Vuosina 1974-76 olin Kishineussa (Kishinjovissa, Chisnaussa, kuten haluatte) teknikumissa. Luokallani oli kuubalaisia, mongooleja, ja vietnamilaisia. Rinnakkaisluokalla oli pelkkiä vanhempia irakilaisia. Me ulkomaalaiset olimme 100% ystäviä, sillä me kaikki olimme kaukana kotoa.
Erikoisuuksina on jäänyt mieleen sikäläiset häät maalla, jotka aina kestivät 3-4 vrk. ja hyvää kotipunaviiniä oli vieraille varattuna muutama tonni. Ei tullut aika pitkäksi kenelläkään. Hautajaiset olivat samantyyliset, viini virtasi, mutta vähemmällä metelöinnillä. Muissa N:liiton kaupungeissa kesällä juotiin kadulla kioski"olutta", tai kvas-leipäkaljaa, tai hiilihapotettua vettä automaatista. Moldovassa juotiin kadulla automaatista punkkua muutamalla kopeekalla per lasi, ja se ainoa lasi myös itse pestiin. Moldovassa (ent.Bessarabia) on pohjoisosissa pikkukaupunkeja, joissa asuu vain romaneja. Sitä olen pohdiskellut, miksi Hortto Kaalo aikoinaan lauloi "..aina muistan Bessarabiaa.." Mikä yhteys Suomen romaneilla on sinne? En ole koskaan tullut kysyneeksi.
Kun noita aikoja joskus muistelee, positiivisina nousee mieleen lähinnä vain nuo ulkomaalaiset luokkakaverit, ei muuta.
Olin ainoa suomipoika
koko maassa
3
1669
Vastaukset
- Akka
Jäi tuo viinaspuoli moneen otteeseen mieleen?
On se hienoa!- että se olikin...
..sitä punaviinin lähes jokapäiväistä lipittämistä kaikkialla. Eihän sitä kestä Erkkikään kauan.
- Bessarabia
Seutu on "luvattua" romanialuetta, Bulgariassa, Romaniassa ja Moldovassa heitä on miljoonia, lienevätkö sitä kautta levittäytyneet lännemmäksi ?
Mistä juontaa ent. nimi Bessarabia ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713869- 1013485
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah773320Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362628- 1141522
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361496Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221104Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181066Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181006