Harmaakaihi ja leikkaus

Anonyymi-ap

Kävin viikolla silmälääkärissä joka totesi näköni olevan huono, lisäksi on harmaakaihi joka pitäisi hoitaa pois.
Tänään olin kävelyllä ja katselin ylitse lentävää lentokonetta. Näin sen rungon ja siivet selvästi. Tarkistin kännykällä lentokokorkeuden joka oli miltein 10 km.
Mitenkä se harmaakaihi oikein " näyttäytyy"?Mielestäni se, että näkee 10 km päähän pitäisi riittää.
Kokemuksia pyytäisin niiltä jotka ovat olleet ko. leikkauksessa. Palautuuko näkö nopeasti leikkauksen jälkeen?

30

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitkä ovat silmiesi kaihien haitta-asteet?
      Omani huononivat 3kk:n loman aikana siihen malliin, että Seutulasta kotiin ajallessa en nähnyt kunnolla nopeusmittaria enkä nopesurajoitusmerkkejä.
      Miinuslasini olivat kuitenkin suhteellisen tuoreet.
      Leikkautin molemmat silmät vaikka toinen ei ollut riittävän huono ja siten estänyt julkisen puolen leikkauksen toiseltakin.
      Muutamana yönä oli pidettävä suojalaseja. Viikon päivät muutamia päivittäisiä tiputteluja.
      Suurin muutos tapahtui kohdallani -4 diopterin likinäköisyyden paranemisesta toinen 0:aan ja toinen, huonompi -0,25 diopteriin eli pääsin irti kymmeniä vuosia pitäneistä sankalaseista. Tähän etuun näkösi on liian hyvä.

Siis viikon harmiton jälkihoito.
      Muutaman vuoden kuluttua ilmennyt jälkikaihi oli pikainen silmälääkärissä käynti. Laaserilla poksautus ja homma selvä. Kirkas valo häiritsi hetken. Koko juttu muutamassa minuutissa. Ei mitään jälkimaininkia.

• Anonyymi

Ikäkö syy, minulla uudet silmälasit ja en näe näillä hyvin, menen valittamaan sillä maksoivat melkein tonnin.

• Anonyymi

Kyllä minäkin postilaatikon erotan, mutta en näe lukea ilman silmälaseja.

• Anonyymi

Oli upea näön parannus kaihileikkaus!

• Anonyymi

Kannattaa heti mennnä,kun pääsee!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa heti mennnä,kun pääsee!

Pääsee hyvin nopeasti kun haluaa. Minun ja vaimoni kohdalla viive lähetteestä leikkaukseen oli pari viikkoa.
        Minun olisi ollut odotettava paremman silmän huononemista julkisen hyväksymään rajaan mitta en viitsinyt jäädä tölläilemään.
        Jos olisi tiennyt, että samalla korjataan jo 12 vuotisesta alkaen pahentunut likinäköisyys niin olisin leikkauttanut jo ensimmäisten kaihihavaintojen aikaan.
        Vaimolleni tarjottiin nopeamminkin mutta se ei sopinut silloisiin suunnitelmiimme.
        Tietenkin on varauduttava maksamaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pääsee hyvin nopeasti kun haluaa. Minun ja vaimoni kohdalla viive lähetteestä leikkaukseen oli pari viikkoa.
        Minun olisi ollut odotettava paremman silmän huononemista julkisen hyväksymään rajaan mitta en viitsinyt jäädä tölläilemään.
        Jos olisi tiennyt, että samalla korjataan jo 12 vuotisesta alkaen pahentunut likinäköisyys niin olisin leikkauttanut jo ensimmäisten kaihihavaintojen aikaan.
        Vaimolleni tarjottiin nopeamminkin mutta se ei sopinut silloisiin suunnitelmiimme.
        Tietenkin on varauduttava maksamaan.

"Pääsee hyvin nopeasti kun HALUAA"?
        Kävitkö yksityisellä? Kunnallisissa on käsittääkseni kuukausien jonot kaihileikkauksiin. Toki tekevät niitä sitten liukuhihnameiningillä. Oliko sinun kaihisi "kypsä"?

• Anonyymi

Itse en käynyt silmälääkäri.Raha kysyys. Sama asia vimeset silmälasit olen ostannut v.2000.Raha asian takia. Ne oli kauko lasit. silmäni karsastaa.Joten kaliksi tulee kun ne linssit joutuu hiota.Karsastus aste eri molemissa silmissä.No vimeiset 10v. Käytänyt vain lukiessa marketin halvat plus lasit plu siis 2. Näillä eväillä menään. Terv. Helsinki nainen lus 70v

• Anonyymi

Kelasta saa jälkeenpäin silmälasirahaa takaisin.
        Se ei kyllä auta, jos ei sitä noin 500 euroa ole,
        minkä silmälasit linssien hintoineen maksaa.
        Minullakin on eri näkö silmissä, yli + 5,
        kalliiksi tulee, vaikka ostaisi halvat sangat.

• Anonyymi

Sain palvelusetelillä kivasti,halvalla!

• Anonyymi

Itselläni harmaakaihi, kun se todettiin, eteni nopeasti.

Toiseen (oik.) silmään alkoi kehittyä ja kasautua kuin kellertävää siitepölyä, niinkuin veden pinnalla näkyvää levää. Se "pöly" peitti silmän niin, etten sillä silmällä nähnyt enää eteeni kuin, että joku ihmishahmo siinä oli, kuka, en sillä (oik.) silmällä erottanut.

Vasen silmä eteni hitaammin, siinä oli kuin pieni aukko, jonka kautta vielä näin.

Pienten alkuvaikeuksien jälkeen (maahanmuuttaja-naislääkäri unohti lähettää lähetteen silmäklinikalle ja aloin jo kysellä, miksen saa kutsua tutkimuksiin) pääsin sitten asian selvittyä, jo puolisokeana lopulta nopeasti leikkaukseen. Mietin ennalta, että kuinkahan kamalaa se on, sillä silmäänsä ihminen suojelee, voi vaikka huitaista kun lääkäri lähestyy?

Siinä kävi niin hassusti, että jo rauhoitettuna, leikkausvaatteissa, leikkaussängyllä todettiin, että alaripseni kasvavat sisäänpäin ja raapivat silmää! Leikkausta ei voitu tehdä, ennen kuin nuo alaluomet oli korjattu luomileikkauksilla!

Pääsin melko pian alaluomileikkauksiin. Kuljin kuin hyvin turpiinsa saanut, silmät mustina pari viikkoa. Niissä oli tikit ja ne piti sitten t.asemalla poistattaa.

Vihdoin pääsin itse kaihileikkaukseen. Yksi silmä per leikkaus, eli: oikea ensin. Se ei ollut kamalaa. Verrannollisesti: hammaslääkärissä on kamalampaa. Olin aivan rauhallinen. Luultavasti ranteeni oli kiinnitetty leikkauspöydän patjan viereen.

Silmään laitettiin uusi, keinomykiö. Vaihdon aikana oli n. minuutin ajan siinä silmässä umpipimeää, mutta sitten alkoi taas valo näkyä.

Kotona jatkui sitten hoito: oli silmäsuojus yöksi, silmään ei saanut koskea.

Itselläni, kun kiellosta huolimatta tuli hierottua "roskaista silmää", niin nk. lasiainen rypistyi ja kutittaa joskus.

Puoleen vuoteen ei saanut silmiä pitää suorassa auringonvalossa, en tiedä miksi.

Näen lukea nettiä ilman lukulaseja, koska suurennan pöytäkoneen kirjasimet. Varalta nämä entiset lukulasit ovat kyllä käytössä.

• Anonyymi

Minut leikattiin tuolissa istumassa. Kateri suoneen ja vähän rauhottavaa. Huppu päähän ja alle 10 mn. Ulos odottaa ja veks!

• Anonyymi

Juu, se itse leikkaus ei välttämättä kauaa kestä. Itselläni ehkä n. 20 min. per silmä.

Ensin on se odotushuoneessa tippaneulan asettaminen kämmenen päälle ja sen kautta rauhoittaminen ja vielä silmien lääketiputukset.

Leikkauksen jälkeen ainakin tunnin ajan piti olla vielä tarkkailuhuoneessa. Itse tietysti aloin lievästi voida huonosti, kuten kaikissa leikkauksissani ja olin aika kanttuvei, mutta pääsin lopulta taksilla kotiin.

Kaikkiaan poliklinikalla kului aikaa n. 3-4 tuntia.

Olemme kunnoltamme erilaisia, toisilla nää jutut menee kuin läpihuutojuttuna ja joillain on vähän raihnaisempi olo.

Sinne kannattaa ottaa laukkuun mukaan omaa evästä, leipää ja juomista. Itsellä varalta myös oksennuspussi ja nenäliinoja. Oli siellä muist. jonkinlainen juoma-automaattikin. Muist. tarjoiltiin jotain mehua ja lihalientä kiposta. Riippuu tietysti poliklinikoista, missä on mitäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, se itse leikkaus ei välttämättä kauaa kestä. Itselläni ehkä n. 20 min. per silmä.

Ensin on se odotushuoneessa tippaneulan asettaminen kämmenen päälle ja sen kautta rauhoittaminen ja vielä silmien lääketiputukset.

Leikkauksen jälkeen ainakin tunnin ajan piti olla vielä tarkkailuhuoneessa. Itse tietysti aloin lievästi voida huonosti, kuten kaikissa leikkauksissani ja olin aika kanttuvei, mutta pääsin lopulta taksilla kotiin.

Kaikkiaan poliklinikalla kului aikaa n. 3-4 tuntia.

Olemme kunnoltamme erilaisia, toisilla nää jutut menee kuin läpihuutojuttuna ja joillain on vähän raihnaisempi olo.

Sinne kannattaa ottaa laukkuun mukaan omaa evästä, leipää ja juomista. Itsellä varalta myös oksennuspussi ja nenäliinoja. Oli siellä muist. jonkinlainen juoma-automaattikin. Muist. tarjoiltiin jotain mehua ja lihalientä kiposta. Riippuu tietysti poliklinikoista, missä on mitäkin.

Mulle olis tarjottu konjakkiakin,mut olen raivoraitis. Kahvi ja suklaakonvehteja. Nopeasti koti. Ei tuntia venattu. Uutta tuli kokoajan leikkaukseen! Liukuhina hommaa!
        Helpoin leikkaus,missä olen ollut!

• Anonyymi

Itselle on aika varattuna kaihileikkaulseen. Tarkoitus leikata molemmat silmät samalla kerralla. Onko se viisasta, pitäisikö yksi silmä kerrallaan?

• Anonyymi

Yleensä leikataan ensin yksi ja muutaman kuukauden kuluttua toinen. Mutta jos lääkäri katsoo, että on itsellesi turvallista (sitten kotonasi), että on molemmat silmät yhtä aikaa toipumassa... Kysy asiaa.

• Anonyymi

alottajalle,
      harmaakaihi haittaa tarkaa näköä, on kuin jokin sumu este näkökentässä, multa on toisesta silmästä leikattu harmaakaihi,
      selkeä kirkas näkö palautui HETI leikkauksen jälkeen, eikä leikkaus kestäny kauaaikaa
      oli nopea toimenpide,
      kylläki minulle laitettiin happiteltta ja lääkitys niin että mun syd. kesti leikkausen,
      mull on sepelvaltimotauti ja laiska syd.
      selvisin hyvin leikkauksesta, oli suuri yllätys kun näkökenttä parani HETI
      sumu ja väien vääristymä katosi heti silmästä,

• Anonyymi

Ihmettelen aloittajan kaukonäköä. Näkee noin kauaksi, eikö kaihi estä näkemisen noin pitkälle?

• Anonyymi

Miten voi tarkistaa lentokoneen korkeuden kännykällä , en ole kuullutkaan koskaan
      Kerro

• Anonyymi

Helppo nakki. Kirjoita Googlen hakukenttään Flightradar. Sillä aukeaa kartta . Siitä sitten sormilla siirrät kartan näkymän esim Suomen kohdalle. Näkyviin tulee lentokoneen keltainen kuvake. Kuvaketta kosketat sormen pällä, silloin tulee ko. lennon tiedot. Kertoo mistä kone on tulossa ja mihin menossa, nopeuden ja lentokorkeuden ja muutakin tietoa. Korkeus ilmoitetaan jalkoina. Jos en väärin muista, on yksi jalka 0.304 metriä. Jos siis korkeus ilmoitettu 10000ft, lentorkeus on 3000m eli3km.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helppo nakki. Kirjoita Googlen hakukenttään Flightradar. Sillä aukeaa kartta . Siitä sitten sormilla siirrät kartan näkymän esim Suomen kohdalle. Näkyviin tulee lentokoneen keltainen kuvake. Kuvaketta kosketat sormen pällä, silloin tulee ko. lennon tiedot. Kertoo mistä kone on tulossa ja mihin menossa, nopeuden ja lentokorkeuden ja muutakin tietoa. Korkeus ilmoitetaan jalkoina. Jos en väärin muista, on yksi jalka 0.304 metriä. Jos siis korkeus ilmoitettu 10000ft, lentorkeus on 3000m eli3km.

Tämä oli hyvä tieto. Itse monesti seuraan flightradaria, jo siksikin, että nuo flightit usein nousevat tai laskevat matalalla meidän talojemmekin kohdilla. Tsekkaan, että mikä hemmetti sieltä nyt on tulossa... Putin, vai turisteja Rigasta?

• Anonyymi

Hyvä ketju. viime silmälääkärin tarkastuksessa todettiin alkava kaihi. Ihan uusi ja vieras tauti minulle. Saattaa kuulemma kyteä pitkään tai paheta nopeasti. Lukaisin ketjun, alan katsoa lentokoneita, mitä osia näkyy.

• Anonyymi

Miten ihminen saadaan pysymään paikallaan leikkauksen ajan,
      ettei puhkaista silmää ?

• Anonyymi

heh heh heeeeee,,,,, jaaaaaa,,, että et pysyisi paikallaan,,,

nooh,,, ne antaa niin jykevän rauhottavan lääkityksen ettei taatusti potilas ala heilumaan kun leikataan,
        multa on leikattu, ensi ne lääkitsi hyvin
        piikkekkejä pistetiin ettei enää osannulaskia niitten määrää, happiteltan laittovat ympärille
        entten varmasti tukehdu missää vaiheessa, leikkaus oli nopea ja HETI näkökenttä parani, ennen likaseksi katsoma valkonen seinäki alko näyttää puhtaan valkoselta, ku kaihi näytti sen ruman ruskean liasena, meinasin jo alkaa tapetoimaan kun luulin että seinä on muuttunu ruskeanlikaseksi, heheh se oli valkonen kuten oli ollut uutenaki,

• Anonyymi

Ei kuitenkaan annetaan mitään "humausta", lyhytnukutusta ?
      Olen saanut sellaisen suoneen eräässä toimenpiteessä.
      Viitisen minuuttia oli tieto pois.

• Anonyymi

Tiedän tunteen, itseänikin ennalta pelotti ja toivoin, että voi kun saisi nukutuksen. Mutta: ainakin omalla kohdallani kaikki sujui helpommin kuin käynti hammaslääkärissä:

- Olin aivan rauhallinen. Sain jo odotushuoneessa sekä sitten myös leikkaussalissa rauhoittavaa- sekä tietysti kipulääkettä, ym. mahd. tarvittavia lääkkeitä. Ei pelottanut yhtään.
        - Ranteeni oli kiinnitetty sängyn reunoihin. Joten siinä ei päässyt edes halutessaan huitomaan.
        - Kasvoilla oli tietynlainen peite ja ainoastaan leikattava silmä oli näkyvissä sen alta.
        - Leikkaus ei tuntunut miltään. Siinä kun pitää päänsä paikoillaan, ei kääntele sitä, ei puhu (ellei kysytä) ja tekee just niinku lääkärit ja hoitajat sanovat, niin kaikki sujuu hyvin ja nopeasti.
        - Itse leikkaus kestää vain n. 10-20 minuuttia.
        🐇

• Anonyymi

Miten se yöksi silmän päälle teipattava muovisuojus pysyy paikallaan kun kääntyilee ja tyyny hankaa sitä vasten? Oliko kellään ikäviä jälkioireita ja miten kauan?
      Kyllä pelottaa kamalasti, en ole vielä varannut leikkausaikaa. Se pitäisi tehdä yksityisellä. Olen yksineläjä ja kohta 80-vuotias.

• Anonyymi

Aina kun käy yksityisellä tarkistuttamassa jotain, on suuri todennäköisyys lisätutkimuksiin tai toimenpiteisiin, bisnes toimii näin.

• Anonyymi

Nyt mainostetaan silmätippoja, jotka korjaa ikä-näön, mitä luulette?

• Anonyymi

En usko!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      193
      4298
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      113
      3755
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      45
      3270
    4. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      25
      2590
    5. Miksi eristäydyt?

Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      194
      2402
    6. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      19
      2226
    7. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      35
      1576
    8. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

:) 😛😆😱
      Ikävä
      102
      1369
    9. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      1269
    10. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1250
    Aihe