Laastin puhdistus tiilestä

Poropeukalo

Miten puhdistan sotkut vanhasta tiiliseinästä? Talon seinän pitäisi olla puhtaaksi muurattua tiiliseinää. Liekö muurarilla urakka lirinyt vai olisiko tee-se-itse-rakentaja koettanut työtä jouduttaa, mutta laastitahroja ja roiskeita on melkein enemmän kuin puhtaita tiiliä.

Millä konstilla saan pestyä tms harmaat laastitahrat pois tiilistä siististi? Kulmahiomakoneella kyllä lähtisi, mutta lopputulosta ei siedä kukaan. Porakoneeseen kiinnitetyllä kuituharjalla lähtee melkein siististi, mutta tiileen jää hennosti vaaleampi läikkä. Porakoneen teräsharja jättää taas tummemman läikän.

Olen kuullut, että suolahapolla voisi pestä, mutta eikö happo syö samalla kaikki saumat?

Onko viisaita kokemuksia tai todellista tietoa tarjottavana?

3

8170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuruu

Eihän se talossa asumista heikennä mutta henkinen kantti on joillakin koetuksella tuollaisten pikkuasioitten kanssa.

Mekaaninen puhdistaminen on ainoa järkevä keino ja riippuu siitä onko harjattu kivi vai sileä. Sileästä pinnasta saa pois tahrat hinkkaamalla vuorivillatupolla kuivana.

Happopesu muuttaa tiilen väriä ja saumoihin sitä ei saa päästä. Harjattun tiilipinnan puhdistukseen on kokemuksesta paras tiilenpalalla kevyesti hinkkaaminen mutta siitäkin jää havaittava jälki.

Joten piikkaa muuraus pois ja tilaa aseteltu elementti tilalle niin on saumat millilleen tiilikuvio puhdas ja yöuni taattu.

Muuratun seinän pinta pitää mielestäni olla käsintehdyn näköinen eikä viivoittimella piirretyn. Sen pitää olla myös epätasainen niin että aurinko antaa sille elävyyttä päivän eri aikoina, riippuen muodostuvista varjoista jne. mutta meistä jokainen pitää eri asioista, toinen äidistä ja toinen tyttärestä.

• TTT

Ota yhteyttä tiilen / laastin valmistajaan, niillä on tekninen neuvontapuhelin josta voi kysellä neuvoja

Jos ne ehdottavat ensimmäisenä rappausta . niin puhelu on todennäköisesti yhdistynyt myyntiin :)

tota suolahappopesua(laimeaa) voi käyttää joillakin tiilillä/laasteilla
      mutta kysy sitäkin asiaa tuolta neuvonnasta mutta MUISTA JOS VESISUIHKULLA PESET ETTÄ ALHAALTA YLÖSPÄIN ,ETTEI TULE VALUMIA SEINÄÄN !!!!

• toimii

Vanha muurarin ohje: osta apteekista suolahappoa, laimenna vedellä ja kostuta laastitahrat pehmoisella harjalla. Roippeet pehmenevät ja harjaa roippeet pois sopivan kovalla harjalla, esim. teräsharjalla. Älä hankaa tiilipintaa rikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      34
      4571
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3175
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2311
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      49
      2182
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      163
      2039
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1643
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1641
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1611
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1269
    Aihe