Mistä tietää tulleensa vanhaksi?

Anonyymi-ap

Kun päivittäinen elämä pyörii vessanpöntön ympärillä.
On vatsa kipeä, syynä joko ummetus, tai jatkuva hätä.

Öinen kusihätä. Hoipperointi pimeässä tasapainoillen, seinistä ja ovenpielistä kiinnipitäen.

Vaikka luuli, että kaikki tuli jo, niin saa taas kiiruusti sännätä.

Muistan vuosikymmenten takaa erään sairaalaosastomme pienikokoisen naisvanhuspotilaan, joka portatiivilla istuen, otsa sängyn reunaan nojaten rukoili: "Anna, Jeesus, kakin tulla..." Toisteli tätä kärsivän rukoustaan. Muistan vieläkin sen saavutuksen, hänelle ominaisen suuren tippaleivän tuon kakiämpärin pohjalla, kun rukoukseensa lopulta vastattiin.

Kun itse täyttää 70, rikastuu elämä uusilla taisteluilla. Aiemmin pieni asia on yhtäkkiä muuttunut koko elämää hallitsevaksi: vatsa, suolet ja näiden toiminta, kivut, pahoinvoinnit ja näiden helpotukset... Kysymys ei ole vähäisestä asiasta.

Olen kerran kokenut ileuksen, eli suolitukoksen, ja tuolloin oli vähällä henki mennä.

59

572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oi, hyvin kuvailit myös minun ja puolisoni elämää. Samanlaista on.
      Varsinkin mies joutuu hyppäämään vessassa pari kolme kertaa yössä.

      • Anonyymi

        Tuttu tilanne.
        Minulla on sankko sängyn takapuolella, alla paperia ( että ei matto kastu jos ei kerkii).

        Ei ehdi vessaan.
        Kokeile!

        Toimii.
        Aamulla tyhjennän sankon vessanpönttöön.


      • Anonyymi

        Kun peräsuoli päättää olla toimimatta koko vartalo sairastuu vanha vitsi että kaikkein surkein ruumiin osa voi pysäyttää koko ruumiin tai on tärkein elikkä pitää huolehtia koko vartalosta. Hyvä ulostuslääke on pestokastike mutta kun siinä on suolaa turvottaa pitää päälle ottaa ananas purkki. Jos on vähän laktoositon ruokavalio niin kun juo litran laktoosista normi maitoa saa äkkityhjennyksen. Ananas vesi kuuri 3 päivää saa myös liikkeelle kaiken.Sekin kun nostelee käsiään ylös venyttelee vatsaa samalla vaikuttaa suolistoon. Samaa se on ollut lapsena pissa lentänyt mihin sattuu yöllä ja potalla on vanhukseksi sama meno vaippaa tulee lopuksi.Monesti ei ehdi hoitajat ajoissa tulla auttamaan alusastiaa kävelyttämään vessaan eikä pissapullokaan aina ole paikallaan. On hyvä opetella itse näitä.


      • Anonyymi

        Nuoret myös kusee yöllä herää myös lapset pissalle yöllä riippuu mitä juonut illalla. Kahvikin pissattaa. Mutta kun muistaa missä vessa on niin kaikki on hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret myös kusee yöllä herää myös lapset pissalle yöllä riippuu mitä juonut illalla. Kahvikin pissattaa. Mutta kun muistaa missä vessa on niin kaikki on hyvin.

        Jumppa auttaa lihasten kiinteydessä joka päivä ponnistaa hiukan lihaksia nostelee jalkoja pinnistää pakaroita ravistelee käsivarsia tekee hyvää ottaa happea ulkona myös.Pienentää ruoka määrää syö pieniä annoksia usein.Omenapaloja kuorittuna eikä ahmi vaan syö hitaasti muistaa juoda vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret myös kusee yöllä herää myös lapset pissalle yöllä riippuu mitä juonut illalla. Kahvikin pissattaa. Mutta kun muistaa missä vessa on niin kaikki on hyvin.

        Käyttäkää kävelysauvoja tukena jos joudutte yöllä lähtemään WC pissalle. Tietysti niissä pitää olla pehmeä kumipää sisällä liikkuessa. Pääsee kulkemaan suoraan ei tarvitse huonekalu tukea.
        Minulla on sängyn lähellä aina ja tarvitsen ainakin aamulla ylösmousun jälkeen tukena koska olen nivelistä kankea ja menen heti WC. Joskus herään yölläkin pissalle. Voi käyttää myös sohvalta nousuun tukena.
        Ikävä vaiva jos rakko ei tyhjene kunnolla ja jää virtsaa ja mentävä uudelleen.
        Välillä tulee se tunne. Jos on ummetusta sekin painaa. Kannattaa ottaa selvää mitä ulosrusta helpottavaa voisi käyttää. Yksi makea nestemäinen aiheuttaa pahan hajuisia ilmavaivoja. Aines luettelosta ei selviä mitä käytetään,jotain keinomakeutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuttu tilanne.
        Minulla on sankko sängyn takapuolella, alla paperia ( että ei matto kastu jos ei kerkii).

        Ei ehdi vessaan.
        Kokeile!

        Toimii.
        Aamulla tyhjennän sankon vessanpönttöön.

        Portatiivi, eli korkea wc-ämpäri sängyn vieressä / päädyssä olisi kyllä helpotus.

        Tässä tuo portatiivin vanha sairaala-malli:
        http://www.soras.fi/246.html

        Mutta tyylikkäämpiäkin löytyy:
        https://www.ettonet.fi/tuotteet/kylpyhuone-ja-wc/wc-istuimet-ja-wc-tarvikkeet/portatiivi-metallirunkoinen-wc-tukikehikko/

        Säilytys on sitten eri juttu, minne sen päiväksi laittaisi. Iso potta olisi ihan käytännöllinen, jos sen alle löytyisi esim. sopivan korkuinen jakkara. Huonoilla polvilla kun ei voi oikein lattialla kyykkiä ja tuolit on tähän liian korkeita.

        Muoviset pottamallistot ovat nykyään tuollaiset, joissa on lapselle etuosassa roiskumisen esto koroke, joka tekee potan aikuisen istuttavaksi liian pieneksi. Vanhan ajan isot metallipotat olivat hyviä, meillä oli maalla, jossa ulkohuussi pihan toisella puolella. Yöllä käytiinkin eteisessä potalla.

        Hakusanalla "apuvälineet" löytyy monenlaista kauppaa, tässä pari:
        https://vauvaari.fi/tuote-osasto/apuvalineet/

        https://www.apukauppa.fi/?gclid=EAIaIQobChMIkPr_-vL2gQMVdE-RBR21QwL8EAAYAyAAEgJ1ZvD_BwE

        Vuosia sitten tilasin erilaisia apuvälineitä eräästä hämeenlinnalaisesta verkkokaupasta.

        Tukikahvat on porattava seinään tai ovenpieliin. Imukuppisysteemit ovat epäluotettavat, jos sellainen yhtäkkiä irtoaakin, voi pahasti kaatua.

        Matkailuvälinekauppa Triptek'istäkin voi löytää joitain käteviä apuvälineitä.
        https://triptek.eu/
        *


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoret myös kusee yöllä herää myös lapset pissalle yöllä riippuu mitä juonut illalla. Kahvikin pissattaa. Mutta kun muistaa missä vessa on niin kaikki on hyvin.

        Hyvin harvinaista että lapset heräisivät yöllä pissalle terve lapsi nukkuu hyvin yönsä ilman vessa käyntejä , eri asia jos lapsellaan jokin vika jossain .
        Joten nuoret ihmiset eivät myöskään heräilee vessaan yöllä jos ovat terveitä. Eri asia jos on jokin vika.
        Terve ihminen nukkuu yönsä hyvin, eikä edes ajattele että muka iltaisin pitäisi rajoittaa nesteen ottamasta.
        Monelle tulee vanhempana vasta nämä asiat ajankohtaiseksi , yölliset vessassa käynnit, ja päivisin joko ripuliin tai on kovalla .
        Nekin asiat rajoittavat paljon ihmisen normaalia elämää kun on. Ajateltava koko ajan että on vessa lähellä.


      • Anonyymi

        Ei oikein minulla vielä ole noita yöhyppäämisiä ajankohtaisia , mutta huomannut että tasapaino ei ole mitä oli ennen ja ja päivisin kyllä vatsakin kanssa niitä vessassa käyntejä
        Joten sitä se vanhuus vissiin on . Vaikka sitä ei millään halua hyväksyä.
        Muuten menee päivät tasaista tahtia , mutta tunne että jotain puuttuu elämästä on koko ajan ajatuksissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun peräsuoli päättää olla toimimatta koko vartalo sairastuu vanha vitsi että kaikkein surkein ruumiin osa voi pysäyttää koko ruumiin tai on tärkein elikkä pitää huolehtia koko vartalosta. Hyvä ulostuslääke on pestokastike mutta kun siinä on suolaa turvottaa pitää päälle ottaa ananas purkki. Jos on vähän laktoositon ruokavalio niin kun juo litran laktoosista normi maitoa saa äkkityhjennyksen. Ananas vesi kuuri 3 päivää saa myös liikkeelle kaiken.Sekin kun nostelee käsiään ylös venyttelee vatsaa samalla vaikuttaa suolistoon. Samaa se on ollut lapsena pissa lentänyt mihin sattuu yöllä ja potalla on vanhukseksi sama meno vaippaa tulee lopuksi.Monesti ei ehdi hoitajat ajoissa tulla auttamaan alusastiaa kävelyttämään vessaan eikä pissapullokaan aina ole paikallaan. On hyvä opetella itse näitä.

        Ja monella muulla on sitten toisinpäin nämä vatsankin toiminnat. Ainaiset ripulit joihin ei löydetä syytä. Ei kai vanhuus nyt ihan ainut syy voi niihinkään olla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttäkää kävelysauvoja tukena jos joudutte yöllä lähtemään WC pissalle. Tietysti niissä pitää olla pehmeä kumipää sisällä liikkuessa. Pääsee kulkemaan suoraan ei tarvitse huonekalu tukea.
        Minulla on sängyn lähellä aina ja tarvitsen ainakin aamulla ylösmousun jälkeen tukena koska olen nivelistä kankea ja menen heti WC. Joskus herään yölläkin pissalle. Voi käyttää myös sohvalta nousuun tukena.
        Ikävä vaiva jos rakko ei tyhjene kunnolla ja jää virtsaa ja mentävä uudelleen.
        Välillä tulee se tunne. Jos on ummetusta sekin painaa. Kannattaa ottaa selvää mitä ulosrusta helpottavaa voisi käyttää. Yksi makea nestemäinen aiheuttaa pahan hajuisia ilmavaivoja. Aines luettelosta ei selviä mitä käytetään,jotain keinomakeutusta.

        Kävelykeppi tiittää!


      • Anonyymi

        Isä ukko täytti 60 v pojat tulivat kahville ja kyselivät isä ukon vointia,ukko vastasi on se kova kunto ,kaksin käsin pitää kuristaa mulkkua ales päin ettei aamulla kusi lennä seinään.no isä ukko kun täytti 70 v.pojat kyseli taas isä ukon vointia kun oli hieman alla päin ,mikäs se kuntosi nyt sitten on ,ukko voivotteli ja kertoi että muutoin kova se on mutta ,käsistä alkaa voima hävitä🤫


      • Anonyymi

        Huomasitko Apu-lehden tri. Kiminkisen kirjoituksen.
        Kirjoitti joutuvansa käymään kolme kertaa yön aikana wc:ssä.

        Mutta kun mun elintänsä vielä kirvelöö. tane 66.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttäkää kävelysauvoja tukena jos joudutte yöllä lähtemään WC pissalle. Tietysti niissä pitää olla pehmeä kumipää sisällä liikkuessa. Pääsee kulkemaan suoraan ei tarvitse huonekalu tukea.
        Minulla on sängyn lähellä aina ja tarvitsen ainakin aamulla ylösmousun jälkeen tukena koska olen nivelistä kankea ja menen heti WC. Joskus herään yölläkin pissalle. Voi käyttää myös sohvalta nousuun tukena.
        Ikävä vaiva jos rakko ei tyhjene kunnolla ja jää virtsaa ja mentävä uudelleen.
        Välillä tulee se tunne. Jos on ummetusta sekin painaa. Kannattaa ottaa selvää mitä ulosrusta helpottavaa voisi käyttää. Yksi makea nestemäinen aiheuttaa pahan hajuisia ilmavaivoja. Aines luettelosta ei selviä mitä käytetään,jotain keinomakeutusta.

        Jos juomlasillisen vettä ennenkö syö ateriansa ja myös aterian aikana toisen lasillisen niin eiköhän vatsa ala pehmenemään . Monesti on ummetukseen syynä myös paikallaan olo , se syypää . Mutta jokaisella on oma ruuansulatus systeeminsä niin ettei siihen varmaan ole mitään universaalista neuvoa edes . Toiset kärsii löysästä vatsasta joka sekin on ongelma sille joka kärsii .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävelykeppi tiittää!

        Minä sain yhdeltä vanhalta sedältä kävelykepin muistoksi , itse oli nuori silloin ja keppi on muistona hänestä vaikka häntä ei ole ollut elossa enää vuosiin . Hän sanoi sen antaessaan että saan sen muistoksi ja hän toivoo että kun eräänä päivänä tulen tarvitsemaan keppiä niin siitä on hyvä apua ja että silloin muistaisin häntä .
        Keppi on kunnia paikalla kodissani ja kukapa tietää milloin sitä joudun käyttämään , huomannut että tasapaino ei aina ole aitä mitä sen pitäisi olla , ailloin muistuu tämä ihana ihminen mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain yhdeltä vanhalta sedältä kävelykepin muistoksi , itse oli nuori silloin ja keppi on muistona hänestä vaikka häntä ei ole ollut elossa enää vuosiin . Hän sanoi sen antaessaan että saan sen muistoksi ja hän toivoo että kun eräänä päivänä tulen tarvitsemaan keppiä niin siitä on hyvä apua ja että silloin muistaisin häntä .
        Keppi on kunnia paikalla kodissani ja kukapa tietää milloin sitä joudun käyttämään , huomannut että tasapaino ei aina ole aitä mitä sen pitäisi olla , ailloin muistuu tämä ihana ihminen mieleen.

        Minullakin on olemassa isoisän, "taatan", vanha kävelykeppi. Ihan tyylikäs. Käytännössä kuljen ulkona kahden kyynärsauvan varassa.


      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😋 ­N­­­y­­­m­­­f­o­­m­­a­­­a­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        ❤️ ­­­N­­­y­­m­­f­­­o­m­a­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18054007J

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Siitä, että lukee ekaksi srk-uutiset

    • Anonyymi

      Miten muilla miehillä?
      Osuuko kusi pyttyyn seisten?
      Meillä joskus aamulla pytyn ympärillä lainehtii.

      • Anonyymi

        Varminta istua. Ei kaadukkaan...


      • Anonyymi

        Nykyajan miehet ovat oppineet. Istumaan vessanpöntölle, kun tietävät että rakko tyhjenee parhaiten niin, vanhemmilla miehillä on kumma luulo että pitäisi seisaaltaan pissata, ja sitten
        Sitä pissaa on lattioilla, eikä ajatustakaan että itse sen siivoaisivat, jostain kumman syystä se jää vaimon tehtäväksi , joten todella egoistinen tapa aina vaan teetättää naisilla omien tapojensa seurauksia.
        Joten eikö olisi vanhempien miestenkin aika oppia ymmärtämään se että rakko tyhjenee parhaiten kun istuu vessanpöntöllä, se kun viimeiseen asti pidetään kiinni jostain ns
        ” miehisyydestä ” jossa ei ole mitään järkeä.
        Ei ole mitenkään naisten velvollisuus pestä päivittäin virtsaa vessan lattioilta , sen saa tehdä se joka sotkeekin..


      • Anonyymi

        Ei kun AINA pikku astiaan. Sen kipon pitää olla sii käden ulottuvilla.

        Minulla on tyhjä saarioisten puolukkapuuro kippo.
        Otan sen ENS käteen siitä läheltä ja sit lösön siehen pänikkään.
        Kaadan kylmää vettä sen nysän päälle ja muka kuivaan liinalla.


    • Anonyymi

      Kannattaisi sulkea pois ihan oikeita, vakavia syitä.
      Diabetes ja uniapnea, mitkä voivat juoksuttaa.
      Ehkä illalla ei esim. kuuden jälkeen kannata juoda paljoakaan.
      Muutama lusikallinen jogurttia.
      Beng

      • Anonyymi

        Monet lääkkeet kuten esim diabetes laittavat vatsan löysälle.


    • Anonyymi

      Miten niin pimeässä pitää hoipparoida? Voi laittaa illalla jonkin pienen lampun palamaan, ledipolttimot ei paljon sähköä vie. Tai sitten liiketunnistimella varustettu valaisin.

      • Anonyymi

        Vessaan tietysti hämäräkytkin valo. Vielä parempi liiketunnistin tuikku. Jotain 3w.


      • Anonyymi

        Niitähän on pieniä lamppuja joita voi laittaa pistorasiaan tienviitaksi niin näkee missä vessa on .


    • Anonyymi

      Äärettömän tärkeä on jokin himmeä led lamppu mh:ssa ja wc:ssä myös. Kaitpa jokainen yli seitsemänkymppinen on havainnut , että tasapaino on pimeässä PALJON HUONOMPI, kuin lievässäkin valossa.

      Ja se led ei vie sähköä vuodessa enempää kuin yksi olutpullo, jonka voi jättää juomatta, ni et pissata yöllä.

    • Anonyymi

      Istumalla ei rakko tyhjene :(

      Äijä

      • Anonyymi

        Äijän pitää välillä nousta ja taas istua!


    • Anonyymi

      Siitä, että alkaa sieluun koskea.

      • Anonyymi

        Mikä siellä sielussa koskee? 🫠
        Voimmeko lohduttaa?

        Kuolemanpelko? Katumus joistain elämän vääristä ratkaisuista? Pelko, että kuinka läheiset sitten pärjäävät kun minä olen pois?...

        - On hyvä selvittää itselleen mitä kuolemassa, ihan ihmisruumiin näkökulmasta tapahtuu. Olen sairaalatyössäni nähnyt paljon kuolemia. Itse kuolema ei satu. Kuolemaa edeltävät tapahtumat voivat sattua, esim loukkaantuminen liikenneonnettomuudessa, mutta se itse hengen poistuminen ihmisruumista ei näkemäni mukaan ole kivuliasta. Kuoleva näyttää yleensä hämmentyneeltä, katsoo hiljaisena ja kysyvästi, sitten kurkunpää värähtelee muutaman sekunnin, silmäluomet värähtelevät ja... Katse pysyy paikoillaan, hän on poissa. Lähtenyt, minne?

        - Nuo kuolemanjälkeiset, mahd. iankaikkisuuskysymyksetkin, kannattaa selvittää itselleen ajoissa, niin voi saada henkisen ja hengellisen rauhan sieluunsa, niin, ettei kuolema tässä mielessäkään sitten kovin pelota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä siellä sielussa koskee? 🫠
        Voimmeko lohduttaa?

        Kuolemanpelko? Katumus joistain elämän vääristä ratkaisuista? Pelko, että kuinka läheiset sitten pärjäävät kun minä olen pois?...

        - On hyvä selvittää itselleen mitä kuolemassa, ihan ihmisruumiin näkökulmasta tapahtuu. Olen sairaalatyössäni nähnyt paljon kuolemia. Itse kuolema ei satu. Kuolemaa edeltävät tapahtumat voivat sattua, esim loukkaantuminen liikenneonnettomuudessa, mutta se itse hengen poistuminen ihmisruumista ei näkemäni mukaan ole kivuliasta. Kuoleva näyttää yleensä hämmentyneeltä, katsoo hiljaisena ja kysyvästi, sitten kurkunpää värähtelee muutaman sekunnin, silmäluomet värähtelevät ja... Katse pysyy paikoillaan, hän on poissa. Lähtenyt, minne?

        - Nuo kuolemanjälkeiset, mahd. iankaikkisuuskysymyksetkin, kannattaa selvittää itselleen ajoissa, niin voi saada henkisen ja hengellisen rauhan sieluunsa, niin, ettei kuolema tässä mielessäkään sitten kovin pelota.

        Kuolema voi olla pitkä ja tuskallinen, jos esim. sairastuu vakavasti.
        Se sairaushan on jo kuolemantekemistä. Useampi läheisistäni on lähtenyt
        pitkää kuolemaa tehden.


    • Anonyymi

      Tapahtumasta on aikaa. Oli tyttäreni kassa joko ratikassa tai bussissa ja kyytiin nousu vanhempi pariskunta. Täyttä oli ja niinpä nousin antaaksesi heille paikan, tyttäreni huomautti ettei pariskunta ole sen vanhempi kuin sinäkään. Hänen en odottanutkaan nousevan, sillä hän oli viimeisillään raskaana. Se oli hetki jolloin tajusin, että minä olen todellakin vanha.

    • Anonyymi

      No siitä tuntee ainakin kun aina valittaa.

    • Anonyymi

      Iästähän sen tietää, ei sitä vanhuutta tarvitse vessanpöntöstö kaivaa.

      • Anonyymi

        Ei ikä mitenkään kerro miten vanha on. Mieheni eno tuli meille viikoksi auttamaan kun taloomme laitettiin uusia ikkunoita hän heräsi aamulla viideltä , pyöräili 30 km. Ennen kun me vasta herättiin , oli pirteä ja nuorekas mieleltään hän oli 75 vuotias. Iltapäivisin hän meni uimahalliin ja teki teki siellä treenaus passin ja sen jälkeen ui ja saunoi. Aiis paremmassa kunnossa mitä alle 40 vuotias mieheni .
        Joten oikea teräs vaari . Naapurit ihmettelivät kovasti hänen pirteyttään eikä kukaan olisi osannut arvata hänen ikäänsä ..niin että meitä on monenlaisia eri ominaisuuksilla .
        Äitini alkoi jo 40 vuotiaana käyttämään sanonta ” me vanhat” niin että toiset vaan on joskus mielelläänkin vanhoja jo nuorella iällä ja päinvastoin


    • Anonyymi

      ''Mistä tietää tulleensa vanhaksi?''

      Siitä kun entisten poika/tyttö ystävien nimiä näkyy kuolinilmoituksissa.

      • Anonyymi

        Juu. Hautahausta olen löytänyt lähes kaikki ent. kaverini, myös poikaystävät. Kaksi lepää tuhkana vierekkäin Hgin Malmin muistolehdossa. Eivät tunteneet toisiaan.

        Kun menin muistolehtoon etsimään Pekan nimeä ja katselin kallioseinän muistolaattoja, oli siinä melkein vieressä Joren nimi. Parkaisin: "Oleks sinäkin täällä?!" Olin häneen kovasti rakastunut, kauan sitten, silloin kun oli selvin päin.

        Nuo entiset ystäväni / tuttuni kuolivat pääosin 40-60 iässä. Heitä on kymmenittäin. Lapsuudenkavereita, työkavereita, naapureita, ym tuttuja. Joitain itsemurhan tehneitä.

        Erään naapurini sukunimeä en millään muista, etunimen kylläkin. Muistan kun hän itki ja parkui ovi auki pihalle, että tappaa itsensä. Olin melko nuori ja seisoin joidenkin toisten naapurinnaisten kanssa hänen huoneessaan. Olin aivan avuton. En osannut sanoa muuta kuin jotain "älä nyt tapa itseäs" ja "kyllä sua sairaalassa autetaan". Siihen tuli valkotakkiset ja veivät. Muutama päivä myöhemmin oli lippu puolitangossa. Oli päästetty kotiin ja... En muista ottiko lääkkeitä, vai hirttäytyikö. Tämä ihmiskohtalo jätti itseeni jonkinlaisen syyllisyyden ("miksi en osannut auttaa? Olisi pitänyt sanoa... Miksi en... 😢") Minua on lohdutettu, että itsemurha on aina kunkin oma valinta, ei osaamattomien ulkopuolisten.


      • Anonyymi

        Ihan niin kolmen ikäiseni kuolinilmoitus saman aikaisesti , silloin panee ajattelemaan että kyllä ikää on niin että riittää.


    • Anonyymi

      Tää on nii helppo, aamukankeudesta ja viilenneistä käsivarsista tietysti.

    • Anonyymi

      Mies tietää siitä,kun ei saa enää katseella tyttösten housuja märäksi!

    • Anonyymi

      Jospa sinä ap syöt väärin!
      Kokeil tät keinoo;
      Valmistat aamulla aikaisin pienen kaurapuuroannoksen.

      Mie sekotan kauraryynejä rasvattomaan maitoon.
      Laitan siihen lusikallisen Besel kasvimargariinii.

      Laitan annoksen mikrouuniin n.4-5 minuutiks.

      Teen kauraleivästä pari siivua. Otan sen puuron ja syön sen kauraleipien kanssa.
      Useimmiten laitan leivän päälle, sit Beselii, Vatajan sauhufläskiä ja sauhu-kirjolohta.

      Herään aamupalalle aikaisii aamulla ja meen viä nukkumaan.
      . ikämiesImmo.

      • Anonyymi

        Tutkijat ivat tulleet siihen tulokseen että kaikki becell margariinit ja muutkin kevyt tuotteet ovat vanhoille ainoastaan vahingoksi .
        Ruotsissa eräs lääkäri kävi tervehtimässä vanhakin kodeissa ja totesi että melkein kaikki vanhukset olivat aliravittuja , hän näytti televisiossa miten tekee työtänsä .
        Oikea voi takaisin pöytään ja maito jossa on rasvaa , kermaa kahvin kanssa ja jälki ruokiin jne. Tässä vanhainkodissa alettiin toteuttamaan hänen ohjeitaan ja kun hän meni puolen vuoden päästä sinne katsomaan niin vanhukset voivat hyvin, kukaan ei ollut aliravittu sillä aterioillekkin oli laitettu vihanneksia ja välipalaksi hedelmiä, Dietistit eivät sitä halua mitenkään tunnustaa vaan ovat kaiken kevyt ruuan kanalla , mutta tämä lääkäri näytti teoillaan että juuri ne vanhukset olivat hyvin voivia jolle oli annettu sitä ruokaa mitä he o,ivat syöneet silloin kun vielä olivat nuorempia .
        Joten itse olen aina käyttänyt esim oikeaa voita leivän päällä eikä ole minkään laisia kolesteroli vaivoja .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkijat ivat tulleet siihen tulokseen että kaikki becell margariinit ja muutkin kevyt tuotteet ovat vanhoille ainoastaan vahingoksi .
        Ruotsissa eräs lääkäri kävi tervehtimässä vanhakin kodeissa ja totesi että melkein kaikki vanhukset olivat aliravittuja , hän näytti televisiossa miten tekee työtänsä .
        Oikea voi takaisin pöytään ja maito jossa on rasvaa , kermaa kahvin kanssa ja jälki ruokiin jne. Tässä vanhainkodissa alettiin toteuttamaan hänen ohjeitaan ja kun hän meni puolen vuoden päästä sinne katsomaan niin vanhukset voivat hyvin, kukaan ei ollut aliravittu sillä aterioillekkin oli laitettu vihanneksia ja välipalaksi hedelmiä, Dietistit eivät sitä halua mitenkään tunnustaa vaan ovat kaiken kevyt ruuan kanalla , mutta tämä lääkäri näytti teoillaan että juuri ne vanhukset olivat hyvin voivia jolle oli annettu sitä ruokaa mitä he o,ivat syöneet silloin kun vielä olivat nuorempia .
        Joten itse olen aina käyttänyt esim oikeaa voita leivän päällä eikä ole minkään laisia kolesteroli vaivoja .

        Minullakin on Valion voita, se on parasta. Joskus olen kannatuksen vuoksi ostanut joidenkin pienempien meijereiden, kuten Maitomaan voita.


      • Anonyymi

        Keitän joskus kaurapuuroa sen verran suuren satsin, että on 2-3 aterian verran, laitan loput jääkaappiin. Kuumennan sitten seuraavana päivänä mikrossa.

        Kaurapuuro on hyvää, syön sitä voi-silmän kanssa. Mummu opetti jo pikkulapsena. Lasissa kevytmaitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkijat ivat tulleet siihen tulokseen että kaikki becell margariinit ja muutkin kevyt tuotteet ovat vanhoille ainoastaan vahingoksi .
        Ruotsissa eräs lääkäri kävi tervehtimässä vanhakin kodeissa ja totesi että melkein kaikki vanhukset olivat aliravittuja , hän näytti televisiossa miten tekee työtänsä .
        Oikea voi takaisin pöytään ja maito jossa on rasvaa , kermaa kahvin kanssa ja jälki ruokiin jne. Tässä vanhainkodissa alettiin toteuttamaan hänen ohjeitaan ja kun hän meni puolen vuoden päästä sinne katsomaan niin vanhukset voivat hyvin, kukaan ei ollut aliravittu sillä aterioillekkin oli laitettu vihanneksia ja välipalaksi hedelmiä, Dietistit eivät sitä halua mitenkään tunnustaa vaan ovat kaiken kevyt ruuan kanalla , mutta tämä lääkäri näytti teoillaan että juuri ne vanhukset olivat hyvin voivia jolle oli annettu sitä ruokaa mitä he o,ivat syöneet silloin kun vielä olivat nuorempia .
        Joten itse olen aina käyttänyt esim oikeaa voita leivän päällä eikä ole minkään laisia kolesteroli vaivoja .

        ""Tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen että kaikki becell margariinit ja muutkin kevyt tuotteet ovat vanhoille ainoastaan vahingoksi""

        Vain A. Heikkilä haukkui margikset 30 vuotta sitten ja kehotti syömään
        voita.
        Heikkilä muuten sai Valviralta varoituksia ja luikki ulkomaille.

        Maitorasva (siis voikin) ei ole hyväksi verisuonille.
        Jollekin tulee kolesterolia, jollekin ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ""Tutkijat ovat tulleet siihen tulokseen että kaikki becell margariinit ja muutkin kevyt tuotteet ovat vanhoille ainoastaan vahingoksi""

        Vain A. Heikkilä haukkui margikset 30 vuotta sitten ja kehotti syömään
        voita.
        Heikkilä muuten sai Valviralta varoituksia ja luikki ulkomaille.

        Maitorasva (siis voikin) ei ole hyväksi verisuonille.
        Jollekin tulee kolesterolia, jollekin ei.

        En tiedä missä Antti Heikkilä asuu, mutta kuulemma tienaa hyvin huuhaa jutuilla.

        https://www.anttiauttaa.fi/

        Muistan oikein hyvin Heikkilän sodan mikroaaltouuneja vastaan:))))


      • Anonyymi

        Kirjolohi on kyllä hyvää, mutta sen verran kallistunut, etten enää osta niin usein kuin aiemmin.


    • Anonyymi

      Taidan olla aika onnellisessa asemassa, kun en vielä tiedä vastausta aloittajan kymysykseen.

    • Anonyymi

      Pegorion auttaa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Pussillinen Pegorionia auttaa jopa varsin nopeasti.
        On hyvä lääke ummetukseen.

        https://www.itsehoitoapteekki.fi/tuotteet/vatsalaakkeet/pegorion-12-g/

        Pussillinen pieneen lasilliseen vettä, tai muuhun nesteeseen (mehu, maito, tai kahvi), ei maistu juurikaan miltään. Vatsa alkaa jo kohta toimia.

        Luumuja vesilasiin. Laku, ellei ole ongelmia verenpaineen kanssa. Sipuli.
        Liikunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luumuja vesilasiin. Laku, ellei ole ongelmia verenpaineen kanssa. Sipuli.
        Liikunta.

        Myös suklaa saa itselläni plöröä aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luumuja vesilasiin. Laku, ellei ole ongelmia verenpaineen kanssa. Sipuli.
        Liikunta.

        Kuivat sekahedelmät myös. Pähkinät.


    • Anonyymi

      Kaikkea sitä viitsitään kysellä.

      • Anonyymi

        Kaikkea sitä viitsitään kommentoida....


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      404
      7905
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      201
      5833
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      331
      2241
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1603
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1597
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1235
    7. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      9
      1202
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1200
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      969
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      910
    Aihe