä, joka on halvempaa sähköä. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/12663


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1640
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      71
      1313
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1238
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      179
      1045
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      152
      1010
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      882
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      60
      851
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      784
    Aihe