Häät tulossa muutamien viikkojen päästä. Olen miettinyt, onko hääjuhlapaikalla hääparin ja appivanhempien kättelyyn olemassa jotain järjestystä, siis että ketä heistä onnitellaan/kätellään ensin?
Olen ollut häissä, joissa käteltiin ensin sulhasen vanhemmat, sitten morsiammen vanhemmat ja lopuksi hääpari. Toisissa häissä onniteltiin ensin hääparia, sen jälkeen morsiammen vanhempia ja lopuksi sulhasen vanhempia. Mutta jostain olen lukenut, että ensin kätellään morsiammen, sitten sulhon vanhemmat ja lopuksi hääpari... Mikä näistä lienee oikea tapa?
Eivät häämme ole just pilkun tarkasti etiketin mukaan järjestetyt, mutta haluaisin silti tietää...
MIKÄ KÄTTELYJÄRJESTYS!?
12
8636
Vastaukset
- veitikka
morsiamen vanhemmat onnittelevat ensin morsiamen, sitten sulhasen ja jäävät heidän "jatkoksi". Eli seisomassa tällöin on eka morsian, sitten sulhanen, sitten morsiamen äiti ja sitten morsiamen isä. Sulhasen vanhemmat onnittelevat seuraavaksi ja menevät morsiamen vanhempien viereen.
Onnittelujono siis kulkee seuraavassa järjestyksessä onniteltavien/kutsujien ohi:
1. morsian
2. sulhanen
3. morsiamen äiti
4. morsiamen isä
5. sulhasen äiti
6. sulhasen isä
toivottavasti selvensi, vaikka oli ilmeisen sekavasti kerrottu.- Pian avioituva
Ei ollut yhtään sekavasti kerrottu. Kiitoksia tiedosta :)
- -----
jos kutsujina on morsiuspari itse ja he kustantavat juhlat, niin silloin vanhempien ei käteltävänä tarvitse ollakkaan.
- jos
kutsujina on morsiuspari ja juhlat kustannetaan morsiusparin ja morsiamen vanhempien kanssa puoliksi? (Meidän tapauksessa sulhasen vanhemmat eivät osallistu rahallisesti mitenkään juhliin ja muutenkin apu on ollut hyvin vähäistä.)
- veitikka
jos kirjoitti:
kutsujina on morsiuspari ja juhlat kustannetaan morsiusparin ja morsiamen vanhempien kanssa puoliksi? (Meidän tapauksessa sulhasen vanhemmat eivät osallistu rahallisesti mitenkään juhliin ja muutenkin apu on ollut hyvin vähäistä.)
tapauksen, jossa tilanne oli juuri noin. Tällöin oli tosin myös sulhasen vanhemmat käteltävinä. En tiedä, miten etiketti menee. He toimivat kuitenkin noin.
- mekin
veitikka kirjoitti:
tapauksen, jossa tilanne oli juuri noin. Tällöin oli tosin myös sulhasen vanhemmat käteltävinä. En tiedä, miten etiketti menee. He toimivat kuitenkin noin.
ajattelimme tilanteen hoitaa. Onhan se väärin, että jos toiset vanhemmat tavallaan syrjäytetään. Varsinkin kun meidän vanhemmat on paljon tekemisissä ja äidit hyviä ystäviä keskenään. Etiketistä viis. Mielenkiinnosta olisi kiva tietää miten se "oikeasti" menisi.
- tällai
Eli kuukauden päästä on häät tulossa ja meillä on myös pohdittu kättelyä. Me maksamme itse kaiken ja siksi haluamme olla itse parina kättelyssä (ei muita). Vanhempamme tervehtivät vieraat jo etukäteen ennenkuin saavumme juhlapaikalle.
- ha..a
Serkkuni häissä oli ensin morsiamen vanhemmat, äiti ensin, sitten sulhasen vanhemmat, äiti ensin, ja viimeisenä hääpari.
- Juhlafriikki
Yksi kymysys: oletteko kuulleet ikinä sellaisesta kirjasta kuin Käytöksen kultainen kirja? Siitä löytyy ohjeet kaikenlaisiin tapauksiin ja juhliin ja sitten kun tietää, voi soveltaa itselleen parhaiten sopiviksi.
- Monet häät nähny
Monissa häissä missä olen ollut on vanhemmat olleet kirkolla vastaan ottamassa vieraat (yleensä molempien vanhemmat ovat myös osallistuneet hääjärjestelyihin) ja morsiuspari on kätelty/onneiteltu sit juhlapaikalla.. Mielestäni toimii hyvin!
- uusi puoliso
mites vanhempien uudet kumppanit sijoittuvat?
- miun mielestäin
Vanhempien "tuoreet" puolisot jättäisin koko onnittelutouhusta pois tyystin. Tilanne on eri, jos esim. vaikka äidin uusi mies onollut perheen matkassa pitkään ja osallistunut kasvatukseen tai on muutoin hyvin läheinen juhlakalulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!1152628- 852264
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai651790- 561767
- 1651690
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1581546Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461546- 1221342
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket281249Jokainen suomalainen on velvollinen puolustamaan Suomea
Kaikilla Suomen kansalaisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli velvollisuus osallistua Suomen puolustamiseen. Miesten m3571234