Olen elänyt kaksoiselämää kymmeniä vuosia. Mitä nyt?

Anonyymi-ap

En tiedä, onko muut miettinyt omaa menneisyyttä näin kovasti, kuin minä nyt viime aikoina.
Etenkin suhdetta vanhoillislestadiolaisuuteen ja siihen, että tajuaa, ettei omine valintoineen oikeasti mahdu tähän joukkoon, mutta on luullut mahtuvan.

Itse tajusin tässä hiljattain, että olen elänyt kaksoiselämää jo useamman vuosikymmenen. Minussa on selvästi kaksi eri persoonaa, jotka elävät omia elämiään. Toinen puoli oikeasti uskoo olevansa elävässä uskossa. Toinen kuitenkin elää selvästi maailmallista elämää, johon kuuluu alkoholit yms. Ja näiden pitäminen erillään on vaatinut kovasti töitä. Alkoholia olen ostanut aina, kun siihen on ollut mahdollisuus. Eli kun tiedän, ettei sitä pääse näkemään muut vanhoillislestadiolaiset. Ollessani esimerkiksi työmatkoilla, mukaan on tarttunut aina puteli jos toinenkin.
Työpaikalla mulla on ollut ihan eri rooli, kuin vapaa-ajalla. Olen osallistunut lähes kaikissa työpaikoissani pikkujouluihin. Vain niissä olen ne skipannut, joissa työkavereina on ollut muitakin vanhoillislestadiolaisia. Näissäkin työpaikoissa olen kuitenkin kiroillut, kun muita vl:iä ei ole ollut kuulemassa.

Kiva tajuta vasta näin vuosikymmenten jälkeen, että olen pimittänyt aika ison osan itsestäni muilta vanhoillislestadiolaisilta. Kuinkahan moni muu on harrastanut, tai harrastaa samanlaista kaksoiselämää. Ja vieläpä useita vuosikymmeniä jäämättä kertaakaan kiinni? Kun tajuaa, ettei näin voi jatkua. Jompikumpi tie on valittava. Kummassakin on puolensa, mutta ei voi jatkaa ns. jaetulla sydämellä. Itellä on nyt raskas valinnan paikka. Joko jätän kaksoiselämän viihteineen pois ja teen aidon parannuksen (koen etten kykene siihen), tai sitten tunnustan kaksoiselämäni kaikille tai vähintään kiellän uskon pitämällä kuitenkin entisen kaksoiselämän omana tietonani. Uskon kieltäminen julkisesti tuntuisi rehdimmältä, mutta tällöin multa häviää laaja tukiverkko ympäriltä, jotka ovat jeesanneet mua monissa ajallisissakin asioissa. Vai häviääkö? Suhteet tähän verkostoon eivät olisi julkisen uskon kieltämisen jälkeen enää samat...

31

682

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jouduin läheltä seuraamaan kuinka voimakastahtoinen vl-nainen piti miestään pihdeissään ja rouvan nuhteessa.

Käytännössä mies tuhlasi elämänsä ja eli todella voimakasta kaksoiselämää, jopa niin, että vaikutti siltä että hänellä oli jakaantunut persoonallisuus. Mielenterveysongelmat olivat hänellä näkyviä muutenkin. Olivatko ne syy vai seuraus?

Miehellä ei ollut mitään mahdollisuuksia elää omaa elämäänsä

• Anonyymi

ONKO KUULE VÄÄRIÄ OPETTAJIA KUULTU TAAS. AIKUINEN KRISTITTY JUO VIINAA POLTTAA JA KÄY TÖISSÄ TÄÄLLÄ MAAILMAN KESKELLÄ MISSÄ ON AINA AHDISTUS KUNNES KUOLEMA EROTTAA MAAILMASTA HENGEN RUUMIS MÄTÄNEE HAUTAAN. LOPETTAKAA JO NOI TYPERYYDET.

• Anonyymi

Kuulkaas tervejärkiset aikuiset elää aikuisen elämää ja käy välillä ehtoollisella tunnustamassa uskonsa MITÄÄN OMIA HYVYYKSIÄ TEKOJA EI OLE OLEMASSA ! RISTILLÄ OLLAAN YHTÄ SAMAN ARVOISIA KAIKKI PASKAT ILKEÄT LUONTEET

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuulkaas tervejärkiset aikuiset elää aikuisen elämää ja käy välillä ehtoollisella tunnustamassa uskonsa MITÄÄN OMIA HYVYYKSIÄ TEKOJA EI OLE OLEMASSA ! RISTILLÄ OLLAAN YHTÄ SAMAN ARVOISIA KAIKKI PASKAT ILKEÄT LUONTEET

( hei Jeesus me jotka ei juoda viinaa tullaan sen takia taivaaseen ku noi jotka juo ei pääse sinne paratiisiin raiskailee neitsyitä niin väärä oppiset). Missä kohtaa muuten Jeesus puhuu että taivaassa raiskaillaan ?

• Anonyymi

Ei jakaantunut voi olla demonissa demoni puhuu muuta kuin oma sielu. Helluntailaisia on paljon riivattuja monien käsien alla käyneitä. Monia painaa ahneuden synnin seuraukset pelkää kuolla kun on varastellut muilta. Huijannut. Antanut väärää todistusta. Väärentänyt jne.Monen kohtalo on tulijärvessä kun on väärin syytellyt tai raiskaillut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yhtä hyvin varastelu on syntiä kuin ilkeys on PANETTELU pahat puheet on syntiä ELÄ NYT IHMEESSÄ RAUHASSA OMAA ELÄMÄÄ. EIKÄ KUKAAN SAA PAKOTTAA USKOMAAN MIHINKÄÄN leSTAAN leeviin. Mooses kuoli siinailla lait rikottu. Uskot Jeesukseen et ihmisiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Eikö;
        Jaak. 2:20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
        Jaak. 2:26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

Näin sanoo Jeesuksen veli, joka oli alkutekstissä Usko ilman tekoja on teeskentelyä.

• Anonyymi kirjoitti:

( hei Jeesus me jotka ei juoda viinaa tullaan sen takia taivaaseen ku noi jotka juo ei pääse sinne paratiisiin raiskailee neitsyitä niin väärä oppiset). Missä kohtaa muuten Jeesus puhuu että taivaassa raiskaillaan ?

Siitä, että Jeesus käytti alkoholia, oli Jeesus, joka on UT;N aikana ainut joka meni Taivaaseen;
        Joh. 3:13 Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Siitä, että Jeesus käytti alkoholia, oli Jeesus, joka on UT;N aikana ainut joka meni Taivaaseen;
        Joh. 3:13 Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika.

Harhapastorin vaikeaselkoista mongerrusta.

• Anonyymi kirjoitti:

Harhapastorin vaikeaselkoista mongerrusta.

Varmaankin osaltasi, mitä siinä et ymmärrä.
        Jeesus teki viiniä Häihin 960 litraa, sekä nautti sitä päivittäin?
        Auttoiko?

• Anonyymi

Tällaisia tapauksia tiedän itsekin. Tosin en tiedä, miksi mies päätyi elämään voimakasta kaksoiselämää, mutta näitä tapauksia on, joissa mies elää työyhteisössä ihan erilaista elämää, mitä kotona. Jopa oma isäni tätä harrasti ja sen huomaaminen oli järkytys pienelle mielelleni.

Kerrompa, milloin pääsin jyvälle isän kaksoiselämästä. Meillä oli kotona Toyota Hiace, jonka taaimmaiselle penkkiriville olin mennyt nukkumaan. Isä lähti tällä autolla töihin ja minä heräsin vasta työpaikalla. Isän kyytiin hyppäsi hänen työkaverinsa. Popit rävähti soimaan ja kuulin isänki kiroilevan. Olin kauhusta kankeana taka penkillä niin, että pelkäsin hänet huomaavani minut. Toivoin ja rukoilin, ettei hän taustapeilistä huomaisi takapenkille, tai tulisi tuomaan mitään tavaraa sinne. Sitten he ajoivat auton parkkiin ja nousivat ulos. Minä siinä odotin hetkeä, että pääsen huomaamattani lähtemään autosta. Auton tarkkaa sijaintia en tiennyt, joten minun oli jotenkin osattava mennä kotia. Hätä keinot keksi. Päätin mennä kyselee satunnaisilta ihmisiltä kadulla, voisiko joku viedä minut erään nimeltä mainitsemattoman maamerkin luo, josta osaisin sitten sanallisesti neuvoa kotiin. Tätä minun ei tarvinut lopulta tehdä, koska satuin näkemään lopulta tämän maamerkin. Kävelin sitä kohti ja sitten osasinkin suunnistaa kotia. Isälle en kertonut koskaan kokemastani, koska pelkäsin että hän suuttuu siitä. Isä eli kunniakasta uskovaisen miehen elämää, mutta mulla oli vahva epäilys, että hän ei ole sittenkään oikea uskovainen, vaikka osaa niin hyvin esittää.
        Tästä varmaan johtui se, miksi minäkin lopulta päädyin viettämään kaksoiselämää. Voi olla, että ilman kokemaanikin saattaisin elää kaksoiselämää, sillä oon miettinyt sitä, että tässä yhteisössä voi olla jotain, joka ajaa ihmiset toimimaan näin.

• Anonyymi

😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

😋 ­­N­y­­m­­f­­o­­m­­­a­­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18111317X

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

• Anonyymi

Alkoholiko se estää uskomasta Jeesukseen ? Olet ihan oikeasti tavallinen ihminen joka uskoo vain Jeesukseen onneksi. Omavanhurskaat ei edes pelastu.

• Anonyymi

Jeesus sanoikin lopunajan eksyttäjistä

• Alkoholi ei todella estä pelastumista, mutta alkoholismi on vaarallista.
        Minä mm en käytä alkoholia ollenkaan, koen, ettei se sovi koska pitää olla aina puhekunnossa kysyviltä.
        Usko Jeesukseen luvattuna Messiaana on se kaiken alku.

Omavahurskaat pettävät itseään, mutta tarkkaan ajatellen myös Jeesusta.

• Anonyymi

Kyllähän sitä kännissäkin pystyy Jeesukseen uskomaan, mutta eri asia on, onko usko vanhoillislestadiolaisen opin ja kulttuurin mukaista. Jos näyttelet muille eläväsi raitista elämää ja puheenparteesi ei kirosanat kuulu, mutta kuitenkin viljelet niitä rinnakkaiselämässä, niin voiko tällainen pidemmän päälle olla edes mielenterveydelle hyväksi?
        Ite olen kaksoiselämää viettänyt pitkän tovin ja vasta nyt alan ehkä ymmärtää, miksi elämääni on mahtunut niin monia pahojakin masennuskausia. Ehkä mieleni pitäisi korjata yhtenäiseksi. Nythän minussa on asunut selkeästi kaksi eri persoonaa, vaikken tätä itse ole aiemmin tajunnut!

• Anonyymi

Kehoittaisin aloittajaa käymään terapiakeskustelun ammattilaisen kanssa eikä tunnustamaan vielä mitään ulkopuolisille. Jos juomisesta on tullut ongelma tai vienyt rikoksiin pitää se lopettaa. Jos puoliso tietää asiasta hänenkin kanssa pitää asia sopia ensin. Jos kotona rauhassa ottaa muutaman naukun ei se ole synti eikä rikos. Puhelinpalvelussa voit nimettömänä keskustella luottamuksellisesti kokeneiden ihmisten kanssa. Tee sitten vasta päätöksesi. Kristillinen usko toteutuu myös muualla kuin VL yhdistyksissä. Älä tee mitään äkkiväärää, kadut kuitenkin ja et saa oikeaa ymmärrystä.

• Anonyymi

Juominen on pysynyt hallinnassa. Silti koen, ettei minun pitäisi juoda lainkaan. Olen huomannut, että käytän alkoholia lääkinnälliseen tarkoitukseen, eli loivennan ahdistusta ja siten pyrin pitämään loitolla masennus- yms. ikävät tilat. Seuroissa harva tietää kaksoiselämästäni. Toisaalta olen huomannut, etten ehkä ole ainut kaksoiselämää elävä. Tässä takavuosina täällä oli yksi suuri yleisötapahtuma. Näin yhden seuroistakin tutun seurueen epämääräiset tölkit ja lasit käsissään. Näen heitä yhä seuroissa ja mun on hankalaa suhtautua heihin uskovaisena. Näin siitäkin huolimatta, että istun ihan samassa veneessä. Helppo juoruta ja puhua muista pahaa ja kuitenkin itse lopulta ihan samanlainen piilohörpiskelijä. Itse tosin en todellakaan uskaltanut taivasalla kaupungilla juoda, koska kiinnijäämisen riski on kuitenkin aina olemassa. Join saunailloissa, pikkujouluissa ja yökerhoissa, joissa tiesin, ettei siellä muihin vl:iin törmää. Nyt vasta olen tajunnut, että noissa yökerhoissa on ihan hyvin voinut olla muitakin kaksoiselämää viettäviä. Eihän sitä isossa yökerhossa kaikkia huomaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Juominen on pysynyt hallinnassa. Silti koen, ettei minun pitäisi juoda lainkaan. Olen huomannut, että käytän alkoholia lääkinnälliseen tarkoitukseen, eli loivennan ahdistusta ja siten pyrin pitämään loitolla masennus- yms. ikävät tilat. Seuroissa harva tietää kaksoiselämästäni. Toisaalta olen huomannut, etten ehkä ole ainut kaksoiselämää elävä. Tässä takavuosina täällä oli yksi suuri yleisötapahtuma. Näin yhden seuroistakin tutun seurueen epämääräiset tölkit ja lasit käsissään. Näen heitä yhä seuroissa ja mun on hankalaa suhtautua heihin uskovaisena. Näin siitäkin huolimatta, että istun ihan samassa veneessä. Helppo juoruta ja puhua muista pahaa ja kuitenkin itse lopulta ihan samanlainen piilohörpiskelijä. Itse tosin en todellakaan uskaltanut taivasalla kaupungilla juoda, koska kiinnijäämisen riski on kuitenkin aina olemassa. Join saunailloissa, pikkujouluissa ja yökerhoissa, joissa tiesin, ettei siellä muihin vl:iin törmää. Nyt vasta olen tajunnut, että noissa yökerhoissa on ihan hyvin voinut olla muitakin kaksoiselämää viettäviä. Eihän sitä isossa yökerhossa kaikkia huomaa.

Sen keskustelun kävin myös kristittynä läpi ja lopetin, koska en halua selitellä.

Moni ei edes tiennyt, että nautin alkoholia, mutta määrä ei ratkaise vaan addiktio, voittaako se Jeesuksen.

Elämänäni tuli aivan eri meininki, vapaus sekä luottamus myös Jeesuksen ohjaamaan elämään.

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Sen keskustelun kävin myös kristittynä läpi ja lopetin, koska en halua selitellä.

Moni ei edes tiennyt, että nautin alkoholia, mutta määrä ei ratkaise vaan addiktio, voittaako se Jeesuksen.

Elämänäni tuli aivan eri meininki, vapaus sekä luottamus myös Jeesuksen ohjaamaan elämään.

Nää höpiset ihan ihime jorinoita! Oletko edes eläväsä uskosa? Eppäilen. Jotenkin vaikuttaa, että pimmeyven henget tekkee työtä sunssa. Vai ekkö nää oo sellasta havainnu? Sen huomaa mm siinä, miten nää tulukutat kaikesta mahollisesta mitä mieleen tulleekaan. Ei aito Jeesuksen lapsi tolleen toisille tulukuta!

• Anonyymi kirjoitti:

Nää höpiset ihan ihime jorinoita! Oletko edes eläväsä uskosa? Eppäilen. Jotenkin vaikuttaa, että pimmeyven henget tekkee työtä sunssa. Vai ekkö nää oo sellasta havainnu? Sen huomaa mm siinä, miten nää tulukutat kaikesta mahollisesta mitä mieleen tulleekaan. Ei aito Jeesuksen lapsi tolleen toisille tulukuta!

Mikä siinä on tulkuttamista, tai mikä muu sana tuntui oudolta?

• Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

Mikä siinä on tulkuttamista, tai mikä muu sana tuntui oudolta?

Ekkö nää tosiaan huomaa, kuinka nää koko ajan vaan tulukutat ja tulukutat? Onko synti joka sinussa assuu, pimentänyt nävön?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ekkö nää tosiaan huomaa, kuinka nää koko ajan vaan tulukutat ja tulukutat? Onko synti joka sinussa assuu, pimentänyt nävön?

Etkö ite huomaa mikä pikkusielunen nillittäjä olet?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet mongerruksesta päätellen puhujaveljiämme?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet mongerruksesta päätellen puhujaveljiämme?

Ota malka silmästä, ni saat ehkä näkökykysi ja ymmärryksen tasosi takasi! Ekkö nää nää, miten ummessa nää oot. Et ymmärrä selekokieltä, tai sitte nää vaan teeskentelet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ota malka silmästä, ni saat ehkä näkökykysi ja ymmärryksen tasosi takasi! Ekkö nää nää, miten ummessa nää oot. Et ymmärrä selekokieltä, tai sitte nää vaan teeskentelet.

Naurettavaa, että vl-ihmiset väittävät, että vain he ovat oikeassa ja Jumalan valtakunta.
        Heillä on kaikista kauheimmat syntilistat, joita he noudattavat, että pääsisivät taivaaseen.

Kuulun yhteen vl-porukan pitämään whatsap -ryhmään, jossa todellakin haisee niin kauhea vl-omahyvä. Sitähän se on, me, jotka jumala valitsi, kyllähän sen vuoksi olemme parempia kuin muut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä itekki vaan huvikseen trollailet.Sydämen kristityltä ei kyllä tuommosta tekstiä ulos lähe.Rakkaus aika kaukana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä itekki vaan huvikseen trollailet.Sydämen kristityltä ei kyllä tuommosta tekstiä ulos lähe.Rakkaus aika kaukana.

Ookko nää ite joku rolli? Veikkaan että oot.

• Anonyymi

Tuntuu siltä että täällä käsitellään jotain syntilistaa eikä vapaan ihmisen mahdollisuutta elää kohtuullinen elämä vapaudessa. Koko etelä eurooppa käyttää viinejä ruokailun kanssa eikä siitä tehdä hengellistä ongelmaa. Samoin ihmiset pyrkivät syömään ravintoloissa koska hinnat ovat halvemmat ja se tuo elämään mukavuutta. Ei tarvi rikkoa hanuria , se on yhtä puhdas soitin kuin kirkon urut. Soittajassa voi olla vikaa. Koko VL on täynnä estoja , luetteloita mitä ei saa tehdä, ja kuitenkin salaa tehdään. Kyllä kai kristus meidät vapautti eikä pakottanut älyttömiin muotteihin. Turhaa minä tänne kirjoitan koska ihmiset olat lakien alla ja pelkäävät. Ei ihme että sellaisesta erotaan jo tänäpäivänä yleisesti. Onneksi VL lähtöisestä naispapista tuli piispa. Häneltä kuuluu vain tervettä ja raitista oppia.

• Anonyymi

Milloin hanuri muka ollu kieltolistalla? Meillä suvun keskellä liikkunu perintöharmonikka, jota jo useampi sukupolvi soitellut. Tämän lisäksi on muutama tuoreempi hanuri tossa uunin pankolla. Ja ollaan ihan perinteinen vl-suku.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Milloin hanuri muka ollu kieltolistalla? Meillä suvun keskellä liikkunu perintöharmonikka, jota jo useampi sukupolvi soitellut. Tämän lisäksi on muutama tuoreempi hanuri tossa uunin pankolla. Ja ollaan ihan perinteinen vl-suku.

Olette ns eliitti-vl-suku, heitä ei kiusattu mistään asiasta. Hanuri oli ehdottomasti pirun keuhko ja nounou!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1832
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      274
      1528
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      382
      1238
    10. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe