Suomi on maa, joka kertoo itselleen väärää tarinaa vanhuudesta

Anonyymi-ap

Se kertoo yksipuolista tarinaa sulkien toiset ulos kuin heitä ei olisi
olemassakaan.

Tarina antaa yksipuolisen kuvan aktiivisista, vireistä, toimintakykyisistä
ja toimeliaista vanhuksista, jopa elämysshoppailusta.

Juhlapuheitten taakse jää kokonaan se, että vanhuus voi olla väsymyksen
ja sairauksien leimaamaa. Se on tihenevien menetysten, luopumisten ja sairauksien taival.
Siitä ei kirjoiteta eikä pidetä juhlapuheita, vaikka juuri heikkokuntoiset
vanhukset ovat sankareita.

Monen vanhuksen oma kokemus vanhuudesta on ihan erilainen kuin
nuoruutta ihannoivien juhlapuheiden kertomukset "rautaisesta vanhuudesta",
Julkisuudessa kerrotaan sankarillisia tarinoita "teräsvanhuksista",
joita voi olla ikävä lukea, jos on itse sängyn pohjalla.

Jokainen meistä kun ei voi olla "teräsvanhus", vaikka olisi sen eteen
kaikkensa tehnyt.

Kuka kirjoittaisi tarinoita laitoksissa olevista vanhuksien kohtaloista,
joista 90 prosentilla on muistisairaus, joita siirrellään paikasta toiseen,
joiden kysymyksiin ei vastata, joiden yhteys entiseen elämään katkeaa
tai katkaistaan, jotka miettivät kuka minä olen, olenko minä enää
ihminen.

Toivoisi tasapuolisempia ja totuudenmukaisempia tarinoita, kun vanhuksista
ja vanhuudesta kirjoitetaan.

Heikommassa asemassa olevat vanhukset tarvitsevat enemmän huomiota
ja puolestapuhujia kuin "teräsvanhukset".

Voisiko Suomi olla maa, joka antaisi ihmiselle luvan olla arvostettu ja vanha,
vaikkei olekaan "teräsvanhus" ?

25

420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyisin eletään liian vanhoiksi. Totta kai 90-vuotiaan keho on raihnas ja hauras, ei mitkään hoidot enää auta. On luonnollista että nuorempien hoitoihin satsataan, yritetään pitää työkykyisinä. Yhteiskunnan täytyy priorisoida, mutta voihan sitä ostaa yksityisiä palveluja, säästää niihin eikä humputella rahojaan.

      • Anonyymi

        On järjenvastaista sanoa, että "nykyään eletään liian vanhoiksi".
        Ihminen ei voi elämänsä pituuteen vaikuttaa
        ja tarkoitatko syyllistää sitä pientä 50000:n ihmisen, jotka elävät
        lähelle tai päälle 90 vuoden ?

        Ikuinen natkutuksesi "rahojen humputtelusta" alkaa kyllästyttää.
        En ainakaan itse tunne yhtäkään vanhusta, joka olisi "humputellut
        rahansa". Miksi haluat olla pahansuopa vai oletko katkeroitunut ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On järjenvastaista sanoa, että "nykyään eletään liian vanhoiksi".
        Ihminen ei voi elämänsä pituuteen vaikuttaa
        ja tarkoitatko syyllistää sitä pientä 50000:n ihmisen, jotka elävät
        lähelle tai päälle 90 vuoden ?

        Ikuinen natkutuksesi "rahojen humputtelusta" alkaa kyllästyttää.
        En ainakaan itse tunne yhtäkään vanhusta, joka olisi "humputellut
        rahansa". Miksi haluat olla pahansuopa vai oletko katkeroitunut ?

        Piti lukea: ....tarkoitatko syyllistää sitä pientä 50000:n ihmisen ryhmää, jotka elävät
        lähelle tai päälle 90 vuoden ?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Yksinäisyys on riipaisevaa kaiken ikäisillä, mutta erikoisesti vanhuksilla.
        Nuoremmilla on mahdollisuus löytää kavereita. Vanhemmilla niitä on vähän.


    • Anonyymi

      Kiitos aloituksesta, joka on ehdottomasti paras ja koskettavin mitä tällä palstalla on nähty. Tavara ja turhuus voittavat inhimillisyyden ja kuuntelemisen taidon.
      Kellä on korvat se kuulkoon.

      • Anonyymi

        Vie asiasi kansanedustajallesi, täällä palstalla ei niitä ratkaista!


      • Anonyymi

    • Kyllähän sitä toisenlaistakin tarinaa kuulee, tosin se ei juurikaan kerro arvostuksesta.
      Tämän tästä saa kuulla, kuinka väestö vanhenee ja ollaan pelkkä kuluerä.
      Tarinasta huolimatta, viimeiseen henkäykseen asti, jokaisella on ihmisarvo, jota pitäisi kunnioittaa.
      Noin keskimäärin ihminen tarvitsee toisten joskinasteista hoivaa noin 2na viimeisenä elinvuotenaan.
      Kukapa meistä ei haluaisi kuulua teräsmuoreihin/vaareihin, joka lähtee ns, saappaat jalassa.

    • Anonyymi

      Itse ikivanhana vanhuksena koen, että saan olla oma itseni, vaikka ikää on paljon. Kaikissa ikäluokissa on väsyneitä, sairaalloisia ja vaikeuksiin joutuneita. Kaikille pyritään antamaan tukea. Tänä päivänä halutaan antaa se kuva, että apu kohdistetaan nuorempiin avuntarvitsijoihin, ja vanhusväestö jätetään selviytymään omin voimin.
      Aikaisemmin vanhukseksi oli siirryttävä paljon nuorempana. Sallittiin kalkkiutuminen ja huonot sydänhermot ja tupakkiyskä. Ei enää.
      Meidän pitää olla virkeitä ja pitää puolemme. Kun hoidamme omat asiamme, yhteiskunnalla on varaa huolehtia todellista apua tarvitsevista, iästä riippumatta.
      Onko yhteiskunnan tuki erilainen 60-vuotiaalle tai 80-vuotiaalle?

      • Anonyymi

        Kunhan ymmärrettäisiin että vanhus on ihan sama henkilö jota on ollut koko elämänsä , mutta kun kuuntelee nuorempien puheita niin vaikuttaa että he luulevat että sitä tulee joksikin kummajaiseksi sanalla vanhus.
        Totta kuitenkin on että elämä hidastuu iän mukana, juuri sen on sitä vanhenemista, silti ihminen vanhan kuoreensa sisällä on ihan vaan tavallinen ihminen ja omaa mielipiteitä asioista kuten on tehnyt koko elämänsä ajan .
        Mutta jossain on tapahtunut muutos , koska niitä mielipiteitä yhtä äkkiä sanotaan vanhusten mielipiteiksi .muista kun täytin 60 niin lapsetkin alkoivat käyttää sanaa vanhus minusta yhtä äkkiä . Huomasin että sana vanhus tarkoittaa ihan muuta ihmisten silmissä kun itse vanhuksen silmissä . Esim joka päiväisissä tapahtumissa,
        Esim jos ostaa vaatekappaleen mistä pitää, niin se ei sovi ” vanhukselle” sillä vanhat eivät kertakaikkiaan voi pukeutua nuorekkaaati myös kampaus ja hiusten pituus olisi oltava ” ” vanhus” kampauksia kauniit nahkasaappaat ovatkin yhtä äkkiä väärin, kas kun ikä määrää
        Joten kun nyt niin kovasti puhutaan mitä vanhukset saavat tehdä ja mitä ei. Niin helpottaisi ehkä jos vaikka vaate kappaleessa lukisi kaupassa ikä lappukin ,josta näkee ettei vanhukselle sovi missään muodossa , samoin kampaamoista ainoastaan ” vanhus kyltillä”: jossa jokaisen hiukset kynitään lyhyiksi kas kun niin on oltava kun on vanhus,
        nahka saappaat sitten niissä oleva kaunis solki tekee niistä sopimattomat ” vanhukselle” puhumattakaan ruokalajeista mitä ei vanhuksen olisi syötävä kas kun toiset ovat päättäneet miitkä mausteet kuuluvat vanhuuteen m jos itse pitää kayenpippurista ruuassa niin ei sellaista nyt voi edes ajatellakaan vanhuksen vatsa voi mennä sekaisin, joten ( eikö nuorten mene)
        Kunhan alettaisiin siitä että iäkkäät jotka tarvitsevat hoitoa saisivat sitä ihan vaan ilman vanhus sanaa , siis hoitoa vaivaansa.
        Totta kuitenkin on että sanaa vanhuus on ja tulee olemaan yhteiskunnassa negatiivisena sanana, kun valitetaan että iäkkäät ovat rasite taloudellisesti, vaikka aikanaan kyllä puursivat työssä ja maksoivat veroja että nämä nykyiset päättäjätkin saivat käydä kouluja, syödä koulussa aterian ilmaiseksi. jne mutta nyt ovat unohtaneet senkin pikku asian ja huutavat kovasti miten kalliiksi vanhukset tulee yhteiskunnalle, siis erään laista syyttelemistä, , pitäisikö tuntea syyllisyyden tunteitakin siitä kun ikääntyy eikä,,älyä kuolla pois . Niin että olen aina ollut sanaan ”:vanhus ” hieman hajanaisin tuntein. Oma äitini aloitti jo huopaamaan vanhuudesta 40 vuotiaana vakio sanontana ” me vanhat” itse samassa iässä tein niin paljon asioita ettei edes olis tullut mieleenkään sanoa ” me vanhat”
        Siis tottakai ollaan iäkkäitä tiedetään se itsekkin, huomataan kehon eri toimintojen muuttuneen silmä,leikkauksia , kuulolaitteita ynnä muita apuvälineitä alkaa tulemaan pikku hiljaa jokaisen elämään , ja aina sanotaan että vanhuus on syy niihin. Olkoon niin mutta vaikka kehon toiminnat heikkenee niin monella on silti virkeä mieli loppuun asti joten se kun unohdetaan aika usein vanhuus keskusteluista kokonaan .•minun 100 vuotias tätini ei ollut minun silmissäni koskaan vanha ja hänen kanssa vietetty tuokio olivat täynnä huumoria loppuun asti , en koskaan edes ajatellut hänen ikäänsä kun juteltiin, hän oli ihan se sama ihminen jota oli ollut koko elämänsä ajan. Että tiedetään omat ikämme, omat heikkoutemme, ja ja kykymme joita iän myötä tulee , mutta annetaan olla kunkin ihan vaan sellaisina kun olemme sillä jokaisen sisällä on samaa minuus joka hänellä on ollut aina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan ymmärrettäisiin että vanhus on ihan sama henkilö jota on ollut koko elämänsä , mutta kun kuuntelee nuorempien puheita niin vaikuttaa että he luulevat että sitä tulee joksikin kummajaiseksi sanalla vanhus.
        Totta kuitenkin on että elämä hidastuu iän mukana, juuri sen on sitä vanhenemista, silti ihminen vanhan kuoreensa sisällä on ihan vaan tavallinen ihminen ja omaa mielipiteitä asioista kuten on tehnyt koko elämänsä ajan .
        Mutta jossain on tapahtunut muutos , koska niitä mielipiteitä yhtä äkkiä sanotaan vanhusten mielipiteiksi .muista kun täytin 60 niin lapsetkin alkoivat käyttää sanaa vanhus minusta yhtä äkkiä . Huomasin että sana vanhus tarkoittaa ihan muuta ihmisten silmissä kun itse vanhuksen silmissä . Esim joka päiväisissä tapahtumissa,
        Esim jos ostaa vaatekappaleen mistä pitää, niin se ei sovi ” vanhukselle” sillä vanhat eivät kertakaikkiaan voi pukeutua nuorekkaaati myös kampaus ja hiusten pituus olisi oltava ” ” vanhus” kampauksia kauniit nahkasaappaat ovatkin yhtä äkkiä väärin, kas kun ikä määrää
        Joten kun nyt niin kovasti puhutaan mitä vanhukset saavat tehdä ja mitä ei. Niin helpottaisi ehkä jos vaikka vaate kappaleessa lukisi kaupassa ikä lappukin ,josta näkee ettei vanhukselle sovi missään muodossa , samoin kampaamoista ainoastaan ” vanhus kyltillä”: jossa jokaisen hiukset kynitään lyhyiksi kas kun niin on oltava kun on vanhus,
        nahka saappaat sitten niissä oleva kaunis solki tekee niistä sopimattomat ” vanhukselle” puhumattakaan ruokalajeista mitä ei vanhuksen olisi syötävä kas kun toiset ovat päättäneet miitkä mausteet kuuluvat vanhuuteen m jos itse pitää kayenpippurista ruuassa niin ei sellaista nyt voi edes ajatellakaan vanhuksen vatsa voi mennä sekaisin, joten ( eikö nuorten mene)
        Kunhan alettaisiin siitä että iäkkäät jotka tarvitsevat hoitoa saisivat sitä ihan vaan ilman vanhus sanaa , siis hoitoa vaivaansa.
        Totta kuitenkin on että sanaa vanhuus on ja tulee olemaan yhteiskunnassa negatiivisena sanana, kun valitetaan että iäkkäät ovat rasite taloudellisesti, vaikka aikanaan kyllä puursivat työssä ja maksoivat veroja että nämä nykyiset päättäjätkin saivat käydä kouluja, syödä koulussa aterian ilmaiseksi. jne mutta nyt ovat unohtaneet senkin pikku asian ja huutavat kovasti miten kalliiksi vanhukset tulee yhteiskunnalle, siis erään laista syyttelemistä, , pitäisikö tuntea syyllisyyden tunteitakin siitä kun ikääntyy eikä,,älyä kuolla pois . Niin että olen aina ollut sanaan ”:vanhus ” hieman hajanaisin tuntein. Oma äitini aloitti jo huopaamaan vanhuudesta 40 vuotiaana vakio sanontana ” me vanhat” itse samassa iässä tein niin paljon asioita ettei edes olis tullut mieleenkään sanoa ” me vanhat”
        Siis tottakai ollaan iäkkäitä tiedetään se itsekkin, huomataan kehon eri toimintojen muuttuneen silmä,leikkauksia , kuulolaitteita ynnä muita apuvälineitä alkaa tulemaan pikku hiljaa jokaisen elämään , ja aina sanotaan että vanhuus on syy niihin. Olkoon niin mutta vaikka kehon toiminnat heikkenee niin monella on silti virkeä mieli loppuun asti joten se kun unohdetaan aika usein vanhuus keskusteluista kokonaan .•minun 100 vuotias tätini ei ollut minun silmissäni koskaan vanha ja hänen kanssa vietetty tuokio olivat täynnä huumoria loppuun asti , en koskaan edes ajatellut hänen ikäänsä kun juteltiin, hän oli ihan se sama ihminen jota oli ollut koko elämänsä ajan. Että tiedetään omat ikämme, omat heikkoutemme, ja ja kykymme joita iän myötä tulee , mutta annetaan olla kunkin ihan vaan sellaisina kun olemme sillä jokaisen sisällä on samaa minuus joka hänellä on ollut aina

        Toivottavasti aloittaja ei tarkoita, että me paremmin voivat, joihin hänkin epäilemättä kuuluu, väheksyisimme ikätovereitamme, vakka yritämmekin pysyä mukana nuorempien vauhdissa,
        Olen kyllä itse kokenut, että ikäihmisiä arvostetaan, vaikka en ole sattunut juhlapuheissa heistä ylistystä kuulemaan.
        Muistisairas sukulaiseni asuu hoivakodissa, jossa hänestä pidetään hyvää huolta. Tietysti siksikin, että se on hoivakodin tarkoituskin ja tehtävä.
        Karu totuus tietysti, että kaikille hoivaa tarvitseville ei paikkaa löydy, mutta uskoisin, että ongelma ei ole ikäkysymys. Yhteiskunnassamme on paljon syrjään joutuneita, kaikenikäisiä, joiden vaikeuksia ei kohdata.

        Juhlapuheisiin ei nykyisin liitetä sankarillisia tervaskantoja vaan kerrotaan syrjityistä ja yksinäisistä vanhuksista, jotka elämänsä illassa eivät saa apua, ja juhlapuheen aiheen mukaan syyllinen sitten osoitetaan.


    • Anonyymi

      Ensimäiseksi kannattaa ulostaa eduskunnasta kepuvasliitto eli kremlinrengit joilla ei ole tänään enää paikkaa yhteiskunnassa ei perheviljelmiä ei teollisuusduunareita

      sen jälkeen ulostaa sosdemhuijareita kun kimmokiljuvia jotka esiintyvät taitetulla indeksillä ja vanhuksilla mutta todellisuudessa vain lorvivatpskanjahajina eduskunnassa lässyävät jotainkremlinsontaa jos joku toimittaja kysyy

      • Anonyymi

        Ano Turtiainen unohtui.
        Vaikka onhan hän jo siirtynyt nettiin ja pois eduskunnasta.


    • Anonyymi

      Itse kuulun tähän vanhus ikäryhmään 83v.
      Koska asun vielä omakotitalossa jonka kunnossapidosta olen nyt yksin vastannut 21 vuoden ajan leskeksi jäätyäni.
      Kesällä oli suuri investointi, käyttövesiputkien uusimiseen. Ilmalämpöpumppujen huollot, savupiippujen, kiukaan ja takan nuohoaminen. katon ja vesirännien puhdistaminen, pihan haravointi yms joka on vaatinut ammattilaisten työpanoksen.
      Kalliiksikin on tullut, mutta koska nämä kaikki kunnostukset ovat olleet tiedossa niin olen pystynyt säästämään tarvittavat rahat.
      Kun olen sopinut näistä investoinneista ja työtehtävistä ei kukaan ole osoittanut pitävänsä minua jotenkin vanhana naisena joka ei ymmärrä asioita.
      Pidetään itse oma arvomme ja kunnioituksemme, niin muutkin kunnioittavat meitä.

      • Anonyymi

        Aivan niin.
        Kun ei itse suostu vanhukseksi, niin muutkaan eivät sitä tee.
        Tulee mieleeni kirjailija Tyyni Tuulio, joka keskusteli kirjansa julkistamisesta kustantajan kanssa. Tämä ehdotti, että Tuulio laatisi aiheesta jatkoa, joka ilmestyisi parin vuoden kuluttua, ja jos se otettaisiin hyvin vastaan, niin . . .
        Tuulio torjui suunnitelman ja muistutti, että hän oli jo täyttänyt 90 v.


      • Anonyymi

        "Pidetään itse oma arvomme ja kunnioituksemme, niin muutkin kunnioittavat meitä."
        Toiveajattelua, koska vaikka itse olisimme fiksuja ei se tee kaikista muista fiksuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pidetään itse oma arvomme ja kunnioituksemme, niin muutkin kunnioittavat meitä."
        Toiveajattelua, koska vaikka itse olisimme fiksuja ei se tee kaikista muista fiksuja.

        Olemme antaneet maailmalle sen kuvan, että ollaan fiksuja. Luulemme itsekin. Uudistamme opetusmenetelmiä, koulutamme mapulapsia. Väistelemme sitä tietoa, että päästämme luokalta toiselle lapsia, jotka eivät osaa lukea. Pisatulokset putoavat. Rauhattomuus ja kiusaaminen kouluissa on arkipäivää.
        Japanilaiset opetusalan ihmiset tulivat tutustumaan suomalaisiin opetusmenetelmiin ja pettyivät pahasti. Olemme antaneet silotellun kuvan osaamisestamme ja opetuksemme tasosta.
        Pahinta on, ettemme itse näe totuutta.
        Tarvitsemme japanilaisten apua siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olemme antaneet maailmalle sen kuvan, että ollaan fiksuja. Luulemme itsekin. Uudistamme opetusmenetelmiä, koulutamme mapulapsia. Väistelemme sitä tietoa, että päästämme luokalta toiselle lapsia, jotka eivät osaa lukea. Pisatulokset putoavat. Rauhattomuus ja kiusaaminen kouluissa on arkipäivää.
        Japanilaiset opetusalan ihmiset tulivat tutustumaan suomalaisiin opetusmenetelmiin ja pettyivät pahasti. Olemme antaneet silotellun kuvan osaamisestamme ja opetuksemme tasosta.
        Pahinta on, ettemme itse näe totuutta.
        Tarvitsemme japanilaisten apua siihen.

        Onko siellä Japanissa kaikki täydellistä ?


    • Anonyymi

      Ei kaikki ole vihreämpää aidan toisella puolellakaan eikä ongelmia pidä
      yleistää eikä liioitella.

    • Anonyymi

      Siivoojani (Keniasta) ihmetteli miksi Suomessa vanhukset ovat yksin,
      asuvat yksin ja menevät kauppaan yksin tai toisen vanhuksen kanssa.
      Hän kysyi eikö vanhuksilla ole yksinäistä.
      Hänen maassaan kaikki ovat yhdessä.

      • Anonyymi

        Suomessa elettiin suurperheinä monen sukupolven yhteistaloudessa niinä aikoina, kun olimme maatalousmaa. Ei siitä ole montakaan vuosikymmentä vielä ole.
        Teollistuminen ja kaupunkilaistuminen muutti asumisemme perusteellisesti. Pieniin asuntoihin ei ole mahdollista sijoittaa kolmea sukupolvea. Aikaisempina vuosikymmeninä olivat asunnot kaupungeissa ahtaat ja huonosti suunnitellut, eikä niistä ole vieläkään päästy nukkumalähiöissä. Vanhukset ovat kiitollisia omista asunnoistaan.


    • Anonyymi

      Siinä olisi oppimista.

    • Anonyymi

      Tässä on mielestäni onnistunut tarina vanhuksesta. Eivät kaikki ole avuttomia ja syrjäytettyjä.
      Lähiomaiseni 85-vuotias on senioriasuntolassa, parkinsonintauti ja toipuu infarktista. Hänellä on ympäri vuorokauden apu rannekkeensa avulla, hänen lääkitystään seurataan, hänen jokapäiväisi toimiaan autetaan, on lohduttavaa ajatella, että hän on turvassa.
      Kyllä vanhukset hoidetaan, kunhan hän pääsee oikean hoidon piiriin.
      Hän pääsi, kun itse tarmokkaasti paneutui etsimään itselleen sopivan senioriasunnon.
      Hän kiersi kaikki ehdolla olevat paikat ja neuvotteli itse hoidostaan.
      Hän hoiti asian hyvin, viime hetkellä, sillä sai sairaskohtauksen melkein heti muuttonsa jälkeen, mutta huolenpidosta oli sovittu. Nyt voi sukukin huokaista helpotuksesta, hän on turvassa.
      Olen itse häntä vanhempi, asun omassa kodissani, terveen kirjoissa, eikä mikään taho minusta huolehdi. Lähiperhe toki. ❤️
      Minä en ole tuntenut tarvetta muuttaa palvelutaloon, ja toivon, että voin siirtyä tuonilmaisiin vaivattomasti ja hötkyilemättä.
      Mkr.

      • Anonyymi

        Toiveet ja todellisuus ovat vain valitettavan usein kaksi aivan eri asiaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe