Uniongelmien taustalla voi olla tietynlainen ruoka ja ajoitus

Anonyymi-ap

Ainakin hiilihydraattipitoinen ruoka myöhään illalla auttaa (vähän)
nukahtamaan. Saa (joskus) helpommin unen päästä kiinni.
Kuten tiedämme uniongelmien taustat voivat olla monenlaisia.
Iäkkäillä voi olla esimerkiksi melatooniinin puute, kun käpyrauhanen
ei eritä sitä enää.
Juttu ei aukea kokonaan, mutta sen voi kirjautumalla lukea
ja huomenna se on paperisessa Hesarissa.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008698292.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=promobox

Saatko helposti unta ? Onko sinulla joku oma niksi unensaantiin ?

11

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luin jutun kokonaan. Olen noita yrittänyt. Syönyt makeaa tai leipää. Maitovelliä tai keitetyn kananmunan. Kun on opetettu että vähän proteiiniakin on hyväksi. Juonut kahvia tai ollut pitkään illan mittaan sitä juomatta.
      En stressaa unettomuudesta, mutta olen ajatellut että vanhustentalon varalta voisin opetella säännölliset elämäntavat, etteivät ala unilääkettä syöttämään kun yöllä olen hereillä. Tuskin antavat yöradiotakaan hiljaisella kuunnella, minusta se on kivaa, niin kuin olisi toinen siinä vieressä, toimittajat ovat fiksuja ja nokkelia.
      Ei minulla on mikään auttanut, joskus nukun joskus en. Mutta seuraan mielenkiinnolla miten muut ovat kokeilleet unentuloa ja ovatko onnistuneet. Mitään yleisohjeita tässä tuskin tarvitaan, niitä jokainen on lukenut.

      • Anonyymi

        Minusta on kiva kuulla henkilökohtaisia kokemuksia , mitkä noista yleisohjeista ovat auttaneet unettomuuteen. Itse otan puolikkaan nukahtamislääkettä iltaisin enkä nuku kuin pienet torkut päivällä. Kahvia en juo enää klo 16 jälkeen.


    • Anonyymi

      Hiilihydraatit, jotka illalla voivat auttaa nukahtamista, tarkoittavat ns.
      hitaita hiilihydraatteja kuten esim. leipää, puuroa, perunaa tms.
      Ei suklaata, leivonnaisia yms.
      Valmistan aamuisin pikakaurapuuron, josta lämmitän osan mikrossa
      ennen nukkumaanmenoa. Lämmin puuro mahassa alkaa ramaista
      mukavasti.

    • Anonyymi

      Aloittaja, juuri runsas hiilihydraattien nauttiminen iltasella on se joka vaikeuttaa unensaantia. Hiilihydraatit laittavat elimistön joksikin aikaa ylivilkkaustilaan, näin ainakin lääketieteen edustajat väittävät enkä voi ainakaan omakohtaisten kokemusten perusteella toisinkaan väittää. Leipää kun syö illalla valvoessa ja lueskellesssa niin eipä tarvi heti unta odottaa, se on kokemus.

      • Anonyymi

        Juuri esim. leipä on sitä hiilihydraattia. Hidasta hiilihydraattia, jota tarkoitin.

        Joku voi ymmärtää hiilihydraatiksi vain sokerin, karamellit, leivokset jne.


    • Anonyymi

      Valvoin koko yön, nukahdin klo 8 jälkeen ja heräsin n. 11:30.

    • Anonyymi

      Missä Hesarin osassa ko. artikkeli on ?
      En löytänyt sitä A enkä B-osasta ja mainosliite käsitteli diabetesta.

    • Anonyymi

      Minulle sattui viime yö olemaan vain vajaa 2t. Unta Klo 1.30 heräsin 3.15 johonkin auton ääneen ja kävin wc enkä saanut unta. Söin vaaleaa kauraleipää,voita ja maitoa ja maistui hyvälle. Makaisn sängyssä,en saanut unta ja nousin ylös.
      Kun johonkin pitää mennä niin tapahtuu tälläistä. Jaksoin käydä hoitamassa asiani mutta hutera olo on ollut. On päivätorkun aika nyt. Silmät väsyneet ja haittaa nänäkemistä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Itse olen huomannut että jos touhuan paljon päivän mittaan niin uskokin maistuu. Mutta päivinä jolloin lueskelen enkä oikein tee mitään niin tukee niitä valvottuja öitä ja sitten on. Seuraava päivä väsyn kanssa on kamalaa

      • Anonyymi

        Ja jos on pitkäaikaisia kipuja niin ne tuntuu pahempina jos ei nuku tarpeeksi.
        Päivällä kun olen syönyt niin usein avaan netin ja sitten alkaa väsyttää ja täyty joskus sitten nukahtaa koskin alle kuin tuntia n 1 tuntiin.
        Sängyllä oli unet on parempia kun vartalolla tilaa ja rennompi asento. Sohvalla on korkeammat tyynyt kun käyttä tablettia.
        Vähä uni aiheuttaa näkökulmia myös.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2344
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      360
      2071
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1923
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    7. 158
      1222
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe