Minkä ikäisenä jouduit hankkimaan silmälasit ?

Anonyymi-ap

Hankin vähän päälle 40 vuotiaana aluksi yksitehot Tiimarista
nähdäkseni tarkemmin. Näkö heikkeni nopeaa tahtia alussa.
Joka toinen vuosi joutui hankkimaan uudet lasit optikolta toisen silmän
taittovian takia. "Varastolinsseillä" ei enää pärjännyt.

Näkö ei aina muutu oletettuun suuntaan ikääntyessä,
se voi tulla paremmaksikin, parin viimeisen vuoden aikana kaukonäköni
on palautunut (lähes) normaaliksi, tarvitsen enää lukulasit.
Tuntuu erikoiselta, että niinkin voi käydä, mutta "ihan kiva".

"Tietosisku" silmiin liittyen
Verenpainelääkitys voi olla yhteydessä silmäsairauteen
https://www.is.fi/terveys/art-2000010007894.html

24

482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Glaukooma on alullaan. Pohdituttaa sen eteneminen. Sokeudunko.

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😍 ­­­N­y­­­m­­f­o­m­­a­a­­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18133788b

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Itse olin 38 vuotias kun ekat kakkukat nenän päälle. Kun katsoo sen aikaisia kuvia nii todella rumat sangat eka kertalaisena olin valinnut,nykyisin optikollani on nuori poika töissä joka on mahtava löytämään jokaiselle sopivat sangat .

    • Anonyymi

      12v. -1,0 diopterin kakkulat.
      Ennen 68v ikäisenä tehtyjä kaihileikkauksia ehtivät heikkenemään -6 / -4,5 diopteriin.
      Kaihileikkauksen jälkeen 0 / -0,2.

    • Anonyymi

      50senä ikänön vuoksi. Ovat niin hyvät että nytkin päässä päätelukulaseina. Teksitiä kirjasta luen toki jo vähän vahvemmilla.
      Voimistelen silmiäni usein, tarkoittaa että pyörittelen ylös, alas ja sivuille. Jonkun mukaan saattaa säilyttää näkökykyä kun silmän lihakset vahvistuvat. Uskoo ken tahoo, mutta en siinä mitään menetäkään.

      • Anonyymi

        Ei auta, mutta ei haittaakaan.


    • Anonyymi

      Olen 83v nainen. Hankin silmälasit n. 60 vuotiaana ja käytinkin niitä ajoittain.
      Nyt olen muutamia vuosia pärjännyt ilman.
      Jos luen paljon päivässä, silmät rasittuvat ja alkavat vuotaa, mutta normaali sanomalehtien lukeminen ei haittaa koska vain kiinnostavat artikkelit tulee luettua ja selatessa ei tarvitse niin tarkkaa näköä.
      Poikani 60 v, tarvitsee lukulasit, tyttäreni 63v ei käytä silmälaseja.
      Meillä taitaa olla suvussa tätä näkötarkkuutta. Äitini, joka kuoli 74 vuotiaana, ei tarvinnut silmälaseja lukiessaan.

    • Jotain viidenkympin kierteillä hankin ensimmäiset halpis lukulasit, kun alkoi rasittumaan silmät pienempää tekstiä lukiessa.
      Kokoaikaisesti en ole tarvinnut laseja koskaan.

    • Anonyymi

      Ekat lukulasit sain jo kouluikäisenä, olin ehkä n. 14 vuotias? Niitä ei kyllä tullut paljon käytettyä. Olen vuosikymmenien aikana käyttänyt halpoja lukulaseja. Näkö himmeni ajan kanssa.

      Ehkä sain oikeat, 2-teholasit n. päälle 50 v. Nyt kun harmaakaihi on leikattu pois, käytän vanhoja lukulasejani hyvin pientä tekstiä lukiessani. On mulla suurennuslasejakin. Pöytätietokoneella suurennan kirjainkokoa ja luen nettiä ilman lukulaseja. Kaukolaseja en muutoin tarvitse, mutta ovat ylimääräisenä mukana.

      Löysin erään kaupan edustalta jonkun hukkaamat, halvat, ilm. +4 lukulasit. Tuota, suurta pluskokoa ei helposti löydä. Niillä näen pienempääkin tekstiä. Nuo kauppojen / apteekin halpojen lasien sangat vain ovat helposti katkeavia, niiden kanssa pitää varoa.

      En pidä laseja kuin lukiessani, eli en enää haahuile maailmalla rillit päässä.

    • Anonyymi

      Venytin kättä milin viikossa 50 milliä vuodessa jne
      jolloin ei tarvinnut laseja enne kuin käden luu oheni niin
      että siitä tehtiin piiska

      • Anonyymi

        Loirolla kädet taas lyheni, tai ainakin näin epäiltiin koska sen kädet ei enää yltänyt ruokapöydälle. Sitten joku huomasi että sen maha olikin vain turvonnut.


    • Anonyymi

      Olen yrittänyt päästä selville mikä on mikäkin silmäsairaus.
      Olen luullut, että glaukooma on sama kuin silmänpohjarappeuma,
      mutta se ei ole ja ennen glaukoomaa on sanottu viherkaihiksi.
      Glaukoomaa ei voi kuitenkaa leikkauksella auttaa, vaikka harmaakaihia voi ?
      Miten glaukooma etenee ? Sehän vie näkökyvyn niin, ettei sitä voi
      silmälaseillakaan auttaa.

      • Anonyymi

        Glaukooman kokenut.
        Verkkokalvo alkaa menemään "montulle" ja hoitamattomana puhkeaa. Minulla se tapahtui toisen silmän tarkan näön pisteessä. Leikkauksen ja asentohoidon jälkeen puhkeama onnistuttiin paikkaamaan mutta tarkan näön alueelle jäi musta aukko.
        Ilmeisesti ajoissa aloitettu rappeuman hoitaminen silmänpaineen lääkityksellä olisi voitu estää tuo karastrofi.
        Ilman leikkausta ko. silmä olisi sokeutunut täysin.
        Viherkaihilla ei ole mitään tekemistä optiikan kanssa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Glaukooman kokenut.
        Verkkokalvo alkaa menemään "montulle" ja hoitamattomana puhkeaa. Minulla se tapahtui toisen silmän tarkan näön pisteessä. Leikkauksen ja asentohoidon jälkeen puhkeama onnistuttiin paikkaamaan mutta tarkan näön alueelle jäi musta aukko.
        Ilmeisesti ajoissa aloitettu rappeuman hoitaminen silmänpaineen lääkityksellä olisi voitu estää tuo karastrofi.
        Ilman leikkausta ko. silmä olisi sokeutunut täysin.
        Viherkaihilla ei ole mitään tekemistä optiikan kanssa!

        Kiitos vastauksesta !


    • Anonyymi

      sanna lähestyy rilli-ikää i
      hana sanna

      Kuvat ovat saaneet paljon ihastelua osakseen kommenttikentässä.

      – Ihana Sanna, on eräs kommentoinut.

      – Ikoninen, on myös kommentoitu.

      – Sanna on queen, on yksi kehaissut.

      – Olen iloinen, että Sanna elää parasta elämäänsä, on myös kommentoitu.

    • Anonyymi

      Tiimari ehti mennä konkurssiin juuri ennen kuin olisin tarvinnut lukulasit, jäi sitten silmälasit hankkimatta ja olen koittanut pärjäillä ilman.

      • Anonyymi

        Tokmanni ja moni muu kauppa myy "tiimarilaseja" ja apteekit.
        Myös esim. Instru myy halpoja "tiimarilaseja".
        Jos ei ole taittovikoja niillä voi pärjätä kohtuullisesti.

        Minulle ne eivät käy, koska silmissä on hajataittoa ja toinen silmä on +4 ja toinen +2,50


    • Anonyymi

      Varmaan joskus 50 -vuotiaana terminaalilasit ku joutui valvomossa näitä näyttöjä seuraamaan.-

      Ukko

    • Anonyymi

      Lukulasit 43 -vuotiaana kun olin ensin pari kolme vuotta sinnitellyt ilman . Yli viiskymppinen olin hankkiessani moniteholinssit.
      Viime keväänä ajolasit, kun ajokorttiin määräys lasien käytöstä . Samalla lisättiin aurinkolaseihin vahvuudet.

    • Anonyymi

      60 v sitten armeijassa. Aina vain vahvemmat miinuslasit kunnes noin 60 -vuotiaana kehitys tasaantui. Nyt jotain vikaa toisessa silmässä, olisikohan kaihin alkua? Toisessakin alkava diabetestuho.
      Enää ei onnistu langan pujotus ompelukoneen neulansilmään. Ei vain kertakaikkiaan näe! Valo ei auta, vika on silmissä. Ajokorttin kuitenkin vielä riitti.
      Todettua: Muovilinssit ovat huijausta; muovi sirottaa valoa, lasi ei. Aja talvipimeällä auratulla tiellä. Aurausmerkkien heijastimet ovat todella pahoja, lasilinsseillä eivät haittaa. Kaikki sankametallit ala-arvoista materiaalia, halpatuontia Koreasta tms hinnasta ja väärennetystä merkistä riippumatta.

    • Anonyymi

      jokin mättää laseissa ovat kuin rihkamaa, vaikka maksoi 800e eikä näe kunnolla

      • Anonyymi

        Olin jotain 40 risat.

        Sain sitten ne harjoittelulla pois ja näin ilman laseja.
        Tuli sitten teatterisoittoja melko pimeää lavalla ja jouduin uudelleen käyttämään laseja.
        Vuodet vieri ja piti vaihtaa vahvempiin. En viitsinyt tehdä silmäharjoituksia.

        Sitten leikattiin (mikäs nimi sillä oli). Oli kyllä hyvä!
        Nyt näen päivänvalossa ilman laseja. Autolla ajaessa ja telkkaria katsoessa on oltava lasit, lukulasit illalla. Kaupassa käydessä on lukulasit taskussa, että voin lukea pienellä präntätyn tuoteselostuksen pakkauksesta.
        Syön päivittäin mustikoita aamujukurtissa.


    • Anonyymi

      Eli laseja tarvitaan kuitenkin, itsellä ei autoa, mutta joudun laittamaan lukulasit jos luen, muuten ulkona monitehot.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut lasit vuodesta yksi.

      Mutta, minulla on poikkeuksellisen hyvä kuulo.
      Olen käynyt kuulotesteissä kymmeniä kertoja, firma maksoi.

      Ilmeisesti luontoäiti ajatteli että annetaan kaverille sitten hyvä kuulo että pärjää viidakossa:))

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      231
      16685
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      22
      2098
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1930
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      187
      1700
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1443
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      952
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      847
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      210
      722
    Aihe