Led bar mopolla

Anonyymi-ap

Moikka, koko kesän olen käyttänyt led bar etuvalon mun mopolla vakio valomaskia sian. (Tiedän että ei ole laillista, niin ei tarvi huomauttaa) Valo on toiminut täydellisesti ja ongelmitta. Pitkän espoo mopomiitti päivän jälkeen se sammui yhtäkkiä, mopo meni hieman laihalla, en ole varma liittyykö tämä asiaan. Tilasin uuden valon Wandamotorilta se kävi hetken tyhjäkäynnillä mutta kun annoin ⅓ kaasua niin sekin sammui. Olen kokeillut laittaa vanhan valon johdot auton 12v akkuun mutta ei toiminut. Ainoat muutokset mitä olen mopolla viime aikoina tehnyt on tehoputken asentaminen. (Minivilkut ja takana uus kilventeline led valolla on myös vaihtu)

Mopo on Rieju MRT 2016, ei ole akkua vain generaattori.

tämmönen valo on kyseessä: https://www.wandamotor.com/valopaneeli-150mm-p-43350.htmllanguage=fi&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAxreqBhAxEiwAfGfndHSoTeb54gI3GssMdM4vwaT4yfCIXsezC7QLbV5m3rwA9ZF3_LSJihoCDc8QAvD_BwE

Onko kenelläkään ollut samanlainen ongelma tai onko tietoa mistä voisi johtua? Kaikki vinkit ja vihjeet on arvostettu.

7

534

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ähä, ihan oikein "sian" Riejulles. Tunge ledit sinne missä ei päivä paista. Laita rakkineesi lailliseen kuosiin niin moistakaan valo-ongelmaa ei tarvitsisi miettiä. Mene kyselemään typeryyksiä mopopalstalle, siellä ne on muutkin tumputtajat.

• Anonyymi

Elektroniikan kokemuksella, mutta tutustumatta yhtään laitteistoon sanoisin, että LED valo saa liian suuren jännitteen ja tuhoutuu. Pitäisi tarkistaa LED BAR maksimi käyttöjännite, luultavasti 12V.
      Toisaalta pitäisi mitata mopon antama jännite maksimi kierroksilla.

• Anonyymi

Onkohan mopossa edes tasavirtavalot? Jännitteensäädin edes paikallaan? Millainen rippeli? Joku 9-36v hakkuri voi jo mennä sekaisin jos jännite vaihtelee kierrosten mukaan kokoajan.

Silta, konkat ja regulointi niin toimii ja kestää.

• Anonyymi

Pienellä nettiselailulla jännitteensäädin on tuhoutunut. Kunnollista kytkentä/johdotus kuvaa en saanut auki, mutta joitain asioita mihin törmäsin niin viittavat tuohon ongelmaan. Sähköt tuhon on todenäköisesti toimimaan tasapainossa ja jos jotain muuttaa niin voi olla odotettavissa ongelmia, jossain vaiheessa. Helpoin homma olisi palauttaa alkuperäiseen kuntoon tai sitten aloittaa sähköopin opiskelut harrastemielessä, joka sekään ei olisi kovinkaan huono harrastus.

• Anonyymi

Mitä kaavioita netissä itse vähän katsoin, niin on Reijussa akku ollut. Vaihtovirtavalot ja puoliaaltotasasuuntaus akun lataukseen. Tämä mopomies on mahdollisesti ottanut vaihtovirtaa ledilampulleen, lampun sisällä on ollut väärältä napaisuudelta suojaava diodi ja se on päästänyt tehosta vain joka toisen puolijakson, mikä voi olla aika kuormittavaa hakkurille. Jos suojadiodia ei ole, se on van kärähtänyt väärästä napaisuudesta.

Jos akku on myöhemmin poistettu, niin täys mysteeri mitä muutakaan alkuperäisistä sähköistä tenavatähtien jäljiltä pyörässä paikoillaan. Pitäisi ainakin hallita perusteet yleismittarin käytöstä, ymmärtää tasa- ja vaihtoviran ero.

• Anonyymi

LED BAR voi korjata kuntoon tutkimalla, mikä on hajonnut. LED on nykyisin pintaliitos komponentti. Sen vaihtaminen vaatii taitoa ja tarkkuutta. Jos ollaan varmoja, että LED on rikki, niin sen voi katkaista ja juottaa palat irti. Uuden voi juottaa paikalle yksi pää kerrallaan. Ei haittaa, jos jää hieman vinoon.
      Virheitä voi tulla siinä, että pad, eli juotostäplä irtoaa. LED voi mennä väärinpäin.
      Tarvitset yleismittarin ja vähintään kynäjuottimen. Jos vain yksi pad irtoaa, niin senkin voi vielä korjata. Tarvitset mittaustaitoa, tasa- ja vaihtojännitteen erottamista toisistaan,
      jännitteen huippuarvon arviointia, reguloinnin ymmärrystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2401
    2. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2336
    3. Onko kaivattusi perään

Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1721
    4. Olen aina vain

Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1280
    5. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      84
      1246
    6. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1165
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      266
      989
    8. Nainen jos pitää sanoa

Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      966
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      737
    10. Niin se vain on

Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      710
    Aihe