Costa del Sol vai Kanariat?

Anonyymi-ap

Olen ollut Kanarialla 4 kertaa asunnon osto mielessä.

Jotenkin tuli ajatus " ei sovi saaressa asua" minun. Tykkään autoilla pitkiä matkoja ja nähdä paljon paikallista elämää ja kulttuuria. Kanarialla ne on nähty yhdellä 2-3kk talvi matkalla.

Manner Espanjassa en ole ollut koskaan, paitsi pikamatkoja Bilbaoon ja San Sebastiaan Ransakasta käsin ja kaun sitten.

Kuinka on, te jotka vertasitte molemmat, ja päädyitte Aurinkorannalle?
Mitkä olivat suurimmat syyt?

Aion asua pysyvästi Espanjassa.
Kiitos!

28

794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aurinkorannikolla on suurempi suomalaisyhteisö ja paremmat palvelut ja mahdollisuudet reissata pitkin Espanjaa , Portugalia, Ranskaa ym. Kulttuuria ym.
      Kanariaan kyllästyy todella nopeasti ja matka pitkä Suomesta
      Muuten tärkein neuvo: älä missään nimessä osta asuntoa Espanjasta. Vuokraa.
      Voit vaihtaapaikkaa helposti ja päästäeroon nopeasti. Kun olet asunut muutaman vuoden, tiedät vasta haluatko jäädäpitkäksi aikaa. Asuntoon ei kannata rahojaan ja itseään sitoa. Vuokratarjonta on laajaa.

    • Anonyymi

      Kun puhutaan asumisesta niin kyllä omassa asunnossa asuminen merkitsee elämisen laatua kaikilla mittareilla. Omistaminen on myös halpaa, kesällä saa muutamien viikkojen vuokratuloilla katettua koko vuoden kulut.
      Kannattaa kuitenkin aloittaa rannikkoon tutustuminen vuokra-asunnosta käsin.

    • Anonyymi

      Minä olen kovasti tykästynyt Málagaan mutta siellä voi olla hyvin kuuma kesällä. Ensi talvena todennäköisesti Torremolinokseen.

    • Anonyymi

      Eipä taida tuo 10 km:n välimatka kovin paljoa vaikuttaa ilmastoon.

      • Anonyymi

        Ei, mutta ajattelin vaihtaa kielikoulua joka vuosi. Saatan jopa käydä Kanarialla jos löytyy sopiva kielikoulu.

        Sää marraskuussa on minulle ok vielä marraskuussa mutta joulukuu on jo viileä ja kesä paahtava.


    • Anonyymi

      Kiitos vastanneille! Hyviä vinkkejä kaikki.
      Vahvisti ajatustani ettei Kanarialla ole tarpeeksi "elämää" loppuiäksi koska en ole yhtään ranta (enkä kapakka) ihminen vaan tykkään sekoittua paikallisiin juttuihin ja ihmisiin.

      Olen katsellut paikkoja ja maisemia Malaga - Fuengirola radan varrelta ja ehkä se Malaga on hyvä tukikohta alkuun. Kentältä pääsee näköjään junalla moneen mielenkiintoiseen paikkaan. Tykkään junista, ovat nopeita ja edullisia Euroopassa.

      En tykkää vuokrata ja Espanjan markkinat ovat hyvät nyt myyntiä ajatellen jos en viihdy. Arvon nousu 8% vuosi - EUn parasta.

      Teen vielä yhden matkan Tenerifelle ja Las Palmasiin, kaupungin keskustaan, ja katson sitten mannerta. Kelit ne yhä vetää Kanarialle, maailman paras talvikeli! Muuten tylsää...

      • Minua houkuttaa vaihtoehto jossa olisin syksyn aurinkorannikolla, pari talvikuukautta kanarialla ja vielä pari kuukautta aurinkorannikolla. Kesä Suomessa. Onneksi on vielä 7 vuotta aikaa miettiä.

        Asu tojen hinnat saattavat myös laskea. Iso osa on ostettu velkarahalla ja korkea korko kurittaa.


    • Anonyymi

      Tuo on loistava idea! Mutta minun ei ole järkeä ostaa kahta paikkaa Espanjasta. En halua olla vuokralla.

      Suomesta saa nyt tosi halvalla taloja ja osakkeita maalta. Venäjän uhka laskee, etenkin Itä Suomessa, hintoja edelleen. Ja kohta tulee lisää ale myyntiin kun kunnat saavat alkaa pakkomyydä venäläisten mokkejä, taloja ja osakkeita.

      • Anonyymi

        Saatan itsekin ostaa asunnon Málagan kieppeiltä jahka vetäydyn eläkkeelle. Toisaalta en tarvitse paljoa tilaa ja huone kimppakämpässäkin riittäisi. 100 k€ investointi yrityslainoihin tuottaa 7 k€ per vuosi ja tuolla kyllä elää hyvin Espanjassa 5 kk/vuosi.


    • Anonyymi

      Jos asunnon osto on mielessä niin manner Espanja on laajempi vaihtoehto kuin Kanarian saaret. Jos olet matkustelevaa luonnetta niin Kanarian saarilla olo tulee nopeasti pitkäksi. Manner Espanjassa sen puoleen voi vaikka autoilla pitkin maata ja käydä vaikka Portugalissa ja Ranskassa ilman suurempia ongelmia. Kanarian saarilla kaikki on aina lentomatkan tai laivamatkan päässä.

      Kanarian saarten gastronomia on myös nopeasti nähty. Ruoka on pää asiassa hyvää mutta simppeliä. Ulkomaalaista ruokaa tietenkin löytyy tonnikaupalla saarelta kuin saarelta.

      Jos olet käynyt San Sebastiánissa ja Bilbaossa olet nähnyt sen kauniin ja vauraan Espanjan jota Baskimaa ja esimerkiksi Cantabria edustavat. Välimerellä vauraita alueita ovat Katalonia ja Baleaarit. Muita vauraita Espanjan alueita ovat esimerkiksi Navarra ja La Rioja.

      Kanarian saarilla on yksi Espanjan alhaisimmista elintasoista, köyhyys näkyy joka puolella eikä se varmaan ole se piirre Espanjassa jota tule etsimään. Kanarian saarilla on Espanjan laajin vakava köyhyys. Linkki: https://www.eldiario.es/canariasahora/sociedad/canarias-situa-region-mayor-pobreza-severa-pais_1_9623825.html

      • Anonyymi

        Kanarian saaret on ahdistavia. Rantakaistaleilla on jotain tekemistä ja se liittyy aina rantoihin.


      • Anonyymi

        Tässä se on pähkinän kuoressa (lainaus yhdestä edellisestä viestistä): 'Jos olet käynyt San Sebastiánissa ja Bilbaossa olet nähnyt sen kauniin ja vauraan Espanjan jota Baskimaa ja esimerkiksi Cantabria edustavat. Välimerellä vauraita alueita ovat Katalonia ja Baleaarit. Muita vauraita Espanjan alueita ovat esimerkiksi Navarra ja La Rioja'.


      • Anonyymi

        Navarra, Navarra ja Navarra! Ja ettei unohdu, vielä kerran Navarra!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Navarra, Navarra ja Navarra! Ja ettei unohdu, vielä kerran Navarra!

        Navarrassa tuotetaan hyviä viinejä. Alueen 90 viinitilalta, joilla on DO eli alkuperämerkintä, kerättiin 56 miljoonaa kiloa rypäleitä joka on neljä miljoonaa kiloa vähemmän kuin viime vuonna kuivuuden takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Navarrassa tuotetaan hyviä viinejä. Alueen 90 viinitilalta, joilla on DO eli alkuperämerkintä, kerättiin 56 miljoonaa kiloa rypäleitä joka on neljä miljoonaa kiloa vähemmän kuin viime vuonna kuivuuden takia.

        Siinähän ne on La Riojan viinitkin vieressä. Ja Aragónista tulevat Somontanon ja miksei myös Cariñenan viinit ovat myös maineensa ansainneet.


      • Anonyymi

        Cantabria on tosi kaunis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Navarra, Navarra ja Navarra! Ja ettei unohdu, vielä kerran Navarra!

        Ei unohdu!


    • Anonyymi

      Tunnet hyvin Espanjan ja Kanarian!
      Kaikki totta mitä sanot Kanariasta. Se "köyhyys" on taas hyvä asia turistille / expatille - hinnat pysyy edullisina paitsi majoitus joka on kallista.
      Ja Kanarian kelit mulle mieluisat; kuiva ja lämmin ympäri vuoden.

      Negatiivista oli eka "Calima" Afrikan hiekkamyrsky viime reissulla ja se oli yllätys. Kurkku kipeä, suussa maistui suola ja silmiä kirveli hiekka. Kesti 4 pv. Tämä oli Playa del Inglesissä.

      Kävin '80 luvulla Baski maassa ja silloin se oli yksi köyhimmistä ja oli niitä terroritekoja...
      Kiva kuulla että ovat vaurastuneet ja lie nyt rauhallista.
      Ruoka oli mahtavaa jo silloin ja halpaa. Kaikki söi samassa pöydässä majatalo hotellissa, paikalliset, kotiväki ja turistit. Hieno elämys.

      Joo, manner on parempi. Voin ostaa asuntoautonkin (tai mulle riittää "VanLife" koko) ja ajella Suomesta EUn halki pikkuteitä nauttien Espanjaan syyskuussa.

      • Anonyymi

        Baskimaa on nykyään rauhallinen (ja vauras). Terrorismi ja terrorismin kannattajien lmellakat on ohi ja ovat olleet sitä jo monta vuotta. Mielenosoituksia ties minkä puolesta voi odottaa näkevänsä silloin tällöin aivan kuten millä muullakin Espanjan alueella.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onkohan tämä sama jamppa joka täällä vuosikausia on manannut milloin mitäkin kauheuksia asunnon ostajille. Eläminen on kallista, se ei kannata.


      • Anonyymi

        Näin luulen itsekin. Parin vuoden päästä voisi olla saumaa ostaa.


    • Anonyymi

      Ehdottomasti manner Espanja.

      • Anonyymi

        Rannikolla on enemmän poplaa ja palveluita kuin sisämaassa.


    • Anonyymi

      Aina on noita "maailmanlopun" manaajia.....

      Nyt juuri kannattta ostaa, etenkin jos on omaa rahaa, kun useimmat tarvitsee lainan ja ne ovat tiukassa ja kalliita.

      Itse en osta sijoitukseksi vaan asunnoksi. Jos tulee tappiota sen ovat puuttuvat vuokrat kuitanneet. Ja jos viihtyy ja on hyvä olla ei tarvitsekaan saada omiaan takaisin rahassa. Elämän laatu ja mielen ja kehon terveys (auringosta) on arvokkaampi!

      Kerran me täällä eletään....

    • Anonyymi

      Tänä päivänä edullisempaa ostaa Itä-Suomesta.

    • Anonyymi

      Kanarian saaret täynnä pakolaisia ja lisää tulee.Asuntojen hinnat laskeneet kun ei löydy ostajia. Rikollisuus vain nousee.Ilman muuta manner Espanjaan asumaan tai turistimatkalle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1720
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1278
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      184
      1198
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1051
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe