Raivaussahan osto edessä

aloitelia

Osaisiko kukaan neuvoa minkälainen raivuri kannattais hankkia,olis tarkotus käyttää sahaa sekä trimmerinä että metsätöissä.En haluaisi kuitenkaan ostaa mitään ihan lelua.Haluaisin tietoa sahojen merkki/malli/tyypivioista/käyttökokemuksista

17

9811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pete

      Itse hankin viime kesänä Huskun 345 FXT:n. Ks. tän linkin takaa lisää: http://www.husqvarna.fi/?url=/node1520.asp?id=36991&intLanguageId=12&frames=false

      Täytyy sanoa, että pettyä ei ole tarvinnut aivan huippu saha joka testeissäkin on niittänyt mainetta. Uudet ergonimiset valjaatkin on todella hyvin istuvat, eikä painokaan ole aivan hirvittävä. Mukavuuslisänä ekana raivureissa kahvalämmitys koleimpiin keleihin.

    • hyvä tulee

      Kaksi merkkiä joihin itse olen käytännössä perehtynyt ovat Husqvarna ja Jonsered. Näissä on jotain eroja ollut siinä miten kaasuvaijeri kulkee kahvasta kopan alle. Itse olen todennut että Jonseredin vaijeri "viritys" toimii paremmin. Näissä merkkiasioissa on varmasti uskollisia kannattajia monelle merkille, mutta itselläni on tämmöinen näkemys. Kokoluokka raivaussahassa kannattaa miettiä myös hyvin, ettei turhan isoa kannettavaa ota harteilleen jos voima riittää keveämmässäkin. Nuo Husqvarnan uudet valjaat ovat todella hyvät, jos mahdollista niin sahan merkistä riippumatta kannattaa ottaa ergonomiset valjaat käyttöön.

    • saha

      Jos teet pelkkää taimikonhoitoa missä puu on pientä niin 45 kuutiosentin husse, partner, stihl tai jonsered.
      Jos taas teet ensiharvennusmetsälle ennakkoraivauksia missä on paljon 5cm puuta(koivua) niin kannattaa harkita vielä tehokkaampaa sahaa, esim. 252 huski tai vastaavan kokoluokan laatumerkki, eli siis samat kuten 45 senttisissä.
      Dolmarista ei tietoa, voi olla laatupeli sekin.

    • raivurista

      450 raivuri ostettu 5v sitten. soinut hyvin omassa metsässä, ei urakka/vieras hommiin sopiva, silloin isompi oltava.

      Tullut toinen malli 480..hieman isompi, kenties tällä hetkellä ostaisin semmoisen.

      Ei sovi isomman puun katkontaan,tehot loppuu, ruohotrimmerinä hyvin soinut.

      Olen ollut tyytyväinen ostokseen. (eipä tosin muita sahoja raivureina ole ollut)ja taitaapi omatoimisena metsurina vaihtua seuraava sahakin stiiliin.

      • Isäntä

        On kyllä hyvä.Ainakin meikäläiselle joka ei ihan ammattimaisesti hommia tee. Tuli semmonen hommattua kun Dolmari ei metsässä suostunut käymään...


      • pikkusaha

        Jos ei stihlin 450:llä saa 10-15 senttitä puuta nurin olkoot sitten vaikka kivettynyt pihlaja siinä missä yli 50 kuutioisellakin on vika kyllä sahurin viilaus/haritustaidoissa. En ole kellottanut aika eroa omistamieni stihlin 450 ja jonssin 2255 välillä esim 15 senttiselle puulle, mutta arvelisin sen olevan pari sekunttia, kun molemmissa uusi 225mm terä. Että onhan se 100 puun jälkeen jo 200 sekunttia eli reilu kolme minuuttia.
        Olen kuullut muutama kerran, että "pikkuraivureilla" ei pärjää "isojen" puiden kanssa. Mielestäni väärä väite, ellei kyse ole jostain jatkuvasta kuitupuu kokoluokan puiden kaadosta. Metsuri tuskin häviää hyvin montaa minuuttia perusraivauksessa jos sahaa 45 kuutioisella työpäivän.


    • JPe

      Koneviestissä on taajaan esitelty ja vertailtu uusia ammattiluokan sahoja. Tämän hetkinen kärki niissä sahoissa on: 1)Hva 345 2)Jonsered 2145 3)Sthilin 480.

      Hva ja Jonsered on käytänössä lähes samoja sahoja. Pieniä eroja on kahvoissa ja kaasuliipaisimessa ynnä muissa. Jonssi on myös vähän halvempi. Halvempi ihan hyvä Hva on 343. Sthilistä en osaa tarkemmin sanoa.

      Näillä sahoilla pärjäät varmasti. Ovat kalliita, mutta hyvin huollettuina kestävät varmasti satoja hehtaareja raivaustyötä. Kiertele ja vertaile sahoja ja niiden valjaita kokeilemalla niitä yllesi.

      Sahan lisäksi selvitä myös huollon ja varaosien saatavuus. Mikään ei syö miestä enemmän kuin kesken urakan levinnyt saha, johon varaosan saaminen kestää 2 vkoa.

      Itse sahaan Hva 345:llä ja voin suositella. Ergonomia on hyvä ja puhtia riittää isompiinkin savotoihin. Tällä hetkellä olen sahannut n. 40 ha, eikä murheita ole ollut. Aiemmin sahasin Sthilillä, mutta sen ergonomia ei sopinut minulle ja oli hieman vaisu ja syöppö.

    • tai Stihl

      Mulla on molemmista käyttökokemuksia. H345 toimii talvella paremmin, stihlin (450) vaijerit jäätyvät eikä käyntikään ole lumisissa olosuhteissa hyvä, mutta sen käyttö kesällä tiheissä kohteissa on helpompaa, koska varsi on lyhempi ja siten kevyempi käsitellä. Uusi Husku on kuulemma vielä paranneltu ja kätevämpi. Eiköhän noista löydy sulle sopiva

      • timbeeer

        itse sahailen ammatikseni jonseredin 2255:lla ja huskun 355 fxt:llä, stihlin 450k oli menossa mukana n. 1,5 vuotta lähinnä varasahana ja pienissä "risukoissa". Ruotsalaismerkeissä ergonomia tosi hyvä ja talvivarustelu ok verrattuna stihliin. husku ja jonsse vain kilon painavampia vaikka tehoa huomattavasti enemmän.


    • Hus 245

      Olikohan meitsin sahan malli jokin husukan 245. Noh, kummiskin husukan sellainen suosituin malli muutaman vuoden takaa. Sen kun osti, niin mukaan sai raivausasun. Saha on ollut teknisesti käyttövarma ja mukava sahata. Tosin, jos nyt ostaisin sahan, niin ostaisin varmaankin husukan, mutta ehdottamasti tehokkaamman mallin! Vähänkin paksumpi pihlaja, niin jo hyytyy. Alitehoisten vehkeitten kanssa pelatessa ei mene kuin hermot. Osta siis kerralla tarpeeksi ärjy laite.

      • pitää

        olla mahdollisimman lyhyt putki et voi tarvittaessa yhdellä kädellä sahata ja toisella ohjata kaatumista oikeaan suuntaan....muutenkin sellanen risukossa kätevämpi käsitellä...
        sahanpaino ja voima monesti ristiriidassa keskenään....mut mieluummin kantaa voimaa ku tuhertaa voimattomalla kevyellä....


    • jape

      tuli luettua noi kommentit ja itse Husokilla aina sahanneena mutta muutkin merkit sivusta nähneenä voin vain suositella Hussea. Uusi 345 lämpökahvoilla on paras mikä tähän päivään asti on vastaan tullut!
      Niin ja valjaista itselleni löytyi sopivimmat vähän "alahyllyltä" Jonseredin Comfort valjaat. putkirungolla olevat oikeat rinkkamalliset valjaat, minulle ainakin parhaat ja rakenteesta päätellen ikuiset jopa kovemmassa käytössä. Vähän hinnakkaammat vaan olivat mutta niihin sai semmoisen tavaratelineenkin mukaan missä menee polttoainekannu tai eväät hyvin mukana.

      • metsämies

        Ite suosittelisin stihlin 480:stä.. kun vertaa sthilin ja näiden ruotsalaisten sahojen (Husku jonsered partner) ni heti ensimmäisenä suurimpana erona vastaan tulee tehoerot.. vastaavanlaisilla samoilla kuutioilla olevissa sahoissa stihlissä on 15% suuremmat vääntöarvot kuin muissa. Tämä johtuu yksiselitteisesti moottorin rakenteesta, stihlin mäntä on varustettu 2 männänrenkaalla,jolloin paine ei pääse karkaamaan, husku jonseredi ja partneri sensijaan ovat yhden männänrenkaan vehkeitä.


      • meikäläinen
        metsämies kirjoitti:

        Ite suosittelisin stihlin 480:stä.. kun vertaa sthilin ja näiden ruotsalaisten sahojen (Husku jonsered partner) ni heti ensimmäisenä suurimpana erona vastaan tulee tehoerot.. vastaavanlaisilla samoilla kuutioilla olevissa sahoissa stihlissä on 15% suuremmat vääntöarvot kuin muissa. Tämä johtuu yksiselitteisesti moottorin rakenteesta, stihlin mäntä on varustettu 2 männänrenkaalla,jolloin paine ei pääse karkaamaan, husku jonseredi ja partneri sensijaan ovat yhden männänrenkaan vehkeitä.

        ja mitenköhän ne kierrokset menikään


      • jape
        metsämies kirjoitti:

        Ite suosittelisin stihlin 480:stä.. kun vertaa sthilin ja näiden ruotsalaisten sahojen (Husku jonsered partner) ni heti ensimmäisenä suurimpana erona vastaan tulee tehoerot.. vastaavanlaisilla samoilla kuutioilla olevissa sahoissa stihlissä on 15% suuremmat vääntöarvot kuin muissa. Tämä johtuu yksiselitteisesti moottorin rakenteesta, stihlin mäntä on varustettu 2 männänrenkaalla,jolloin paine ei pääse karkaamaan, husku jonseredi ja partneri sensijaan ovat yhden männänrenkaan vehkeitä.

        Niin....

        Olisiko tuo niin että painavilla männillä ja vauhtipyörillä saadaan vääntöä. Ja kevyillä kierrosherkkyyttä ja pienet hyrrävoimat. Kumpikohan on tärkeämpi puun juurella kun tulee kaasutettua melko monta kertaa päivässä, tehot kyllä riittää, mutta jos joka kerta odotuttaa niin kyllä siinä tulee äitee ikävä.....


    • meikäläinen

      melkeinpä suosittelisin kolmesta päämerkistä eli joseredistä,huskusta tai stiilistä löytyvän ratkaisun, sahaa ostaessasi kannattaa miettiä käyttötarkoitustasi,monet ovat maininneet palstalla ammattimalleja, näitä en hirveesti suosittele käyttämään nurmikon trimmaukseen, sahat eivät saa tarpeeksi vastustusta ja hajoovat. trimmaukseen löytynee oikea saha 30 kuution paikkeilta, harrastemetsänhoitoon 40 kuution paikkeilta ja metsään suosittelisin jo lähenpänä 50 kuution sahoja.

      Kannattaa melkeinpä ostaa lähinmästä hyvästä saha kaupasta silloin saat myös huoltopalvelut toimimaan, se mikä noista kolmesta merkistä on parhain on ikuinen kiistan aihe

      • jape

        Joka kokoluokassa.. tai ainakin isommissa sahoissa löytyy metsään ja puistoon erikoistuneet mallit!
        Pienet koneet onkin sitten vissiin lähinnä puutarhaan. Eikö?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe