Kauanko kana munii?

Jaapsos

Eli siinähän se tuli; montako vuotta kana munii? Miten kanan lopetus tapahtuu hyvin? Itse kun en lemmikki kanaa pystyisi tappamaan?

15

8054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanaset

      Olen kuullut että n. 10 vuotias kana olisi muninut. Meillä muni viime keväänä yhdeksän vuotias kana, ei tosin koko kesää. Riippuu kai olosuhteista ja rodusta (meillä oli maatiainen). Ei kai noita lemmikkikanoja tarvitse lopettaa vaikka lopettaisivat munimisen, eiköhän nekin ole arvokkaat eläkepäivänsä ansainneet. Ainakin sitä mieltä itse olen. Kun lemmikeitä vielä ovat ja ystäviäkin.

      • kana

        Meillä on myöskin 10 vuotias silkkikana,joka munii vieläkin,tosin munia tulee harvoin,munii vain kesällä kun ovat ulkona. Minustakin on julmaa lopettaa kana vaan jos se ei muni. Vanhemmiten kanat munivat harvemmin,kuten vain kesäisin kun on tarpeeksi ravintoa,valoa.
        Tuo vanha silkkirouva on kyllä hauska,nyökyttelee kaulaa välillä,ja kaakattaa,ja vieläkin se juoksee luokse katsomaan onko herkkuja,sekä syliin ottaessa nukahtaa. Tämä vanha rouva tuli meille ihan poikasena.


      • kanaset
        kana kirjoitti:

        Meillä on myöskin 10 vuotias silkkikana,joka munii vieläkin,tosin munia tulee harvoin,munii vain kesällä kun ovat ulkona. Minustakin on julmaa lopettaa kana vaan jos se ei muni. Vanhemmiten kanat munivat harvemmin,kuten vain kesäisin kun on tarpeeksi ravintoa,valoa.
        Tuo vanha silkkirouva on kyllä hauska,nyökyttelee kaulaa välillä,ja kaakattaa,ja vieläkin se juoksee luokse katsomaan onko herkkuja,sekä syliin ottaessa nukahtaa. Tämä vanha rouva tuli meille ihan poikasena.

        Vanhat kanat on meillä myös tuollaisia, tulevat mielellään syliin ja nukkuvatkin. Ihania otuksia. Melkein voisin todeta että kana vaan paranee vanhetessaan:) siitä tulee rauhallisempi ja se kaipaa syliä ja seuraa enemmän. Myös maatiaiset on meillä vanhentuessaan tulleet kesymmiksi, kun muuten ovat aika omapäisiä. Ja tietysti itsekasvatetut on kesympiä usein muutenkin kun vanhempana ostetut. Kiva kuulla että muillakin on "sylikanoja".


    • vanhuuttaan

      Jostain muistan lukeneeni, että kana elää keskimäärin n. 4 vuotta. Pari vuotta munii hyvin, sen jälkeen harvakseltaan. Taitavat olla aika harvinaisia nuo 10 vuotiaat kanat. Vaihtelua tietysti voi olla paljonkin (sekä muninnassa, että iässä). Lopeta vasta sitten, jos kärsii. (Tai pyydä naapurin isäntää, jos et itse raaski.)

      • kot kot

        Kyllä maatiaiset voivat elää helposti lähemmäs kymmenen vuotiaiksi, munia sellaiset viisi kuusi vuotta. Sellaistakin maatiaisista olen kuullut mitkä munivat todella 9 vuotiaiksi asti, eivät tosin enää säännöllisesti.


      • silkki

        Kana ei todellakaan elä vain 4 vuotta! jos elää vain tuon verran,sitä ei ole kohdeltu oikein,ruokittu väärin.Ahtaissa tiloissa varmaan elääkin vain tuon verran ja kuolee stressiin,tauteihin.

        Terveet kanat(rodusta riippumatta) elävät juuri sinne kymmenisen vuotta. Meillä on ollut kanoja pienestä pitäen.Kaiken rotuisia. Ja vanhoiksi elävät, tosin kukot näyttävät aina kuolevan kanoja ennen. Kanat elävät pidempään. Meillä kanat ovat kesäisin ulkona vapaana pihalla,kuopsuttelevat välillä kukkapenkissäkin.


    • munmuu

      Meillä ainakin ne jalostetut munijakanat ovat kuolleet ennenkuin muninta on kokonaan loppunut. Tosin mitä vanhempi kana, sen vähemmän ja epäsäännöllisemmin munia... Munintaan jalostetut kanat tapetaan yleensä tuotantokanaloissa parin vuoden iässä(nykyään kai vähän päälle vuoden iässä), koska sen jälkeen niiden munintateho on laskenut. Meille on otettu sellaisia kanoja, ja hyvin ovat munineet monta vuotta. Elinikäkin yleensä ollut noin viisi vuotta (joskus reippaasti ylikin).
      Miksi ihmeessä lemmikkikanan haluaisit lopettaa? Onhan siitä muutakin iloa kuin munat...

      • Aloittaja

        Niin, nuo kysymykset olivat erillisiä kysymyksiä.
        En minä lemmikkikanoja tappaisi, kun ne lopettaa muninnan, vaan pitäisin kyllä vanhuuteen asti lemmikkinä ja pihan ilona.
        Tuo lopettamiskysymys oli siihen tilanteeseen, jos kana sairastuu tms, että olisi pakko lopettaa. Olen kuullut noita "pää poikki kirveellä"- juttuja, jotka kuulostavat kamalilta. Eihän kana varmaan ehdi mitään siinä tuntea, mutta kun noihin eläimiin kiintyy niin kovasti ja toivoo, että luopuminen kävisi mahdollisimman kivuttomasti.


      • Mupsu
        Aloittaja kirjoitti:

        Niin, nuo kysymykset olivat erillisiä kysymyksiä.
        En minä lemmikkikanoja tappaisi, kun ne lopettaa muninnan, vaan pitäisin kyllä vanhuuteen asti lemmikkinä ja pihan ilona.
        Tuo lopettamiskysymys oli siihen tilanteeseen, jos kana sairastuu tms, että olisi pakko lopettaa. Olen kuullut noita "pää poikki kirveellä"- juttuja, jotka kuulostavat kamalilta. Eihän kana varmaan ehdi mitään siinä tuntea, mutta kun noihin eläimiin kiintyy niin kovasti ja toivoo, että luopuminen kävisi mahdollisimman kivuttomasti.

        Kaikkien kanojen muninta on nuorena parasta ja laskee vähitellen, kun kanalle tulee ikää.

        Tuotantohybridit on jalostettu munimaan munan päivässä. Runsas muninta on kanan elimistölle rasitus, joten tällainen kana on suhteellisen herkkä sairastumaan. Sairastumisalttius taas on suoraan verrannollinen kanan elinikään ja sitä kautta myös munintaikään. Usein tuotantohybridit munivat hyvin ja sitten yks kaks lyhyen sairastamisen jälkeen kuolevat. Ne munivat itsensä loppuun usein jo parissa kolmessa vuodessa.

        Vähemmän jalostetut rodut, kuten juuri maatiainen, eivät missään vaiheessa muni yhtä paljon kuin tuotantohybridit. Muninta saattaa parhaimmillaankin jäädä 200-250 munaan vuodessa. Vähäisemmästä muninnasta johtuen kanojen elimistö rasittuu vähemmän, ne pysyvät terveinä pidempään ja sitä kautta myös elävät ja munivat pidempään.

        Kaikista roduista löytyy kuitenkin poikkeuksia.

        Kana- ja ennen kaikkea ihmisystävällinen keino kanan lopettamiseen on kutsua eläinlääkäri paikalle tai viedä kana itse vastaanotolle. Se vaan on suhteellisen kallista, mutta sinnehän sitä muitakin lemmikkejä lopetettavaksi viedään...

        Kanan lopettaminen katkaisemalla kaula on myös tehokas ja helppo keino. Katkaisuun voi käyttää kirveen lisäksi mitä tahansa muutakin terävää tarkoitukseen soveltuvaa esinettä.

        Kanan kannalta parempi on, jos se tainnutetaan ennen kaulan katkaisua tai muita tappamistoimenpiteitä. Tainnuttaminen onnistuu lyömällä kanaa napakasti päähän takaviistosta vaikka puukepillä. Kaulan katkaisua tainnuttaminen kuitenkin jonkin verran haittaa, koska kana alkaa rimpuilla jo tainnuttamisen jälkeen ja rimpuilevaan kanaan on suhteellisen hankala osua kirveellä. Veren lasku kun olisi aloitettava kuitenkin välittömästi tainnuttamisen jälkeen. Avuksi on, jos käyttää "tötteröä", johon kana laitetaan pää alaspäin ja sen pää vedetään tötterön alapäästä näkyviin ennen tainnuttamista. Tainnuttamisen jälkeen sitten katkaistaan kaula esim. puutarhasakseilla.

        Kanan voi lopettaa myös ampumalla. En tiedä sitten, miten oman hiilidioksidisysteemin rakentaminen onnistuisi...?


      • Mupsu kirjoitti:

        Kaikkien kanojen muninta on nuorena parasta ja laskee vähitellen, kun kanalle tulee ikää.

        Tuotantohybridit on jalostettu munimaan munan päivässä. Runsas muninta on kanan elimistölle rasitus, joten tällainen kana on suhteellisen herkkä sairastumaan. Sairastumisalttius taas on suoraan verrannollinen kanan elinikään ja sitä kautta myös munintaikään. Usein tuotantohybridit munivat hyvin ja sitten yks kaks lyhyen sairastamisen jälkeen kuolevat. Ne munivat itsensä loppuun usein jo parissa kolmessa vuodessa.

        Vähemmän jalostetut rodut, kuten juuri maatiainen, eivät missään vaiheessa muni yhtä paljon kuin tuotantohybridit. Muninta saattaa parhaimmillaankin jäädä 200-250 munaan vuodessa. Vähäisemmästä muninnasta johtuen kanojen elimistö rasittuu vähemmän, ne pysyvät terveinä pidempään ja sitä kautta myös elävät ja munivat pidempään.

        Kaikista roduista löytyy kuitenkin poikkeuksia.

        Kana- ja ennen kaikkea ihmisystävällinen keino kanan lopettamiseen on kutsua eläinlääkäri paikalle tai viedä kana itse vastaanotolle. Se vaan on suhteellisen kallista, mutta sinnehän sitä muitakin lemmikkejä lopetettavaksi viedään...

        Kanan lopettaminen katkaisemalla kaula on myös tehokas ja helppo keino. Katkaisuun voi käyttää kirveen lisäksi mitä tahansa muutakin terävää tarkoitukseen soveltuvaa esinettä.

        Kanan kannalta parempi on, jos se tainnutetaan ennen kaulan katkaisua tai muita tappamistoimenpiteitä. Tainnuttaminen onnistuu lyömällä kanaa napakasti päähän takaviistosta vaikka puukepillä. Kaulan katkaisua tainnuttaminen kuitenkin jonkin verran haittaa, koska kana alkaa rimpuilla jo tainnuttamisen jälkeen ja rimpuilevaan kanaan on suhteellisen hankala osua kirveellä. Veren lasku kun olisi aloitettava kuitenkin välittömästi tainnuttamisen jälkeen. Avuksi on, jos käyttää "tötteröä", johon kana laitetaan pää alaspäin ja sen pää vedetään tötterön alapäästä näkyviin ennen tainnuttamista. Tainnuttamisen jälkeen sitten katkaistaan kaula esim. puutarhasakseilla.

        Kanan voi lopettaa myös ampumalla. En tiedä sitten, miten oman hiilidioksidisysteemin rakentaminen onnistuisi...?

        Olen koonnut kotisivuilleni enemmänkin kokemuksia kananhoidosta:
        http://members.surfeu.fi/jorma52/kanat.htm

        Minulla on ollut kanoja v:sta 2000. Nyt niitä on neljä ja yksi kukko.
        Yksi kanoistani parhaillaan hautoo 15 munaa. Saa nähdä, miten siinä käy.


      • Kanafarmari
        Mupsu kirjoitti:

        Kaikkien kanojen muninta on nuorena parasta ja laskee vähitellen, kun kanalle tulee ikää.

        Tuotantohybridit on jalostettu munimaan munan päivässä. Runsas muninta on kanan elimistölle rasitus, joten tällainen kana on suhteellisen herkkä sairastumaan. Sairastumisalttius taas on suoraan verrannollinen kanan elinikään ja sitä kautta myös munintaikään. Usein tuotantohybridit munivat hyvin ja sitten yks kaks lyhyen sairastamisen jälkeen kuolevat. Ne munivat itsensä loppuun usein jo parissa kolmessa vuodessa.

        Vähemmän jalostetut rodut, kuten juuri maatiainen, eivät missään vaiheessa muni yhtä paljon kuin tuotantohybridit. Muninta saattaa parhaimmillaankin jäädä 200-250 munaan vuodessa. Vähäisemmästä muninnasta johtuen kanojen elimistö rasittuu vähemmän, ne pysyvät terveinä pidempään ja sitä kautta myös elävät ja munivat pidempään.

        Kaikista roduista löytyy kuitenkin poikkeuksia.

        Kana- ja ennen kaikkea ihmisystävällinen keino kanan lopettamiseen on kutsua eläinlääkäri paikalle tai viedä kana itse vastaanotolle. Se vaan on suhteellisen kallista, mutta sinnehän sitä muitakin lemmikkejä lopetettavaksi viedään...

        Kanan lopettaminen katkaisemalla kaula on myös tehokas ja helppo keino. Katkaisuun voi käyttää kirveen lisäksi mitä tahansa muutakin terävää tarkoitukseen soveltuvaa esinettä.

        Kanan kannalta parempi on, jos se tainnutetaan ennen kaulan katkaisua tai muita tappamistoimenpiteitä. Tainnuttaminen onnistuu lyömällä kanaa napakasti päähän takaviistosta vaikka puukepillä. Kaulan katkaisua tainnuttaminen kuitenkin jonkin verran haittaa, koska kana alkaa rimpuilla jo tainnuttamisen jälkeen ja rimpuilevaan kanaan on suhteellisen hankala osua kirveellä. Veren lasku kun olisi aloitettava kuitenkin välittömästi tainnuttamisen jälkeen. Avuksi on, jos käyttää "tötteröä", johon kana laitetaan pää alaspäin ja sen pää vedetään tötterön alapäästä näkyviin ennen tainnuttamista. Tainnuttamisen jälkeen sitten katkaistaan kaula esim. puutarhasakseilla.

        Kanan voi lopettaa myös ampumalla. En tiedä sitten, miten oman hiilidioksidisysteemin rakentaminen onnistuisi...?

        Asiallinen kirjoitus 👍
        Omat kanani, ketun jäljiltä loukkaantuneet taikka sairaat, olen lopettanut vesurilla.
        Sairas kana ei paljon rimpuile, helppo päästää tuskistaan vaikka eihän se mitään mukavaa ole.
        Vesurilla helpompi osua kun kirveellä....


    • MUna kana

      Moi mun mielestä kana elää noin 1000 vuotta.-....

    • munatalla

      Ei kana kauaa munaa tee.Menee pesään ja suitsait muna alla.

      • Yksitellen

        Johtuisiko siitä, että kana on "tehnyt" sen munan jo siinä pikkuhiljaa päivän mittaan sisuksissaan, ja se muninta on sitten vain valmiin munan ulos päästäminen. Nahkamuna syntyy, jos kana säikähtää jotakin pahasti, ennenkuin kuori on valmis ja putkauttaa sen keskeneräisen munan jo pois.


    • LUULISITIETÄVÄN

      ALOITTAJA KYSY VAIMOLTASI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe