Siis tulossa olis kait tuollainen 120neliöinen talo ihan keskitasoisella varustuksella. Kuinkahan kauan kestää lvi- ja sähkösuunnitelmien teko sellaiseen malliin, että rakennuslupaa voidaan hakea (eikös nämä suunnitelmat tarvita tuossa lupahakemuksessa kans?)?
Ja onkos jollain antaa jotain kokemusperäistä tietoa hinnasta - siis pelkkien suunnittelujen osalta ja myös esim. sähkötöiden toteutuksen osalta?
LVIS-suunnittelu - kauanko kestää ym.
16
9048
Vastaukset
- rakennuslupaan
lvis-suunnitelmia ei tarvita vielä rakennuslupaa haettaessa. Ne tarvitsee hyväksyttää rakennusvalvonnassa kuitenkin ennen kuin k.o. työt aloitetaan työmaalla.
- Illu
Terve
Sähkösuunnitelman teko;
Ensin n.2 tunti suunnittelijan kanssa pöydässä mietitään mitä halutaan. Siitä 1-2 päivää kuvat valmiit jos suunnittelija vain tekee ne heti ja sinulla on tarjota talon pohjakuvat sähköisessä muodossa ammattitaitoiselle suunnittelijalle. Hinta 150€ tutuille, vaikka olisikin myös vähän extraa perussähköjen lisäksi.
LVI-suunnitelmat sama linja.
Hinta esimerkkejä;
Sähköurakka avaimet käteen 180 neliötä, hinta 9000€ = KALLIS.
Tavarat itse hankittuna isoonkin taloon 2000-4000€ sis. valot yms. (ei lämmityslaitteita) http://www.finnparttia.fi/
Sopiva hinta veikkaus 120 neliöiseen taloon on jotain 6000€.
Ja tosiaa noita kuvia ei tarvitse liittää rakennuslupaan vaan toimitettava rakennusvirastooon ennen ko. homman aloittamista.- Huimat
on sulla liksa jos meinaat tehä 2 päivää duunia 150€. ei taida oikeen onnistuut.
taidat myös olla finnpartialla duunissa ku noita perkuleen linkkejä pitää pistää tollaseen puljuun joka on suurin piirtein verrattavissa johonkin biltemaan tai hong kongiin
kunnollinen sähkösuunnitelma maksaa 600 ylöspäin, sisältää myös mahdolliset työmaakäynnit yms.
perussähköistys maksaa noin 70€/mm2. sitku halutaan jotain vähän erikoisempaa esim yleiskaapelointiverkkoa,jotain pikku automaatti ohjauksia niin hinta on jossain 90€/mm2. rikkareita, paloilmotuksii, keskitettyy logiikkaa saa jollain 120€/mm2.ja tietysti liittymä. - Illu
Huimat kirjoitti:
on sulla liksa jos meinaat tehä 2 päivää duunia 150€. ei taida oikeen onnistuut.
taidat myös olla finnpartialla duunissa ku noita perkuleen linkkejä pitää pistää tollaseen puljuun joka on suurin piirtein verrattavissa johonkin biltemaan tai hong kongiin
kunnollinen sähkösuunnitelma maksaa 600 ylöspäin, sisältää myös mahdolliset työmaakäynnit yms.
perussähköistys maksaa noin 70€/mm2. sitku halutaan jotain vähän erikoisempaa esim yleiskaapelointiverkkoa,jotain pikku automaatti ohjauksia niin hinta on jossain 90€/mm2. rikkareita, paloilmotuksii, keskitettyy logiikkaa saa jollain 120€/mm2.ja tietysti liittymä.Terve
Luuletko, että kannattaa maksaa aina se mitä joku Helsingin kallein suunnittelija on sinulle sanonut.
Nuo ovat minun talon hintoja.
Tietenkin en ole laskenut mukaan mitään logiikkaa ja muita koska niillä ei vielä kotona tee mitään. Tunnen ne kuitenkin ne hyvin ja aion vain varautua niihin.
Siellä kuvastossa on ihan kunnon tavaraa Ensto, Strömfor yms. tavaraa.
Niin ja jos et ymmärtänyt niin jotkut osaavat tehdä sähköt itse. Kun niitä tekevät työkseen. - Näinhän
Illu kirjoitti:
Terve
Luuletko, että kannattaa maksaa aina se mitä joku Helsingin kallein suunnittelija on sinulle sanonut.
Nuo ovat minun talon hintoja.
Tietenkin en ole laskenut mukaan mitään logiikkaa ja muita koska niillä ei vielä kotona tee mitään. Tunnen ne kuitenkin ne hyvin ja aion vain varautua niihin.
Siellä kuvastossa on ihan kunnon tavaraa Ensto, Strömfor yms. tavaraa.
Niin ja jos et ymmärtänyt niin jotkut osaavat tehdä sähköt itse. Kun niitä tekevät työkseen.sitä saadaan halvalla, kun tehdään itse ja sitten pidetään toisten saamia tarjouksia kalliina, kun ne eivät VOI tehdä itse.
- työkseni
Näinhän kirjoitti:
sitä saadaan halvalla, kun tehdään itse ja sitten pidetään toisten saamia tarjouksia kalliina, kun ne eivät VOI tehdä itse.
sähkösuunnitelmia joka päivä mut onneks ei tartte työntää käsiään paskaan omakotitalojen kanssa. tyhmiä ootte jos teette tohon hintaa.paljonko jää fyffee käteen, ei mitään. kunnolliset suunnitelmat missä kuunneltu asiakkaan toiveita ja käyty työmaalla kattomassa miten hommat sujuu maksaa 600€ ylöspäin. muulla et saa ku paskaa.
- Simo
työkseni kirjoitti:
sähkösuunnitelmia joka päivä mut onneks ei tartte työntää käsiään paskaan omakotitalojen kanssa. tyhmiä ootte jos teette tohon hintaa.paljonko jää fyffee käteen, ei mitään. kunnolliset suunnitelmat missä kuunneltu asiakkaan toiveita ja käyty työmaalla kattomassa miten hommat sujuu maksaa 600€ ylöspäin. muulla et saa ku paskaa.
300€ ja siinä oli tuttava alennukset mukana.
Talo ~130m² ja sinne tulee kaikennäköistä hilavitkutinta... - tekee
Simo kirjoitti:
300€ ja siinä oli tuttava alennukset mukana.
Talo ~130m² ja sinne tulee kaikennäköistä hilavitkutinta...aivan ilman katteita. Ladon taakse pistäs viedä tollaset ihmiset jotka polkee hintoja varsinki ku sähkösuunnittelun hinnat on jumalattomassa kuopassa verrattuna vastuuseen mitä joutuu kantamaa. ja jus tollaste pakapäitten takia. vaikke onneks teekkään omakotitaloja, mut sama homma pyörii isommissaki piireissä.
- sepi2000
tekee kirjoitti:
aivan ilman katteita. Ladon taakse pistäs viedä tollaset ihmiset jotka polkee hintoja varsinki ku sähkösuunnittelun hinnat on jumalattomassa kuopassa verrattuna vastuuseen mitä joutuu kantamaa. ja jus tollaste pakapäitten takia. vaikke onneks teekkään omakotitaloja, mut sama homma pyörii isommissaki piireissä.
Sillä suunnittelijalla ole mitään vastuuta, vaan sillä joka ne suunnitelmat toteuttaa.
Joka jarmo tässä maassa voi tehdä sähkösuunnitelmia vaikka työksensä. - Simo
tekee kirjoitti:
aivan ilman katteita. Ladon taakse pistäs viedä tollaset ihmiset jotka polkee hintoja varsinki ku sähkösuunnittelun hinnat on jumalattomassa kuopassa verrattuna vastuuseen mitä joutuu kantamaa. ja jus tollaste pakapäitten takia. vaikke onneks teekkään omakotitaloja, mut sama homma pyörii isommissaki piireissä.
Ei se niitä työksensä tee, vaan ihan harrastuspohjalta. (se on sähkäri toki ammatiltaan..)
Ja jos sillä meni niihin aikaa ~10h niin ihan ookoo palkkahan tommonen 30€/h ja vielä verottomana ;) - pelle
sepi2000 kirjoitti:
Sillä suunnittelijalla ole mitään vastuuta, vaan sillä joka ne suunnitelmat toteuttaa.
Joka jarmo tässä maassa voi tehdä sähkösuunnitelmia vaikka työksensä.luukee pykälistä kuka tekee suunnitelmia ja kuka ei, enne ku tuut tänne aukoo turpaas. minkäköhä takia jokaisella suunnittelifirmalla on vastuuvakuudet. täh???
- Vanhempi suunnittelija
Minulla ei maksanut LVIS-suunnittelu mitään. En myöskään systeemien asentamisesta maksanut kenellekään. En tarvikkeistakaan katteita kenellekään. Arkkitehtisuunnittelukaan ei maksanut mitään. Rakennesuunnittelijalle maksoin 4000 silloista markkaa. Kyllä on suunnittelu muilla kallista.
- Vanhempi suunnittelija
Unohtui ajan käyttö. Ajan lasku suunnitteluille alkoi lokakuussa 98 ja loppui kesäkuussa 99. Arkkitehtuuriin taisi mennä 20 viikonloppua ja joitakin iltoja siinä välissä. Sähkösuunnitteluun yksi viikonloppu ja työaikaakin. Putkisuunnitteluun ehkä yksi viikonloppu ja työaikaakin. Muuten oli sikailmaista.
- seurattuani
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Unohtui ajan käyttö. Ajan lasku suunnitteluille alkoi lokakuussa 98 ja loppui kesäkuussa 99. Arkkitehtuuriin taisi mennä 20 viikonloppua ja joitakin iltoja siinä välissä. Sähkösuunnitteluun yksi viikonloppu ja työaikaakin. Putkisuunnitteluun ehkä yksi viikonloppu ja työaikaakin. Muuten oli sikailmaista.
voin vaikka vannoa, että olet saanut laatua koko rahalla.
- Vanhempi suunnittelija
seurattuani kirjoitti:
voin vaikka vannoa, että olet saanut laatua koko rahalla.
Katsos meitä on pyyntimiehiä ja saantimiehiä. Sinä olet pyyntimies.
- RR2006
Sähkökuvat ajattelin tehdä itse (!) kun se hassua kyllä ei ole kiellettyä tässä maassa!
Itse en saa asentaa eikä paivääkään ole asiasta kokemusta, mutta eiköhän se kirjoista opiskelemalla ja muiden piirustuksista oppimalla selviä!
Niitä tätä projektia näköjään joutuu viemään eteenpäin muutenkin. Kaikennäköistä tärkeilijää kyllä on projekti täynnä, jotka haluaisivat laskuttaa kovasti pienistäkin jutuista! Silti eivät tee virheetöntä työt eli ite pitää tarkistaa -> samalla vaivalla sen tekee itse ja kerrasta oikein!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.861293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841204Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101115En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939