Minkälaiseksi väyläksi/tieksi merkitsemätön väylä lasketaan? Milloin väylällä/tiellä saa pyöräillä? Ainakin niin, että jos saa ajaa autolla, niin saa myös pyöräillä (paitsi moottoritiellä tai jos asia on jollakin liikennemerkillä kielletty). Entä esim. puiston läpi kulkevat merkitsemättömät väylät?
Jos väylää ei ole merkitty jalkakäytäväksi eikä pyörätieksi, saako siinä pyöräillä?
116
1877
Vastaukset
- Anonyymi
Yksi esimerkki kevyenliikenteen puolelta. Sillan jälkeen ei näy paljonkaan liikennemerkkejä.
https://maps.app.goo.gl/A5KvWaAR57jX14SB8- Anonyymi
Vähän matkaa ennen siltaa löytyy "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" liikennemerkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän matkaa ennen siltaa löytyy "Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä" liikennemerkki.
Sillan jälkeen tie haarautuu neljään eri suuntaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillan jälkeen tie haarautuu neljään eri suuntaan.
Tässä on Open Street Map -linkki kyseiseen kohtaan (kertaalleen poistettu viesti)
https://osm.org/go/0xPkJQHkG?layers=N&m= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillan jälkeen tie haarautuu neljään eri suuntaan.
Näin on. Yksikään haara ei erikseen ole merkitty millään liikennemerkillä. Tämä taitaa juurikin olla se ydinpointti. Liikennemerkki löytyy ennen siltaa, mutta ei enää sen jälkeen. Minkälaiseksi tilanne tulkitaan? Aloituksen kysymys osuu suoraan tähän esimerkkiin.
Lähdetään hieman avaamaan kuvan alueen tilannetta laajemmin Helsingin karttapalvelun avulla https://kartta.hel.fi/?link=d7d9XR#
Kuvassa avautuva alue on Verkatehtaanpuisto joka on määritelty kaavassa VP alueeksi (eli Hoidettu puistoalue) jonka pääfunktio on olla puistomainen virkistysalue eikä sen ensisijainen funktio ole liikenteellinen.
Kyseiset puistoalueet kuuluvat lähtökohtaisesti jokamiehenoikeuksien (jokaisenoikeus nykyinen virallinen termi) alaisuuteen johon sisältyy lähtökohtaisesti oikeus mm.pyöräillä mikäli pyöräily ei ole erillisesti kielletty,
Mutta koska kyseessä on kuitenkin (hoidettu)puistoalue niin alueella on mahdollista kieltää pyöräily, mutta se pitää nimenoamisesti rataksita joko niin että alueella kielletään pyöräily muilla kuin siihen erikseen merkityillä väylillä, taikka sitten vastakkaisesti merkitään jotkin väylät vain kävelylle sallituiksi.,
Mutta VP alueella kaiken lähtökohta on kuitenkin se että jokamiehenoikeudet joihin pyöräily kuuluu, ovat siellä sallittuja mikäli sitä ei ole erikseen kielletty.
Ja koska ainakaan missään googlen kuvissa ei yhtään pyöräilyä kieltävää merkkiä näy, niin alueella on pyöräily sallittu.santtu_1975X kirjoitti:
Lähdetään hieman avaamaan kuvan alueen tilannetta laajemmin Helsingin karttapalvelun avulla https://kartta.hel.fi/?link=d7d9XR#
Kuvassa avautuva alue on Verkatehtaanpuisto joka on määritelty kaavassa VP alueeksi (eli Hoidettu puistoalue) jonka pääfunktio on olla puistomainen virkistysalue eikä sen ensisijainen funktio ole liikenteellinen.
Kyseiset puistoalueet kuuluvat lähtökohtaisesti jokamiehenoikeuksien (jokaisenoikeus nykyinen virallinen termi) alaisuuteen johon sisältyy lähtökohtaisesti oikeus mm.pyöräillä mikäli pyöräily ei ole erillisesti kielletty,
Mutta koska kyseessä on kuitenkin (hoidettu)puistoalue niin alueella on mahdollista kieltää pyöräily, mutta se pitää nimenoamisesti rataksita joko niin että alueella kielletään pyöräily muilla kuin siihen erikseen merkityillä väylillä, taikka sitten vastakkaisesti merkitään jotkin väylät vain kävelylle sallituiksi.,
Mutta VP alueella kaiken lähtökohta on kuitenkin se että jokamiehenoikeudet joihin pyöräily kuuluu, ovat siellä sallittuja mikäli sitä ei ole erikseen kielletty.
Ja koska ainakaan missään googlen kuvissa ei yhtään pyöräilyä kieltävää merkkiä näy, niin alueella on pyöräily sallittu.Tekstissä oleva linkki johtikin sitten näköjään aivan toiseen kohtaan Helsingissä, mutta kyseisen puistoalueen voi etsiä kartan avulla itse.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Lähdetään hieman avaamaan kuvan alueen tilannetta laajemmin Helsingin karttapalvelun avulla https://kartta.hel.fi/?link=d7d9XR#
Kuvassa avautuva alue on Verkatehtaanpuisto joka on määritelty kaavassa VP alueeksi (eli Hoidettu puistoalue) jonka pääfunktio on olla puistomainen virkistysalue eikä sen ensisijainen funktio ole liikenteellinen.
Kyseiset puistoalueet kuuluvat lähtökohtaisesti jokamiehenoikeuksien (jokaisenoikeus nykyinen virallinen termi) alaisuuteen johon sisältyy lähtökohtaisesti oikeus mm.pyöräillä mikäli pyöräily ei ole erillisesti kielletty,
Mutta koska kyseessä on kuitenkin (hoidettu)puistoalue niin alueella on mahdollista kieltää pyöräily, mutta se pitää nimenoamisesti rataksita joko niin että alueella kielletään pyöräily muilla kuin siihen erikseen merkityillä väylillä, taikka sitten vastakkaisesti merkitään jotkin väylät vain kävelylle sallituiksi.,
Mutta VP alueella kaiken lähtökohta on kuitenkin se että jokamiehenoikeudet joihin pyöräily kuuluu, ovat siellä sallittuja mikäli sitä ei ole erikseen kielletty.
Ja koska ainakaan missään googlen kuvissa ei yhtään pyöräilyä kieltävää merkkiä näy, niin alueella on pyöräily sallittu.Tuossa on puistojen/virkistysalueiden suhteen asiat hyvin kiteytetty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillan jälkeen tie haarautuu neljään eri suuntaan.
Olisko sinusta kiva kun jokaiseen tienhaaraan laitettaisiin asiaan kuuluva merkki ?
Eikö riitä, että ennen siltaa oleva merkki olisi voimassa noilla kaikilla haaroilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisko sinusta kiva kun jokaiseen tienhaaraan laitettaisiin asiaan kuuluva merkki ?
Eikö riitä, että ennen siltaa oleva merkki olisi voimassa noilla kaikilla haaroilla.Lue koko keskustelu läpi, niin asia aukeaa myös sinulle.
- Anonyymi
Puistossa ei saa ajaa, ellei sitä ole merkitty pyörätieksi.
- Anonyymi
Ja väitteesi perustuu mihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja väitteesi perustuu mihin?
Jalkakäytäviä ei merkitä, pyörätiet merkitään liikennemerkillä. Yksinkertaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja väitteesi perustuu mihin?
Perustuu Suomen tieliikennelakiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustuu Suomen tieliikennelakiin.
Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä, jos laissa ei toisin säädetä. Ovatko puistossa kulkevat väylät teitä? Onko laissa säädetty niiden osalta toisin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä, jos laissa ei toisin säädetä. Ovatko puistossa kulkevat väylät teitä? Onko laissa säädetty niiden osalta toisin?
Siinä se lukee heti alussa.
”18 §
Tien eri osien käyttö
Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla.
Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää tai muuta moottoritonta ajoneuvoa on kuitenkin ajettava oikeanpuoleisella pientareella.
Taajaman ulkopuolella mopoa on ajettava pientareella tai ajoradan reunalla, jos se käy haitatta päinsä.
Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.
Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.” - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä se lukee heti alussa.
”18 §
Tien eri osien käyttö
Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla.
Jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, polkupyörää tai muuta moottoritonta ajoneuvoa on kuitenkin ajettava oikeanpuoleisella pientareella.
Taajaman ulkopuolella mopoa on ajettava pientareella tai ajoradan reunalla, jos se käy haitatta päinsä.
Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.
Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.”Noin lukee toki kyseisessä pykälässä (tien eri osien käyttö), mutta jos puistossa kulkeva väylä onkin polku, eikä tie, niin tuo tietä koskeva asia ei päde. Kysyttiinkin, että onko puistossa kulkeva väylä tie. Siihen kyseinen pykälä ei anna mitään vastausta. Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä (ellei toisin säädetä). Jos kyseessä ei ole tie, eikä myöskään toisin ole säädetty asian suhteen, niin tieliikennelaki ei ole voimassa eikä sen pykälät päde.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin lukee toki kyseisessä pykälässä (tien eri osien käyttö), mutta jos puistossa kulkeva väylä onkin polku, eikä tie, niin tuo tietä koskeva asia ei päde. Kysyttiinkin, että onko puistossa kulkeva väylä tie. Siihen kyseinen pykälä ei anna mitään vastausta. Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä (ellei toisin säädetä). Jos kyseessä ei ole tie, eikä myöskään toisin ole säädetty asian suhteen, niin tieliikennelaki ei ole voimassa eikä sen pykälät päde.
Tieliikennelaki koskee kaikkia liikenteeseen tarkoitettuja alueita.
Se olisi lukenut heti tuon ensimmäisen lainauksesi jälkeen.
Ja pyörätie merkitään erikseen liikennemerkillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaki koskee kaikkia liikenteeseen tarkoitettuja alueita.
Se olisi lukenut heti tuon ensimmäisen lainauksesi jälkeen.
Ja pyörätie merkitään erikseen liikennemerkillä.Ei koske ihan kaikkia alueita. Laissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Kaikki alueet ja väylät eivät kuitenkaan ole teitä.
Ydinkysymys onkin se, että minkälaiseksi jokin alue ja siinä kulkeva väylä lasketaan. Esim. hiihtoladun latupohja/polku voi kulkea taajamassa, mutta se ei todellakaan ole mikään tie, vaikka sillä voi kesäisin pyöräillä. Tehdasalueella kulkevat tiet eivät myöskään ole yleisiä teitä, jos se on portein eristetty alue, joten sellainenkin alue muodostaa poikkeuksen, vaikka sekin taajaman sisällä sijaitsisikin. - Anonyymi
Eikös se mene yleensä toisinpäin, eli jos ei ole kielletty niin saa ajaa.
- Anonyymi
Kyllä muunkinlaisilla väylillä saa myös pyöräillä, kuin pelkästään pyöräteillä. Miksi puistossa kulkeva väylä pitäisi olla nimenomaan pyörätieksi merkitty?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaki koskee kaikkia liikenteeseen tarkoitettuja alueita.
Se olisi lukenut heti tuon ensimmäisen lainauksesi jälkeen.
Ja pyörätie merkitään erikseen liikennemerkillä.Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Jos ei ole tie, niin tieliikennelaki ei koske sellaista aluetta/väylää, ellei asiaa erikseen laissa säädetä. Asia lukee heti ensimmäisessä lain pykälässä.
"1 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä."
- Anonyymi
Riippuu myös paikasta. Maastopyöräily on sallittua ilman maanomistajan suostumusta, mutta siitä ei saa aiheutua vähäistä suurempaa haittaa tai vahinkoa maankäytölle. Olemassa olevilla poluilla ja urilla pyöräileminen ei yleensä aiheuta haittaa maastolle.
Kansallispuistoissa saa yleensä liikkua vapaasti omin lihasvoimin rajoitusosia lukuun ottamatta. Sellaiset jokaisenoikeuteen kuuluvat liikkumismuodot kuin ratsastus, pyöräily ja koiravaljakkoajelu on yleensä kansallispuistoissa sallittu vain siihen tarkoitukseen osoitetuilla reiteillä.
Luonnonsuojelualueilla ja kansallispuistoissakin maastopyöräilyä voidaan rajoittaa, jos kasvillisuuden tai eläimistön säilyminen sitä edellyttää (luonnonsuojelulaki). Jokaisenoikeuden (jokamiehenoikeuden) käyttämisen kieltäminen onkin aina poikkeus. - Anonyymi
"Ainakin niin, että jos saa ajaa autolla, niin saa myös pyöräillä (paitsi moottoritiellä tai jos asia on jollakin liikennemerkillä kielletty)."
Tuosta määrittelystä huolimatta, aika vähän näkyy fillaristeja kehä ykkösellä. Itseasiassa en ole 20 vuoden aikana nähnyt yhtään ainoaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On liikennemerkillä kielletty.
https://i.ibb.co/JKj4tcq/Keha-1.jpgLöysit sentään yhden merkin. Paas kattoen vaikka Otaniemi - Kalevalantien risteys, ei ole merkkejä.
- Anonyymi
Kehätiellä on ainakin Itäkeskuksen Prisman kohdalla kevyen liikenteen väylä, joka on merkitty yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkillä: https://maps.app.goo.gl/juynVKDhYRgAaRe49 joten pyöräilijän on käytettävä ajoradan sijasta sitä.
Pääsääntö: pyöräilijän paikka on ajoradan oikean puolen pientareella, jos ajo siinä käy haitatta, muussa tapauksessa muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Poikkeus pääsäännöstä: Jos ajoradan jommallakummalla puolella on näkyvissä pyörätien liikennemerkki, niin sitten on ajettava pyörätietä pitkin. Nimenomaan pyörätien liikennemerkin pitää näkyä, koska pyörätie määritellään aina liikennemerkillä, ei esim. maalauskuviolla. Minulle tuntemattomasta syystä pyörätien tulee olla silloin myös kaksisuuntainen.
Poikkeuksen poikkeus:Jos kulkureitin tai muun syyn vuoksi on turvallisempaa ajaa ajoradan oikeaasa reunassa kuin ajoradan vasemmalla puolella olevalla pyörätiellä, niin sitten saa ajaa ajoradan oikeassa reunassa, jos oikealla puolella ei ole pyörätietä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehätiellä on ainakin Itäkeskuksen Prisman kohdalla kevyen liikenteen väylä, joka on merkitty yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkillä: https://maps.app.goo.gl/juynVKDhYRgAaRe49 joten pyöräilijän on käytettävä ajoradan sijasta sitä.
Pääsääntö: pyöräilijän paikka on ajoradan oikean puolen pientareella, jos ajo siinä käy haitatta, muussa tapauksessa muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Poikkeus pääsäännöstä: Jos ajoradan jommallakummalla puolella on näkyvissä pyörätien liikennemerkki, niin sitten on ajettava pyörätietä pitkin. Nimenomaan pyörätien liikennemerkin pitää näkyä, koska pyörätie määritellään aina liikennemerkillä, ei esim. maalauskuviolla. Minulle tuntemattomasta syystä pyörätien tulee olla silloin myös kaksisuuntainen.
Poikkeuksen poikkeus:Jos kulkureitin tai muun syyn vuoksi on turvallisempaa ajaa ajoradan oikeaasa reunassa kuin ajoradan vasemmalla puolella olevalla pyörätiellä, niin sitten saa ajaa ajoradan oikeassa reunassa, jos oikealla puolella ei ole pyörätietä.Saanko ajaa polkupyörällä kuvassa olevassa tapauksessa ajoradan oikeassa reunassa?
https://maps.app.goo.gl/A5AQDrNDQEzBTd2t6 Helsinki, Myllypuro, Latokartanonkaari.
Ajoradan oikealla puolella on selvästi erillinen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkillä varustettu kevyen liikenteen väylä. Ei liity juridisesti asiaan, mutta siinä on kauhea ylmäki, kun taas ajoradalla ei ole sellaista. Väylät ovat samansuuntaiset, mutta selvästi erilliset.
Teiden erillisyys näkyy hyvin tästä karttalinkistä: https://osm.org/go/0xPmQnh7?m= - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehätiellä on ainakin Itäkeskuksen Prisman kohdalla kevyen liikenteen väylä, joka on merkitty yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkillä: https://maps.app.goo.gl/juynVKDhYRgAaRe49 joten pyöräilijän on käytettävä ajoradan sijasta sitä.
Pääsääntö: pyöräilijän paikka on ajoradan oikean puolen pientareella, jos ajo siinä käy haitatta, muussa tapauksessa muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Poikkeus pääsäännöstä: Jos ajoradan jommallakummalla puolella on näkyvissä pyörätien liikennemerkki, niin sitten on ajettava pyörätietä pitkin. Nimenomaan pyörätien liikennemerkin pitää näkyä, koska pyörätie määritellään aina liikennemerkillä, ei esim. maalauskuviolla. Minulle tuntemattomasta syystä pyörätien tulee olla silloin myös kaksisuuntainen.
Poikkeuksen poikkeus:Jos kulkureitin tai muun syyn vuoksi on turvallisempaa ajaa ajoradan oikeaasa reunassa kuin ajoradan vasemmalla puolella olevalla pyörätiellä, niin sitten saa ajaa ajoradan oikeassa reunassa, jos oikealla puolella ei ole pyörätietä.Korjaus omaan viestiini, sen keskimmäiseen kohtaan: Vain ajoradan vasemmalla puolella olevan pyörätien tulee olla kaksisuuntainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saanko ajaa polkupyörällä kuvassa olevassa tapauksessa ajoradan oikeassa reunassa?
https://maps.app.goo.gl/A5AQDrNDQEzBTd2t6 Helsinki, Myllypuro, Latokartanonkaari.
Ajoradan oikealla puolella on selvästi erillinen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkillä varustettu kevyen liikenteen väylä. Ei liity juridisesti asiaan, mutta siinä on kauhea ylmäki, kun taas ajoradalla ei ole sellaista. Väylät ovat samansuuntaiset, mutta selvästi erilliset.
Teiden erillisyys näkyy hyvin tästä karttalinkistä: https://osm.org/go/0xPmQnh7?m=Pitää pyöräillä tuolla 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä' väylällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehätiellä on ainakin Itäkeskuksen Prisman kohdalla kevyen liikenteen väylä, joka on merkitty yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien merkillä: https://maps.app.goo.gl/juynVKDhYRgAaRe49 joten pyöräilijän on käytettävä ajoradan sijasta sitä.
Pääsääntö: pyöräilijän paikka on ajoradan oikean puolen pientareella, jos ajo siinä käy haitatta, muussa tapauksessa muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Poikkeus pääsäännöstä: Jos ajoradan jommallakummalla puolella on näkyvissä pyörätien liikennemerkki, niin sitten on ajettava pyörätietä pitkin. Nimenomaan pyörätien liikennemerkin pitää näkyä, koska pyörätie määritellään aina liikennemerkillä, ei esim. maalauskuviolla. Minulle tuntemattomasta syystä pyörätien tulee olla silloin myös kaksisuuntainen.
Poikkeuksen poikkeus:Jos kulkureitin tai muun syyn vuoksi on turvallisempaa ajaa ajoradan oikeaasa reunassa kuin ajoradan vasemmalla puolella olevalla pyörätiellä, niin sitten saa ajaa ajoradan oikeassa reunassa, jos oikealla puolella ei ole pyörätietä.Pyörätie/Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä/Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain väylä on suurella todennäköisyydellä kaksisuuntainen, jos sellainen kulkee vain tien/ajoradan toisella puolella. Jos taas kyseinen kevyenliikenteen väylä löytyy kaksin kappalein molemmilta puolilta tietä/ajorataa, on se suurella todennäköisyydellä yksisuuntainen samaan suuntaan kuin mihin ajoradan liikenne ajaa (oikeanpuoleinen liikenne).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää pyöräillä tuolla 'Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä' väylällä.
Olin aluksi eri mieltä kanssasi, mutta lain liikennemerkkiliitteessä kohdassa D5 on näköjään tällainen sanamuoto ”Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.” Eli suunta on ratkaiseva, eikä erillisyydellä ole merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin aluksi eri mieltä kanssasi, mutta lain liikennemerkkiliitteessä kohdassa D5 on näköjään tällainen sanamuoto ”Merkillä osoitetaan pyörätie, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan.” Eli suunta on ratkaiseva, eikä erillisyydellä ole merkitystä.
Samasta kohdasta löytyy sitten myös tämä poikkeuksen mahdollistava lause:
"Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."
Eli tuo mahdollistaa pääsäännöstä poikkeamisen. Pyöräilijä itse tekee arvion tilanteesta ja miten toimii. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samasta kohdasta löytyy sitten myös tämä poikkeuksen mahdollistava lause:
"Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."
Eli tuo mahdollistaa pääsäännöstä poikkeamisen. Pyöräilijä itse tekee arvion tilanteesta ja miten toimii.Tienkäyttäjän arvio ja lain normin oikea tulkinta ovat kuitenkin eri asioita.
Sama pätee myös turvallisuusväliin: pyöräilijä tekee itse arvion kuinka läheltä on turvallista ohittaa jalankulkija. Vastaavasti pyörää ohittavan ajoneuvon kuljettaja arvioi itse turvavälin pituuden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tienkäyttäjän arvio ja lain normin oikea tulkinta ovat kuitenkin eri asioita.
Sama pätee myös turvallisuusväliin: pyöräilijä tekee itse arvion kuinka läheltä on turvallista ohittaa jalankulkija. Vastaavasti pyörää ohittavan ajoneuvon kuljettaja arvioi itse turvavälin pituuden.Kukaan muu ei kuitenkaan sitä arviota voi pyöräilijän puolesta tilanteessa tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukaan muu ei kuitenkaan sitä arviota voi pyöräilijän puolesta tilanteessa tehdä.
Sama pätee myös esim. poliisin aseen käyttöön. Poliisi itse tekee arvion siinä tilanteessa.
- Anonyymi
Onko taajamassa kaupungissa sijaitseva puisto yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue?
- Anonyymi
"Onko taajamassa kaupungissa sijaitseva puisto yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue?"
Ei tietenkään ole, mutta se on järjestyslaissa tarkoitettu yleinen alue. Järjestyslaki taas määrittelee mitä ko. alueella saa tehdä ja mitä ei. Pyöräilyä ei ole kielletty, eikä esimerkiksi telttailua, joten puistoon voit mennä pyörällä ja pystyttää sinne teltan. - Anonyymi
Ei ole ja se on ratkaiseva tekijä asiassa. Saa pyöräillä, ellei erikseen kielletä.
- Anonyymi
Pyörällä ajaminen on sallittu, perustuen 'jokamiehen' oikeuksiin, missä vain ellei sitä ole erikseen kielletty.
- Anonyymi
Jokaisenoikeudella (aiemmin jokamiehenoikeudet) saa liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa. Tieliikennelaki kuitenkin määrittää liikennesäännöt yleisillä teillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisenoikeudella (aiemmin jokamiehenoikeudet) saa liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa. Tieliikennelaki kuitenkin määrittää liikennesäännöt yleisillä teillä.
Lakiteksti: ”Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.” ja ”Tässä laissa tarkoitetaan:1 ) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;”
Eli tien ei ole pakko olla tie, vaan se voi olla myös yleisesti liikenteeseen käytetty alue, vaikkei niin olisi tarkoitettu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakiteksti: ”Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.” ja ”Tässä laissa tarkoitetaan:1 ) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;”
Eli tien ei ole pakko olla tie, vaan se voi olla myös yleisesti liikenteeseen käytetty alue, vaikkei niin olisi tarkoitettu.Kyllä. Esim. liikekeskuksen parkkipaikka on yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue, eli tieliikennelaki ja sen säännöt ovat voimassa siellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisenoikeudella (aiemmin jokamiehenoikeudet) saa liikkua jalan, hiihtäen ja pyöräillen luonnossa. Tieliikennelaki kuitenkin määrittää liikennesäännöt yleisillä teillä.
Edelleenki, pyöräily pitää erikseen kieltää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edelleenki, pyöräily pitää erikseen kieltää.
Mistä löytyy faktatieto tuolle väitteelle?
Anonyymi kirjoitti:
Mistä löytyy faktatieto tuolle väitteelle?
https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/acebaf9b-cb8b-4c11-9f30-d432483f69cd/content
Tuossa jokamiehenoikeudet (jokaisenoikeudet) suhteellisen hyvin koottuna, eli koskee alueita jotka eivät ole tieliikennelain alaisia ja sieltä sitten asiaa:
"Virkistysalueet
Puistot ja ulkoilu- ja retkeilyalueet ovat yleiseen virkistyskäyttöön tarkoitettuja alueita,
eikä niillä yleensä ole jokamiehenoikeuksiin
liittyviä rajoituksia.
Virkistysalueet ovat useimmiten kuntien tai valtion
omistuksessa, mutta myös yrityksillä voi olla virkistysalueita oman henkilökunnan tai asiakkaidenkäyttöä varten.
Yleiset virkistysalueet ovat järjestyslain tarkoittamia yleisiä alueita, joiden käyttöä ohjaavat muun muassa järjestyslaki ja kokoontumislaki. Alueiden mahdolliset järjestyssäännöt ohjaavat alueen käyttöä"- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
https://helda.helsinki.fi/server/api/core/bitstreams/acebaf9b-cb8b-4c11-9f30-d432483f69cd/content
Tuossa jokamiehenoikeudet (jokaisenoikeudet) suhteellisen hyvin koottuna, eli koskee alueita jotka eivät ole tieliikennelain alaisia ja sieltä sitten asiaa:
"Virkistysalueet
Puistot ja ulkoilu- ja retkeilyalueet ovat yleiseen virkistyskäyttöön tarkoitettuja alueita,
eikä niillä yleensä ole jokamiehenoikeuksiin
liittyviä rajoituksia.
Virkistysalueet ovat useimmiten kuntien tai valtion
omistuksessa, mutta myös yrityksillä voi olla virkistysalueita oman henkilökunnan tai asiakkaidenkäyttöä varten.
Yleiset virkistysalueet ovat järjestyslain tarkoittamia yleisiä alueita, joiden käyttöä ohjaavat muun muassa järjestyslaki ja kokoontumislaki. Alueiden mahdolliset järjestyssäännöt ohjaavat alueen käyttöä"Virkistysalueen halki menee usein yleiseen käyttöön tarkoitettuja teitä, joilla noudatetaan siis tieliikennelakia.
Anonyymi kirjoitti:
Virkistysalueen halki menee usein yleiseen käyttöön tarkoitettuja teitä, joilla noudatetaan siis tieliikennelakia.
Virkistysalueen/puiston läpi on kyllä mahdollista mennä erinäisiä väyliä, mutta se ei niillä vielä millään tavalla estä pyöräilyä niillä, mikäli pyöräilyä ei ole nimenomaisesti erikseen kielletty kuten sitä ei ole kielletty vaikkapa tuolla verkatehtaan puistossa.
Eli se pitää mieltää että erikseen kaavamerkitty puistoalue on nimenomaisesti ensisijaisesti virkistys/viheralue, ei "muu yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka käytetty alue".
Ja katsotaan mitä Helsingin kaupunki on mieltä puistossaan pyöräilystä:
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorareitit#hae-pyorareittia
"Luonto ja viheralueet
Saat pyöräillä myös kaupungin ulkoilureiteillä ja puistokäytävillä.
Pyöräily luonnossa on sallittu samalla tavalla kuin jalkaisinkin liikkuminen. Liikkumisen takaavat jokaisenoikeudet. Muista, että esimerkiksi puita ei saa luonnossa liikkuessa vahingoittaa."santtu_1975X kirjoitti:
Virkistysalueen/puiston läpi on kyllä mahdollista mennä erinäisiä väyliä, mutta se ei niillä vielä millään tavalla estä pyöräilyä niillä, mikäli pyöräilyä ei ole nimenomaisesti erikseen kielletty kuten sitä ei ole kielletty vaikkapa tuolla verkatehtaan puistossa.
Eli se pitää mieltää että erikseen kaavamerkitty puistoalue on nimenomaisesti ensisijaisesti virkistys/viheralue, ei "muu yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka käytetty alue".
Ja katsotaan mitä Helsingin kaupunki on mieltä puistossaan pyöräilystä:
https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorareitit#hae-pyorareittia
"Luonto ja viheralueet
Saat pyöräillä myös kaupungin ulkoilureiteillä ja puistokäytävillä.
Pyöräily luonnossa on sallittu samalla tavalla kuin jalkaisinkin liikkuminen. Liikkumisen takaavat jokaisenoikeudet. Muista, että esimerkiksi puita ei saa luonnossa liikkuessa vahingoittaa."Ja sitten hieman vielä lisää "todisteita" että Verkatehtaanpuistossa on täysin sallittua pyöräillä:
Kuvakaappaus puistossa Helsingin kaupungin asettamista opasteista joissa etäisyys eri kohteisiin, ja sekä kävelyn että pyöräilyn kuvasymbolit
https://aijaa.com/H10xup
Saapuminen Verkatehtaan puistoon Verkatehtaanpolun suunnasta, Vain ja ainoastaan moottoriajoneuvolla ajo kielletty:
https://aijaa.com/CAqeer- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja sitten hieman vielä lisää "todisteita" että Verkatehtaanpuistossa on täysin sallittua pyöräillä:
Kuvakaappaus puistossa Helsingin kaupungin asettamista opasteista joissa etäisyys eri kohteisiin, ja sekä kävelyn että pyöräilyn kuvasymbolit
https://aijaa.com/H10xup
Saapuminen Verkatehtaan puistoon Verkatehtaanpolun suunnasta, Vain ja ainoastaan moottoriajoneuvolla ajo kielletty:
https://aijaa.com/CAqeerTämä on Helsingin kaupungin tulkinta tieliikennelasta. Kaupunki säästää aikaa, rahaa ja vaivaa, kun se ei laita itsestäänselviin paikkoihin liikennemerkkejä, vaikka pitäisi.
Samoin kaupunki ei laita kääntyville autoille risteävää tietä ylittävän pyörätien jatkeen eteen väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä, koska niillä on jo muutenkin väistämisvelvollisuus. Laki kuitenkin vaatii, että pyörätien jatkeen eteen pitää laittaa aina väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on Helsingin kaupungin tulkinta tieliikennelasta. Kaupunki säästää aikaa, rahaa ja vaivaa, kun se ei laita itsestäänselviin paikkoihin liikennemerkkejä, vaikka pitäisi.
Samoin kaupunki ei laita kääntyville autoille risteävää tietä ylittävän pyörätien jatkeen eteen väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä, koska niillä on jo muutenkin väistämisvelvollisuus. Laki kuitenkin vaatii, että pyörätien jatkeen eteen pitää laittaa aina väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki.Se miten kaupunki toimii liikennemerkkien kanssa, ei kuitenkaan vaikuta siihen, että puisto on virkistysaluetta, eikä ole yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on Helsingin kaupungin tulkinta tieliikennelasta. Kaupunki säästää aikaa, rahaa ja vaivaa, kun se ei laita itsestäänselviin paikkoihin liikennemerkkejä, vaikka pitäisi.
Samoin kaupunki ei laita kääntyville autoille risteävää tietä ylittävän pyörätien jatkeen eteen väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä, koska niillä on jo muutenkin väistämisvelvollisuus. Laki kuitenkin vaatii, että pyörätien jatkeen eteen pitää laittaa aina väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki.Pyörätien jatkeen molemmin puolin ei kuitenkaan ole tarve laittaa väistämismerkkiä, että pyörätien jatke saadaan merkitä. Tuo riippuu täysin tilanteesta. Risteysalueella sijaitsevan pyörätien jatkeen osalta riittää, että väistämismerkki on risteyksen saapumissuunnassa ennen sitä pyörätien jatketta, että pyörätien jatke saadaan tiehen merkitä.
Jos taas on suora tieosuus kyseessä ja kevyenliikenteen ylityskohta muodostaa täysin oman risteyksen, niin silloin vaaditaan väistämismerkki molemmin puolin pyörätien jatketta.
Risteyksessä kääntyvä väistämisvelvollisuuteen pyöräilijän tiemerkintä ei kuitenkaan vaikuta, vaan ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Kohdassa saa olla pelkkä suojatien tiemaalaus tai ei tiemaalausta ollenkaan, niin silti kääntyvä autoilija väistää.
- Anonyymi
Saa jos sitä ei ole erityisesti kielletty.
- Anonyymi
Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, vaikkei sitä liikennemerkillä oikeastaan koskaan erikseen kielletä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, vaikkei sitä liikennemerkillä oikeastaan koskaan erikseen kielletä.
Ei sieltä kukaan tule pyöräilijää poistamaan. Yleinen kielto on sama kuin kieltomerkki.
Anonyymi kirjoitti:
Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, vaikkei sitä liikennemerkillä oikeastaan koskaan erikseen kielletä.
Tuo on totta että jalkakäytävällä ei saa pyöräillä (yli 12v.) mutta sitten tullaan siihen mikä on jalkakäytävä, se on siinä mielessä kaava-aluella helppo tapaus että vaikka jalkakäytävää ei ole aina liikennemerkein merkitty, niin silti se on aina "perustettu", eli kunnalla tulee olla jalkakäytävä osuudesta merkintä omissa tiedoissaan että näin on päätetty. Eli joku väylä ei vain muutu jollain maagisella tapahtumalla jalkakäytäväksi vaan siinä on takana aina aktiiviset toimenpiteet.
Ja jos/kun vaikkapa Helsingin kaupunki määrittelee asemakaavassaan alueen puistoalueeksi joka siis on lähtökohtaisesti tieliikennelain ulkopuolista aluetta, niin sinne alueelle pitää erillisesti perustaa nimenomaisia jalankulkuväyliä jos näin katsotaan tarpeelliseksi ja koska nämä väylät poikkeavat tuosta puistoalueen pääsäännöstä (eli kyseessä jokamiehenoikeuden alainen alue jossa siis pääsäännön mukaan pyöräily on sallittu mikäli sitä ei erikseen kielletä) niin nämä väylät tulee nimenomaisesti sitten asiankuuluvasti merkitä (mitä ei ole esim. kyseisen Verkapuiston kohdalla tehty).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo on totta että jalkakäytävällä ei saa pyöräillä (yli 12v.) mutta sitten tullaan siihen mikä on jalkakäytävä, se on siinä mielessä kaava-aluella helppo tapaus että vaikka jalkakäytävää ei ole aina liikennemerkein merkitty, niin silti se on aina "perustettu", eli kunnalla tulee olla jalkakäytävä osuudesta merkintä omissa tiedoissaan että näin on päätetty. Eli joku väylä ei vain muutu jollain maagisella tapahtumalla jalkakäytäväksi vaan siinä on takana aina aktiiviset toimenpiteet.
Ja jos/kun vaikkapa Helsingin kaupunki määrittelee asemakaavassaan alueen puistoalueeksi joka siis on lähtökohtaisesti tieliikennelain ulkopuolista aluetta, niin sinne alueelle pitää erillisesti perustaa nimenomaisia jalankulkuväyliä jos näin katsotaan tarpeelliseksi ja koska nämä väylät poikkeavat tuosta puistoalueen pääsäännöstä (eli kyseessä jokamiehenoikeuden alainen alue jossa siis pääsäännön mukaan pyöräily on sallittu mikäli sitä ei erikseen kielletä) niin nämä väylät tulee nimenomaisesti sitten asiankuuluvasti merkitä (mitä ei ole esim. kyseisen Verkapuiston kohdalla tehty)."mikä on jalkakäytävä, se on siinä mielessä kaava-aluella helppo tapaus että vaikka jalkakäytävää ei ole aina liikennemerkein merkitty, niin silti se on aina "perustettu", eli kunnalla tulee olla jalkakäytävä osuudesta merkintä omissa tiedoissaan että näin on päätetty."
Tosi helppo tapaus - ajelet pyörällä ja vastaan tulee merkitsemätön väylä. Ei muuta kuin google käteen ja tutkimaan, onko kunta päättänyt tämän olevan jalkakäytävä.
Oikeastihan on niin, että jalkakäytävä on joko merkitty, tai se on rakenteellisesti ajoradasta erotettu merkitsemätön väylä. Täysin erillinen, siis vaikka puiston läpi kulkevan väylä ei ole jalkakäytävä ellei sitä ole erikseen niin merkitty. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo on totta että jalkakäytävällä ei saa pyöräillä (yli 12v.) mutta sitten tullaan siihen mikä on jalkakäytävä, se on siinä mielessä kaava-aluella helppo tapaus että vaikka jalkakäytävää ei ole aina liikennemerkein merkitty, niin silti se on aina "perustettu", eli kunnalla tulee olla jalkakäytävä osuudesta merkintä omissa tiedoissaan että näin on päätetty. Eli joku väylä ei vain muutu jollain maagisella tapahtumalla jalkakäytäväksi vaan siinä on takana aina aktiiviset toimenpiteet.
Ja jos/kun vaikkapa Helsingin kaupunki määrittelee asemakaavassaan alueen puistoalueeksi joka siis on lähtökohtaisesti tieliikennelain ulkopuolista aluetta, niin sinne alueelle pitää erillisesti perustaa nimenomaisia jalankulkuväyliä jos näin katsotaan tarpeelliseksi ja koska nämä väylät poikkeavat tuosta puistoalueen pääsäännöstä (eli kyseessä jokamiehenoikeuden alainen alue jossa siis pääsäännön mukaan pyöräily on sallittu mikäli sitä ei erikseen kielletä) niin nämä väylät tulee nimenomaisesti sitten asiankuuluvasti merkitä (mitä ei ole esim. kyseisen Verkapuiston kohdalla tehty).Jalkakäytävällä ja pyörätiellä on tieliikennelaissa laaja merkitys, kun taas Kielitoimiston sanakirjan mukaan jalkakäytävä on vain jalankulkijoille tarkoitettu osa kadusta. Katu on sen mielestä "kaupungin tm. taajaman yleistä liikennettä palveleva asemakaavan mukainen kulkutie".
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuo on totta että jalkakäytävällä ei saa pyöräillä (yli 12v.) mutta sitten tullaan siihen mikä on jalkakäytävä, se on siinä mielessä kaava-aluella helppo tapaus että vaikka jalkakäytävää ei ole aina liikennemerkein merkitty, niin silti se on aina "perustettu", eli kunnalla tulee olla jalkakäytävä osuudesta merkintä omissa tiedoissaan että näin on päätetty. Eli joku väylä ei vain muutu jollain maagisella tapahtumalla jalkakäytäväksi vaan siinä on takana aina aktiiviset toimenpiteet.
Ja jos/kun vaikkapa Helsingin kaupunki määrittelee asemakaavassaan alueen puistoalueeksi joka siis on lähtökohtaisesti tieliikennelain ulkopuolista aluetta, niin sinne alueelle pitää erillisesti perustaa nimenomaisia jalankulkuväyliä jos näin katsotaan tarpeelliseksi ja koska nämä väylät poikkeavat tuosta puistoalueen pääsäännöstä (eli kyseessä jokamiehenoikeuden alainen alue jossa siis pääsäännön mukaan pyöräily on sallittu mikäli sitä ei erikseen kielletä) niin nämä väylät tulee nimenomaisesti sitten asiankuuluvasti merkitä (mitä ei ole esim. kyseisen Verkapuiston kohdalla tehty)."(eli kyseessä jokamiehenoikeuden alainen alue jossa siis pääsäännön mukaan pyöräily on sallittu mikäli sitä ei erikseen kielletä) "
Ei jokaisenoikeuden mukaista lupaa liikkua pyörällä maastossa voida kieltää, vaikka kirjoittaisi millaisen sepustuksen tahansa.
"nämä väylät tulee nimenomaisesti sitten asiankuuluvasti merkitä (mitä ei ole esim. kyseisen Verkapuiston kohdalla tehty)."
Mitähän tuollakin haluat sanoa? Et muuta kuin höpiset omiasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalkakäytävällä ja pyörätiellä on tieliikennelaissa laaja merkitys, kun taas Kielitoimiston sanakirjan mukaan jalkakäytävä on vain jalankulkijoille tarkoitettu osa kadusta. Katu on sen mielestä "kaupungin tm. taajaman yleistä liikennettä palveleva asemakaavan mukainen kulkutie".
"Kielitoimiston sanakirjan mukaan", hihii!
Nyt on argumentit kohdillaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"mikä on jalkakäytävä, se on siinä mielessä kaava-aluella helppo tapaus että vaikka jalkakäytävää ei ole aina liikennemerkein merkitty, niin silti se on aina "perustettu", eli kunnalla tulee olla jalkakäytävä osuudesta merkintä omissa tiedoissaan että näin on päätetty."
Tosi helppo tapaus - ajelet pyörällä ja vastaan tulee merkitsemätön väylä. Ei muuta kuin google käteen ja tutkimaan, onko kunta päättänyt tämän olevan jalkakäytävä.
Oikeastihan on niin, että jalkakäytävä on joko merkitty, tai se on rakenteellisesti ajoradasta erotettu merkitsemätön väylä. Täysin erillinen, siis vaikka puiston läpi kulkevan väylä ei ole jalkakäytävä ellei sitä ole erikseen niin merkitty.Niin minäkin olen aiemmin tulkinnut, että katualuen ulkopuolella oleva kevyen liikenteen väylä on tarkoitettu sekä pyöräilijöille että jalankulkijoille. Mutta kun katson lain tarkkaa sanamuotoa, niin olen ollut ehkä väärässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kielitoimiston sanakirjan mukaan", hihii!
Nyt on argumentit kohdillaan.Pointtini jota et hihii tavoittanut oli se että lakitekstissä jalkakäytävä määritellään hämäävästi yleiskielestä poikkeavalla tavalla.
- Anonyymi
Jos alue/puisto on esim. virkistysalue, eikä yleisesti liikenteeseen käytetty alue, niin se on ratkaiseva tekijä asiassa.
- Anonyymi
Miten esim. Mechelininkatu Helsingissä, se kulkee puiston läpi. Saanko pystyttää teltan keskelle Mechelininkatua?
Entä Verkatehtaanpuisto, josta esitettiin edellä pari kuvaa, voinko laittaa keskelle hiekkatietä teltan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten esim. Mechelininkatu Helsingissä, se kulkee puiston läpi. Saanko pystyttää teltan keskelle Mechelininkatua?
Entä Verkatehtaanpuisto, josta esitettiin edellä pari kuvaa, voinko laittaa keskelle hiekkatietä teltan?Sinähän se melkoinen nero ja huumoripoika olet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten esim. Mechelininkatu Helsingissä, se kulkee puiston läpi. Saanko pystyttää teltan keskelle Mechelininkatua?
Entä Verkatehtaanpuisto, josta esitettiin edellä pari kuvaa, voinko laittaa keskelle hiekkatietä teltan?Jos katu kulkee puiston läpi, niin se halkaisee puiston kahtia. Virkistysalueena toimiva puisto löytyy silloin molemmilta puolilta kyseistä katua. Ei ole rakettitiedettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos katu kulkee puiston läpi, niin se halkaisee puiston kahtia. Virkistysalueena toimiva puisto löytyy silloin molemmilta puolilta kyseistä katua. Ei ole rakettitiedettä.
Hiekkatiet menevät Verkamiehenpuiston läpi, ja teillä noudatetaan siis tieliikennelakia ja puistossa muuta lakia. Jos hiekkatiellä ei ole pyöräilyn sallivaa liikennemerkkiä, hiekkatiellä ei sitten pyöräillä. Olet oikeassa, ei ole rakettitiedettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiekkatiet menevät Verkamiehenpuiston läpi, ja teillä noudatetaan siis tieliikennelakia ja puistossa muuta lakia. Jos hiekkatiellä ei ole pyöräilyn sallivaa liikennemerkkiä, hiekkatiellä ei sitten pyöräillä. Olet oikeassa, ei ole rakettitiedettä.
Koko puistoksi kaavoitettu alue väylineen on virkistysaluetta, eikä ole yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue. Väylien alussa olevat viitat sisältävät myös polkupyörän kuvan, joka viimeistää kertoo kaikkein lahjattomillekin tosiasian.
https://i.ibb.co/4fjbXy6/viitat.jpg
Totta, että ei ole rakettitiedettä.
- Anonyymi
Ajele menemään vaan kyllä ne sanoo
- Anonyymi
Melkoista saivartelua ja jokainen jolla on aina oltava oikeassa ja löytyä mielipide kaikkeen kirjoittaa jotain ylevää, ainakin mielestään. Hauskaa porukkaa.
Pyöräilijä ajaa yleensä ihan missä haluaa välittämättä tai ymmärtämättä säännöistä.- Anonyymi
No sinä ainakin haluat olla väärässä, ja sehän on vaan piristävä poikkeus.
- Anonyymi
Yksittäisten henkilöiden mielipiteet eivät paljonkaan hetkauta. Lait ja säännöt määräävät asiat. Tässä keskustelussa on nyt saatu selville, miten asiat ovat.
- Anonyymi
Puistoalue ei ole tieliikennelaissa tarkoitettu YLEISESTI liikenteeseen käytettyä aluetta. Siten siellä ei ole voimassa tieliikennelaki.
Puisto on nimittäin yleisesti virkistyskäyttöön tarkoitettu alue. Jos puistoon ei ole merkitty pyörätietä (merkitty pyörätiellä olisi tieliikennelaki voimassa), siellä saa kuitenkin ajaa polkupyörällä, koska vain moottoriajoneuvoilla ajaminen on kielletty tiealueen ulkopuolella. Poikkeus on tietenkin, jos pyöräily puistossa on liikennemerkillä tai muulla merkinnällä kielletty.
Jokaisen (entiset jokamiehen) oikeudet eivät ole voimassa taajamassa olevassa puistossa. Mainittuihin puistoihin ei saa esim. majoittua. Niissä noudatetaan järjestyslakia.- Anonyymi
Lisään vielä lain,kun täällä ollaan kiinnostuneita lakipykälistä.
Maastoliikennelaki (1710/1995)
Esim. sen 4 § "Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa."
Maaston määritelmä: "maastolla maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen."
Puistoissakin on voimassa maastoliikennelaki. - Anonyymi
Tuo vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä. Itse ostan tämän.
- Anonyymi
Muuten hyvä, mutta majoitusta tai yöpymistä ei järjestyslaissa mainita. Puistoakaan ei kovin montaa kertaa siinä mainita.
Järjestyslaki 612/2003
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä lain,kun täällä ollaan kiinnostuneita lakipykälistä.
Maastoliikennelaki (1710/1995)
Esim. sen 4 § "Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ei saa liikkua eikä sitä saa pysäyttää tai pysäköidä maastossa maa-alueella ilman maan omistajan tai haltijan lupaa."
Maaston määritelmä: "maastolla maa-aluetta ja jääpeitteistä vesialuetta, joka ei ole tie ja jota ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvo-, kisko- tai ilmaliikenteeseen."
Puistoissakin on voimassa maastoliikennelaki.Puistossakin voi olla teitä kuten Verkatehtaanpuistossakin. Maastoliikennelakia ei sovelleta teihin. Toisaalta on sanottu, etteivät Verkatehtaanpuiston tiet ole tieliikennelain tarkoittamia teitä vaan joitain muuntyyppisiä teitä.
- Anonyymi
Lisätään sitten vielä myös tämä laki.
Ulkoilulaki
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730606 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puistossakin voi olla teitä kuten Verkatehtaanpuistossakin. Maastoliikennelakia ei sovelleta teihin. Toisaalta on sanottu, etteivät Verkatehtaanpuiston tiet ole tieliikennelain tarkoittamia teitä vaan joitain muuntyyppisiä teitä.
Vaikka väylä näyttää tieltä, niin se ei välttämättä ole tieliikennelain tarkoittama ja alainen tie. Myös alue, joka ei näytä tieltä, voidaan laskea tieksi. Riippuu täysin alueesta/väylästä.
Yhdessä KKO:n vanhassa ratkaisussa huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä.
Vilkasliikenteellinenkin alue voidaan todeta tien ulkopuoliseksi, jos yleistä kulkuoikeutta sinne on selvästi osoitetulla tavalla rajoitettu, kuten esim. kieltotauluin varustettu varuskunta-alue tai tehdasalue, jonne pääsee vain vartioidun portin kautta.
- Anonyymi
Ihanaa saivartelua ja sitten näitä lain viilaajia jota osaavat lukea, mutta eivät ymmärrä mitä lukevat ja tulkita niitä.
Ei taida olla pitkään aikaan turhempaa ketjua, ellei lasketa Toyota vs. Skoda leikkiä.- Anonyymi
Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä, jos laissa ei toisin säädetä. Liikennesäännöt eivät ole voimassa ihan missä tahansa.
- Anonyymi
Tästä ketjusta näkee kuinka pilkunnussinta valtaa alaa suomessa. Ei voi olla turhempaa kuin miettiä pyörällä ajon oikeutusta ajoradan ulkopuolella. Siitä se maailma pelastuu.
- Anonyymi
Aika turha oli sinunkin kommenttisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika turha oli sinunkin kommenttisi.
Niin muuten olikin. Ja koko ketju. Vittuako näitä edes aloitetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin muuten olikin. Ja koko ketju. Vittuako näitä edes aloitetaan.
Siksi asioista keskustellaan ja tietoisuutta jaetaan, koska liikennesäännöt kertovat miten liikenteessä toimitaan. Jokaisen tulee toimia samalla ennakoitavalla tavalla. Liikennesäännöt eivät kuitenkaan ole voimassa ihan kaikkialla, kuten 2023-11-27 07:21:58 tehdyssä kommentissa todetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin muuten olikin. Ja koko ketju. Vittuako näitä edes aloitetaan.
Siksi näitä aloitellaan, että typeryksiä harmittaisi. Näköjään toimii.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi näitä aloitellaan, että typeryksiä harmittaisi. Näköjään toimii.
Kuka lie typerys jos tällaista pitää vakavassa mielessä edes kysellä. Hyppää satulaan ja ajaa eikä höpötä. Ei nyt oo ensimmäisen tullut mieleen kysellä missä voin ajaa polkupyörällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka lie typerys jos tällaista pitää vakavassa mielessä edes kysellä. Hyppää satulaan ja ajaa eikä höpötä. Ei nyt oo ensimmäisen tullut mieleen kysellä missä voin ajaa polkupyörällä.
Jos äly ja ymmärrys ei riitä tajuamaa se, miksi liikennesäännöt ovat olemassa ja miksi niitä tulee noudattaa, niin sitten ei voi oikein mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka lie typerys jos tällaista pitää vakavassa mielessä edes kysellä. Hyppää satulaan ja ajaa eikä höpötä. Ei nyt oo ensimmäisen tullut mieleen kysellä missä voin ajaa polkupyörällä.
Sinä varmaan ajat pyörällä surutta jalkakäytävällä ja pistät kaikki jätteet sekajätteeseen.
- Anonyymi
Mitäs täältä kyselet kysy väylävirastosta
- Anonyymi
Väylävirasto ei vastaan liikennesäännöistä tai laeista, joten miksi heiltä pitäisi kysyä? Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.
- Anonyymi
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske pyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.- Anonyymi
Vie tuo väsynyt provokaatioyrityksesi, vaikka salaliittoteorioiden joukkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vie tuo väsynyt provokaatioyrityksesi, vaikka salaliittoteorioiden joukkoon.
Lähdet taas tuolle linjalle, kun et muuhun pysty. Tuo on todella noloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vie tuo väsynyt provokaatioyrityksesi, vaikka salaliittoteorioiden joukkoon.
Monesti on epäilty, että tuota kyseistä samaa kirjoitusta massapostittava on Helsingin nastamuumio.
- Anonyymi
Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.
- Anonyymi
Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (en ole ihastunut!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (en ole ihastunut!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.
Taidat kuitenkin olla ihastunut, koska eri keskusteluissa hänet mainitset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katsokaa kaikki pyöräliiton mannekiinin, Joonaksen (en ole ihastunut!) pyöräilyvideoita. Ne kertovat paljon kaverista itsestään ja samalla totuuden hänen edustamastaan terroristijärjestö pyöräliitosta. Nämä videot antavat osaltaan vastauksen siihen, miksi pyöräilijöitä vihataan niin paljon. Voidaan todeta, että pyöräilijöiden erittäin huono julkikuva on täysin itse aiheutettua.
Niissä videoissa sotketaan asioita. Tuntuu siltä, että sotkeminen on tahallista ja tarkoituksellista ja yritetään pelkästään hämätä lukijoita kuvittelemaan, että väistämissääntöihin olisi tullut jokin muutos pyöräilijöiden eduksi. Miksi tällaista valheellista kuplaa halutaan pitää yllä? Mitä useampi pyöräilijä saa väärän kuvan liikennesäännöistä, sitä suurempi on onnettomuusriski. Ei pitäisi olla edes paatuneimpien pyöräfanaatikkojen intresseissä levitellä väärää kuvaa liikenteen pelisäännöistä. Tosin pyöräliitto haluaa kaikki oikeudet muilta pois ja pyöräilijät hallitsemaan kaikkea.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niissä videoissa sotketaan asioita. Tuntuu siltä, että sotkeminen on tahallista ja tarkoituksellista ja yritetään pelkästään hämätä lukijoita kuvittelemaan, että väistämissääntöihin olisi tullut jokin muutos pyöräilijöiden eduksi. Miksi tällaista valheellista kuplaa halutaan pitää yllä? Mitä useampi pyöräilijä saa väärän kuvan liikennesäännöistä, sitä suurempi on onnettomuusriski. Ei pitäisi olla edes paatuneimpien pyöräfanaatikkojen intresseissä levitellä väärää kuvaa liikenteen pelisäännöistä. Tosin pyöräliitto haluaa kaikki oikeudet muilta pois ja pyöräilijät hallitsemaan kaikkea.
Luulotauti on paha tauti.
- Anonyymi
Menkää ny veetu sinne pyötän satulaan jauhamaan. Minä otan pyörän ja ajan sillä tien laidassa, niin yksinkertaista se on. Mootttoritie eibehkä sovellu, mutta sen luulisisbolevan selvää ilman keskusteluakin. Että pitää tehdä vaikeaa yksinkertaisesta asiasta.
- Anonyymi
Älä ota enempää.
- Anonyymi
Kysyisin, voinko kävellä tien vasenta laitaa kun ei ole pyörätietä mutten näe reunaviivaa lumen vuoksi. Syyllistynkö johonkin.
- Anonyymi
Alla olevien sääntöjen joukosta löytyy vastaus kysymykseesi.
- Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.
- Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
- Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.
- Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.
- Anonyymi
Poliisilla on kummallinen tulkinta aiheesta.
https://www.aamulehti.fi/moro/art-2000010596047.html
Ilmeisesti hänen mielestä puistot ovatkin liikenteelle tarkoitettua aluetta.- Anonyymi
"Ilmeisesti hänen mielestä puistot ovatkin liikenteelle tarkoitettua aluetta"
Olet siis sitä mieltä, etteivät puistokäytävät ole tarkoitettuja jalankulkuliikenteelle.
Voi pyhä yksinkertaisuus. - Anonyymi
Joillekin (yleensä pyöräilijöille) laki on kummallista, kun se koskee myös pyöräilijöitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ilmeisesti hänen mielestä puistot ovatkin liikenteelle tarkoitettua aluetta"
Olet siis sitä mieltä, etteivät puistokäytävät ole tarkoitettuja jalankulkuliikenteelle.
Voi pyhä yksinkertaisuus.En ole sitä mieltä. Olen sitä mieltä, että puistot ovat virkistysaluetta ja niissä ei ole tieliikennelaki voimassa, kuten tieliikennelaki ei ole voimassa muuallakaan, missä ei ole tieksi luokiteltua aluetta. Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä.
- Anonyymi
Kun tutustuu https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorareitit sivulla olevaan tietoon, niin sen mukaan Helsingin puistot eivät ole liikenteelle käytettyjä alueita ja niillä liikutaan jokaisenoikeudella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tutustuu https://www.hel.fi/fi/kaupunkiymparisto-ja-liikenne/pyoraily/pyorareitit sivulla olevaan tietoon, niin sen mukaan Helsingin puistot eivät ole liikenteelle käytettyjä alueita ja niillä liikutaan jokaisenoikeudella.
Näinhän se on aina ollut. Tilapäinen oleskelu, esimerkiksi teltassa yöpyminen vaikkapa Esplanadin puistossa on aina ollut sallitua. Nuotion tekeminen makkaran grillausta varten tarvitsee maanomistajan luvan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinhän se on aina ollut. Tilapäinen oleskelu, esimerkiksi teltassa yöpyminen vaikkapa Esplanadin puistossa on aina ollut sallitua. Nuotion tekeminen makkaran grillausta varten tarvitsee maanomistajan luvan.
Kenties on aina ollut, mutta ylempänä olevan aamulehden uutisen mukaan poliisisedällä on toisenlainen mielipide asian suhteen. Hänen mukaan tieliikennelaki on voimassa puistokäytävillä. Helsingin kaupungin näkemys ja poliisisedän näkemys poikkeavat siis kokonaan toisistaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenties on aina ollut, mutta ylempänä olevan aamulehden uutisen mukaan poliisisedällä on toisenlainen mielipide asian suhteen. Hänen mukaan tieliikennelaki on voimassa puistokäytävillä. Helsingin kaupungin näkemys ja poliisisedän näkemys poikkeavat siis kokonaan toisistaan.
Poliisin näkemys on sama kuin tieliikennelaissa lukee, ja jossa määritellään milloin on kyse tiestä. Helsingin kaupungilla ei ole oikeutta määritellä asiaa toisin. Kuten ei muillakaan, jotka omistavat yleisesti liikenteeseen käytetyn alueen. Kävelyliikenne on sekin liikennettä.
Tarvittaessa oikeusistuin tulkitsee lakia, ei Helsingin kaupungin mielipiteen ilmauksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poliisin näkemys on sama kuin tieliikennelaissa lukee, ja jossa määritellään milloin on kyse tiestä. Helsingin kaupungilla ei ole oikeutta määritellä asiaa toisin. Kuten ei muillakaan, jotka omistavat yleisesti liikenteeseen käytetyn alueen. Kävelyliikenne on sekin liikennettä.
Tarvittaessa oikeusistuin tulkitsee lakia, ei Helsingin kaupungin mielipiteen ilmauksia.Laki ei määrittele alueen luonnetta, vaan se määrittelee sen, miksi alue lasketaan sen alueen luonteen perusteella. Jos alue ei ole yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue, niin se ei ole tie, eikä siellä päde tieliikennelaki.
Jos puistoalueen luonnetta aletaan tarkemmin tarkastelemaan, niin asemakaava ja maankäyttö- ja rakennuslaki tulee silloin varmaan ennemmin kysymykseen, eikä tieliikennelaki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki ei määrittele alueen luonnetta, vaan se määrittelee sen, miksi alue lasketaan sen alueen luonteen perusteella. Jos alue ei ole yleiselle liikenteelle tarkoitettu taikka yleisesti liikenteeseen käytetty alue, niin se ei ole tie, eikä siellä päde tieliikennelaki.
Jos puistoalueen luonnetta aletaan tarkemmin tarkastelemaan, niin asemakaava ja maankäyttö- ja rakennuslaki tulee silloin varmaan ennemmin kysymykseen, eikä tieliikennelaki.^ Korjaus: Tieliikennelaki ei määrittele alueen luonnetta, vaan...
- Anonyymi
Paljon mielenkiintoisia pointteja.
- kooysi -
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631433Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on531237Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241219Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141120- 1261068
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk315991- 42939
- 72905
- 73899