Hradec Kralove

Kannattaako

Onko kukaan käynyt Hradec Kralovessa? Ainakin eläintarha kiinnostaa. Entä ko. kaupunki? Minkä kokoinen? Onko siellä mitään muuta mielenkiintoista?

8

927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ode

      Itse en ehkä lähtisi ihan varta vasten käymään. Ihan ok kaupunki, mutta ei mitään sellaista mitä ei voisi monesta muustakin kaupungista Tsekissä löytää. Kävin kylläkin keskitalvella, eli kaupunki ei luultavasti näyttänyt aivan parhaimpia puoliaan.

      • työmatkailija

        Tulin perjantaina Hradekista. Lento Prahaan ja siitä junalla eteenpäin. Junamatkan pituus 116 km ja aikaa meni 2,5 tuntia. Meno-paluu taisi olla 150 paikallista rahaa. Kaupunki aikamoisen tylsä, itse näin tosin lähinnä tuotantolaitoksia. Kesäisistä ilmoista huolimatta yleisnäkymä aika ankea. Lomamatkailijoille Tsekeissä mielestäni paljon mukavampiakin kohteita.


    • Hradec kralove

      Hradec Kralove on kaunis historiallinen reilun 100 000 asukkaan kaupunki. Tällaisia korunkauniita historiallisia "pikkukaupunkeja" tosin Tsekeistä löytyy kymmeniä.

      Historiallisesta keskustasta (Stare mesto) löytyy rakennustaiteen ystäville paljonkin kiinnostavaa katsottavaa. Keskiaikainen kaupunki goottilais- ja renessanssityylisine rakennuksineen on ehkä parasta antia. Myös uudempi keskusta Nove mesto on tutustumisen arvoinen, täynnä upeita art nouveu -rakennuksia.

      Kaupungissa on useita hyviä museoita ja gallerioita - olkoonkin että monet museot ovat alueellisia (esim. Itä-Böömin aluemuseo), ja eduksi olisi, jos katsojalla olisi jo valmiiksi hieman paikallistuntemusta. Gallerioiden ehdoton huippu on Nykytaiteen galleria pääaukiolla (Velke namesti).

      Hyviä ja hinnaltaan kohtuullisia ravintoloitakin löytyy joka lähtöön.

      Summarum: Hradeciin kannattaa mennä, jos haluaa matkustaa toisin, kuin mitä valtaisat turistimassat tekevät, ja on kiinnostunut esim. arkkitehtuurista ja taiteesta. Lisäksi kaupunki tarjoaa aitoa Itä-Böömiläistä elämänmenoa ilman turismileimaa.

      • työmatkailija

        Näin siinä sitten voi käydä kun ei valmistaudu matkaan. En osannut noita paikkoja edes etsiä ja taisin siis tutustua vain sikäläiseen "Tattarinsuohon". Luulin vilpittömästi vierailevani vain yhdessä teollisuuskaupungissa joita tuollakin riittää.

        Työmatkoilla paikallisiin nähtävyyksiin harvemmin ehtii tutustumaan. Pahoittelen mikäli mollasin tahattomasti kaunista kaupunkia. Olen ilmeisesti menossa syksyllä sinne uudestaan joten yritän nähdä noita mainitsemiasi paikkoja.


      • Hradec kralove
        työmatkailija kirjoitti:

        Näin siinä sitten voi käydä kun ei valmistaudu matkaan. En osannut noita paikkoja edes etsiä ja taisin siis tutustua vain sikäläiseen "Tattarinsuohon". Luulin vilpittömästi vierailevani vain yhdessä teollisuuskaupungissa joita tuollakin riittää.

        Työmatkoilla paikallisiin nähtävyyksiin harvemmin ehtii tutustumaan. Pahoittelen mikäli mollasin tahattomasti kaunista kaupunkia. Olen ilmeisesti menossa syksyllä sinne uudestaan joten yritän nähdä noita mainitsemiasi paikkoja.

        Eihän siinä mitään, itse kukin näkee kaupungissa eri puolet, ja toisaalta jos et työkiireiltäsi ennättänyt käydä esim. tuossa historiallisessa keskustassa ja sen kahdella korunkauniilla aukiolla, niin käsitys paikasta varmaan muodostuu aivan toisenlaiseksi.
        Minä taas en siellä Hradec kraloven Tattarinsuolla ole käynyt, joten en sitä puolta kaupungista tunne :)

        Teollisuuskaupunkeja Tsekeissä riittää, se on totta, mutta niissäkin lähes kaikissa on kaunis keskiaikainen ydinkeskusta aukioineen. Teollisuus ja uudet asuma-alueet löytyvät sitten kauempaa kaupungin laitamilta.

        Hradec kralove on vilkas Itä-Böömin elinkeinoelämän keskus, joten se on suhteellisen vauras kaupunki. Tämä näkyy mm. rakennusten kunnossa, ravintoloiden ja muiden palvelujen laadussa ja määrässä.

        Jos siis vielä joskus Hradcissa pistäydyt, varaa ainakin hetki nähtävyyksiin. Rautatieasemalta voit Nove meston modernin alueen halki kävellä joen yli Vanhaan kaupunkiin (matkaa on tosin 2-3 kilometriä), tutustua aukion ympäristöön ja nousta vaikkapa aukion varrella olevaan näköalatorniin. Kävelyn päätteeksi voit mennä vaikkapa Velke namestilla (Isolla aukiolla) olevaan U Radnice ravintolaan herkuttelemaan. Paikka on gourmet-tason ravintola, mutta esim. Prahassa vastaavista ruoista pääaukion ravintoloissa joutuisit maksamaan jopa 3-4 kertaisen hinnan.


      • työmatkailija
        Hradec kralove kirjoitti:

        Eihän siinä mitään, itse kukin näkee kaupungissa eri puolet, ja toisaalta jos et työkiireiltäsi ennättänyt käydä esim. tuossa historiallisessa keskustassa ja sen kahdella korunkauniilla aukiolla, niin käsitys paikasta varmaan muodostuu aivan toisenlaiseksi.
        Minä taas en siellä Hradec kraloven Tattarinsuolla ole käynyt, joten en sitä puolta kaupungista tunne :)

        Teollisuuskaupunkeja Tsekeissä riittää, se on totta, mutta niissäkin lähes kaikissa on kaunis keskiaikainen ydinkeskusta aukioineen. Teollisuus ja uudet asuma-alueet löytyvät sitten kauempaa kaupungin laitamilta.

        Hradec kralove on vilkas Itä-Böömin elinkeinoelämän keskus, joten se on suhteellisen vauras kaupunki. Tämä näkyy mm. rakennusten kunnossa, ravintoloiden ja muiden palvelujen laadussa ja määrässä.

        Jos siis vielä joskus Hradcissa pistäydyt, varaa ainakin hetki nähtävyyksiin. Rautatieasemalta voit Nove meston modernin alueen halki kävellä joen yli Vanhaan kaupunkiin (matkaa on tosin 2-3 kilometriä), tutustua aukion ympäristöön ja nousta vaikkapa aukion varrella olevaan näköalatorniin. Kävelyn päätteeksi voit mennä vaikkapa Velke namestilla (Isolla aukiolla) olevaan U Radnice ravintolaan herkuttelemaan. Paikka on gourmet-tason ravintola, mutta esim. Prahassa vastaavista ruoista pääaukion ravintoloissa joutuisit maksamaan jopa 3-4 kertaisen hinnan.

        Kiitos vinkeistäsi. Täytyykin varata seuraavalla kerralla aikaa noihin kohteisiin tutustumisiin.

        Keskustelun aloittanut hlö. kysyi, että kannattaako Hradeckiin mennä. Olisiko tiivistetty vastaus vaikkapa seuraavanlainen:

        - H.Kraloveen on helppoa ja edullista matkustaa Prahasta junalla
        - Kaupungissa on paljon mielenkiintoista nähtävää (vrt. sinun viestisi)
        - Kaupungin laitamilla oleva teollisuusalue on tyypillinen teollisuusalue joka ei tarjoa sykähdyttäviä elämyksiä lomamatkailijalle (vrt. minun viestini)

        Taisimme tulla siihen lopputulokseen, että kyseessä on vierailemisen arvoinen paikka ;-)


      • Pivovar
        työmatkailija kirjoitti:

        Kiitos vinkeistäsi. Täytyykin varata seuraavalla kerralla aikaa noihin kohteisiin tutustumisiin.

        Keskustelun aloittanut hlö. kysyi, että kannattaako Hradeckiin mennä. Olisiko tiivistetty vastaus vaikkapa seuraavanlainen:

        - H.Kraloveen on helppoa ja edullista matkustaa Prahasta junalla
        - Kaupungissa on paljon mielenkiintoista nähtävää (vrt. sinun viestisi)
        - Kaupungin laitamilla oleva teollisuusalue on tyypillinen teollisuusalue joka ei tarjoa sykähdyttäviä elämyksiä lomamatkailijalle (vrt. minun viestini)

        Taisimme tulla siihen lopputulokseen, että kyseessä on vierailemisen arvoinen paikka ;-)

        Pieni korjaus, Prahasta kannattaa matkustaa Hradec Kraloveen kuten tsekit itse tekevät eli linja-autolla.
        Matka maksaa muutaman euron ja sujuu joutuisammin kuin hitaalla ja kalliilla junalla. Tsekit itse eivät paljon junalla kulje Praha-Hradec Kralove -reittiä.

        Ravintoloista suosittelisin upeaa paikkaa nimeltä Knihomol eli Kirjatoukka. Labe ja Orlice -jokien risteyspaikassa on mielestäni upea puisto kävelyretkeä varten. Hotelleista minusta Alessadria on mukavampi kuin Černigov, vaikkakin kauempana asemilta.
        Englantia osataan huonommin kuin esim. Prahassa mutta toimeen tulee.

        Mukavaa matkaa Tsekin toiseksi suosituimpaan asuinpaikkaan Hradec Kraloveen!


      • työmatkailija
        Pivovar kirjoitti:

        Pieni korjaus, Prahasta kannattaa matkustaa Hradec Kraloveen kuten tsekit itse tekevät eli linja-autolla.
        Matka maksaa muutaman euron ja sujuu joutuisammin kuin hitaalla ja kalliilla junalla. Tsekit itse eivät paljon junalla kulje Praha-Hradec Kralove -reittiä.

        Ravintoloista suosittelisin upeaa paikkaa nimeltä Knihomol eli Kirjatoukka. Labe ja Orlice -jokien risteyspaikassa on mielestäni upea puisto kävelyretkeä varten. Hotelleista minusta Alessadria on mukavampi kuin Černigov, vaikkakin kauempana asemilta.
        Englantia osataan huonommin kuin esim. Prahassa mutta toimeen tulee.

        Mukavaa matkaa Tsekin toiseksi suosituimpaan asuinpaikkaan Hradec Kraloveen!

        Tsekkiläiset (prahalaiset) tuttavani suosittelivat minulle tuota linja-auton käyttöä. Junan käyttö hämmästytti myös liiketuttaviani H.K:ssa. Minulla oli matkalla mukanani kannettavaa tavaraa joten ajattelin junan olevan mukavampi (väljempi) vaihtoehto romppeiden kanssa. Tilaa junassa ainakin oli riittävästi, takaisin tullessa olin yksin neljän hengen looshissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3729
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2327
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2039
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1924
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      402
      1350
    6. 79
      1221
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      136
      1118
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1040
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1000
    Aihe