Rintamamiestalon maalausprojekti!!!

tikkailtako?

Onko kellään kokemusta puoltoistakerroksisen puutalon saneerausmaalaamisesta. Pitäis tänä kesänä maalata, mutta mikä on hyvä apuväline? Harjakorkeus on 7 metriä. Alumiinitikkaatko vai puusta tehdyt?
Vai onko edessä oikein tellinkien rakentaminen? Nosturihommat ei tule kysymykseen.

14

6902

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellet halua

maksaa vuokra sellaisista.

Tikkailta on moni pudonnut.

• Bee

maalattiin 8 metrisen talon korkeat seinät puominosturilla. Millään muulla vehkeellä ei ois tullut kysymykseenkään. Tietysti jos pää kestää, voi rakentaa tellingit tai vuokrata kunnolliset tellingit. Älä edes suunnittele tekeväsi hommaa alumiinitikkailla.

• tikkailta

harjakorkeus 9m.tikkaita on nopee siirtää.telineillä tarvii monta tasoa.
      2 kesäpäivää(20 t)meni. 10x8m talo ikkuna puitteineen.

• Hönö

Sama projekti edessä. Harkittiin telineiden rakentamista itse tai alumiinitelineiden vuokrausta. Kun itsellä ei ole rakentamiseen tarvittavaa puutavaraa, niin värkkien ostamiseen olisi mennyt ainakin 100€. Lisäksi telineet pitää siirtää sitten vielä toiseenkin päätyyn, eli tosi kova homma. Lopuksi päädyttiin nosturiin. Paikalliselta sähköliikkeeltä saa vuokrattua puominosturia. Hinta tulee olemaan tuossa suunnilleen sadan euron tienoilla, kun vuokra-aika on perjantaista sunnuntaihin.
      Tikkailta maalausta ei edes harkittu. Hankalaa ja ennenkaikkea vaarallista! Nosturi nopeuttaa hommaa oleellisesti. Lisäksi telineet olisi pitänyt kuitenkin saada vielä seinään kiinni, eli nosturilla on vielä sekin hyvä puoli.

• mie ainaskin

>Tikkailta maalausta ei edes harkittu. Hankalaa ja ennenkaikkea vaarallista! <
        Miten niin ?????
        Itse maalasin alumiinitikkailta ja ei ollut hankalaa eikä vaarallista !!!!

• Mäh
        mie ainaskin kirjoitti:

Miten niin ?????

Minkähän takia tikkailla työskentely on rakennuksilla kiellettyä? No sen takia kun aiheutti ylivoimaisesti eniten työtapaturmia.

• Hönö
        mie ainaskin kirjoitti:

Miten niin ?????

Suomessa sattuu vuosittain yli 1200 tapaturmaa tikkaiden käytössä. Nojatikkaita ei saa lainkaan käyttää työalustana, mutta niitä voidaan käyttää tilapäisenä kulkutienä, nostoapuvälineiden kiinnittämiseen ja irrottamiseen sekä muihin lyhytaikaisiin ja kertaluontoisiin töihin.

Muutama ote Työterveyslaitoksen sivuilta.

Voitko tosiaan väittää, että tikoilta maalaaminen on helppoa? Maalipurkki toisessa kädessä ja pensseli toisessa. Siinä sitten kurottelet seinään ja yrität vielä jotenkuten pidellä tikoista kiinnikin. Sitten ne tikkaat tulevat vielä maalauksen tielle jossain vaiheessa. Ei muuta kuin alas siirtämään tikkaita ja taas kömmitään ylös.
        Laskitko, kuinka monta kertaa hilasit itseäsi ylös maalausprosessin aikana?

"Joo, ei mulle mitään satu, kun oon meinaan muutaman kerran ennenkin tikapuille kaahinut!"

"Minä mitään telineitä tai nostureita, akkojen konhotuksia semmoset..."

"Kyllä sen seinän nyt tikoiltakin maalaa, eihän se oo edes kymmentä metriä korkea."

Niinpä niin, ne on niitä kuuluisia viimeisiä sanoja...

• joskus maalannut

muistathan että se vanha maali vaatii myös puhdistuksen joten suosittelen kyllä alumiinitelineitä tai nosturia

• mie ainaskin

En laskenut montako kertaa nousin ja kiipesin. Aika paljon sain aina maalattua kun maalasin sekä oikealla että vasemmalla kädellä. Ja tikkaille kiipesin maalipurkki ja pensseli toisessa kädessä ja toisella kädellä pitelin kiinni tikkaista.
        Tikkaisiin olin laittanut toiseksi ylimmäiseen astimeen kepin astimen läpi (astin on ontto) jossa oli paikka maalipöntölle. Keppi oli jokin männynkarahka johon jätin oksaa senverran tapiksi että maalipurkki ei luistnut pois.
        Ja maalipurkki oli 3 litran purkki jonka kaadoin aina puolilleen maalia. Ei ollut liian raskas kanniskeltavaksi.
        Rapasin myös entisen maalin pois ennen maalausta , näiltä alumiinitikkailta.
        Tietty ne on vaaralliset jos ei kato miten ne seinää vasten asettaa.
        Jos ei sattunut tasainen alusta käytin laudanpätkää toisen tikkaan jalan alla.
        En meinannutkaan pudota, ei edes pelottanut.
        No, se nyt on jokaisen oma asia , tekeekö telineet ja pukit ja teekat tai lainaa nosturin ja maksaa siitä vielä.
        Siinä ajassa kun esim. ostaa puutavaran ja rustailee niistä seiniin kiinni telineitä. alumiinitikkailta on jo maalannut paljooooooooon...
        Jokaisen oma asia....

• No ei ei
        mie ainaskin kirjoitti:

En laskenut montako kertaa nousin ja kiipesin. Aika paljon sain aina maalattua kun maalasin sekä oikealla että vasemmalla kädellä. Ja tikkaille kiipesin maalipurkki ja pensseli toisessa kädessä ja toisella kädellä pitelin kiinni tikkaista.
        Tikkaisiin olin laittanut toiseksi ylimmäiseen astimeen kepin astimen läpi (astin on ontto) jossa oli paikka maalipöntölle. Keppi oli jokin männynkarahka johon jätin oksaa senverran tapiksi että maalipurkki ei luistnut pois.
        Ja maalipurkki oli 3 litran purkki jonka kaadoin aina puolilleen maalia. Ei ollut liian raskas kanniskeltavaksi.
        Rapasin myös entisen maalin pois ennen maalausta , näiltä alumiinitikkailta.
        Tietty ne on vaaralliset jos ei kato miten ne seinää vasten asettaa.
        Jos ei sattunut tasainen alusta käytin laudanpätkää toisen tikkaan jalan alla.
        En meinannutkaan pudota, ei edes pelottanut.
        No, se nyt on jokaisen oma asia , tekeekö telineet ja pukit ja teekat tai lainaa nosturin ja maksaa siitä vielä.
        Siinä ajassa kun esim. ostaa puutavaran ja rustailee niistä seiniin kiinni telineitä. alumiinitikkailta on jo maalannut paljooooooooon...
        Jokaisen oma asia....

Nosturi on periaatteessa hyvä idea ,mutta ei mun talon maalauksessa, talon ympärillä on puutarhaa ja puita, viisto ajoluiska alakerran autotalliin joten nosturia ei yksinkertaisesti saa seinän viereen pilaamatta puutarhaa ja kaatamatta puita jotka on yhden seinän lähellä, ylipäätänsä millään ajoneuvolla tai muulla vehkellä ei siis pääse seinän viereen, ei oo järkeä maalauksen takia pistää koko talomn ympäristöä uusiksi joen alumiinitikaat ja myös puutikkaat käy mulle hyvin.

• vaikkaa
        No ei ei kirjoitti:

Nosturi on periaatteessa hyvä idea ,mutta ei mun talon maalauksessa, talon ympärillä on puutarhaa ja puita, viisto ajoluiska alakerran autotalliin joten nosturia ei yksinkertaisesti saa seinän viereen pilaamatta puutarhaa ja kaatamatta puita jotka on yhden seinän lähellä, ylipäätänsä millään ajoneuvolla tai muulla vehkellä ei siis pääse seinän viereen, ei oo järkeä maalauksen takia pistää koko talomn ympäristöä uusiksi joen alumiinitikaat ja myös puutikkaat käy mulle hyvin.

kadulta sinne talon vierelle.

• Bee
        vaikkaa kirjoitti:

kadulta sinne talon vierelle.

Ei se nosturi nyt ihan kadulta kyllä yletä. Ne nosturin tassut on paras olla noin 2 metriä seinästä irit. Me maalattiin just viikko sitten itse joten kokemusta on ja tuoretta. Mitä enemmän joudut nosturista ottamaan jatkopuomia ulos, sitä enemmän se heiluu ja varsinkin korkean paikan kammoiselle se tuntuu tosi kamalalle.

Jos tilanne on se, että pihaa hajottamatta nosturia ei voi tuoda paikalle, suosittelen joko vuokraamaan kunnon alumiinitellingit tai rakentamaan tosi tukevat alumiinitikkaita leveämmät tikkaat (runkoina kakkosneloset).

Homma ei ole tikkailta helppo, mutta lopullisen päätöksen teet sinä itse..... Muista kysyä myös vaimolta...... ei välttämättä halua vielä jäädä leskeksi...

• osaaja
        Bee kirjoitti:

Ei se nosturi nyt ihan kadulta kyllä yletä. Ne nosturin tassut on paras olla noin 2 metriä seinästä irit. Me maalattiin just viikko sitten itse joten kokemusta on ja tuoretta. Mitä enemmän joudut nosturista ottamaan jatkopuomia ulos, sitä enemmän se heiluu ja varsinkin korkean paikan kammoiselle se tuntuu tosi kamalalle.

Jos tilanne on se, että pihaa hajottamatta nosturia ei voi tuoda paikalle, suosittelen joko vuokraamaan kunnon alumiinitellingit tai rakentamaan tosi tukevat alumiinitikkaita leveämmät tikkaat (runkoina kakkosneloset).

Homma ei ole tikkailta helppo, mutta lopullisen päätöksen teet sinä itse..... Muista kysyä myös vaimolta...... ei välttämättä halua vielä jäädä leskeksi...

Homma onnistuu myös alumiinitikkailta jos osaa. Ja vaimolle lainaan naapurista toiset samanlaiset alumiinitikkaat ja se maalaa oman osansa talosta.

• maalimaa1
        osaaja kirjoitti:

Homma onnistuu myös alumiinitikkailta jos osaa. Ja vaimolle lainaan naapurista toiset samanlaiset alumiinitikkaat ja se maalaa oman osansa talosta.

Mihin se vaimo keittiössä tikkaita tarvitsee?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      974
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    8. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      888
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe