Hei,
Äitini menehtyi elokuussa ja vanhemmillani oli keskinäinen testametti, jolla toinen saa toisen omaisuuden jos toinen kuolee.
Perunkirjoituksessa minua neuvottiin vaatimaan lakiosaa itselleni ja se myös kirjoitettiin perunkirjaan
nyt isäni ilmoitti että käytetään tasinkoa ja hän luopuu hallintaoikeudesta
Tasingon googlasin ja sen luulen ymmärtäväni ( äitini oli varakkampi kuin isäni )
Äidiltäni siis jäi perinnöksi auto, asunto, rahaa ja osakkeita
mutta mitä käytännössä tarkoittaa Hallintaoikeudesta luopuminen
Terveisin
Merja
Tasinko ja hallintaoikeudesta luopuminen
15
517
Vastaukset
- Anonyymi
Lakiosavaatimuksen kirjaaminen perukirjaan ei ole riittävää!! Lain mukaan lakiosaa on vaadittava testamentinsaajalta (tässä: isältäsi) 6 kk kuluessa todisteellisesti siitä, kun olet itse saanut testamentin tiedoksi. Varmin tapa on olla yhteydessä haastemieheen käräjäoikeudessa, joka toimittaa tiedoksiannon isällesi.
Lakiosa maksetaan äitisi jäämistöstä, jossa on asunto. Se on yleensä arvokkainta omaisuutta, joten isäsi luopuessa asunnon hallintaoikeudesta, se voidaan myydä, jotta lakiosan maksaminen sinulle tulee mahdolliseksi (ellei muuten jäämistön varat riitä lakiosan maksamiseen).- Anonyymi
Kiitos vastauksesta
varoja on paljon enemmän kuin asunnon arvo
voisinko ehdottaa isälleli että hän saa asunnon, auton ja käteisvaroja Tasinkoon asti ja sitten hän luopuisi muun omaisuuden hallitanoikeudesta? ja tarkoittaako hallintaoikeudesta luopuminen sitä että muu omaisuus tulee minulle ja minun hallittavaksi?
Terveisin
Merja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksesta
varoja on paljon enemmän kuin asunnon arvo
voisinko ehdottaa isälleli että hän saa asunnon, auton ja käteisvaroja Tasinkoon asti ja sitten hän luopuisi muun omaisuuden hallitanoikeudesta? ja tarkoittaako hallintaoikeudesta luopuminen sitä että muu omaisuus tulee minulle ja minun hallittavaksi?
Terveisin
MerjaJos lakiosan pystyy pesästä maksamaan ilman asunnon myymistä, ei hallintaoikeudella ole merkitystä.
Lakiosaaylittävän omaisuuden suhteen noudatetaan testamenttia. Et kertonut testamnetin sisällöstä muuta kuin "toinen saa toisen omaisuuden". Jos se tarkoittaa omistusoikeutta, saa isäsi lakiosaa ylittävät varat itselleen ja sinä perit isäsi aikanaan, jos jotain hänelle jäämistöönjää jäljelle. - Anonyymi
Lakiosailmoituksen teko suullisesti perunkirjoituksessa muiden osakkaiden ja uskottujen miesten kuulleen ja vielä kun kirjataan perukirjaan on riittävä ilmoitus (erityisesti kun testamenttisaaja oli paikalla).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakiosailmoituksen teko suullisesti perunkirjoituksessa muiden osakkaiden ja uskottujen miesten kuulleen ja vielä kun kirjataan perukirjaan on riittävä ilmoitus (erityisesti kun testamenttisaaja oli paikalla).
Suullinen lakiosailmoitus on riksialtis aina, koska perunkirjoituksen uksotut miehet voivat vaikka menehtyä, jolloin todistajia ei ole.
Oikea menettely on antaa kirjallinen dokumentti testamentinsaajan käteen. Hän allekirjoittaa sen tai todistajat kuittaavat. Haastemies on luonnollisesti paras vaihtoehto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lakiosan pystyy pesästä maksamaan ilman asunnon myymistä, ei hallintaoikeudella ole merkitystä.
Lakiosaaylittävän omaisuuden suhteen noudatetaan testamenttia. Et kertonut testamnetin sisällöstä muuta kuin "toinen saa toisen omaisuuden". Jos se tarkoittaa omistusoikeutta, saa isäsi lakiosaa ylittävät varat itselleen ja sinä perit isäsi aikanaan, jos jotain hänelle jäämistöönjää jäljelle.Hei,
lakiosan pystyy pesästä maksamaan
mutta mitä tarkoittaa hallintaoikeudesta luopuminen
eli siirtyykö se osa minulle
Terveisin
Merja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Terveisin
MerjaTestamentin sisällön kerroit kovin ylimalkaisesti, joten kattavampi selvitys on tarpeen, jos luotettavaa vastausta haluat. Omistusoikeus on vahvempi oikeus kuin hallintaoikeus, joten lähtökohtaisesti hallintaoikeudesta luopuminen ei tuo sinulle omistusoikeutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
Terveisin
MerjaHallintaoikeudesta luopuminen on merkityksetöntä, jos testamentissa on määrätty isällesi omistusoikeus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Testamentin sisällön kerroit kovin ylimalkaisesti, joten kattavampi selvitys on tarpeen, jos luotettavaa vastausta haluat. Omistusoikeus on vahvempi oikeus kuin hallintaoikeus, joten lähtökohtaisesti hallintaoikeudesta luopuminen ei tuo sinulle omistusoikeutta.
eli verot tulee minulle maksettavaksi? näin ainakin isäni väitti että hän ei maksa tällä tempulla mitään veroja, vaan verot tulee minulle maksettavaksi
nyt jos en saa mitään omaan omistukseen, en tiedä miten saan verot maksettua
en näistä tosiaan mitään ymmärrä, mutta olin siinä luulossa että rintaperillinen saa automaattisesti puolet
T:Merja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
eli verot tulee minulle maksettavaksi? näin ainakin isäni väitti että hän ei maksa tällä tempulla mitään veroja, vaan verot tulee minulle maksettavaksi
nyt jos en saa mitään omaan omistukseen, en tiedä miten saan verot maksettua
en näistä tosiaan mitään ymmärrä, mutta olin siinä luulossa että rintaperillinen saa automaattisesti puolet
T:MerjaHöpsis. Lakiosan saaja maksaa perintöveroa vain saamastaan lakiosasta. Lakiosan on tultava täydellä omistusoikeudella sen saajalle, eli ilman mitään sen käyttöä rajoittavia oikeuksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Lakiosan saaja maksaa perintöveroa vain saamastaan lakiosasta. Lakiosan on tultava täydellä omistusoikeudella sen saajalle, eli ilman mitään sen käyttöä rajoittavia oikeuksia.
Entä henkilökohtainen jäämistö?
Siis se osa, millä ei ole ns. rahallista arvoa, mutta on tunnearvoa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpsis. Lakiosan saaja maksaa perintöveroa vain saamastaan lakiosasta. Lakiosan on tultava täydellä omistusoikeudella sen saajalle, eli ilman mitään sen käyttöä rajoittavia oikeuksia.
Hei,
voisiko kuitenkin joku vääntää rautalangasta mitä tuo hallintaoikeudesta luopuminen sitten tarkoittaa?
se siis isäni vaatimus ja sanoi vielä että se on hyvä asia kaikille
käsitin että jos luopuu hallintaoikeudesta, luopuu myös omistusoikeudesta jolloin saisin osaikkeita / rahaa jolla voisin perintöverot maksaa pois
isäni siis ilmoitti että hänen ei tarvitse maksaa veroja, kun luopuu hallintaoikeudesta
T:Merja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei,
voisiko kuitenkin joku vääntää rautalangasta mitä tuo hallintaoikeudesta luopuminen sitten tarkoittaa?
se siis isäni vaatimus ja sanoi vielä että se on hyvä asia kaikille
käsitin että jos luopuu hallintaoikeudesta, luopuu myös omistusoikeudesta jolloin saisin osaikkeita / rahaa jolla voisin perintöverot maksaa pois
isäni siis ilmoitti että hänen ei tarvitse maksaa veroja, kun luopuu hallintaoikeudesta
T:MerjaEdelleenkään et kerro testamentin sisällöstä mitään oleellista!
"se siis isäni vaatimus ja sanoi vielä että se on hyvä asia kaikille"
Mikä vaatimus?! Jos isä haluaa jostain (hallintaoikeudesta?) luopua, se ei ole vaatimus, sen hän halutessaan voi tehdä.
"käsitin että jos luopuu hallintaoikeudesta, luopuu myös omistusoikeudesta jolloin saisin osaikkeita / rahaa jolla voisin perintöverot maksaa pois"
Käsityksesi on väärä.
"isäni siis ilmoitti että hänen ei tarvitse maksaa veroja, kun luopuu hallintaoikeudesta"
Isäsi käsitys on väärä. Hallintaoikeudesta ei määrätä veroa. Omistusoikeudesta vero määrätään, jos sen arvo on vähintään 20.000 euroa. Perillisen omistusoikeutta rajoittava lesken hallintoikeus otetaan huomioon perillisen perintöveroa alentavana.
Kun olet täysin pihalla asiasta, kehotan kääntymään asiantuntijan puoleen.
- Anonyymi
Ja mikäli luopuu aviolesken hallintaoikeudesta, perilliset saavatkin lahjan siinä.
Ja verottaja muistaa. Hallintaoikeus on verottajan silmissä rahanarvoinen etuus. Luepa myös tarvitseeko maksaa luopujalle korviketta hallintaoikeudesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549