nythän on niin, että helsinki aikoo ilmeisesti tehdä tuholmat eli kieltää polttomoottoriautot kaunpungissa. toisin sanoen jos omistaa sähkörekkafirman, voi saada jakelut helsinkiin. ainakin luulisi niin. en tiedä varmaksi
no yhtä kaikki, en ole logistiikka-alan asiantuntija. lähestyn asiaa maalaisjärjellä.
jos tyhjästä lähtee ja perustaa sähkörekkafirman ja ostaa heti sen 5 autoa niin puhutaan noin 1 miljoonan investoinnista. yhdellä rekalla ajetaan noin 500km päivässä. sähkörekan etu on ettei maksa polttoaine mitään. eli voidaan hinnoitella kuljetukset aika alas ja houkutella asiakkaita. jos yhdelle autolle saisi sen 1000 euroa päivässä bruttoa niin siitä makselee kuskin palkan ja riittää kuluihin aika hyvin vielä.
polttomoottori-dieselillä pääsee toki alkuun halvalla kun käytetyn rekan saa 50 000 eurolla. mutta niissä on renkaat usein vaihdettava ja on epävarmaa onko kaksi miljoonaa ajettu diesel enää luotettava.
jos rahoittaja pitää vakuuttaa niin antaako rahoittaja uudelle yritykselle miljoona lainaa sähkörekkoihin vain autot vakuutena vai antaako se 250 000 lainaa neljään käytettyyn dieselrekkaan niin luulisi että antaa mialummin vähemmän. voihan dieselrekoillakin saada yhä kyytejä jos ajaa halvemmalla kuin muut mutta tekee töitä paremmin ja laadukkaammin sekä enemmän. myöhemmin sitten vaihtaa niitä sähkörekkoihin esimerkiksi osamaksuperiaatteella.
mutta tosiaan en ole logistiikka alan osaaja eli maalaisjärkellä tuumailen eli voi olla hyvinkin että laskelmat eivät pidä paikkaansa. sellaisen sähkörekkakuskin ajattelisi syövän huoltoasemilla nykyaikaisemmin eli salaatteja yms. entisajan rekat oli sen verran raskaita ajaa että kuljettajat söivät aika raskaasti lihapiirakkaa yms. tämä on toki toissijainen asia eikä liity itse kannattavuuteen paitsi siten, että terveellisesti syövä kuljettaja jaksaa ajaa enemmän.
sähkörekkafirman perustaminen?
9
397
Vastaukset
- Anonyymi
Tukholmassakin huoltoliikenne sallitaan sillä alueella polttomoottoriautoilla.
- Anonyymi
Puhuttaessa sähköllä kulkevista kuorma-autoista mieleeni tulee lähinnä kaksi tai kolme akseliset jakeluauto ratkaisut.
Tällainen voi olla jollakin aikavälillä suurissa kaupungeissa mahdollista lähinnä lyhyistä ajomatkoista johtuen, jolloin akuston painon vaikutus itse hyötykuormaan on vähäisempi.
Kaukokuljetuksia varten pitäisi sitten olla esim. johdinautot, joissa on virroitin katolla ja Suomesta puuttuu kyseinen maantieinfra tällähetkellä kokonaan.
Raskaan kumipyöräliikenteen energiaratkaisut kaupunkiympäristössä lähitulevaisuudessa ovat sähköllä kulkevat kaupunkiliikenteen bussit, maakaasulla kulkevat jakelu-, keräily-, sekä kunnossapidon kuorma-autot ja tulevaisuudessa mahdollisesti vetyä käyttävät raskaat kuorma-autot
Kaukoliikenteessä nyt ja lähitulevaisuudessa mennään varmaan maakaasulla ja ehkä vedyllä josku tulevaisuudessa.
Ajoneuvoakustot ja tekniikka niiden ympärillä kehittyy kyllä huimaa vauhtia ja varmasti kuorma-autoihinkin tätä tekniikkaa saadaan. Nyt ongelmana on vielä paino ja tekniikan korkea hinta, joka vähentää kannattavuutta ja kyytiin saatavan hyötykuorman määrää.- Anonyymi
Niinpä, harvoin näkee kaupunkien jakeluajoissa rekkoja.
- Anonyymi
Jakeluautoissa (kuorma-autoissakin) on ollut jo joitakin vuosia akustoja joilla autoa on voitu ajaa rajoitetusti dieselmoottorin ollessa pysähdyksissä. Tonniluokan pakuautoja kokonaan sähköllä alkaa alkaa olla jo runsaasti saatavilla ja käytössäkin aika hyvin kaupunkijakelussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinpä, harvoin näkee kaupunkien jakeluajoissa rekkoja.
Sähkönupit on jo ihan tätä päivää täyspainousina kaikine akseli ratkaisuineen. Ja kauppiaatki oppii pia valehtelemaan ei siihen tesloja tarvita enään välikasiksi tietä löytämään.
- Anonyymi
Tuosta tonnista kun lasket realistisen laskutuksen sinne 500e nurkille ja alat kasaa palettia uudestaan niin ollaan vähän todentuntusemmalla pohjalla.
Kuljetusalalla on helppo tehdä nopeasti pieni omaisuus. alkuun ei tarvita kun paljon rahaa. - Anonyymi
Minkähän suuruinen alkupääoman tulisi olla, että edes yhdellä tai kahdella jakarilla voisi pääkaupunkiseudulla alkaa kuljetusliiettä pyörittä?
Laittakaa jotain haarukkaa.
(Asiallisia kommenttea) - Anonyymi
vuokra autolla kun ajelee muutaman kuukauden ja tunnustelee vähän hommia saa hyvän käsityksen.
jos kalustoa ostaa suoraan niin siinä on jotain vikaa tilaajalle. väri euroluokka pituus kantavuus jne.
parikytätonnia jos on pätää päällä niin voi lähteä tunnustelemaan. maksuajat on pitkiä siinä saa äkkiä ajaa pari kuukautta ennenkuin eka 2 viikko jakso tilitetään ja kulut juossut jo hyvän matkaa . veholta ja volvolta ainakin saa ihan netistä hintoja rentti autoille.
romulla on turha ees haaveilla aloittaa ellei mee ajamaan kaljaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291827
Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.781697Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie561313- 691131
Tiedätkö autereen?
Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen8819- 2785
- 45767
Oli kyl kunnon reissu
Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻10749- 41735
- 45707