Miten saa PUSKEMISEN loppumaan??

Hansu

onko kenelläkään omakohtaista kokemusta pukeista tai vuohista yleensäkin?
Miten saisi puskemisen loppumaan, kun siitä on tullut pahatapa?
onko joku opettanut vuohelleen jotain "temppuja" ja mitä jos on?

6

2746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zoomailija

      on kokemusta, en tiedä ovatko sitten vuohet ja pukit ärtsympiä. Meillä kuitenkin on saatu kaksi pässiä opetettua pois puskuleikeistä. Toinen pässi tuotiin meille täyskasvuisena ja puskualttiina, toinen tuotiin pikkukarittana.

      Vanhempi pässikkä saatiin rauhoittumaan "kovalla ja pehmeällä" koulutuksella. Eli aluksi, kun pässi otti hyökkäysasennon ja puski, mojautin sitä nyrkillä ottikkoon, samalla karjaisin kovaa EI! Sitten otettiin kevyesti leukaluiden takaa kiinni, rapsuteltiin ja juteltiin mukavia. Muutaman kerran jälkeen pelkkä käden nostaminen kämmen kohti uhittelevaa pässiä sai sen rauhoittumaan ja tulemaan liki hakemaan rapsutuksia.

      Nuorempi pässikkä saatiin periaatteella samalla tapaa koulutettua, mutta sille riitti pelkkä kämmenen näyttö ja kielto.

      Molemmat pässikät olivat koulutuksen jälkeen vähän kuin kissat: tulivat lähelle ja pässimäisen puskemisen sijasta hieroivat päälakeaan vasten reittä kuin kissa konsanaan.

    • Henni

      Missään nimessä ei saa lyödä tai tehdä muuta väkivaltaista. Hanki joku kauheaa ääntä pitävä koje tai esim. nallipyssy. Jos vuohi puskee, pamaus/ääni saa sen säikähtämään ja se yhdistää että puskemisesta seuraa jotain pelottavaa.
      Uhkailemalla ja torumalla seuraa se että vuohi vain koettaa saada lisää valtaa koska ei se alistu...

      Vuohen saa polvistumaan tai nousemaan takajaloille makupalan avulla.

      Kerro vuohen sukupuoli, ikä ja esim. onko leikattu, onko teetetty kilejä yms.? Onko seurana muita vuohia. Vuohihan puskee usein yksin ollessaan ihmisiä kun ei ole lajitovereita joiden kanssa kiistellä.

      • zoomailija

        "Missään nimessä ei saa lyödä tai tehdä muuta väkivaltaista." Pässi itsekin tekee "muuta väkivaltaista". Antamalla nyrkin otsaan osoitan vain pässille että olen sitä ylempänä lauman hierarkiassa. Kuka raahaa äänekästä laitetta tai nallipyssyä mukanaan kun elikoita hoitelee? Ei siinä ole aikaa kaivella taskuja. Ja entäpä nallipyssystä mahdollisesti lehtävä kipinä? Aika suuri riski kuivaa heinää ja heinäpölyä sisältävissä karjatiloissa. Lisäksi tuo ääni pelästyttää kaikki muutkin eläimet, ei pelkästään sitä, jota pitäisi kouluttaa.

        Jos olen onnistunut kaksi pässiä kouluttamaan siihen, että pelkästään kämmenen rauhallisesti nostamalla saan ne keskeyttämään puskuaikeet ja tulemaan liki pyytämään rapsutusta, olen mielestäni onnistunut paremmin kuin pelottelutaktiikalla.


      • yxemäntä
        zoomailija kirjoitti:

        "Missään nimessä ei saa lyödä tai tehdä muuta väkivaltaista." Pässi itsekin tekee "muuta väkivaltaista". Antamalla nyrkin otsaan osoitan vain pässille että olen sitä ylempänä lauman hierarkiassa. Kuka raahaa äänekästä laitetta tai nallipyssyä mukanaan kun elikoita hoitelee? Ei siinä ole aikaa kaivella taskuja. Ja entäpä nallipyssystä mahdollisesti lehtävä kipinä? Aika suuri riski kuivaa heinää ja heinäpölyä sisältävissä karjatiloissa. Lisäksi tuo ääni pelästyttää kaikki muutkin eläimet, ei pelkästään sitä, jota pitäisi kouluttaa.

        Jos olen onnistunut kaksi pässiä kouluttamaan siihen, että pelkästään kämmenen rauhallisesti nostamalla saan ne keskeyttämään puskuaikeet ja tulemaan liki pyytämään rapsutusta, olen mielestäni onnistunut paremmin kuin pelottelutaktiikalla.

        oikealla linjalla.
        Juuri oikea tapa kouluttaa.
        Ei otsaan napautus ole väkivaltaa, jos sitä ei tehdä muutoin kuin hyökkäystilanteessa.
        Saahan sitä koetella tietenkin pehmeääkin linjaa, mutta ei se aina tehoa.
        Minulla ei ole ollut pässejä, mutta noudatan samaa linjaa muiden eläinten opettamisessa.
        Kyllä niille pitää näyttää kuka on pomo navetassa tai lampolassa.
        Se on vähän kuin uhmaikäisen lapsen koulutusta, jotkut jutut eivät mene puhumalla jakeluun, mutta kummastipa menee kielto perille, kun luunapin näpäyttää otsaluuhun.
        Ja kun olet tekemisissä suuren eläinlauman kanssa, niin on oltava jämäkkä ote, että homma pysyy hallinnassa.


      • voisi sopia
        yxemäntä kirjoitti:

        oikealla linjalla.
        Juuri oikea tapa kouluttaa.
        Ei otsaan napautus ole väkivaltaa, jos sitä ei tehdä muutoin kuin hyökkäystilanteessa.
        Saahan sitä koetella tietenkin pehmeääkin linjaa, mutta ei se aina tehoa.
        Minulla ei ole ollut pässejä, mutta noudatan samaa linjaa muiden eläinten opettamisessa.
        Kyllä niille pitää näyttää kuka on pomo navetassa tai lampolassa.
        Se on vähän kuin uhmaikäisen lapsen koulutusta, jotkut jutut eivät mene puhumalla jakeluun, mutta kummastipa menee kielto perille, kun luunapin näpäyttää otsaluuhun.
        Ja kun olet tekemisissä suuren eläinlauman kanssa, niin on oltava jämäkkä ote, että homma pysyy hallinnassa.

        Luonnevikaisten ja päällekäyvien hevosten käsittelyssä on saatu hyviä kokemuksia vesipyssystä. Mikään eläin ei taida pitää naamalla ja turvalle lentävää vesisuihkua.
        nyt vesipyssyjä saa kaikenmallisa ja kokoisia kaupoista. Itse huomasin hevosten kanssa toimiessa kunnon rankaisun olevan tarpeen.
        Senjälkeen asiallinen kohtelu ja sopiminen.
        Kaikkein luonnevikaisimpana pidän hössöttäviä
        akkoja joiden mielestä eläimiä on kohdeltava
        ´pehmeästi´. Tämä ei riitä ja lauman johtajuus katoaa hoitajalta. Se on persoonakysymys kuka saa luonnovikaiselta eläimeltä väärän käyttäyty-mismallin pois.
        Itse sain potkivat varsat lopettamaan sen ns.
        käteismaksulla. Heti kumisaappaan kantapäätä kylkeen, eivätkä varsat siitä kuolleet, vaan oppivat olemaan potkimatta.


    • Anonyymi

      Olen kysynyt biologeilta selitystä, miksi vuohi puskee, kun sille kääntää selän, mutta ei ole tullut vastausta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4266
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2199
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1704
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1390
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1116
    10. 22
      1076
    Aihe