sähkörekkafirman perustaminen?

Anonyymi-ap

nythän on niin, että helsinki aikoo ilmeisesti tehdä tuholmat eli kieltää polttomoottoriautot kaunpungissa. toisin sanoen jos omistaa sähkörekkafirman, voi saada jakelut helsinkiin. ainakin luulisi niin. en tiedä varmaksi

no yhtä kaikki, en ole logistiikka-alan asiantuntija. lähestyn asiaa maalaisjärjellä.

jos tyhjästä lähtee ja perustaa sähkörekkafirman ja ostaa heti sen 5 autoa niin puhutaan noin 1 miljoonan investoinnista. yhdellä rekalla ajetaan noin 500km päivässä. sähkörekan etu on ettei maksa polttoaine mitään. eli voidaan hinnoitella kuljetukset aika alas ja houkutella asiakkaita. jos yhdelle autolle saisi sen 1000 euroa päivässä bruttoa niin siitä makselee kuskin palkan ja riittää kuluihin aika hyvin vielä.

polttomoottori-dieselillä pääsee toki alkuun halvalla kun käytetyn rekan saa 50 000 eurolla. mutta niissä on renkaat usein vaihdettava ja on epävarmaa onko kaksi miljoonaa ajettu diesel enää luotettava.

jos rahoittaja pitää vakuuttaa niin antaako rahoittaja uudelle yritykselle miljoona lainaa sähkörekkoihin vain autot vakuutena vai antaako se 250 000 lainaa neljään käytettyyn dieselrekkaan niin luulisi että antaa mialummin vähemmän. voihan dieselrekoillakin saada yhä kyytejä jos ajaa halvemmalla kuin muut mutta tekee töitä paremmin ja laadukkaammin sekä enemmän. myöhemmin sitten vaihtaa niitä sähkörekkoihin esimerkiksi osamaksuperiaatteella.

mutta tosiaan en ole logistiikka alan osaaja eli maalaisjärkellä tuumailen eli voi olla hyvinkin että laskelmat eivät pidä paikkaansa. sellaisen sähkörekkakuskin ajattelisi syövän huoltoasemilla nykyaikaisemmin eli salaatteja yms. entisajan rekat oli sen verran raskaita ajaa että kuljettajat söivät aika raskaasti lihapiirakkaa yms. tämä on toki toissijainen asia eikä liity itse kannattavuuteen paitsi siten, että terveellisesti syövä kuljettaja jaksaa ajaa enemmän.

9

471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tukholmassakin huoltoliikenne sallitaan sillä alueella polttomoottoriautoilla.

    • Anonyymi

      Puhuttaessa sähköllä kulkevista kuorma-autoista mieleeni tulee lähinnä kaksi tai kolme akseliset jakeluauto ratkaisut.
      Tällainen voi olla jollakin aikavälillä suurissa kaupungeissa mahdollista lähinnä lyhyistä ajomatkoista johtuen, jolloin akuston painon vaikutus itse hyötykuormaan on vähäisempi.
      Kaukokuljetuksia varten pitäisi sitten olla esim. johdinautot, joissa on virroitin katolla ja Suomesta puuttuu kyseinen maantieinfra tällähetkellä kokonaan.
      Raskaan kumipyöräliikenteen energiaratkaisut kaupunkiympäristössä lähitulevaisuudessa ovat sähköllä kulkevat kaupunkiliikenteen bussit, maakaasulla kulkevat jakelu-, keräily-, sekä kunnossapidon kuorma-autot ja tulevaisuudessa mahdollisesti vetyä käyttävät raskaat kuorma-autot
      Kaukoliikenteessä nyt ja lähitulevaisuudessa mennään varmaan maakaasulla ja ehkä vedyllä josku tulevaisuudessa.
      Ajoneuvoakustot ja tekniikka niiden ympärillä kehittyy kyllä huimaa vauhtia ja varmasti kuorma-autoihinkin tätä tekniikkaa saadaan. Nyt ongelmana on vielä paino ja tekniikan korkea hinta, joka vähentää kannattavuutta ja kyytiin saatavan hyötykuorman määrää.

      • Anonyymi

        Niinpä, harvoin näkee kaupunkien jakeluajoissa rekkoja.


      • Anonyymi

        Jakeluautoissa (kuorma-autoissakin) on ollut jo joitakin vuosia akustoja joilla autoa on voitu ajaa rajoitetusti dieselmoottorin ollessa pysähdyksissä. Tonniluokan pakuautoja kokonaan sähköllä alkaa alkaa olla jo runsaasti saatavilla ja käytössäkin aika hyvin kaupunkijakelussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, harvoin näkee kaupunkien jakeluajoissa rekkoja.

        Sähkönupit on jo ihan tätä päivää täyspainousina kaikine akseli ratkaisuineen. Ja kauppiaatki oppii pia valehtelemaan ei siihen tesloja tarvita enään välikasiksi tietä löytämään.


    • Anonyymi

      Tuosta tonnista kun lasket realistisen laskutuksen sinne 500e nurkille ja alat kasaa palettia uudestaan niin ollaan vähän todentuntusemmalla pohjalla.

      Kuljetusalalla on helppo tehdä nopeasti pieni omaisuus. alkuun ei tarvita kun paljon rahaa.

    • Anonyymi

      Minkähän suuruinen alkupääoman tulisi olla, että edes yhdellä tai kahdella jakarilla voisi pääkaupunkiseudulla alkaa kuljetusliiettä pyörittä?
      Laittakaa jotain haarukkaa.
      (Asiallisia kommenttea)

    • Anonyymi

      vuokra autolla kun ajelee muutaman kuukauden ja tunnustelee vähän hommia saa hyvän käsityksen.

      jos kalustoa ostaa suoraan niin siinä on jotain vikaa tilaajalle. väri euroluokka pituus kantavuus jne.

      parikytätonnia jos on pätää päällä niin voi lähteä tunnustelemaan. maksuajat on pitkiä siinä saa äkkiä ajaa pari kuukautta ennenkuin eka 2 viikko jakso tilitetään ja kulut juossut jo hyvän matkaa . veholta ja volvolta ainakin saa ihan netistä hintoja rentti autoille.

      romulla on turha ees haaveilla aloittaa ellei mee ajamaan kaljaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      46
      3210
    2. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      509
      1942
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      17
      1920
    4. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

      jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      81
      1771
    5. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      18
      1522
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1418
    7. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      27
      1344
    8. Millainen kaivattusi luonne on?

      Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      90
      1319
    9. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

      Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      1198
    10. UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa

      Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa
      Lappeenranta
      112
      1160
    Aihe