Onko ihoon piirtäminen vaarallista?

Anonyymi-ap

12-vuotias tyttäreni on alkanut piirrellä ihoonsa tussilla ja kuulakärkikynillä. Huomasin tämän ensimmäisen kerran heinäkuussa, josta lähtien hän on piirrellyt lähes päivittäin. Usein koulusta tullessaan, hänellä on kädet ja usein myös navan ympärillä oleva ihoalue (koska käyttää napapaitaa) täynnä kuvia, joita hän on piirrellyt tussilla kavereidensa kanssa. Lisäksi tussi on usein sellainen, joka ei ihan pikkupesulla lähdekään, vaan saattaa olla iholla päiviä.
Häntä on aina kiinnostanut tatuoinnit ja lävistykset, joten en toisaalta ihmettele tätä paljoakaan. Lävistyksiä hän on saanutkin korvaan, nenään ja synttärilahjaksi todennäköisesti napakorun, mutta tatuoinnithan ovat K15 vanhempien luvalla.

Toinen asia on energiajuomien juominen, joita hän juo kavereidensa kanssa. Olen kertonut, että ne ovat epäterveellisiä, mutta silti olen tavannut hänet mm. leikkipuiston katolta juomasta energiajuoma kaverinsa kanssa. Minun puolesta saa juoda, mutta eihän niissä ole mitään kovin haitallisia aineita 12-vuotiaalle?

5

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kannata antaa ihoon piirrellä.
      Neuvo tytärtäsi piirtelemään vihkoon ja suunnittelemaan tatskoja siihen kavereineen ihoon piirtelyn sijasta.
      Kerro että värien kemikaalit imeytyvät elimistöön. Jopa meikkiaineiden kemikaalit kertyvät, saati muut värit joita ei kehoon ole tarkoitettuja.
      Ei ole hyväksi pitkäaikainen altistuminen. Voi mahdollisesti tulla terveyshaittoja.
      Hommaa tyttärellesi tatuointilehtiä luettavaksi kerran on kiinnostunut aiheesta.
      Tatuointiväreistä oli just valitettavasti uutinen missä sanottiin että joitakin värejä on vedettävä myrkyllisten aineiden takia pois käytöstä. Aiemminkin oli Tukes varoittanut tatuointiväreistä joissa on syöpää aiheuttavaa ainetta.
      Jos keskustelet tyttösi kanssa tatuoinneista muistuta että hyvä hygienia on erittäin tärkeää kuvia tehtäessä ettei hepatiitti eikä hiv tartu saastuneista välineistä eikä likaisista väreistä. Myös tulehdukset voi todennäköisesti ennalta ehkäistä huolellisuudella ettei bakteereja pääse rikotulle ihoalueelle.
      Energiajuomista. Ei varmaankaan ole turhaan laitettu 15-vuoden suositusikärajaa sille aineelle Thl:n toimesta. Ainakin paljon siinä juomassa on sokeria eikä varmaan ole hyväksi iso kofeiinimääräkään nuorelle. (Levottomuus, unettomuus.)
      Joku nuori kirjoitti olevansa riippuvainen energiajuomista.
      Jos tyttösi välttämättä haluaa juoda energiajuomia voisitko vaikka viikonlopun kunniaksi antaa yhden tai/ja juhlapäivinä ja neuvo pidättäytymään muulloin.
      Muita, perempiakin vaihtoehtoja on arkikäyttöön.
      Ei kannata haitallisia tapoja haalia itselleen. Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.

      • Anonyymi
        UUSI

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        😍 ­­N­y­m­­­f­­o­­m­­a­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Omallaki tyttärelläni joskus ollut tuo vaihe just siinä 12-15 vuoden iässä. Piirteli käsiinsä tosi paljon ja juuri semmoisilla tusseilla mitkä voi olla päiviä. Kyllä se aikanaan loppuu ja niinku sanottu eihän se iholle hyvää tee. Kannattaa jutella tyttäresi kanssa ja kertoi niiden haitoista, vaikka se voi ollakin joskus vaikeaa. Ainakin oma tyttäreni puhumisesta huolimatta piirteli käsiinsä ja välillä ympäri kehoa, mutta kyllä se sitten loppuu. Nyt hän on jo 18 ja ottanut ensimmäiset tatuointinsa.

    • Anonyymi

      Sama mun lapsella siinä 13v iässä, mutta ei kyllä enään piirtele, kun on jo 16. Energiajuoma kuului myös elämään ja oli kokeillut kavereidensa kanssa sähkötupakkaakin, mutta onneksi se jäi muutamaan kertaan. Kannattaa vaan puhua tyttärellesi järkeä, niin ymmärtää.

    • Anonyymi

      Ite oon piirrelly koht kolme vuotta melkee päivittäin ja juon energiajuomaa ja käytän vapee, mut ei se ihoon piirteli oo niin iso juttu. Alotin jotai 10v ja vapen ja energiajuoman käytön jotai 11v ja nyt koht 14v nii ei se oo nii vakavaa jos piirtelee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe