Peruskoulun päättäjäiset?

mitä mieltä?

Taas on se aika kun kevään koulujen päättäjäiset alkaa. Hesassa se on Hietsussa, täällä Jyväskylässä Viitaniemessä.

Peruskoulun päättävä on 15-16-v riippuen onko syntynyt alku- vai loppuvuodesta. Mielestäni täysin kypsymätön lapsi vielä.

Kuinka pitkään annatte näiden nuorten olla hillumassa päättäjäisiä, vai eikö ole mitään rajaa? Saavatko ite päättää milloin tulevat kotiin?

7

5327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiree

menevät porukalla syömään ja leffaan päivällä ja sitten tulevat takaisin. Eivät mene juopottelemaan, koska pitävät sitä tyhmänä ja tarpeettomana touhuna. Itse ovat lapset tämän leffa&ravintola jutun sopineet, me vanhemmat vain sponssaamme jutun.Toki olemme onnellisia, että kuuluvat tähän raittiiseen porukkaan ja ettei tarvitse olla huolissaan missä notkuvat. Kotiin tulevat tavalliseen aikaan, sit pelaavat eri pelejä. se on siinä, tavallinen viikonloppu, ei kummempaa.

• näinjust

ei perkele.. voi ku nauraa.. xDD se sun pentus sanoo sulle ' dokaaminen on tyhmää, anna rahaa me mennää ravintolaa syömää ja leffaa' vitun nuija.. se pyys sult rahaa siks et voi ostaa sil viinat ja tupakat ja lähtee ryyppää. ja sit tulee himaa myöhäs ku on känniä pitäny selvittää jossain puistos. syynä tais olla ' myöhästyin junast'

• minttu

itse kun olin tuon ikäinen niin äitini antoi minun olla niin pitkään kuin halusin mutta vain siksi että isosiskoni kulki samassa porukassa kuin minäkin. joten katsoimme toistemme perään...
      Ja äiti luotti meihin koska tiesi meidän pitävän järjen mukana menossa. ja voin myös antaa ison kiitoksen ja halauksen kavereilleni siitä että pidimme yhtä... aina sovimme ennen lähtöä ettei ketään jätetä ja pitää ilmottaa jos lähtee kotia ettei tarvitse ettiä ja olla huolissaan.
      Näin me selvittiin näistä isoimmista juhlista!

• miskaliini

...kaikki eivät selviä. Esimerkiksi tyttöjen raiskauksia tapahtuu todella paljon juuri tällaisina "juhla-aikoina" ja niistä ei poliisille ilmoitella koska tytöt pitävät seksiin pakottamista omana vikana kun olivat niin humalassa. On surkeaa kuulla 14-v tytön itkevän, ettei edes muista keiden kanssa oli ja syyllistävän itseään tapahtumista.
        TS.pitäkää vanhemmat lapsistanne huolta päättäjäispäivänäkin, kotiintuloajat ajoissa ja päihteettömyys on vaatimus !

• milla
        miskaliini kirjoitti:

...kaikki eivät selviä. Esimerkiksi tyttöjen raiskauksia tapahtuu todella paljon juuri tällaisina "juhla-aikoina" ja niistä ei poliisille ilmoitella koska tytöt pitävät seksiin pakottamista omana vikana kun olivat niin humalassa. On surkeaa kuulla 14-v tytön itkevän, ettei edes muista keiden kanssa oli ja syyllistävän itseään tapahtumista.
        TS.pitäkää vanhemmat lapsistanne huolta päättäjäispäivänäkin, kotiintuloajat ajoissa ja päihteettömyys on vaatimus !

Kaupungilla olen pyörinyt keväästä syksyyn lähes joka viikonloppu kolmisen vuotta, enkä ole milloinkaan kuullut/nähnyt minkäänlaista seksuaalista ahdistelua.
        Toki sitä mahdollisesti tapahtuu, mutta ei lasta nyt sen takia kannata teljetä sisään!

Me ainakin kavereiden kanssa ollaan sovittu, (ja on yleinen käytäntö muutenkin), että ketään ei jätetä yksin.
        Jos joku lähtee ´vessaan´, joku tulee aina mukaan ja mennään kaverin kanssa.
        Samoin, jos joku on huonossa kunnossa, joku aina on vieressä, eikä tosiaan jätetä kavereita yksin makaamaan tien poskeen..

• Maija

Elikkäs, itse annoin tyttäreni olla muistaakseni kahteentoista asti, vai jopa yhteen.
      Tyttö kyllä soitteli aina välillä ja juteltiin siinä vähän että miten meni. Ei minkäänlaisia vahinkoja tai ahdisteluita ainakaan täällä.

• ansku

kun itse pari vuotta sitten pääsin peruskoulusta meillä tehtiin niin, että sovittiin että äiti hakee minut sitten yöllä ja äiti myös soitti illan aikana varmistaakseen että kaikki oli ok. joskus kahden aikaan soitin oma-aloitteisesti että nyt voisit hakea...Hieman kyllä tuli silloin alkoholia juotua ja kai se äiti sen arvasikin ja siksi halusi hakea ettei mitään pääse sattumaan. Nyt olen jo täysi-ikäinen mutta yhä äitllä on tapana huolehtia erityisesti jos talvella olen pyörällä liikenteessä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      204
      1682
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67