Jos haluaa antaa lapselleen ennakkoperintönä tai lahjana esim. metsäkiinteistön, voi siinä yhteydessä sulkea pois lapsen aviopuolison oikeuden ko. omaisuuteen. Mutta miten sitten, jos tehdään kauppa lapsen kanssa, silloinhan tälläistä ei voine tehdä ?
Miten viime mainitussa tapauksessa aviopuolison oikeuden voi sitten poistaa ?
Aviopuolison sulkeminen pois perinnöstä/lahjasta
8
365
Vastaukset
- Anonyymi
Avioehdolla.
Lahjakirjassa tai lahjanluonteissa kauppakirjassa voidaan niin ikään määrätä, että lahjansaajan aviopuolisolla tai tulevilla aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta lahjoitettuun omaisuuteen.
- Anonyymi
Lahjanluonteisessa kaupassa tuo tietenkin koskeen vain sitä osuutta, mikä on lahjaa.
- Anonyymi
Tarkoittaako lahjaluonteinen kauppakirja siis , että myy metsän laselleen. Ei kai siinä voi sulkea aviopuolisoa pois, niinkuin lahjakirjassa.?
Lahjanluonteisesta kaupasta on kyse silloin, kun omaisuuden kauppahinta on vähemmän kuin omaisuuden käypä arvo eli omaisuus myydään alhaisemmalla hinnalla kuin sen käypä arvo on.
Jos ostat omaisuutta ja maksamasi kauppahinta on enintään 75 % (3/4) omaisuuden käyvästä arvosta, kyseessä on lahjanluonteinen kauppa ja voit joutua maksamaan lahjaveroa. Lahjanluonteisessa kaupassa lahjan arvo on omaisuuden käyvän arvon ja siitä maksetun kauppahinnan välinen erotus.
Toisinsanoen lahjaluontoinen kauppakirja johonka ehto että aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta lahjana saatuun omaisuuteen.Tilannetta voidaan havainnollistaa seuraavalla esimerkillä: A:n vanhemmat haluavat myydä hänelle perinteisesti suvussa kulkeneen elinkeino-omaisuuden. Kaupan kohteen käyväksi arvoksi on arvioitu 150 000 euroa. A:n vanhemmat myyvät hänelle omaisuuden hintaan 100 00 euroa ja liittävät kauppakirjaan ehdon, jolla A:n puolison B:n avio-oikeus kaupan kohteeseen suljetaan pois. Ehto on pätevä vain lahjanluonteisen 50 000 euron hinnanalennuksen osalta. Tältä osin A:n vanhemmat voivat sulkea B:n avio-oikeuden pois. B:n avio-oikeutta A:n kaupassa ostamaan omaisuuteen ei kuitenkaan voida täysin poissulkea. Keskinäisessä suhteessaan puolisot voivat rajata avioehdolla omaisuutta avio-oikeuden ulkopuolelle myös tämän lahjanluonteisen 50 000 euron osalta.
- Anonyymi
"Keskinäisessä suhteessaan puolisot voivat rajata avioehdolla omaisuutta avio-oikeuden ulkopuolelle myös tämän lahjanluonteisen 50 000 euron osalta."
Keskinäisessä suhteessaan puolisot voivat rajata avioehdolla avio-oikeuden ulkopuolelle koko kiinteistön siitä riippumatta, mikä sen arvo on.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569