Eettisesti perusteltu väkivalta voi olla välttämätöntä ja oikeutettua, kun se on ainoa keino suojella heikommassa asemassa olevia tai estää vakavaa vääryyttä, ja kun kaikki rauhanomaiset keinot ovat osoittautuneet tehottomiksi.
Vakivallan oikeus tietyissä tilanteissa
6
376
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä ole moista jargonia palstalla ennen nähty. Puurot ja vellit ovat nyt meneet sekaisin. Aloittaja ei erota toisistaan hätävarjelua ja pakkotilaa.
Hätävarjelussa väkivalta on sallittua oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi, mutta vain siihen asti, kun sitä voidaan pitää puolustettavana.
Pakkotilassa on olemassa etu, jonka suojaamiseksi uhrataan toinen etu. Pääsääntöisesti pelastettavan edun on oltava uhrattua etua tärkeämpi. Vaara ei kuitenkaan saa johtua oikeudettomasta hyökkäyksestä. Tällöin on kyseessä hätävarjelu. - Anonyymi
Väkivalta tuo aina ongelmia
- Anonyymi
Hätävarjelulla tarkoitetaan puolustustekoa, joka on tarpeellinen jo aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi. Oikeudeton hyökkäys voi olla aktiivista toimintaa tai laiminlyöntiä ja se voi olla myös toiseen henkilöön kohdistunut.
Esimerkkinä tämä tapaus Helsingissä missä mies näytteli poliisia ja pysäytti näin koko vaunun estäen näin somalin todennäköisen kuoleman väkivallan uhrina
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002758285.html
Pakkotila puolestaan
Jos kysymys on muun kuin ihmisen aiheuttamasta vaarasta tai jos puolustusteon kohteena on muu kuin hyökkääjä, puolustustekoa ei katsota hätävarjeluksi vaan pakkotilateoksi.
- Anonyymi
Sitä on kiva seurata urheilussa kun toinen murjotaan tunnistettamattomaksi
- Anonyymi
Urheilussa loukatun suostumus poistaa tekijältä rangaistuksen. Suostumus ei ulotu kuitenkaan mihin tahansa.
Esim. nyrkkeily ja jääkiekko kontaktilajeina kuuluvat niihin. Mutta niissäkään osallistujat eivät suostu sellaiseen, joka ei lajiin kuulu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit916094KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495515Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222747Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521031995Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071748- 1141611
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181573seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241484Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351453