Tasinko ja hallintaoikeudesta luopuminen

Anonyymi-ap

Hei,

Äitini menehtyi elokuussa ja vanhemmillani oli keskinäinen testametti, jolla toinen saa toisen omaisuuden jos toinen kuolee.

Perunkirjoituksessa minua neuvottiin vaatimaan lakiosaa itselleni ja se myös kirjoitettiin perunkirjaan

nyt isäni ilmoitti että käytetään tasinkoa ja hän luopuu hallintaoikeudesta

Tasingon googlasin ja sen luulen ymmärtäväni ( äitini oli varakkampi kuin isäni )

Äidiltäni siis jäi perinnöksi auto, asunto, rahaa ja osakkeita

mutta mitä käytännössä tarkoittaa Hallintaoikeudesta luopuminen

Terveisin
Merja

14

443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lakiosavaatimuksen kirjaaminen perukirjaan ei ole riittävää!! Lain mukaan lakiosaa on vaadittava testamentinsaajalta (tässä: isältäsi) 6 kk kuluessa todisteellisesti siitä, kun olet itse saanut testamentin tiedoksi. Varmin tapa on olla yhteydessä haastemieheen käräjäoikeudessa, joka toimittaa tiedoksiannon isällesi.

      Lakiosa maksetaan äitisi jäämistöstä, jossa on asunto. Se on yleensä arvokkainta omaisuutta, joten isäsi luopuessa asunnon hallintaoikeudesta, se voidaan myydä, jotta lakiosan maksaminen sinulle tulee mahdolliseksi (ellei muuten jäämistön varat riitä lakiosan maksamiseen).

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta

        varoja on paljon enemmän kuin asunnon arvo

        voisinko ehdottaa isälleli että hän saa asunnon, auton ja käteisvaroja Tasinkoon asti ja sitten hän luopuisi muun omaisuuden hallitanoikeudesta? ja tarkoittaako hallintaoikeudesta luopuminen sitä että muu omaisuus tulee minulle ja minun hallittavaksi?

        Terveisin
        Merja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta

        varoja on paljon enemmän kuin asunnon arvo

        voisinko ehdottaa isälleli että hän saa asunnon, auton ja käteisvaroja Tasinkoon asti ja sitten hän luopuisi muun omaisuuden hallitanoikeudesta? ja tarkoittaako hallintaoikeudesta luopuminen sitä että muu omaisuus tulee minulle ja minun hallittavaksi?

        Terveisin
        Merja

        Jos lakiosan pystyy pesästä maksamaan ilman asunnon myymistä, ei hallintaoikeudella ole merkitystä.

        Lakiosaaylittävän omaisuuden suhteen noudatetaan testamenttia. Et kertonut testamnetin sisällöstä muuta kuin "toinen saa toisen omaisuuden". Jos se tarkoittaa omistusoikeutta, saa isäsi lakiosaa ylittävät varat itselleen ja sinä perit isäsi aikanaan, jos jotain hänelle jäämistöönjää jäljelle.


      • Anonyymi

        Lakiosailmoituksen teko suullisesti perunkirjoituksessa muiden osakkaiden ja uskottujen miesten kuulleen ja vielä kun kirjataan perukirjaan on riittävä ilmoitus (erityisesti kun testamenttisaaja oli paikalla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakiosailmoituksen teko suullisesti perunkirjoituksessa muiden osakkaiden ja uskottujen miesten kuulleen ja vielä kun kirjataan perukirjaan on riittävä ilmoitus (erityisesti kun testamenttisaaja oli paikalla).

        Suullinen lakiosailmoitus on riksialtis aina, koska perunkirjoituksen uksotut miehet voivat vaikka menehtyä, jolloin todistajia ei ole.

        Oikea menettely on antaa kirjallinen dokumentti testamentinsaajan käteen. Hän allekirjoittaa sen tai todistajat kuittaavat. Haastemies on luonnollisesti paras vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lakiosan pystyy pesästä maksamaan ilman asunnon myymistä, ei hallintaoikeudella ole merkitystä.

        Lakiosaaylittävän omaisuuden suhteen noudatetaan testamenttia. Et kertonut testamnetin sisällöstä muuta kuin "toinen saa toisen omaisuuden". Jos se tarkoittaa omistusoikeutta, saa isäsi lakiosaa ylittävät varat itselleen ja sinä perit isäsi aikanaan, jos jotain hänelle jäämistöönjää jäljelle.

        Hei,

        lakiosan pystyy pesästä maksamaan

        mutta mitä tarkoittaa hallintaoikeudesta luopuminen
        eli siirtyykö se osa minulle

        Terveisin
        Merja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,

        lakiosan pystyy pesästä maksamaan

        mutta mitä tarkoittaa hallintaoikeudesta luopuminen
        eli siirtyykö se osa minulle

        Terveisin
        Merja

        Testamentin sisällön kerroit kovin ylimalkaisesti, joten kattavampi selvitys on tarpeen, jos luotettavaa vastausta haluat. Omistusoikeus on vahvempi oikeus kuin hallintaoikeus, joten lähtökohtaisesti hallintaoikeudesta luopuminen ei tuo sinulle omistusoikeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,

        lakiosan pystyy pesästä maksamaan

        mutta mitä tarkoittaa hallintaoikeudesta luopuminen
        eli siirtyykö se osa minulle

        Terveisin
        Merja

        Hallintaoikeudesta luopuminen on merkityksetöntä, jos testamentissa on määrätty isällesi omistusoikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testamentin sisällön kerroit kovin ylimalkaisesti, joten kattavampi selvitys on tarpeen, jos luotettavaa vastausta haluat. Omistusoikeus on vahvempi oikeus kuin hallintaoikeus, joten lähtökohtaisesti hallintaoikeudesta luopuminen ei tuo sinulle omistusoikeutta.

        eli verot tulee minulle maksettavaksi? näin ainakin isäni väitti että hän ei maksa tällä tempulla mitään veroja, vaan verot tulee minulle maksettavaksi

        nyt jos en saa mitään omaan omistukseen, en tiedä miten saan verot maksettua
        en näistä tosiaan mitään ymmärrä, mutta olin siinä luulossa että rintaperillinen saa automaattisesti puolet

        T:Merja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        eli verot tulee minulle maksettavaksi? näin ainakin isäni väitti että hän ei maksa tällä tempulla mitään veroja, vaan verot tulee minulle maksettavaksi

        nyt jos en saa mitään omaan omistukseen, en tiedä miten saan verot maksettua
        en näistä tosiaan mitään ymmärrä, mutta olin siinä luulossa että rintaperillinen saa automaattisesti puolet

        T:Merja

        Höpsis. Lakiosan saaja maksaa perintöveroa vain saamastaan lakiosasta. Lakiosan on tultava täydellä omistusoikeudella sen saajalle, eli ilman mitään sen käyttöä rajoittavia oikeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis. Lakiosan saaja maksaa perintöveroa vain saamastaan lakiosasta. Lakiosan on tultava täydellä omistusoikeudella sen saajalle, eli ilman mitään sen käyttöä rajoittavia oikeuksia.

        Entä henkilökohtainen jäämistö?

        Siis se osa, millä ei ole ns. rahallista arvoa, mutta on tunnearvoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis. Lakiosan saaja maksaa perintöveroa vain saamastaan lakiosasta. Lakiosan on tultava täydellä omistusoikeudella sen saajalle, eli ilman mitään sen käyttöä rajoittavia oikeuksia.

        Hei,

        voisiko kuitenkin joku vääntää rautalangasta mitä tuo hallintaoikeudesta luopuminen sitten tarkoittaa?

        se siis isäni vaatimus ja sanoi vielä että se on hyvä asia kaikille

        käsitin että jos luopuu hallintaoikeudesta, luopuu myös omistusoikeudesta jolloin saisin osaikkeita / rahaa jolla voisin perintöverot maksaa pois

        isäni siis ilmoitti että hänen ei tarvitse maksaa veroja, kun luopuu hallintaoikeudesta

        T:Merja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,

        voisiko kuitenkin joku vääntää rautalangasta mitä tuo hallintaoikeudesta luopuminen sitten tarkoittaa?

        se siis isäni vaatimus ja sanoi vielä että se on hyvä asia kaikille

        käsitin että jos luopuu hallintaoikeudesta, luopuu myös omistusoikeudesta jolloin saisin osaikkeita / rahaa jolla voisin perintöverot maksaa pois

        isäni siis ilmoitti että hänen ei tarvitse maksaa veroja, kun luopuu hallintaoikeudesta

        T:Merja

        Edelleenkään et kerro testamentin sisällöstä mitään oleellista!

        "se siis isäni vaatimus ja sanoi vielä että se on hyvä asia kaikille"

        Mikä vaatimus?! Jos isä haluaa jostain (hallintaoikeudesta?) luopua, se ei ole vaatimus, sen hän halutessaan voi tehdä.

        "käsitin että jos luopuu hallintaoikeudesta, luopuu myös omistusoikeudesta jolloin saisin osaikkeita / rahaa jolla voisin perintöverot maksaa pois"

        Käsityksesi on väärä.

        "isäni siis ilmoitti että hänen ei tarvitse maksaa veroja, kun luopuu hallintaoikeudesta"

        Isäsi käsitys on väärä. Hallintaoikeudesta ei määrätä veroa. Omistusoikeudesta vero määrätään, jos sen arvo on vähintään 20.000 euroa. Perillisen omistusoikeutta rajoittava lesken hallintoikeus otetaan huomioon perillisen perintöveroa alentavana.

        Kun olet täysin pihalla asiasta, kehotan kääntymään asiantuntijan puoleen.


    • Anonyymi

      Ja mikäli luopuu aviolesken hallintaoikeudesta, perilliset saavatkin lahjan siinä.
      Ja verottaja muistaa. Hallintaoikeus on verottajan silmissä rahanarvoinen etuus. Luepa myös tarvitseeko maksaa luopujalle korviketta hallintaoikeudesta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      561
      4140
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      467
      3474
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3110
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2397
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2250
    6. 231
      1719
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1427
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1310
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1110
    Aihe