Puupaaluperustus?

Makki

Olen jatkamassa saunarakennusta metsään päin katos mielessäni. Maa siinä kohtaa on multaista savea. Olen herkutellut ajatuksella puutolppaperustuksista eli lekailisin muutaman rangan niin syvälle maahan kuin menee ja rakentaisin näin muodostuneen perustan päälle katokseni.

Mahtaisana haaveenani on käyttää pelkkiä rankoja tämän katoksen rakentamiseen, siksi en hae soraa ja ota lapiota kauniiseen käteen ensi töikseni.

11

2253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .-.-.-.

Laita edes painekyllästettyä, niin voi kestää ehkä yli vuoden...

• Jii

on käyttää myrkkypuun sijasta (sitä ei ennen vanhaan ollut) tulta. Polta maan alle tuleva osa rangasta pinnastaan hiilelle. Ei taatusti täytä mitään normeja mutta kestää ihan eri tavalla kuin käsittelemätön puu.

Tosi luomua!

• Makki

Lähinnä minua kiinnostaa kokemukset siitä, kuinka syvälle moiset pitää lyödä, jottei ensimmäinen routa laita koko hässäkkää basaksi.
      Veikeää muuten, kuinka vahvaksi on muodostunut tuo usko siihen, että ainoastaan myrkkypuu kestää. Kummasti valtaosa Helsingin vanhoista kivitaloistakin on yli vuoden ikäisiä, vaikka persuksensa puupaaluilla makaavatkin.
      Käsittääkseni tuollainen poltettu puu on riittävän ikuista, kunhan pysyy kosteana se hiiltynyt maanalainen osa.

• esko

Puu säilyy pohjavedenpinnan alapuolella. Kun saa happea,alkaa lahoaminen, eikä pysähdy, vaikka vesipinta nousisi.

• esko

Huono ratkaisu.
      Puupaaluja käytettiin 70-luvulla.
      Jos teet kertomallasi tavalla, niin älä satsaa rakentamiseen paljoa. Teet sen pian uudestaan. Tulee nimittäin halvemmaksi.

Jos välttämättä haluat puupaalut, niin käytä työhön ainakin kaivinkonetta. Saat ne paalut syvemmälle.

• huono mielestäni

ei lainkaan huono idea mun mielestä,puupaaluja on käytetty iät ja ajat,jo paljon ennen painekyllästystä jne.

Vetäsee vaan tosiaan liekillä hiilen pintaan niin kyllä mänöö.
        Argeologisten kohteitten iänmääritykset perustuu hiilen pitkään säilyvyyteen maaperässä. Hiillettynä puu kestää kauemmin kun isältä pojalle.

• urakoitsija

Jos haluat puupaalutuksen, suosittelen lyömään 2,5-3 teräsbetonipaalun ns "hollihakapaalun" päälle ja kitkan vähentämiseksi on hyvä että puut kuoritaan "täys puhtaiksi" petkeleellä....

• esko
        urakoitsija kirjoitti:

Jos haluat puupaalutuksen, suosittelen lyömään 2,5-3 teräsbetonipaalun ns "hollihakapaalun" päälle ja kitkan vähentämiseksi on hyvä että puut kuoritaan "täys puhtaiksi" petkeleellä....

kelpaako tälläinen viritys. Tiedän, että näin on tehty, mutten suosittele.
        Lyö teräsbetoni tai teräspaalut.

• jones

kysytmiten syvälle pitäs lyödä. se riippuu millä lyöt. jos painat käsin eo oo kovin syvällä, lyöt lekalla pää särkyy ja oot syvemmällä, tee rankan päähän lyöntiholkki ja lyö ns heijarikairalla, muista hiillostaa ja loveta maahan jäävä osuus ei laho eikä routanosta niin helpolla.

• esko

palua saa lyötyä maahan. Riuku voi mennä.

• Makki
        esko kirjoitti:

palua saa lyötyä maahan. Riuku voi mennä.

ja nätisti. Kangella huitas vähän toista metriä syvän reiän ja puuholkin kera lekailtiin toista metriä maan sisään. Hullun hommaa, mutta eiköhän tuosta hieno vielä tule.
        Se holkki piti kyllä kyhätä aika monta kertaa uusiksi, mutta sen ansiosta paalu pysyi ehjänä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe