Olin ainoa suomipoika

koko maassa

Vuosina 1974-76 olin Kishineussa (Kishinjovissa, Chisnaussa, kuten haluatte) teknikumissa. Luokallani oli kuubalaisia, mongooleja, ja vietnamilaisia. Rinnakkaisluokalla oli pelkkiä vanhempia irakilaisia. Me ulkomaalaiset olimme 100% ystäviä, sillä me kaikki olimme kaukana kotoa.
Erikoisuuksina on jäänyt mieleen sikäläiset häät maalla, jotka aina kestivät 3-4 vrk. ja hyvää kotipunaviiniä oli vieraille varattuna muutama tonni. Ei tullut aika pitkäksi kenelläkään. Hautajaiset olivat samantyyliset, viini virtasi, mutta vähemmällä metelöinnillä. Muissa N:liiton kaupungeissa kesällä juotiin kadulla kioski"olutta", tai kvas-leipäkaljaa, tai hiilihapotettua vettä automaatista. Moldovassa juotiin kadulla automaatista punkkua muutamalla kopeekalla per lasi, ja se ainoa lasi myös itse pestiin. Moldovassa (ent.Bessarabia) on pohjoisosissa pikkukaupunkeja, joissa asuu vain romaneja. Sitä olen pohdiskellut, miksi Hortto Kaalo aikoinaan lauloi "..aina muistan Bessarabiaa.." Mikä yhteys Suomen romaneilla on sinne? En ole koskaan tullut kysyneeksi.
Kun noita aikoja joskus muistelee, positiivisina nousee mieleen lähinnä vain nuo ulkomaalaiset luokkakaverit, ei muuta.

3

1763

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akka

Jäi tuo viinaspuoli moneen otteeseen mieleen?
      On se hienoa!

• että se olikin...

..sitä punaviinin lähes jokapäiväistä lipittämistä kaikkialla. Eihän sitä kestä Erkkikään kauan.

• Bessarabia

Seutu on "luvattua" romanialuetta, Bulgariassa, Romaniassa ja Moldovassa heitä on miljoonia, lienevätkö sitä kautta levittäytyneet lännemmäksi ?
      Mistä juontaa ent. nimi Bessarabia ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      393
      988
    2. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      102
      885
    3. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      272
      827
    4. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      74
      727
    5. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      82
      726
    6. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      71
      691
    7. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      50
      645
    8. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      37
      636
    9. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      609
    10. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      44
      607
    Aihe