Kiisseliä ja mehua

Anonyymi-ap

Katselin paikalisen hoivakodin ruokalistaa lehdestä. Joka päivä on lounas ja päivällinen ja lounaalla jälkkäri, Se on useimmiten jotain kiisseliä. Itse sain kiisseliä sairaalassa ollessa ja se näytti olenan perunajauholla suurustettua laimeaa mehua, aika imelää. Laimeaa makeaa mehua tarjotaan laitoksissa juomaksikin . Sokeria tulee paljon.

Teetkö sinä kiisseleitä kotona? Minä en ole niitä tehnyt oikeastaan koskaan, syön hedelmät kokonaisina ja marjat narjoina. Juotko kotona mehuja, omatekoisia tai kaupan laimennettavia sekamehuj? Ne on hampaillekkin pahaksi kun lipittelee pitkin päivää,

18

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Teen kiisseleitä ja marjakeittoja: paljon marjoja, hyvin vähän sokeria.
      Myös raparperikiisseliä teen, kun on sesonki.
      Kiisselit ovat helppoja ja hyviä niitä voi syödä sellaisenaan puurojen
      lettujen tai rahkan kanssa.

      Paras minusta on oikeastaan keiton ja kiisselin välimuoto,
      suurustamisella voi säädellä kuinka "notkeaa" tulee.
      Viimeksi tein vaihteeksi appelsiinikiisseliä kaupan appelsiinitölkkimehusta,
      jossa ei ollut lisättyä sokeria. Valmista noin 5 minuutissa.
      Nopea kiehautus kattilassa ja suurustus.
      Söin sitä proteiinirahkan kanssa välipalaksi.

      • Samoilla linjoilla olen. Hyvä idea tuo appelsiinituoremehukiisseli/ keitto, käy varmasti hyvin rahkaan ja miksei puuronkin kanssa tai voisi lisätä hedelmäpaloja. Sokeria minäkin käytän minimaalisesti, monissa marjoissa on luontaista makeutta, kovin happamat taitan ripauksella sokeria ja pieni jäätelönokare sopii myös. Ripottelen usein reilusti mantelilastuja kiisselini päälle, saa proteiinia ja hiukan hyvää rasvaa, happamuuskin pyöristyy:


    • Anonyymi

      Ovatko kiisseliohjeet jostain pula-ajalta ? Ohjeissa on aivan mieletön määrä
      sokeria, kaksi desilitraakin.

      Marjakeitot ja -kiisselit eivät tarvitse sellaista määrää.
      1-2 rkl riittää ja esimerkiksi jouluiseen sekahedelmäkiisseliin ei tarvitse
      ollenkaan sokeria. Se on makeaa jo muutenkin.

      • Anonyymi

        Ehkäpä kukakin oman makunsa mukaisesti tekee kiisselinsä. Joku vähällä sokerilla, toinen laittaa ohjeen mukaisesti . Ihan vaan kuten kullekkin sopii parhaiten


    • Anonyymi

      En paljoa keitä kiisseleitä,, syön marjat hilloina, jossa on hieman sokeria.
      Joulunsekahedelmissä on paljon jo sokeria, että siihen en lisää.
      Tarjoiluun voi laittaa hienosokeria pienee astiaan, jos joku haluaa makeampaa.
      Riisipuuro ja perinteinen luumu, rusia aprikuusi kiisseli, vesi nousee kielelle, kun tätä ajattelen!
      Neeasa

      • Anonyymi

        Tosi hyvä idea!
        Laittaa vain perunajauhoa ja kiisseli on valmis.

        Sitten kermaa ja sokeria!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi hyvä idea!
        Laittaa vain perunajauhoa ja kiisseli on valmis.

        Sitten kermaa ja sokeria!

        Maizenallakin voi suurustaa kiisselin. Kaupasta saa hyviä valmiita mehukeittoja mutta ei kiisseleitä. Joskus teen maitokiisseliä ja hilloa päälle.


    • Anonyymi

      tein eilen luumu ja rusinakiisseliä, kyllä toimii vatsa, muuten ei tulis luumuja syötyä

      • Anonyymi

        Itse ostan kyllä ihan kokonaisiakin luumuja, esim. 10 kpl, niitä tulee sitten naposteltua telkkaria katsellessa.


    • Anonyymi

      Kiisselin teko onnistuu helposti miehiltäkin. Katsoin poikapentuna kun äiti teki sitä ison kattilallisen kun meitä oli monta lasta.
      Luumukiisseliä saatiin vaan jouluna.

      Tuvan isossa kiviuunissa hän paistoi leivät, rieskat ja pullapitkot jopa kuorelliset isot kalakukot. Siihen piti laittaa päälle paljon porsaanlihaa.
      Jostain syystä ahistaa sen aikainen elämä metsän keskellä.

      Olin kuukausia metsänraivaustöissä. Heti kun säät syksyllä viileni, menin suvun metsiä raivaamaan liiasta aluspuusta.
      Ihan erikoisen unen näin siellä tuvan sängyssä nukkuessani.

      No. Heräsin muka tapaukseen, että eteeni tuli kaksoisolentoni. Sillä oli minun työvaatteet yllänsä. Ei se puhunut mitään, mutta sen tuijotus oli pelottavaa.
      Tapaus sattui vuosisadan vaihteessa.

      En muista kenenkään kertoneen vastaavasta ilmiöstä. Minusta tuntuu, että yleisempi ilmiö on itsensä näkeminen unessa. Oli jotenkin karmeaa katsella parin metrin päästä kaksoisolentoaan.

      Psykiatreilla olisi varma vastaus tähänkin arkiseen ilmiöön.
      . pulteri tyyppi.

    • Anonyymi

      Jos haluan kiisseliä, ostan kaupasta esim. pieniä rasioita Saarioisten äitien tekemiä, erilaisia valmiskiisseleitä: vaniljakiisselin päällä mansikka-, vadelma, hedelmä-, luumu-, raparperi-, ym. kiisseleitä.

      Valmiit kiisselit ja puurot:
      https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuotehaku?haku=kiisseli

      Jos itse haluaa tehdä, niin esim. tässä eräs ohje:
      https://kotiliesi.fi/ruoka/kiisseli-kiehumaan/

      Mummuni teki aina kiisselin jälkiruuaksi. Osaan kyllä itsekin tehdä. Itsellä on parikin pakettia kuivattuja sekahedelmiä, joista kiehauttamalla voisin taas tehdä kiisseleitä. Ainakin jouluksi. Sekaan lisäksi rusinoita.

      Kun sekoittaa perunajauhon, sitä ei saa enää kiehauttaa, muuten tulee kokkareista. Eli jauhot lisätään varoen (ei liikaa!) vasta, jo hellalta pois otettuun, valmiiseen, hyvin kiehuneeseen hedelmä- / marja-keitokseen.

      • Anonyymi

        Siis kaupoista löytyy valmiskiisseleitä. En ole tiennytkään.


    • Anonyymi

      Kiisseli hyvää vatsalle varsinkin luumukiisseli edistää suolen toimintaa.
      Eikä puurokaan ole kallis lisä kiisselin seuraksi, hyvin kuituja.

    • Anonyymi

      Kiisseli ei jää kurkkuun kiinni, eli ei yskitä.

      • Anonyymi

        Kiisselin voi imeä myös pillillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiisselin voi imeä myös pillillä.

        Ei voi, kiisseli on paksua. Mehukeitto tulee pillin läpi kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi, kiisseli on paksua. Mehukeitto tulee pillin läpi kyllä.

        Mehukeiton mustikat tukkii pillin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mehukeiton mustikat tukkii pillin.

        Mehukeitoissa, joita joudun työpaikalla annostelemaan, ei ole kokonaisia mustikoita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe