Maidon tulon lisääminen!

minä vain-84

Elikkä haluisin hyviä vinkkejä maidon määrän lisäämiseen?

Mulla on selvästi vähentynyt maidon tulo, koska tyttö jää nälkäiseksi imetyksen jälkeen. Silloin olen antanut tuttelia lisäksi. Tyttö on nyt 6 viikkoa vanha ja haluisin imettää vielä ainakin kuukauden, että sais hyvät vastustuskyvyt, mutta mun on pakko antaa lisämaitoa, koska muuten tyttö huutaa nälkää. Mä tiedän että lisämaidon antaminen vähentää mun maidon tuloa, mutta en nää oikeen muutakaan ratkaisua?

Eli olisi kiva kuulla kokeneemmilta neuvoja maidontulon lisäämiseen.

Kiitos jo etukäteen ja hyvää kesää kaikille =)!

14

19115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mä kans

Miks sä annat lisämaitoa...
      Kokeile sillon ku et imetä niin rintapumppua vai mikäse nyt olikaan millä voit lypsää iteltäs maitoa. Syö ja juo ite kunnolla ja lepää kans.
      Tässä on joku linkki http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/rinnat.html

• minä vain-84

Mä annan lisämaitoa siksi, kun tyttö jää imetyksen jälkeen vielä nälkäiseksi ja huutaa. Kun imetän, niin huomaan tytön imevän ja imevä, mutta nielee kovin vähän. Kun annan lisämaitoa, niin rauhottuu ja on tyytyväinen, siksi olen ajatellut että on parempi pitää lapsi tyytyväisenä kun väkisin imettää. Mutta jos olisi jokin keino lopettaa lisämaidon antamisen, niin olen kyllä valmis kokeilemaan =)!

Kun kokeilen imetyksen jälkeen rintapumpulla lypsää, niin maitoa ei tule juuri ollenkaan. Siksi olen ajatellut että maitoa tulee vähän ja että lapsi tarvitsee lisämaitoa!

• lypsä heti
        minä vain-84 kirjoitti:

Mä annan lisämaitoa siksi, kun tyttö jää imetyksen jälkeen vielä nälkäiseksi ja huutaa. Kun imetän, niin huomaan tytön imevän ja imevä, mutta nielee kovin vähän. Kun annan lisämaitoa, niin rauhottuu ja on tyytyväinen, siksi olen ajatellut että on parempi pitää lapsi tyytyväisenä kun väkisin imettää. Mutta jos olisi jokin keino lopettaa lisämaidon antamisen, niin olen kyllä valmis kokeilemaan =)!

Kun kokeilen imetyksen jälkeen rintapumpulla lypsää, niin maitoa ei tule juuri ollenkaan. Siksi olen ajatellut että maitoa tulee vähän ja että lapsi tarvitsee lisämaitoa!

imetyksen jälkeen vaan esimerkiksi tunnin päästä siitä... Kuinka usein imetät vauvaa? Jos hän ei ime usein (esim. 3 tunnin välein) lypsä 3 tunnin välein. Todennäköisesti maitoa ei tule tarpeeksi siksi, että et raaski antaa lapsen imeä nälkäänsä tarpeeksi, vaan annat sitä lisämaitoa. Juuri tuossa iässä yleensä vauvan maidon tarve kasvaa, mutta koska täytät kasvavan tarpeen korvikkeella, ei maitoa ala erittyä tarpeeksi. Muistat varmaan, kuinka sairaalassa ensimmäisenä päivänä ei varmaankaan tullut maitoa tarpeeksi vaan imetit ja imetit, vaikka vauva ei niellytkään koko aikaa. Jos vauva imee, mutta ei niele, se tilaa maitoa. Näin ollen myös lypsäminen, vaikkei maitoa tulisikaan lisää maidon tuotantoa.

Varaa imetykseen paljon enemmän aikaa ja anna hänen imeä itsensä täyteen, vaikkei kovain usein nielekään. Hän kuitenkin nielee välillä, eli saa maitoa. Jos on pakko, anna lisämaitoa vain esimerkiksi kerran päivässä, mutta ei joka syötön yhteydessä. Jos lapsi ei tee työtä imemisen eteen, ei maitoa tule.

• Äippä-76
        minä vain-84 kirjoitti:

Huolehditko, että juot itse paljon nestettä esim. vettä?

Niin tosiasiahan on ettei kaikilla sitä maitoa syystä tai toisesta riitä, mikä on tietysti harmillista, mutta ei se väkisinkään sieltä tule.
        Kokeileppa, että juot vettä paljon päivän aikana ja ihan yölläkin pidät vesilasia yöpöydällä juot kun käyt hereillä (pissalla saa juosta aika tiuhaan:) ja apteekista vois kysyä vitamiineja jos auttaisivat, jos et sitten entuudestaan lisävitamiineja käytä.
        Luontaistuotekaupoissa on jotakin maidon tuloon, mutta kerran luin lehdestä tai taisi olla radiosta tuli eräästä naisesta joka oli näitä käyttänyt, niin hällä oli sisuskalut turmeltunut en nyt muista haima tai maksa tai jotku kuiteskin.
        En niitä suosittelisi, kyllä luonto järjestää nuokin asiat menemään niin, kuin ne menevät.

Mä en syö kalaa enkä juuri ollenkaan maitotuotteita, niin olen sitten kalkkia syönyt ja vettä juonut runsaati ja muuten sitten koittanut monipuolisesti syödä.
        Mulla on kyllä maitoa aina tullut kauheena vallankin esikoiselta tuntui, että rinnoissa paljon suurempi työmaa kuin itse lapsessa jolle sitten tuli kaiken kukkuraksi koliikki ja korvakierrekin samaan aikaan :(

Lypsämisestä sen verran, että käsin voi kans kokeilla lypsää jos silleen tulis paremmin.
        Huolehtii ehtii ensin käsien puhtaudesta :)
        Pidä rinnat lämpimässä, älä altista kylmälle.
        Laitoksella sanoivat mulle, että kannattee varoa pakastettakin porkatessa.

Jos se maito ei tule, niin sitten ei tule, ei kannata lasta nälissäänkään pitää.
        Hyvin ne kasvavat silläkin :)
        Jatkat imetystä niin pitkään, kun se tuntuu riittävän ihan entiseen tapaan.
        Älä pahoita mieltäsi sillä ettei maito riittäisi, tulee vain ressi ja se entisestään huonontaa maidon herumista.

Hyvää kesää sinulle ja vauvallesi, kyllä siitä!
        Toisen lapsen kanssa sitä sitten osaa suhtaustua jo erilailla ja kun on kokemustakin.

• äiti-83
        minä vain-84 kirjoitti:

itse en ole koskaan saanut pumppaamalla maitoa herumaan kunnolla. rinnat saa olla tosi täynnä, että niistä saa edes puoli desiä. yleensä lypsyn tulos oli 20-40ml. silti vauvamme eli pelkällä rintamaidolla ensimmäiset 6kk ja myöhemminkin rintamaito oli isona osana päivän ruokaa. en tiedä enkö osannut lypsää tarpeeksi hyvin vai eikö maito vaan kaikilta heru hyvin lypsäessä. ei silti kannata katsoa maidon tuloa lypsämisen perusteella.

jos annat aina korviketta kun vauvasi on tyytymätön niin et voi saada maidon tuloa lisääntymään. anna vauvan imeä rintaa vaikket kuulisikaan nielaisuja. ei maidon tulo lisäänny jos rintaa imetään vain sillon kun sieltä tulee hyvin maitoa. ei tietenkään pidä pakottaa vauvaa imemään, mutta houkutella mielummin rinnalle kun antaa helposti lisä maitoa.

niinkuin toisessa kirjotuksessani sanoin, niin vauva varmasti mielummin juo pullosta maitonsa kun rinnasta jonka imemiseen pitää nähdä vaivaa. jos tuntuu, ettei vauva haluakkaan syödä rintaa, niin lisämaidon antaminen hörpyttämällä tai lusikalla voisi auttaa.
        joskus imetyksen eteen pitää tehdä töitä, mutta uskon että se monesti palkitsee myöhemmin.

• kokemuksen rintaääni

Lohdutuksena voin kertoa oman tarinani. Toisen lapsemme kohdalla tuntui, että maito loppuu tykkänään ja varsinkin iltaisin jouduimme antamaan lisämaitoa tiheästikin. Mieheni oli yleensä se, joka iltaisin lisämaidon antoi jotta minä sain nukkua. En kuitenkaan lopettanut imettämistä vaan jatkoin sitkeästi. Lapsemme ollessa 3kk vanha maito alkoikin yllättäen riittää ja riittikin siitä lähtien niin kauan että lopulta piti rinnalta vierottaa. Kaikille olen siitä lähtien korostanut ettei pidä lannistua vaikka alku takkuaisikin. Voimia sinulle!

• Taaperoimettäjä

Ja joskus olen kuullut väitteen, että Coca cola lisäisi maidontuloa. Mutta sitä kokeile sill riskillä, että vauva valvoo. Itse huomasin, kun imetin vielä tiheään, että yöunille nukahtaminen oli vaikeaa(siis vauvalla), kun olin kyseistä juomaa nautiskellut.

Muistaakseni Frantsilan yrttitarha(?) on valmistanut joskus Äidinilo (vai olikohan Vauvanilo) nimistä teetä. Sen piti myös auttaa maidontuloon.

Mutta ne tärkeimmät on kyllä käsittääkseni juominen ja stressittömyys. Voimia sinulle.

• äiti-83

jos tyttö huutaa nälkää niin anna tissi suuhun ja imetä. et muuten saa maidon tuloa lisättyä. keskity joksikin aikaa vaan imettämiseen ja yritä saada apua kotitöihin yms. pakollisiin tehtäviin. rentoudu vauvan kanssa ja anna hänen olla niin paljon rinnalla kun vauva haluaa ja itse ehdit. keksi itsellesi jotain tekemistä pitkiin imetyssessioihin kuten lukemista, netissä surffailua tai videoiden katsomista.

jos haluat maidon tulon lisääntyvän niin siihen ei muu auta kun imettää kauempia aikoja ja vähentää korvikkeen antamista. yhdelle imetys kerralle ei ole mitään määrä aikoja. rinnoista tulee myös aina vähän maitoa vaikka olisit imettänyt rinnan tyhjän tuntuiseksi.

kun vauva on syönyt yhden rinnallisen niin voit aina vaihtaa toiseen ja sitten taas toiseen.
      maidon tuloa kiihdyttää eniten kun rintaa vaihdetaan usein samalla syötöllä. vaikka ei meillä ainakaan ollut alussa mitään syöttö kertoja.

vauva saatto haluta olla rinnalla välillä vaikka koko ajan tai syödä puolen tunnin välein. imetys kerrat saatto kanssa olla 5 minuutista muutamaan tuntiin parhaimmillaan.
      kun vauva kasvaa niin hän jaksaa syödä nopeammin ja enemmän kerralla. syöttövälit pidentyvät ja syömiseen ei kulu enää paljon aikaa.

korvike antaa myös illuusion maidon vähyydestä koska se sulaa hitaammin ja vauva on kyllänen pidempään ja se ei oo pelkästään hyvä asia.

monissa ohjeissa sanotaan, että kannattas katsoa paljon vauva syö korviketta päivässä keskimäärin ja jakaa se annettavaks tasasesti pitkin päivää. tietenkin määrää pitää vähentää pikkuhiljaa ja vauvan pitääkin olla tavallaan "nälässä", että oma maidon tulo lisääntyy. vauvan pitää antaa ärsykettä rinnoille, jotta ne tuottaisivat lisää maitoa.
      vauva voi kyllä protestoida sitä, että joutuu tekemään töitä ruokansa eteen. onhan vaikeampaa saada maito huonosti heruvasta rinnasta kun pullosta josta maito valuu suuhun. eli älä todella ihmettele jos pulloon tottunut vauva voi huutaa rinnalla.

varmasti saat tehdä vähän aikaa työtä että saat maidon tulon lisääntymään. luulen, että imetys sujuu kuitenkin sitten helpommin kun maitoa tulee paremmin. kannattaa kirjoista ja netistä etsiä tietoa imetyksestä niin on helpompi saada imetys sujumaan.

tässä ois vielä linkkejä imetyksestä:
      http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/
      http://www.lapsiperhe.net/imetystukilista/
      http://www.lapsiperhe.net/itu/index.html

• Raakel

Missä vaiheessa ei sitten tarvitse enää koko aikaa olla tuputtamassa rintaa? Tuntuu siltä, etten voi olla seuraavat kuusi kuukautta tissi vauvan suussa. Alkaa oma hyvinvointi olla kyseenalainen siinä vaiheessa ja sosiaalinen elämä kärsiä... Eli missä vaiheessa tilanne alkaa yleensä helpottaa niin, että vauva nukkuu syömisen jälkeen joitakin tunteja...?

• se toki
        Raakel kirjoitti:

Missä vaiheessa ei sitten tarvitse enää koko aikaa olla tuputtamassa rintaa? Tuntuu siltä, etten voi olla seuraavat kuusi kuukautta tissi vauvan suussa. Alkaa oma hyvinvointi olla kyseenalainen siinä vaiheessa ja sosiaalinen elämä kärsiä... Eli missä vaiheessa tilanne alkaa yleensä helpottaa niin, että vauva nukkuu syömisen jälkeen joitakin tunteja...?

yksilöllistä, mutta minulla ainakin oli välillä näitä koko ajan tissi suussa päiviä muutama putkeen ja sitten maitoa jo tulikin muutaman tunnin tarpeiksi jonkin viikon, kunnes vauvan maidon tarve taas lisääntyi ja sitten pari-kolme päivää meni tissi suussa.

Tärkeää on, ettei anna sitä korviketta niinä tiheän imemisen päivinä, koska silloin se ongelma ei poistu, vaan maitoa tulee koko ajan liian vähän.

Tietysti voi myös olla, että vauva vain tykkää olla tissi suussa ilman nälkää ja tätä voi koittaa säännöstellä sitten tarvittaessa hieman. Ja käyttämäsi sanamuoto "tuputtaa" rintaa ilmeisesti ei siis kuvaa itse asiaa oikein, koska eihän sitä tuputtaa tarvitse vaan tarjota pyydettässä.

• äiti-83
        Raakel kirjoitti:

varmaan riippuu korvikkeen annon määrästä eli siitä paljonko maidon tulon pitäs lisääntyä. kyllä nyt kuitenkin parissa viikossa maidon tulon pitäs selvästi lisääntyä. vauvoilla voi muutenkin olla välillä tiheän imemisen kausia ja halua olla äidin lähellä. vauvat muuttuu hirveän äkkiä. ovat pidempään hereillä ja haluavat tehdä muutakin kun syödä ja nukkua. riippuu ihan vauvasta miten nukkuu. joillakin vauvoilla menee pitkään ennenkun nukkuu useamman tunnin putkeen vaikka olis maha kuinka täynnä. meillä ekat 2-3kk oli sellasta, että vauva halusi olla sylissä ja tissillä jatkuvasti. varmaan sitten ihan vauvan kasvaessa hän kiinnostu muustakin ja jaksoi syödä nopeammin ruokansa. muistaakseni yli 0.5-1 tunnin imetykset loppu 3kk jälkeen. luulen, että 6 viikkosen normaalia käyttäytymistä haluta roikkua tissillä, mikä menee ohi itsestään kun vauva kasvaa. isomman vauvan imetyskin on erilaista kun pienen. yli 6kk ikänen käy ottamassa parin minuutin hörpyt ja jatkaa sitten leikkejänsä.

tässä osotteessa on imetystukipuhelimen numero ja tietoa imetystukiryhmistä.
        http://www.lapsiperhe.net/imetystukilista/

• minä vain-84

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä. Mä kokeilen nyt juoda vieläkin enempi kun normaalisti. Mikä muuten on sellanen noin määrä mitä tulisi päivässä juoda kun imettää? Vitamiineja ja kalkkia olen syönyt koko odotuksen ja imetyksen ajan.

Ajattelin myös et yritän jaksaa imettää mahdollisimman kauan yhdellä kertaa, kun kyllä tyttö hyvin imee jos ei ole kovin nälkäinen. Mutta nälissään en pidä jos se on ainoo konsti jatkaa imetystä, niin saa sitten jäädä. Tyttö on kauheen kiltti ja tyytyväinen, niin en ala turhaan kiusaamaan. Mutta kiitos vielä kaikille ketkä jaksoivat neuvoa minua =)!

• Äippä-76

Juu se nesteytys on todella tärkeää.
        Melkeinpä avainsana :)
        Määrästä en oikein osaa sano, mutta paljon enemmän mitä joisit "normaalitilassa".
        Mulla meni yölläkin 2 lasia vettä, ainakin.
        Että ihan pitkin päivää, kun jaksaa juoda ja imetyksien välissä vallankin.
        Monta lasillista varmasti kuluu ja pissalla saa käydä, mut voi olla, että maito alkaa lisääntymään.
        Minäkään en suosi sitä väkisin imetystä...
        Kuvittelee, että itse ois nälissään ja joku jättiläinen härnäisisi :( Vois siinä itselläkin huuto päästä.

• Sarsam

Vanhempaa lasta imetin 3 viikkoa ja nuorempaa 2 viikkoa ja lisäksi annoin Tuttelia, kun ei äidinmaito riittänyt.Molemmat ovat perusterveitä ja hyvin kehittyneitä,normaalit flunssat kyllä sairastetaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1359
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      243
      1249
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1061
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      254
      1032
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      688
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      651
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      607
    Aihe