HS/ Rakennusneuvos puolustaa aso-rakentamista Ara-rahoituksen turvin jatkossakin!

Anonyymi-ap

HS - lokakuu 2023
Mielipide|
Lukijan mielipide:

Rakentaminen liikkeelle asumisoikeustuotannolla
Hallitus tuskin voi muulla tavoin nopeasti parantaa uustuotannon tilannetta kuin tukeutumalla Ara-ratkaisuun eli korkotukijärjestelmään.

RAKENNUSALAN vaikea tilanne ja sen vaikutukset yhteiskuntaan muistuttavat selvästi vuoden 1990 tilannetta, jolloin asuntokauppa pysähtyi kokonaan. Vertailu perustuu toimintaani VVO:n (nykyisin pörssiyhtiö Kojamo) johdossa 32 vuoden aikana.

Vuonna 1990 asuntokauppa pysähtyi ja myymättömät noin 7 000 omistusasuntoa aiheuttivat rakennusliikkeiden ajautumisen velkasaneerauksiin ja konkursseihin.

Hallitus tuskin voi muulla tavoin nopeasti parantaa uustuotannon tilannetta kuin tukeutumalla Ara-ratkaisuun eli korkotukijärjestelmään. Ihmettelen, että hallitus on lopettamassa asumisoikeustuotantoa. Aso-järjestelmä on tarpeellinen, ja pienellä valtion tuella saadaan vuokra- ja omistusasuntojen välimuotoa, jossa kohtuullisella asumisoikeusmaksulla saadaan myymättömille asunnoille ostajia.

Asuntopolitiikkaa pitää harjoittaa nyt siten, että se on valtiontaloudellisesti mahdollista. Asumistukimenot Aso-asunnoissa ovat selvästi pienemmät kuin vuokra-asunnoissa. Ne ovat valtiolle edullinen tapa, koska niille ei makseta käynnistysavustusta ja valtion takausvastuu on pienempi kuin vuokra-asunnoissa. Tiedossani on, että asumisoikeusyhtiöt ovat valmiina käynnistämään uusia rakennuskohteita ja näin helpottamaan myös rakennusyhtiöiden vaikeaa tilannetta.

Nollakorkojen aika on ohi, ja korkorasitus korostuu myös taloyhtiölainoituksessa, kun uusissa taloyhtiöissä on merkittäviä velkaosuuksia myös tonttirahastojärjestelmän seurauksena.

On muistettava, että asuntoja tarvitaan jatkossakin kasvualueille lisää, ja rakentaminen on nähtävä myös vahvana työllistävänä tekijänä. Siksi tulee välttää Aso-tuotannon pysäyttämiseen liittyvää budjettiesitystä vuoden 2025 alusta. Näin saataisiin kohtuuhintaisia asuntoja tuotettua lisää.

Ben Grass
varatuomari, rakennusneuvos, Helsinki

2

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Asoissa asuu eläkeläisiä, mutta paljon myös työssäkäyviä tavallisia ihmisiä, yksinasuvia, perheitä tms. Asun yksin ja olen keskituloinen, asuntolainan ottaminen omistusasuntoon pk-seudulla olisi itselleni liian suuri riski. Aso on juuri hyvä välimuoto, jolla välttää tietyntyyppiset ongelmanaapurit eikä tarvitse valvoa öitä suuren pankkilaina vuoksi. En saa asumistukea enkä tarvitsekaan. Itseäni harmittaa tämä uusi kehitys missä vastikkeita hilataan jo markkinavuokrien tasolle. Kahdessa vuodessa vastikkeeni asossa on noussut 120e/kk ja ei ollut lähtökohtaisestikaan mikään kovin halpa. Ruotsissa on paljon aso-asuntoja, siellä systeemi ilmeisesti toimi. Täällä halutaaan varmistaa, että se työssäkäyvä "keskiluokka" ei ainakaan mitään hyöytyisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe